Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Tamoxifen? - Hormoontherapie

28-02-2015 15:40 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds eind december weet ik dat ik borstkanker heb. Ik ben meteen geopereerd en heb nu dagelijks bestralingen. De tumor blijkt voor 90 procent hormoongevoelig, op allebei de hormonen (oestrogeen en progestaron). Om te zorgen dat de kans op nieuwe tumoren of terugkeer van de kanker moet ik aan de hormoontherapie. Of eigenlijk: anti-hormonen. Over een paar weken moet ik daarom beginnen met Tamoxifen, en ik ben echt doodsbang ervoor. Ik lees overal over de heftige bijwerkingen: opvliegers, transpireren, forse gewichtstoename, moodswings, botontkalking enz. Ik word dus in een nep-overgang gebracht, en eigenlijk WIl ik het zó niet!!

Wie heeft er ervaring met dit medicijn? Is het echt zo erg als ik denk dat het gaat worden? Ik moet het in eerste instantie voor 5 jaar slikken. Ik heb wel met mijn Oncologe een evaluatiemoment afgesproken om te kijken hoe het gaat. Het liefst begin ik er helemaal niet aan, maar ja: wat dan?!
Ik heb geen ervaring, maar lees graag mee. Ook bij mij is borstkanker vastgesteld en ik begin binnenkort met chemo. Daarna zal ik ook hormoontherapie krijgen, aldus mijn oncoloog. Veel meer informatie heb ik nu nog niet, maar van alles wat ik er over lees word ik niet vrolijk...
Wat een rotnieuws en ik kan me heel goed voostellen dat je hele lijf in de weerstand schiet. Maar wat zijn de andere opties? Voor hetzelfde geld heb je minder last van bijwerkingen dan een ander.

Op www.borstkanker.nl zou je je aan kunnen melden, zo te zien is daar ook een forum waar je ervaringen kunt uitwisselen met lotgenoten.

Heel veel sterkte!
Hoi!

Ik heb al heel veel informatie verzameld, juist dat maakt mede dat ik er doodsbang voor ben...

Sophiax: sterkte, en ik hou je op de hoogte...

Zijn er nog meer ervaringen?
Kunnen jullie geen ervaringsverhalen vinden op de site van deamazones.nl?

Daar is ook een forum.

Heel veel sterkte!
Ik heb 1.5 jaar tamoxifen geslikt en was ook doodsbang voor de bijwerkingen. Het is me 300% meegevallen. Ik had opvliegers en had het uberhaupt warmer dan eerst, afvallen ging minder makkelijk en dat was het eigenlijk wel.

Laat het -net als de rest vd borstkankerbehandelingen- gewoon over je heenkomen.

Sterkte!
Ik heb 2 en half jaar Tamoxifen geslikt, niet zo veel last gehad eigenlijk. Daarna een arotomaseremmer voor 2 en half jaar. Daar had ik meer last van maar er zijn ook vrouwen die meer last hadden van de Tamoxifen en minder van de arotomaseremmer. Het was toen gebruikelijk om na 2,5 jaar over te stappen van Tamoxifen naar arotomaseremmer, misschien dat het nu nog steeds zo is.

Neem eens een kijkje op de Amazones, een site voor jonge vrouwen met borstkanker. Deze site is 10 jaar geleden opgericht door een aantal vrouwen van het viva forum, je gaat daar veel informatie en steun vinden.

http://www.de-amazones.nl/
Iedereen reageert anders. Het is een kwestie van proberen en kijken hoe het bij jou is. Ik heb een ervaring maar daar heb je zo weinig aan, want dat is hoe ik op tamoxifen (en zoladex) heb gereageerd. Ik ken genoeg lotgenoten die geen last hebben. Er zijn er ook die wel last hebben. Na de chemo ben je waarschijnlijk in de overgang. Je wordt er dan vervolgens in gehouden door de hormonen. Misschien is het zinvol aan je behandeld arts een prognose te vragen? Daarop staat precies de procentuele winst die je kunt hebben met hormoontherapie in jouw persoonlijke situatie. Mij heeft het geholpen bij de afwegingen. Sterkte!
Iedere ervaring is anders inderdaad. Maar waarschijnlijk lees je op internet eerder vervelende ervaringen dan goede. Mensen hebben namelijk de neiging eerder te schrijven of tips te vragen als het niet goed gaat. Als het wel goed gaat, zul je ze minder op de specifieke fora terugvinden.

Ik slik nu ruim 2 jaar Tamoxifen en eigenlijk heb ik helemaal nergens last van. Misschien 1 of 2 opvliegers per week, maar dat is verwaarloosbaar. De eerste maanden was ik wel wat prikkelbaar en in een rothumeur. Maar weet niet zeker of dat door de Tamoxifen kwam of uberhaupt door alles wat er gebeurd was.

En ik wordt niet meer ongesteld, maar dat vind ik juist een voordeel.

Sophiax en Pollewop, heel veel sterkte !

Hoe oud zijn jullie?
Ik ben 34.
Dank voor de reacties!

Ik heb ook gekeken op amazones. Erg blij word ik er niet van Maar wellicht is het precies wat Angelique zegt: dat de negatieve ervaringen eerder gedeeld worden.

Het doet me goed te lezen hier dat er ook positieve ervaringen zijn, als in: weinig last. Ik ben 39. Nog niet in overgang dus.

Afwachten dan maar...

De percentages lopen op per 5 jaar volgens mij: de eerste 5 jaar gaat het me 1,6 procent levensverwachting opleveren. Omdat ik per se wil evalueren om er mee door te gaan, hebben oncoloog en ik een mammaprint laten maken. Daarbij zat ik in de laag-risicogroep op terugkeer tumor in de toekomst. Dat is een steuntje in de rug bij de beslissing er eerder te mee willen stoppen dan die 5 jaar.

Inderdaad: ik laat het maar over me heenkomen, zoals alle andere onderzoeken en behandelingen.

Dank je wel voor het reageren! Jij ook sterkte Sophiax, ik denk aan je!
Ik was 43 bij diagnose, dus ook nog niet in de overgang.

Bij mij was het percentage ook maar heel klein (2% ofzo). Ik wilde er in ieder geval zelf allees aan gedaan hebben om de kans op terugkeer zo klein mogelijk te maken. Mocht ik nu wel veel last hebben gehad van de Tamoxifen, was ik er wel mee gestopt, maar dan had ik voor mijn gevoel het in ieder geval wel geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven