Gezondheid alle pijlers

Niet opnieuw overspannen

12-02-2015 14:00 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik ben ook overspannen geweest maar heb bij mijn therapie tactieken geleerd om stressmomenten te relativeren, waardoor ik weerbaarder en minder stressgevoelig ben geworden.

Wat heb jij gedaan nadat je overspannen bent geweest? Misschien zinvol om anders alsnog iets aan hulp te zoeken omdat anders de kans op herhaling aanwezig is.

Sterkte!
Ik ben zelf begonnen met antidepressiva, omdat ik ook nog steeds depressief was. Verder heb ik in de maanden erna nog part-time stage gedaan, was een zeer rustige stage waar ik haast niks hoefde te doen en heb daar verder ook geen stress van gehad (als dat wel zo was, was ik ermee gestopt) Mijn ouders vonden dat ik wel wat moest doen, dus daarom ben ik wel naar stage gegaan. School ben ik toen wel mee gestopt, alleen bij de gedachte al dat ik naar school moest gaan stortte ik al in.

Verder heb ik eigenlijk niks gedaan, ik liep wel bij een psycholoog maar dat was voor mijn depressie. Ik weet niet of het handig is om nu nog therapie te volgen, ik zocht eigenlijk naar tips om stress te voorkomen/verminderen. Maar ik zal er over nadenken, ik heb namelijk geen zin om op deze leeftijd al een burn out te krijgen
Een hobby, Mindfulness, yoga, meditatie
water en zand
Probeer erachter te komen waardoor je overspannen en depressief raakt. Is je opleiding te zwaar, de juiste richting? Hoe is je thuissituatie, je sociale leven? Hoe is je gestel, mankeer je iets? Sport je, eet je gezond? Hoeft niet perse hier, mag wel kunnen we meedenken, maar probeer voor jezelf in kaart te brengen wat er aan de hand is. Dan kun je daarmee aan de slag!
Ik weet wel waardoor ik depressief ben geworden en ook overspannen uiteindelijk. Ik was al depressief sinds mijn 12e en een jaar geleden heb ik een operatie gehad waarna mijn 'probleem' was opgelost (dacht ik dus). Hierdoor was ik superblij, want dat was de grootste reden dat ik nog steeds depressief was. Maar 2 maanden later kwam dat 'probleem' weer terug en doordat ik binnen een korte tijd van depressief naar super vrolijk (zo had ik me in jaren niet gevoeld) weer naar depressief ging raakte ik overspannen.

Iets minder dan een halfjaar later heb ik weer een operatie gehad, wederom werd het 'probleem' opgelost maar een paar maanden later bleek dat het toch weer een beetje terug kwam (niet helemaal) Ik heb hier nu vrede mee, ik heb geen zin meer in nog een operatie en laat het nu maar voor wat het is. Maar omdat ik dus overspannen ben geweest en nu wel weer naar school/stage ga ben ik bang dat ik weer teveel ga stressen om dingen en dat wil ik voorkomen.

Thuis game ik veel (niet te veel natuurlijk) waar ik ook van ontspan, maar ik zoek ook nog tips wat je kan doen als ik merk dat ik weer teveel ga stressen. Ik ga denk ik wel meditatie proberen, maar ik ben benieuwd of er nog andere tips zijn. Verder ben ik begonnen met sporten (dit kon de afgelopen jaren niet) en voor zover ik weet eet ik wel gezond.
Hoi Kaolabeertje, het is heel persoonlijk, waar een mens van ontspant. Voor de ene mindfulness of meditatie of yoga, voor een ander massage of breien of kleuren voor volwassenen. Voor mij is het wandelen, zwemmen, lezen, natuur. Het is waarschijnlijk slim om bewust genoeg tijd in te bouwen voor deze dingen en het echt hoog te zetten op je prioriteitenlijst. Wat betreft sport: cardiofitness en spinning enzo jaagt je stresshormoon vaak juist op, beter is het om langer maar minder intensief te trainen: lange wandelingen, rustig joggen, zwemmen, fietsen.

Een haptonoom kan je ook leren beter signalen van je lichaam van spanning te herkennen en op te reageren, leert je ook ontspanningsoefeningen enzo, dat is ook een idee.

Goed van je dat je het serieus neemt! Burnout wil je inderdaad echt niet, heb er zelf een
In hoeverre heb je hulp bij het leren omgaan met je "probleem"

Als dat de oorzaak is , is hulp erbij misschien wel handig.

Er staat dat je er vrede mee hebt , maar je werd er zelfs depressief van.

En wat vind je gezond eten? Hoeveel en wat eet je op een dag.
Ik heb bij verschillende psychologen gelopen sinds mijn 13e (stuk of 5 verschillende gehad), en voor nu heb ik vrede met mijn probleem zolang het niet erger wordt. Depressie begin ik nu net weer bovenop te komen, sinds een paar maanden gaat het gelukkig steeds beter.

Kwa eten vind ik dat ik genoeg en gezond eet, 2 broodjes per dag + 2 stuks fruit (of meer) en dan avondeten (vaak aardappels, groenten en vleesvervanger). Tussendoor drink ik veel water (in tegenstelling tot een halfjaar geleden) en thee, ik kom de laatste tijd steeds vaker aan de 1,5 - 2 L per dag.

Verder snack ik niet superveel, soms wat chocolade en chips maar niet elke dag. Voor sommige mensen is dit weinig eten, dat snap ik (ik krijg er wel vaker opmerkingen over van mensen die mij nog niet zo lang kennen) maar voor mij is dit voldoende. En als ik een keer wat meer wil eten dan doe ik dat natuurlijk ook gewoon.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik overdag niet heel veel beweeg, ik zit vrijwel de hele dag van 9 tot 5 achter de laptop en s'avonds soms ook nog.

Worden afspraken bij een haptonoom ook (gedeeltelijk) vergoed door de verzekering? Ik denk dat dat namelijk ook wel een goed idee is om heen te gaan zodat ik sneller doorheb wanneer ik weer teveel stress en wat ik er tegen kan doen. Zal eens even kijken wat mijn zorgverzekering er over zegt.
quote:koalabeertje09 schreef op 18 februari 2015 @ 16:22:

Worden afspraken bij een haptonoom ook (gedeeltelijk) vergoed door de verzekering? Ik denk dat dat namelijk ook wel een goed idee is om heen te gaan zodat ik sneller doorheb wanneer ik weer teveel stress en wat ik er tegen kan doen. Zal eens even kijken wat mijn zorgverzekering er over zegt.Sommige verzekeraars vergoeden het wel, andere niet. Zelf ben ik bij een haptonomisch fysiotherapeut geweest, werd vergoed omdat het fysio is, maar doet eigenlijk hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven