Koperspiraal vs Mirena?
donderdag 19 februari 2015 om 16:17
Hallo allemaal!
Over dit onderwerp was het laatste topic alweer een paar jaar oud, vandaar een nieuwe opening!
Wegens allerlei klachten die al maanden (jaren?) sluimeren -stemmingswisselingen, vette huid, veel vaginale afscheiding- ben ik toch eindelijk naar de huisarts gegaan. Ben al 10 jaar aan de (combinatie)pil met oestrogenen. Volgens haar kon dat de reden zijn voor mijn problemen. Ze raadde me aan om eens na te denken over een spiraaltje.
Er zijn 2 opties: het Mirena spiraaltje met het hormoon levonorgestrel (dus geen oestrogenen) en het hormoonloze koperspiraaltje. Volgens haar zou ik mij zonder die oestrogenen veel beter gaan voelen, wat gewicht verliezen en ook minder last van de puistjes op mijn rug hebben. Nu lees ik in de bijsluiter en in topics toch heel wat anders! Juist meer acne en last van stemmingswisselingen. Ik ben dus geneigd om voor het koperspiraaltje te gaan. Iemand ervaringen?
Over dit onderwerp was het laatste topic alweer een paar jaar oud, vandaar een nieuwe opening!
Wegens allerlei klachten die al maanden (jaren?) sluimeren -stemmingswisselingen, vette huid, veel vaginale afscheiding- ben ik toch eindelijk naar de huisarts gegaan. Ben al 10 jaar aan de (combinatie)pil met oestrogenen. Volgens haar kon dat de reden zijn voor mijn problemen. Ze raadde me aan om eens na te denken over een spiraaltje.
Er zijn 2 opties: het Mirena spiraaltje met het hormoon levonorgestrel (dus geen oestrogenen) en het hormoonloze koperspiraaltje. Volgens haar zou ik mij zonder die oestrogenen veel beter gaan voelen, wat gewicht verliezen en ook minder last van de puistjes op mijn rug hebben. Nu lees ik in de bijsluiter en in topics toch heel wat anders! Juist meer acne en last van stemmingswisselingen. Ik ben dus geneigd om voor het koperspiraaltje te gaan. Iemand ervaringen?
donderdag 19 februari 2015 om 16:26
Je leest vooral reacties van mensen die wel klachten hebben van de Mirena. Mensen die geen klachten hebben zijn veel minder geneigd om te schrijven over de Mirena. Het merendeel van de gebruikers heeft geen klachten. Ik heb ook geen klachten met de Mirena, bevalt mij prima. Geen acne, geen stemmingswisselingen enz. enz.
donderdag 19 februari 2015 om 16:29
Ik heb geen ervaring met de pil of mirena, dus kan niet vergelijken, maar ik ben zo gelukkig met mijn koperspiraal. Die hormonen stonden me altijd al tegen en heb ze dus ook (gelukkig) nooit geprobeerd. Ja, het klopt dat de eerste menstruaties echt heel erg waren, maar dat is na 3 maanden genormaliseerd. En je moet hem ook in het begin zeker wel laten controleren, omdat hij bij mij wel wat eruit geschoven was. Toen heb ik een bredere gekregen en die is op zijn plek blijven zitten . Maar dit geldt natuurlijk ook voor de mirena.
donderdag 19 februari 2015 om 16:47
donderdag 19 februari 2015 om 16:55
Ik ben ook heel tevreden met mijn Mirena, ben inmiddels al aan de tweede bezig. Bij de pil had ik last van laag libido en waren mijn emoties wat gedempt. Daar kwam ik achter toen ik ermee stopte, wat een verademing! Inderdaad de eerste tijd wel wat last van bloedverlies maar sinds die tijd helemaal niet meer. Gewoon al 6 jaar niet meer ongesteld geweest, heerlijk
donderdag 19 februari 2015 om 17:17
Ik ben uitermate tevreden over de Mirena. Ook nooit ergens last van. Ben nu al aan mijn derde. Ik ben er alleen geen voorstander van om de Mirena bij de huisarts te laten plaatsen. Ging bij mij heel erg mis en dat was erg vervelend. Daar ga ik dus echt voor naar een gynaecoloog. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat andere vrouwen wel goede ervaringen hebben bij een huisarts, maar ik dus niet.
donderdag 19 februari 2015 om 19:56
Voor mij never nooit meer de Mirena. Na een lange tijd de pil te hebben geslikt (yaz 24+4) ben ik overgestapt op de Mirena vanwege praktische redenen. Het zetten was echt ontzettend pijnlijk. Ik heb wel gehoord dat dit allemaal wel mee valt als als je kinderen hebt gekregen. Ik was het eerste half jaar zo blij dat ik nooit meer hoefde te denken aan die verdomde pil die je elke dag moet slikken! En ik werd niet meer ongesteld, ook heel fijn. Toch heb ik hem er na 2,5 jaar uit laten halen. Ik kreeg al gauw in het begin last kreeg van gigantische onderhuidse puisten. Ik had vroeger nooit last gehad van puistjes en had altijd een mooie egale huid, maar door de Mirena is dat nu niet meer. Ik ben sinds 5 maanden weer terug aan de pil en ik heb inmiddels geen puistjes meer, maar nog wel de littekens...
Ik kan je geen advies geven over stemmingswisselingen omdat ik hier nooit last van heb (gehad), zowel niet bij de pil als bij de Mirena.
(Wat betreft seks: mijn vriend heeft zeker het eerste half jaar veel last gehad van de touwtjes die in zijn plasbuis prikten. Ik ben twee keer terug geweest om ze korter te laten knippen. Pas na een jaar hebben ze een plooitje gevonden en voelde hij ze nog maar af en toe.)
Ik kan je geen advies geven over stemmingswisselingen omdat ik hier nooit last van heb (gehad), zowel niet bij de pil als bij de Mirena.
(Wat betreft seks: mijn vriend heeft zeker het eerste half jaar veel last gehad van de touwtjes die in zijn plasbuis prikten. Ik ben twee keer terug geweest om ze korter te laten knippen. Pas na een jaar hebben ze een plooitje gevonden en voelde hij ze nog maar af en toe.)
donderdag 19 februari 2015 om 20:23
donderdag 19 februari 2015 om 20:24
ik heb de mirena nu al 8 jaar.. dus als 2 x laten plaatsen. 1e keer plaatsen had ik daarna last van krampen.. behoorlijk. 2e keer ontzettend pijnlijk.. flauwvallen enz.
Ik ben tevreden maarr... ik heb nu al meerdere keren cyste gehad.. en ook gedraaide eierstok. Als je mirena hebt, heb je meer kans op cystes.. en als die draaien geloof me dat is pijnlijk!!
Verder niet ongesteld enz.. ideaal
Ik ben tevreden maarr... ik heb nu al meerdere keren cyste gehad.. en ook gedraaide eierstok. Als je mirena hebt, heb je meer kans op cystes.. en als die draaien geloof me dat is pijnlijk!!
Verder niet ongesteld enz.. ideaal
donderdag 19 februari 2015 om 22:43
Hier de mirena. Geweldig ding. Kans op zwangerschap is wel nog 2 op de 1000. Weinig menstruatie. Of niet, wat dan weer wat minder handig is . Zetten was niet zo fijn en ik heb daarna nog een weekje krampen gehad. Maar ik ben al een oud lijk, dus ik kan er 7 jaar mee doen.
Als hij eruit gaat ben ik 47, dan denk ik niet dat er nog iets nieuws voor in de plaats komt. Maar in jouw geval zou ik misschien eerder nog over sterilisatie nadenken. Die nieuwe methode (essure) kost tien minuten en je hoeft nooit weer. Tenzij je nog spruitjes wilt natuurlijk.
Als hij eruit gaat ben ik 47, dan denk ik niet dat er nog iets nieuws voor in de plaats komt. Maar in jouw geval zou ik misschien eerder nog over sterilisatie nadenken. Die nieuwe methode (essure) kost tien minuten en je hoeft nooit weer. Tenzij je nog spruitjes wilt natuurlijk.
zaterdag 21 februari 2015 om 20:08
Ik ben fan van mirena. Enkel genomen als anticonceptie, maar heb meerdere positieve bijwerkingen: vrijwel geen puistjes meer in gezicht en decollete, hydradenitis is zo goed als verdwenen (had het behoorlijk erg in mijn liezen), meer libido dan met pil, en met mirena moeiteloos de laatste zwangerschapskilos kwijt geraakt wat eerst totaal niet lukte (alhoewel dat ook toeval kan zijn). En bovenal: nooit meer ongesteld! Nog geen drupje, en geen krampen enzo meer. Kortom: ik ben fan .
De eerste maanden waren overigens vreselijk. Veel weeenachtige kramp, alsof mijn lichaam dat ding eruit probeerde te duwen. Heeft ongeveer vijf maanden geduurd waarin ik regelmatig op het punt heb gestaan om naar de huisarts te gaan om dat ding er subiet uit te laten halen. Toch nog even doorgezet, en het bleek de moeite waard. Nu al jaren nergens last meer van.
De eerste maanden waren overigens vreselijk. Veel weeenachtige kramp, alsof mijn lichaam dat ding eruit probeerde te duwen. Heeft ongeveer vijf maanden geduurd waarin ik regelmatig op het punt heb gestaan om naar de huisarts te gaan om dat ding er subiet uit te laten halen. Toch nog even doorgezet, en het bleek de moeite waard. Nu al jaren nergens last meer van.
zondag 22 februari 2015 om 17:32
dinsdag 24 februari 2015 om 19:34
Ik heb nu 2 jaar een koperspiraal.
Op zich bevalt hij wel goed.. Maar.... ik heb een periode onwijze krampen gehad tijdens m'n menstruatie, maar daar heb ik een kuurtje voor gekregen waar m'n baarmoeder mee schoongemaakt werd. Sindsdien is dat weg.
Verder heb ik gewoon m'n normale cyclus, met als verschil dat ik nu wel nog steeds meer bloedverlies heb dan zonder/met pil. Het duurt nu ook heel lang voor ik er echt vanaf ben elke keer. Een dag of 4/5 flink en daarna nog net zoveel dagen wat spotting, heel iritant. Ook heb ik een week voor ik ongesteld wordt last van pijnlijke borsten, wat ik normaal niet had (behalve in m'n zwangerschappen).
Ik overweeg af en toe om over te stappen op de Mirena.. Of gewoon weer aan de pil te beginnen.. Dan heb je tenminste ook weer invloed op wanneer je ongesteld bent..
Maar dan is die menstruatie weer voorbij en denk ik: Ach, hij is eigenlijk wel prima.
Op zich bevalt hij wel goed.. Maar.... ik heb een periode onwijze krampen gehad tijdens m'n menstruatie, maar daar heb ik een kuurtje voor gekregen waar m'n baarmoeder mee schoongemaakt werd. Sindsdien is dat weg.
Verder heb ik gewoon m'n normale cyclus, met als verschil dat ik nu wel nog steeds meer bloedverlies heb dan zonder/met pil. Het duurt nu ook heel lang voor ik er echt vanaf ben elke keer. Een dag of 4/5 flink en daarna nog net zoveel dagen wat spotting, heel iritant. Ook heb ik een week voor ik ongesteld wordt last van pijnlijke borsten, wat ik normaal niet had (behalve in m'n zwangerschappen).
Ik overweeg af en toe om over te stappen op de Mirena.. Of gewoon weer aan de pil te beginnen.. Dan heb je tenminste ook weer invloed op wanneer je ongesteld bent..
Maar dan is die menstruatie weer voorbij en denk ik: Ach, hij is eigenlijk wel prima.
vrijdag 27 februari 2015 om 19:42
Ik heb juist laat van rug puistjes en vag. Afscheiding met de mirena.
Nadeel van het koperspiraal vind ik dat ik onwijs lang en pijnlijk ongesteld was. Met mirena kwam mijn menstruatie na 2 jaar terug en dat is nu en dan (on) regelmatig, langer of korter. Man is inmiddels gesteriliseerd. Ik weet niet wat ik na deze mirena ga doen. Mss wel niks meer.
Nadeel van het koperspiraal vind ik dat ik onwijs lang en pijnlijk ongesteld was. Met mirena kwam mijn menstruatie na 2 jaar terug en dat is nu en dan (on) regelmatig, langer of korter. Man is inmiddels gesteriliseerd. Ik weet niet wat ik na deze mirena ga doen. Mss wel niks meer.
vrijdag 27 februari 2015 om 20:18
Ik heb nu iets meer dan een maand een koperspiraal en ben nu al 2x ongesteld geweest, en ook gelijk een week en flink pijnlijk, maar dat schijnt normaal te zijn de eerste paar keer.
Zetten viel me ook mee, alleen het uitklappen deed ff goed pijn, rest niks van gevoeld.
Ik voel mij emotioneel beter en qua acne heb ik inderdaad wel wat bultjes tijdens de menstruatie maar dat is te overzien.
Zetten viel me ook mee, alleen het uitklappen deed ff goed pijn, rest niks van gevoeld.
Ik voel mij emotioneel beter en qua acne heb ik inderdaad wel wat bultjes tijdens de menstruatie maar dat is te overzien.
Don't know, don't care