studeren en zwangerschap.

06-08-2008 09:08 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderwens van mij (22) en mijn vriend (32) is zo groot, dat wij vorige week de pil hebben weggeggooid.

Wij willen al een paar jaar kinderen, maar mijn studie heeft mij tot nu toe tegen gehouden. Met goede resultaten ga ik nu mijn 3e (en tevens stage) jaar in. Ik doe trouwens de studie Social Work. Ik denk dat het wel zwaar zal worden, maar dat wij het wel aankunnen.

Wie heeft er ervaring met studeren en zwangerschap?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het betekent dus dat je mogelijk tijdens je stagejaar er een tijdje tussenuit moet, toch? Stel dat je meteen zwanger raakt, dan zou je aan het eind van het studiejaar zijn uitgerekend. Is het dan niet handiger om nog twee maanden te wachten, zodat het stagejaar sowieso voorbij is? Zonde als je dat nog helemaal opnieuw moet doen vanwege een paar gemiste maanden, lijkt me.

Veel succes trouwens, ik denk dat het verder prima te combineren is als je er beiden achterstaat.
Ik werk vier dagen en studeer de ene vrije dag, ik volg een deeltijdstudie aan de RuG. Vorig jaar was ik zwanger en nu weer, ik mis dan wel een gedeelte van het jaar maar zeker als je alleen nog maar studeert, hoeft het geen probleem te zijn. Je loopt wat vertraging op maar je kan met een studie makkelijk zelf plannen in overleg met je decaan. Succes met zwanger worden en studeren!

Het viel me trouwens wel op dat ik een maand voor de bevalling en zeg zo'n twee maanden erna (ik dacht, oh kan ik mooi leren voor tentamens) mijn hoofd nergens naar had staan....zeker niet naar studie of werk. Gun jezelf dat ook en stel geen onhaalbare eisen aan jezelf.
Bedankt voor jullie reacties!

Wen; Ja ik twijfelde er ook steeds erg aan wanneer nu precies te beginnen. Stel dat ik in 1 keer zwanger zou raken (ik denk dat ik eind augustus mijn eisprong heb) ben ik eind mei uitgerekend. Misschien wachten we wel een maandje ja, even over nadenken.

Dinly29; wat fijn om te lezen dat het bij jou ook goed is gegaan! Ik studeer inderdaad alleen maar (maar ik heb wel een fulltime inkomen, beetje ingewikkeld verhaal) en mijn vriend werkt nu full time. Het is de bedoeling dat hij tegen die tijd halve dagen of 2/3/ dagen in de week gaat werken. Gelukkig heb ik in het stagejaar geen toetsen dus dat scheelt een hoop. Ik ga proberen geen vertraging op te lopen, en anders is het maar zo. Dat zal maximaal 4 tot 6 maanden zijn denk ik dan.
Oh mijn trauma komt weer naar boven. Studeren en zwanger zijn was bij mij echt geen succes. Mijn geheugen was een zeef! Het was wel mijn tweede richting want ik was al afgestudeerd en juist dat maakte het verschil. Manlief was 30 en ik 21 dus we zitten op dezelfde leeftijd en ik begrijp zeker de wil voor kinderen nu maar ik zou er echt toch wel even mee wachten tot je klaar bent met je studie. Een zwangerschap is echt geen eitje (tenzij je veel geluk hebt). Ik gaf er ook nog 20 uur les bij maar dat heb ik zeker niet het hele academische jaar vol kunnen houden vanwege zware zwangerschap. Ik zou zeggen maak eerst je studie af en ga dan aan de slag. Ik was dus ook in no-time zwanger terwijl we dachten dat het wel ff zou duren. Niet dus.
Ik was ook in no time zwanger (en nu nog hahaha). Ik doe een thuisopleiding, HBO-niveau twee jaar in een.

Het was in het begin erg pittig. Toen ik op een gegeven moment misselijk en huilend boven mijn boeken zat, besloten de opleiding in twee jaar te volgen. Dit gaf een stuk rust, maar ik vind het wel zwaar omdat je tijdens je zwangerschap ook zo heerlijk druk met jezelf bent en je belangen behoorlijk verspringen, tenminste de mijne.

Nu komt het qua timing even goed uit, omdat ik het vak wat ik anders in september zou gaan volgen vorig jaar al gehaald heb, en ik ben in oktober uitgerekend. Dus vanaf december begin ik weer.

Ik heb trouwens tot nu toe een zwangerschap zonder klachten, dat kan natuurlijk ook heel anders gaan.

Ik denk dat het prima kan, maar stel je er van te voren op in en kijk of er evt mogelijkheden zijn om studie te verlengen/vertragen/pauzeren. Dan zie je wel hoever je komt.
Bedankt voor jullie reacties!

Het ligt er inderdaad natuurlijk erg aan wat voor zwangerschap je hebt. Maar een zwangerschap met veel kwaaltjes is ook lastig als je al werkt natuurlijk.

Ik denk eigenlijk dat er altijd wel wat is. Als ik wacht tot ik mijn diploma heb wil je weer een (vast) contract wat natuurlijk ook tijden kan duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven