Werk & Studie alle pijlers

Pedagogische opleiding

03-04-2015 21:29 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,

Sinds een tijdje zit ik te denken aan een opleiding volgen. Op dit moment ben ik receptioniste met weinig uren en ben uitzendkracht, solliciteren gaat moeizaam. En ben toe aan een nieuwe uitdaging. Vroeger, ben nu 28, volgde ik de opleiding spw, helaas niet kunnen afmaken.

Nu zit ik rond te kijken, pedagogisch werk mbo niveau bbl. Maar nu zag ik een oud topic van 2011 waarin stond dat je met een mbo diploma bijna geen voet aan de grond krijgt, wel met hbo. Ik heb gekeken voor hbo maar de opleiding is er alleen in voltijd en duurt 4 jaar, dat is eigenlijk vrij lang. En eigenlijk moet ik gewoon werken om alles te kunnen bekostigen. Zijn er hier mensen die werken als woonbegeleider? Hier las ik over dat er meer werk voor is als mbo'er.. Ik wil graag werken met jeugd, probleem jeugd etc. GEEN kleine kinderen dus geen kinderopvang. Ik woon in Friesland. Dus als iemand me helpen kan?? Welke opleiding sluit aan bij mijn wensen? Ben me aan het oriënteren.

Thanks allemaal!
anoniem_206376 wijzigde dit bericht op 03-04-2015 21:54
Reden: Ik moest nog iets belangrijks toevoegen
% gewijzigd
Ik werk als HBO-er in de hulpverlening, en mijn baan staat juist steeds op de tocht omdat steeds meer door MBO-ers gedaan moet worden.

Wat we 8 jaar geleden met 8 HBO-ers deden, doen we nu met 4 woonbegeleiders en 2 HBO-ers voor de regietaken.

De vacatures die er zijn, zijn juist MBO naar mijn idee.

Ga eens langs het Friesland College of Friesche Poort en laat je informeren, daar kunnen ze je ook vast meer vertellen over de mogelijkheden na je diploma.
Ik heb geen idee hoe het in Friesland is maar hier in het midden van het land is er bijna geen werk te krijgen. Ook een overschot van afgestudeerden die geen werk kunnen krijgen.

Dus ik zou toch iets verder oriënteren, het zou zonde zijn als je na je opleiding geen werk kunt vinden.
Er is ook hier in Brabant nauwelijks werk te vinden in die sector. Natuurlijk moet je doen wat je leuk vindt, en wie weet is de markt over 4 jaar (als je HBO pedagogiek gaat studeren) weer aangetrokken. Ik heb anderhalf jaar stage gelopen binnen de jeugdzorg, met probleemjongeren. Voor die functie moest je ten minste HBO hebben gedaan. Fontys biedt de HBO opleiding Pedagogiek ook in deeltijd aan. Welke locatie weet ik zo niet. Ik zou, als je het kan, voor HBO gaan. Je hebt kunt dan zowel MBO als HBO functies vervullen.

Ik ga nog eens even goed rondkijken voor opleidingen die aansluiten op Hbo niveau, deeltijd zou helemaal mooi zijn, of werken en leren. Jou verhaal, mimmy geeft me wel weer een beetje hoop. En een baan zoeken is tegenwoordig in veel sectors moeilijk denk ik, werk als receptioniste of in de administratie is ook moeilijk, ook gewilde banen. Heb altijd veel geluk gehad maar een vaste baan is tegenwoordig echt een unicum..
En hbo is ook een stuk duurder zag ik net... Ze zeggen niet bezuinigen op je toekomst maar dat geld daarvan heb ik de helft niet eens..
Over geldzaken, zou als ik jou was eerst kijken waar je recht op hebt qua studiefinanciëring, misschien heb je nog wel recht op stufi! Je kunt altijd navragen. Hbo kun je instromen gezien je 21+ bent, daar hoef je alleen een speciale test voor te maken. Zit zelf op de NHL trouwens, die biedt ook een pedagogiek opleiding aan. Ik zou idd gewoon gaan rondvragen bij zowel hbo als mbo en kijken wat je het meest aanspreekt ook.
Heb even gekeken, zonder lening etc, kom ik op ongeveer 340 euro studiefinanciering per maand. Maar ik heb allang 4 jaar studiefinanciering gehad dus dan krijg ik deze toch niet meer?
Vanaf aankomend schooljaar is er toch helemaal geen stufi meer voor HBO?

TO; ik zou contact op nemen met de instanties waar je zou willen werken en gaan kijken wat voor opleiding het meest aansluit bij de functies die jij zou willen vervullen.

Wil je in Friesland blijven wonen? Hoe staat het met de werkgelegenheid?
Bedankt voor de tip! Ik ga eens wat instanties benaderen, kijken wat zij zeggen.

Dat is een goeie!
SPH is hier naast voltijd ook deeltijd en duaal. Zal in Friesland/Groningen toch ook zo zijn? Maar het is nu zowel voor MBO als HBO k*t met peren. En WO ook Ik denk dat MBO-ers het misschien nog het beste hebben op het moment, en woonbegeleider is een MBO functie. Maar er zijn aardig wat functies met jongeren (sociotherapeut, ambulant hulpverlener enz.) waar je echt HBO voor moet hebben. Met HBO kan je ook beter doorgroeien.

Banen in deze sector zijn op dit moment juist erg lastig door de transitie jeugdzorg, het is nogal onzeker hoe de werkvloer er de komende jaren uit gaat zien. En daar komt nog een lading bezuinigingen bovenop.

Je schrijft dat je 4 jaar stufi hebt gehad, was dat op MBO niveau? Een tweede bachelor (HBO) is namelijk erg prijzig tegenwoordig.
Ja ik heb 4 jaar studiefinanciering gehad op mbo niveau. Mbo kan ik nog betalen helemaal met werken en leren maar een voltijd hbo opleiding gaat me financieel nooit lukken. Heb wat instanties email gestuurd en gevraagd of ze mbo of hbo afgestudeerden aannemen.. op internet kom ik wel vacatures tegen voor mbo niveau 4.

Ga vandaag nog een wat opleidingen bekijken op internet en info opvragen. Misschien als je een opleiding doet ziet het er over 3-4 jaar weer anders uit op de arbeidsmarkt. Voor receptioniste is ook vreselijk weinig werk en tot nu toe heb ik veel geluk gehad, blijft toch moeilijk deze tijd wat voor studie je ook gedaan hebt denk ik.
Ik heb een mail gestuurd of ik nog recht heb op studief, ben namelijk ook een tijd ziek geweest waardoor ik studies moest afbreken, misschien is daar nog iets te halen..
Hey meiden

Goed nieuws. Ik kreeg deze email vanmorgen.

Als je een opleiding op niveau 2 hebt gevolgd, kun je gewoon studiefinanciering aanvragen.

Je kunt tot je 30e verjaardag nog studiefinanciering aanvragen.

Dit kun je doen via mijn duo.

Het moet wel een voltijd opleiding zijn om studiefinanciering te krijgen.

Maar voor hbo is studiefinanciering afgeschaft of heb ik dit fout?
quote:happy28 schreef op 09 april 2015 @ 09:34:

Hey meiden

Goed nieuws. Ik kreeg deze email vanmorgen.

Als je een opleiding op niveau 2 hebt gevolgd, kun je gewoon studiefinanciering aanvragen.

Je kunt tot je 30e verjaardag nog studiefinanciering aanvragen.

Dit kun je doen via mijn duo.

Het moet wel een voltijd opleiding zijn om studiefinanciering te krijgen.

Maar voor hbo is studiefinanciering afgeschaft of heb ik dit fout?https://duo.nl/particulieren/studievoor ... egelen.asp
Bedankt voor de info!

Ben eergisteren benaderd voor een baan als administratief medewerkster en vandaag hebben ze me gebeld ze waren enthousiast, ik wacht nog op antwoord en die krijg ik vandaag. Wanneer wordt er nu iemand benaderd voor een baan? Ik vindt het wel moeilijk, opzich zou ik heel graag een opleiding gaan volgen maar als ik nu een baan zou kunnen krijgen ben je ook dom om dit niet te doen.. Ze vroegen ook of ik mezelf nog zie in administratie over 3 tot 5 jaar. En dan denk ik... Ik weet het niet, mijn hart gaat eerder uit naar mensen helpen met problemen..

Pfff moeilijk...
Bij de organisatie waar ik werk vragen ze juist steeds meer om het Hbo niveau, omdat de doelgroep verandert. In de gehandicapten zorg (met gedragsproblematieken) zullen ze steeds zwaardere clienten binnen halen, waar een Hbo opleiding genoodzaakt is i.v.m. kennis die je moet hebben.

Ik heb Spw 4 gedaan en hiermee heb ik het eerste jaar van de Hbo opleiding SPH mogen overslaan. Ik werk duaal in de gehandicapten zorg. Dus het is echt niet alleen voltijd te volgen.

Ik zou gaan kijken voor een deeltijd/duaal werkplek. 1 dag naar school en de rest werk je. Bij duaal wordt je opleiding betaald door je werkgever.
quote:happy28 schreef op 09 april 2015 @ 11:33:

Bedankt voor de info!

Ben eergisteren benaderd voor een baan als administratief medewerkster en vandaag hebben ze me gebeld ze waren enthousiast, ik wacht nog op antwoord en die krijg ik vandaag. Wanneer wordt er nu iemand benaderd voor een baan? Ik vindt het wel moeilijk, opzich zou ik heel graag een opleiding gaan volgen maar als ik nu een baan zou kunnen krijgen ben je ook dom om dit niet te doen.. Ze vroegen ook of ik mezelf nog zie in administratie over 3 tot 5 jaar. En dan denk ik... Ik weet het niet, mijn hart gaat eerder uit naar mensen helpen met problemen..

Pfff moeilijk...Je zou eens als vrijwilliger kunnen zorgen dat je in een organisatie terecht komt met mensen met problemen. Leger des Heils jongeren misschien. Het kan je leuk lijken maar als je er nog geen ervaring in hebt zou ik eerst iets vrijwilligs opzoeken.
quote:happy28 schreef op 09 april 2015 @ 11:33:

Bedankt voor de info!

Pfff moeilijk...

Voor hoeveel uur is die baan?

Wil je een opleiding op MBO of HBO gaan volgen? Bij MBO zou je eraan kunnen denken om dan ergens een particuliere opleiding te gaan volgen; 1 dag in de week. Ik heb ooit een MBO4 opleiding bij Capabel gevolgd. Hiervoor ging ik 1 dag in de week naar school, liep ik 2 dagen stage en dat deed ik naast mijn baan van 32 uur in de week (wel flexibele tijden en ook in het weekend). Na 1 jaar had ik mijn diploma. Nu is Capabel soms best chaotisch en je moet overal zelf achteraan maar het ging mij erom dat ik die MBO4 had zodat ik met het HBO kon beginnen. Het is me binnen een jaar gelukt. Wel hard werken, maar toch. Is zoiets niks voor jou? Dat je dat naast je huidige of nieuwe baan doet?
Vrijwillig werk is zeker ook nog een optie. Ga ik eens even over nadenken!

En idd wordt er veel hbo gevraagd maar zie ook af en toe mbo voorbij komen. Ik ben er ook gewoon nog niet over uit.. Stof tot nadenken.
Dan zou ik voorlopig die baan gewoon accepteren, TO.

Als je echt fulltime wilt studeren dan kan dat over een half jaar of over een jaar ook nog wel.
Ja ik heb het besproken en als ik de baan ga krijgen ga ik die nemen. Het is voor 32 uur.

Ik verdien dan eindelijk na 3 jaar eens een normaal salaris, ik verdien nu zo weinig ik werk gemiddeld 8 uren in de week! En ben al lang aan het solliciteren.. Ben benaderd en het is in de buurt, zo'n kans krijg je misschien maar 1x. Dan kunnen ik en mn vriend ook eindelijk eens gaan samenwonen, ben 27 en woon nog thuis.. Daarom is het ook niet zomaar een makkelijke keuze.

Bedankt voor de tip die je me geeft minnimouse! Ik ga me daar eens even in verdiepen. Dat zou nog een goede optie kunnen zijn als ik deze baan krijg.
28 ben ik bedoel ik hahaha.
Graag gedaan en succes!
Capabel is iets meer dan 4000 euro maar als je hiervoor spaart.. En die opleiding kun je op elke leeftijd ook nog doen. Goede tip ik heb de website opgeslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven