Hoe lang duurt spierpijn na ongeluk? Symptomen whiplash?
dinsdag 3 maart 2015 om 12:03
Afgelopen zondag ben ik betrokken geweest bij een kettingbotsing. Het is echt een godswonder dat er geen gewonden zijn gevallen. Ik was de laatste van 10 auto's die er op klapte. Zelfs mijn auto doet het nog! Ben onderzocht door een ambubroeder en heb gister nog even contact gehad met de huisarts. Ze verwachten geen whiplash maar wel veel spierpijn. Dat laatste klopt wel behoorlijke spierpijn gisteren en vandaag, maar heb wel het idee dat het minder wordt. Ik ben wel aan het werk, maar verder doe ik het deze week rustig aan. Iemand nog ideeen hoe ik het allemaal een beetje kan verlichten? En bij welke symptomen toch even naar de huisarts gaan? Want een whiplash is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
dinsdag 3 maart 2015 om 12:35
Whiplash kan het gevolg zijn van de beweging van het hoofd bij een kop-staart-botsing. Zo'n hoofd weegt nogal wat. Nekklachten zijn voorspelbaar want de spieren en pezen zijn niet op dergelijke onverwachte krachten berekend en ook de inhoud van je hoofd krijgt vaart door de botsing plus terugslag. Als je nu geen symptomen van hersenletsel hebt zullen die waarschijnlijk niet meer komen.
De kans dat je klachten gaat krijgen wordt groter als je dat ook verwacht. En ook als je al problemen had. Dat is meermalen onderzocht. Ik zou het dus proberen te vergeten.
Akelig trouwens, lijkt me, zo'n botsing.
De kans dat je klachten gaat krijgen wordt groter als je dat ook verwacht. En ook als je al problemen had. Dat is meermalen onderzocht. Ik zou het dus proberen te vergeten.
Akelig trouwens, lijkt me, zo'n botsing.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 3 maart 2015 om 12:54
Ten eerste 'gelukkig' dat het niet slechter is afgelopen..
Die spierpijn kan wel een tijdje aanhouden..
De whiplash, merk je pas als de spierpijn voorbij is.. Maar voelt zeker niet als spierpijn, echt pijn in je nek.. Lang en veel hoofdpijn houden.. Bij mij is er later een ct scan genomen voor evt ander letsel in mijn hoofd/nek.. Ik bleek een nekhernia erbij aan overgehouden te hebben.. Als je zelf twijfelt, en echt niets tegen de pijn helpt, zou ik naar de ha gaan.. En laat je niet afschepen en dat je je niet moet aanstellen..
Sterkte ...
Die spierpijn kan wel een tijdje aanhouden..
De whiplash, merk je pas als de spierpijn voorbij is.. Maar voelt zeker niet als spierpijn, echt pijn in je nek.. Lang en veel hoofdpijn houden.. Bij mij is er later een ct scan genomen voor evt ander letsel in mijn hoofd/nek.. Ik bleek een nekhernia erbij aan overgehouden te hebben.. Als je zelf twijfelt, en echt niets tegen de pijn helpt, zou ik naar de ha gaan.. En laat je niet afschepen en dat je je niet moet aanstellen..
Sterkte ...
dinsdag 3 maart 2015 om 13:02
Ik heb ook een auto ongeluk gehad een paar jaar geleden en bij mij heeft de spier (pijn) ongeveer 2 weken geduurd. Gelukkig geen problemen aan overgehouden. Jezelf goed in de gaten houden en als je niet minder wordt (het kan de eerste dagen zelfs nog wel erger worden) dan voor de zekerheid even langs de ha gaan. Sterkte!
water en zand
dinsdag 3 maart 2015 om 13:06
Whiplash wordt ook veroorzaakt als je alleen van achter wordt geraakt, weet ik helaas uit ervaring.
Wat je zeker niet moet doen is absolute rust houden.
Ik kwam er 5 jaar na mijn ongeluk achter (andere huisarts en fysio wegens verhuizing) dat absolute rust in de eerste 2 weken na de klap averechts werkt op het herstel, juist een lichte belasting zorgt ervoor dat alles soepel blijft en herstelt.
Wat je zeker niet moet doen is absolute rust houden.
Ik kwam er 5 jaar na mijn ongeluk achter (andere huisarts en fysio wegens verhuizing) dat absolute rust in de eerste 2 weken na de klap averechts werkt op het herstel, juist een lichte belasting zorgt ervoor dat alles soepel blijft en herstelt.
dinsdag 3 maart 2015 om 13:53
Wat je kunt doen is paracetamol slikken tegen de pijn. Bij mijn man was de spierpijn na een paar dagen over. Ik had direct na de botsing meteen pijn in mijn nek (duidelijk anders dan gewone spierpijn, maar op foto's geen letsel te zien) en heb nog weken hoofdpijn gehouden en maanden mijn schouder/nek niet kunnen belasten. Ik heb daarvoor een fysio bezocht. Volgens de artsen had ik ook een hersenschudding. Kind had niets. Wel zijn we alledrie nog een paar weken moe en wiebelig geweest, maar dat ging ook vanzelf over.
Voor nu is het afwachten voor jou. Maar als je nu alweer aan het werk bent, zou ik me niet teveel zorgen maken. Als je klachten over twee weken niet over zijn/verbeteren, of opeens verergeren, is het goed om even naar je huisarts te gaan.
Voor nu is het afwachten voor jou. Maar als je nu alweer aan het werk bent, zou ik me niet teveel zorgen maken. Als je klachten over twee weken niet over zijn/verbeteren, of opeens verergeren, is het goed om even naar je huisarts te gaan.
dinsdag 3 maart 2015 om 14:23
Echt Dreamchild?! Als ik dat had geweten! Ik moest maanden rust houden en mocht niets tillen, lag bijna hele dagen in bed. Daarna nog jaren fysio gehad. Helaas is het nooit over gegaan. Vooral bij kou en spanning speelt het snel op en tegenwoordig heb ik soms van die dagen dat ik als ik opsta in de ochtend zoveel hoofdpijn heb dat ik er gewoon ziek van ben.
Maar To ik denk zelf dat het meevalt bij je al is die spierpijn niet fijn natuurlijk! Ik had ook direct na de botsing hele erge hoofd/nekpijn en heb zelf totaal geen spierpijn gehad terwijl anderen in de auto nog dagen spierpijn hebben gehad.
Dus ik denk dat je er geen Wiphlash aan over hebt gehouden al kun je dat niet voorspellen vanachter een computerscherm
Maar To ik denk zelf dat het meevalt bij je al is die spierpijn niet fijn natuurlijk! Ik had ook direct na de botsing hele erge hoofd/nekpijn en heb zelf totaal geen spierpijn gehad terwijl anderen in de auto nog dagen spierpijn hebben gehad.
Dus ik denk dat je er geen Wiphlash aan over hebt gehouden al kun je dat niet voorspellen vanachter een computerscherm
dinsdag 3 maart 2015 om 15:19
Ik denk ook dat het vooral spierpijn is. Ben wat moeier dan ander maar heb eerste nacht ook kort en slecht geslapen. Heb gister bij sportfysio waar ik om andere redenen loop even niet mijn normale programma gedaan maar even wat losmakende en ontspannende oefeningen. Voor de nacht slik ik paracetemol.
dinsdag 3 maart 2015 om 16:42
Bij mij is het 8 jaar geleden. Nog steeds last van veel hoofdpijn en pijn in mijn nek.. En ik was van voren aangereden door een vrachtwagen, dus is echt niet alleen als je vanachter aangereden word.
Paracetamol 1000 mg voorgeschreven gekregen, en indien nodig innemen.. Dus het is zeker een serieuze zaak.. Alleen het is nergens op terug te vinden, dus is niet 'officieel' erkend door het uwv...krijg je ook nog als je werkt en langdurig last houd...
Paracetamol 1000 mg voorgeschreven gekregen, en indien nodig innemen.. Dus het is zeker een serieuze zaak.. Alleen het is nergens op terug te vinden, dus is niet 'officieel' erkend door het uwv...krijg je ook nog als je werkt en langdurig last houd...