Gezondheid alle pijlers

Geef je baby pindakaas!

24-02-2015 17:33 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is de oplossing tegen pindaallergie. Het is nu eindelijk goed onderzocht, maar pindaallergie komt voornamelijk voor bij kinderen die angstvallig pinda's onthouden wordt door overbezorgde ouders. Kinderen die van jongs af aan pinda's eten ontwikkelen zeer zelden een pindaallergie. De hele toename van pindaallergie onder kidneren valt toe te schrijven aan het adviseren aan ouders om jonge kinderen geen pinda's te geven.

http://www.nejm.org/doi/f ... 4850?query=featured_home&

Lijkt me ook van belang voor andere allergieen.
Dat mensen kleine kinderen geen pinda's geven komt door het risico op verslikken maar pindakaas is een goed alternatief (ik heb niet op de link geklikt dus ik weet niet wat daar staat). Pindakaas is trouwens heel gezond, tenzij je, net als ik, pindakaas met brood eet i.p.v. andersom.
verba volant, scripta manent.
Quote: Lijkt me ook van belang voor andere allergieën.

Het één houdt niet automatisch het andere in. Wij hebben bijvoorbeeld altijd katten in huis gehad, maar na 20 jaar katten was het over met de pret en nu kan ik ze niet meer in de buurt hebben zonder ziek te worden. Maar goed dat dit duidelijk is. Toen mijn zoon werd geboren was het advies wel om hem de eerste jaren pinda's te onthouden om allergie te voorkomen.
quote:MarianneDavids schreef op 24 februari 2015 @ 17:37:

Dat mensen kleine kinderen geen pinda's geven komt door het risico op verslikken maar pindakaas is een goed alternatief (ik heb niet op de link geklikt dus ik weet niet wat daar staat). Pindakaas is trouwens heel gezond, tenzij je, net als ik, pindakaas met brood eet i.p.v. andersom.

Ik bedoelde pinda's als voedselmiddel, niet per se als hele pinda's. De titel is niet voor niets zoals hij is.

Los van dit, ik ken ouders en heb het nog vaker gelezen hier van ouders, die pinda's (als voedselmiddels, dus pindakaas, pindasaus etc.) krampachtig vermijden bij jonge kinderen omdat ze is aangepraat dat ze dan allergisch worden.

Dit heb ik altijd ridicuul gevonden aangezien in landen waar pinda's een veelgebruikt voedsel zijn, zoals bv. Indonesie, de allerjongste kinderen dat gewoon te eten krijgen en pindaallergieen daar juist het minst voorkwamen.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:42:

Lijkt me ook van belang voor andere allergieen.

Het één houdt niet automatisch het andere in. Wij hebben bijvoorbeeld altijd katten in huis gehad, maar na 20 jaar katten was het over met de pret en nu kan ik ze niet meer in de buurt hebben zonder ziek te worden. Maar goed dat dit duidelijk is. Toen mijn zoon werd geboren was het advies wel om hem de eerste jaren pinda's te onthouden om allergie te voorkomen.Ik zeg niet dat de ene allergie de andere is, ik bedoel alleen maar dat vermijden niet per definitie de beste oplossing is.
quote:markovic schreef op 24 februari 2015 @ 17:43:

[...]

Los van dit, ik ken ouders en heb het nog vaker gelezen hier van ouders, die pinda's (als voedselmiddels, dus pindakaas, pindasaus etc.) krampachtig vermijden bij jonge kinderen omdat ze is aangepraat dat ze dan allergisch worden.

Bij mijn arts was de gedachtegang andersom. Dus niet dat een kind persé allergisch wordt als het pinda's eet, maar dat je het risico kunt verkleinen door het de eerste 3 jaar niet te eten.
quote:markovic schreef op 24 februari 2015 @ 17:43:

[...]

Ik zeg niet dat de ene allergie de andere is, ik bedoel alleen maar dat vermijden niet per definitie de beste oplossing is.Inderdaad. Misschien werpt dit weer een heel nieuw licht op allergieën.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:49:

[...]

Bij mijn arts was de gedachtegang andersom. Dus niet dat een kind persé allergisch wordt als het pinda's eet, maar dat je het risico kunt verkleinen door het de eerste 3 jaar niet te eten.En dat is dus je reinste kul zo is nu aangetoond. Zodanig kul dat men dat had moeten weten aangezien er geen enkele aanwijzing in die richting was.
En wat als je je baby wel pindakaas op brood hebt gedaan en je 8 maanden oude baby daarna in het ziekenhuis beland met een shock ivm pinda allergie? Had je het dan op je tepels moeten smeren?

Wat een onzin.
Feeksje, natuurlijk niet - het advies dat ik gehoord heb is "Als je je zorgen maakt over allergie, overleg dan met de dokter, doe tests, en geef de kleine wat pinda-product terwijl je bij de dokter bent" (in plaats van in je eentje thuis).

Overigens is pindakaas ook een verslikkingsrisico omdat het zo plakkerig is. Beter geef je pindasaus, of een pinda snack (ik hoorde bijvoorbeeld over cheetos-achtige snack met pinda's).

Ik vind het goed dat er zo'n uitgebreid onderzoek is geweest en dat we nu weten dat het advies "geef de eerste jaren geen pinda's" inderdaad niet terecht is!
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:49:

[...]

Bij mijn arts was de gedachtegang andersom. Dus niet dat een kind persé allergisch wordt als het pinda's eet, maar dat je het risico kunt verkleinen door het de eerste 3 jaar niet te eten.

Dat blijkt achterhaald.

Maaaaar.... risicogroepen zijn niet meegenomen in het onderzoek. Dus kinderen met andere allergieën of sterk allergische ouders. Dit hele artikel gaat dus alleen over gezonde kinderen.
Bij mij op het CB zeiden ze ook, het eerste jaar geen pindakaas want daarmee vergroot je de kans op een allergie.
Ja natuurlijk zegt iedereen dat, de richtlijn gaat nu pas aangepast worden als het advies geaccepteerd wordt En dan moet je nog maar afwachten wie zijn literatuur bijhoudt en netjes naar de nascholing gaat
Helaas ligt het ietwat gecompliceerder dan TO lijkt te denken. Er moet nog heel veel meer onderzoek gedaan voordat deze conclusies getrokken kunnen worden.

Voor iemand die hier niet dicht bij betrokken is en geen kennis heeft van voedselallergie natuurlijk heel moeilijk om over te oordelen.
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 24 februari 2015 @ 18:08:

Bij mij op het CB zeiden ze ook, het eerste jaar geen pindakaas want daarmee vergroot je de kans op een allergie.Ja, maar geloof jij wat ze op het cb zeggen?
quote:MarianneDavids schreef op 24 februari 2015 @ 17:37:

Pindakaas is trouwens heel gezond, tenzij je, net als ik, pindakaas met brood eet i.p.v. andersom.
quote:minnim schreef op 24 februari 2015 @ 18:06:

Overigens is pindakaas ook een verslikkingsrisico omdat het zo plakkerig is. Beter geef je pindasaus, of een pinda snack (ik hoorde bijvoorbeeld over cheetos-achtige snack met pinda's).

Jahoor, veel beter met al dat zout.
quote:whopper schreef op 24 februari 2015 @ 18:12:

[...]

Ja, maar geloof jij wat ze op het cb zeggen? geloof jij alles dat op internet staat?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 februari 2015 @ 18:07:

[...]

Dat blijkt achterhaald.

Maaaaar.... risicogroepen zijn niet meegenomen in het onderzoek. Dus kinderen met andere allergieën of sterk allergische ouders. Dit hele artikel gaat dus alleen over gezonde kinderen.Nee hoor, dit artikel gaat juist alleen over kinderen 'at risk' waarbij dat gedefinieerd wordt als kinderen met ernstig eczeem of ei-allergie.
Was ik nu echt zo slaperig vanmorgen?
Niet helemaal.

Kinderen waar aanwijzingen waren voor een pinda-allergie hebben niet meegedaan.

Bij kinderen met een andere allergie wordt geadviseerd om het alleen maar in overleg met een kinderarts uit te proberen.
Een allergie bouw je op. Ik heb tot mijn 24e straffeloos schelpdieren gegeten en ineens, pats boem, doodziek van mosselen. Andere schelpdieren kan ik ook niet meer eten zonder doodziek te worden. Een buurvrouw zaliger is regelmatig gestoken door wespen, dat bleef altijd bij een pijnlijke plek tot ze plotseling na een steek ging opzwellen en in het ziekenhuis belandde met een anafylactische shock, het was net één steek teveel. Het liep goed af maar ze kreeg wel een epipen.
verba volant, scripta manent.
Precies, MarianneDavids. Mijn kind is juist ernstig allergisch voor pinda geworden door regelmatige blootstelling aan pinda. En vrij recent is hij na zijn hele leven probleemloos appels te hebben gegeten, inmiddels ook behoorlijk allergisch voor appels.
Am Yisrael Chai!
quote:Feeksje1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:57:

En wat als je je baby wel pindakaas op brood hebt gedaan en je 8 maanden oude baby daarna in het ziekenhuis beland met een shock ivm pinda allergie? Had je het dan op je tepels moeten smeren?

Wat een onzin.Niemand belandt in shock na de allereerste blootstelling aan een allergeen. Dat is echt bangmakerij. Dat soort zaken zie je alleen bij mensen die al gedurende een lagere tijd een allergie hebben opgebouwd, waarbij de reactie steeds sterker werd.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 februari 2015 @ 18:07:

[...]

Dat blijkt achterhaald.

Maaaaar.... risicogroepen zijn niet meegenomen in het onderzoek. Dus kinderen met andere allergieën of sterk allergische ouders. Dit hele artikel gaat dus alleen over gezonde kinderen.

Je hebt niet goed gelezen, het onderzoek is juist gedaan bij kinderen die een vergroot risico hadden op pindaallergie.

Quote "We randomly assigned 640 infants with severe eczema, egg allergy, or both to consume or avoid peanuts until 60 months of age. Participants, who were at least 4 months but younger than 11 months of age at randomization, were assigned to separate study cohorts on the basis of preexisting sensitivity to peanut extract, which was determined with the use of a skin-prick test — one consisting of participants with no measurable wheal after testing and the other consisting of those with a wheal measuring 1 to 4 mm in diameter. The primary outcome, which was assessed independently in each cohort, was the proportion of participants with peanut allergy at 60 months of age."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven