Elke drank???

11-08-2008 18:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van deze situatie: mijn vriend drinkt elke dag, zo ongeveer tussen de 4 en 7 biertjes, je weet wel uit zo'n fantastische beertender. Glazen van 0,35 liter, reken maar uit dus. Ja hij heeft best een bierbuikje en nee ik sleep dat ding niet naar boven om er mijn haren met het bier te spoelen. Dronken wordt ie niet maar je ziet toch wel iets aan iemand he die drinkt. Eigenlijk irriteer ik me daar aan, dat weet ie ook wel maar hij zegt dan ik word toch niet dronken of ik doe toch niet vervelend? Nee daar heeft ie gelijk in maar ik vind het toch een beetje vervelende verslaving, ik drink of rook zelf helemaal niet. O ja een beetje slap ge-o.h. komt er wel bij hem uit na die biertjes. Verder is ie erg lief.
Lijkt mij toch wel zorgwekkend.... maar goed, ik drink dan ook niet...

Drinkt hij wel eens een dag niet?
Ik vind dat hij erg veel drinkt.
Elke dag zeg je... ik heb weinig verstand van zaken hoor, maar is dit niet een beetje een verslaving? Je kunt het op internet wel nazoeken denk ik. Misschien kun je je vriend uitleggen dat je je zorgen baart en naar die site verwijzen?

Ziet hij het zelf helemaal niet als probleem?
Ik zou hier ook niet tegenkunnen en vind dat ie veel drinkt. Hoe lang doet hij dit al? als ik vragen mag...

Dat is echt heel veel hoor... Dat zou ik best zorgwekkend vinden!
Volgens mij mag je het als man wel houden op 4 biertjes (eenheden) per dag, 7 zijn dus wel over het randje. Maar het zou beter zijn om bijvoorbeeld 2 dagen per week helemaal niet te drinken, nu wordt het een vaste gewoonte in zijn dieet zeg maar. Ik houdt zelf ook nog al van een wijntje maar drink in ieder geval 3 dagen helemaal niet, maar goed dat heb ik ook door schade en schande geleerd
Ik vind het ook heel veel. Stel voor om max. 2 biertjes te drinken en af en toe helemaal niet.
Cum non tum age
Hier is nog wat info:

http://www.alcoholinfo.nl...t=qena.antwoord&vraag=144
Cum non tum age
Koopt hij de vaatjes zelf?

4 tot 7 is echt wel veel als je het iedere dag doet.
Hoi sweetmoon,

Overgenomen uit de Wikipedia (= niet zaligmakend natuurlijk maar toch.

Hoeveel is veel

Het drinken van 3 biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel is het een eerste fase. Ook het drinken van heel weinig alcohol is al een eerste stadium. Gemiddeld één op de twaalf mensen die alcohol drinken, raken er aan verslaafd.

Als norm voor schadelijk wordt 15 standaardglazen per week gezien. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben.

Zo te lezen drinkt je vriend dus meer en het zou een risico kunnen zijn. Ik zou me zorgen maken
ik wil normaal kunnen functioneren dus ik drink doordeweeks niet. 4-7 biertjes? Een alcoholist is zo gemaakt.
4 tot 7 per dag is wel aan de hoge kant denk ik. Meneer Nilsson drinkt meestal 1 á 2 biertjes per dag. Ligt een beetje aan het weer, het eten, of ie moe is of niet (met warm weer pakt ie er snel nog één xtra, bij pittig Indisch eten ook en als ie moe is drinkt hij niet)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik vind het teveel en zou dat ook niet fijn vinden van mijn partner.

Dit lijkt mij toch echt een verslaving.
Ik vind het teveel en te vaak. Elke drinkt hij is voor mij echt te veel.

Ik vind dat jou vriend verslavend gedrag vertoond.
Glazen van 0,35 liter terwijl een 'normaal' glas 0,2 liter is. En dan 4 tot 7 van die glazen, dat is echt wel veel hoor.

Als hij bijv. 5 glazen op heeft, dan heeft ie meer dan anderhalf liter bier achter de kiezen! En dat iedere dag? Nee, dat zijn geen normale hoeveelheden, lijkt mij.
Och, als ie verder niet vervelend wordt... Waar mijn papa vandaan komt is het doodnormaal om 's avonds na het werk een biertje of wat te drinken. En dan heb ik het over pints. Niet over die lullige kleine glaasjes. Dus misschien dat ik er daarom niet zo zwaar over denk. Als ie nou steeds dronken of vervelend werd, ja dat is wat anders natuurlijk.

Persoonlijk zou ik niet elke dag willen drinken, maar dat ben ik.
Dat lijkt me duidelijk wel teveel.. 4-7 en dan élke dag zou ik problematisch vinden en ik zou er zeker iets aan doen.
En je bent niet pas alcoholist als je elke dag dronken bent of vervelend en niet meer functioneert. Als je jezelf al niet meer kunt ontspannen zonder alcohol en het nodig hebt om bij te komen en jezelf gewoon minder lekker voelt zónder alcohol zit je al écht in de gevarenzone.

Heb met alcoholisten gewerkt en het duurt echt járen voordat ze met een fles jenever in de goot liggen hoor, het gaat héél geleidelijk. Bij de meesten begon het ook met 'een lekker biertje om bij te komen van het werk een paar keer per week'. Dat werd dan 'elke dag een biertje om bij te komen' en 'elke dag 2 biertjes om bij te komen'.

Zodra het een gewoonte word zou ik héél voorzichtig worden, zelfs met 2 of 3 glazen per dag, als er géén alcoholvrije dagen in een week zijn, laat staan 4-7 glazen. Afgezien van de verslaving is het gewoon funest voor je lijf.
klinkt als een gewoontedrinker, met deze hoeveelheden richt je onherstelbare schade aan lever en hersenen aan. Dat ie niet dronken wordt van deze hoeveelheden is des te zorgelijker
gewoontedrinker= een alcoholist trouwens, mochten daar mistverstanden over bestaan
quote:minny schreef op 11 augustus 2008 @ 20:17:

Och, als ie verder niet vervelend wordt... Waar mijn papa vandaan komt is het doodnormaal om 's avonds na het werk een biertje of wat te drinken. En dan heb ik het over pints. Niet over die lullige kleine glaasjes. Dus misschien dat ik er daarom niet zo zwaar over denk. Als ie nou steeds dronken of vervelend werd, ja dat is wat anders natuurlijk.

Persoonlijk zou ik niet elke dag willen drinken, maar dat ben ik.

Er zijn inderdaad landen waar het normaal is elke dag grote hoeveelheden alcohol te drinken. Dit zijn meestal ook landen waar alcoholisme veel voorkomt. Hoe is dat in het land waar je vader vandaan komt, Minny?

Mijn ex dronk 3-4 liter bier per dag en werd helemaal niet vervelend. Hij dronk altijd thuis, werd niet agressief, er viel nog best een gesprek met hem te voeren en als hij dronken was ging hij naar bed. Snurken was het grootste probleem. Dacht ik.

Wat ik niet doorhad, is het effect dat alcoholgebruik op je systeem en je gedrag heeft. Je wordt er apathisch, lui, ongeconcentreerd, asociaal, ongemotiveerd en zelfdestructief van. Het leven draait om het verkrijgen en verzekeren van een naar behoren gekoelde voorraad bier. Als je erop let, zul je zien dat er elke dag wel 'even' bier moet worden gehaald (tenzij hij nog voorraad heeft). Probeer dit eens te dwarsbomen en je zult zien dat er niets grappigs aan is. Pas als de voorraad in gevaar komt, wordt het verslavende effect duidelijk. Dan moet alles wijken om toch aan alcohol te komen.
Ga in therapie!
Ik sluit me helemaal aan bij Meds en Dubiootje.

Dat hij niet agressief of vervelend wordt, betekent niet dat zijn alcoholgebruik niet schadelijk is. Hij richt zonder dat hij dat zelf merkt enorme schade aan in zijn lichaam en zal dat ongetwijfeld over een aantal jaar gaan merken. Hij is zichzelf ziek aan het drinken. Het jammere is dat die schade onherstelbaar is.
Zolang hij zelf vind dat er geen probleem is, kun je hoog en laag springen, maar je trekt aan het kortste eind.

Je zou je huisarts advies kunnen vragen hoe je ermee om moet gaan. Heeft een bijkomend voordeel als jullie toevallig dezelfde hebben.
ik denk dat er een alcoholprobleempje aan zit te komen, maar zolang hijzelf dat niet inziet, heb jij pech. Hard maar waar.

Als je elke dag moet drinken, heb je een probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven