Opgezette klieren in nek van zoontje (al heeeel lang)
vrijdag 16 mei 2008 om 21:58
Hoi,
Mijn zoontje (inmiddels 7 jaar) heeft al ongeveer 2 jaar "bultjes" in zijn nek. Waarschijnlijk gaat het om opgezette klieren. Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest en die zei dat dat wel vaker voor kwam bij jonge kinderen, zeker als ze verkouden zijn etc.
Prima, kon ik me best in vinden. Maar toch.....Die bultjes zijn nooit helemaal weggeweest. Af en toe iets minder zichtbaar en voelbaar, maar vaak, als hij zijn hoofd draait, zie ik ze "gewoon" zitten....Soms zo 4 op een rij....Verkouden is hij wel eens, maar natuurlijk niet altijd. Neusamandel en keelamandelen zijn intussen al verwijderd, dus daar heeft het ook niets meer mee van doen.
Het is verder een erg actief kind (adhd), dus aan energie ontbreekt het hem niet. Laatste tijd eet hij wel minder goed, maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Blauwe plekken heeft hij vaak en snel, maar dat had ik als kind zijnde ook....
Vorig jaar zomer heb ik de huisarts er nog eens naar gevraagd, maar die vond het niet nodig bloed te laten prikken. Ik ga er maar vanuit dat hij weet waar hij het over heeft.
Vraag me alleen af of er meerdere ouders zijn waarvan de kinderen opgezette klieren hebben zonder enige aanwijsbare oorzaak? En tot welke leeftijd is dit "normaal"??
Mijn zoontje (inmiddels 7 jaar) heeft al ongeveer 2 jaar "bultjes" in zijn nek. Waarschijnlijk gaat het om opgezette klieren. Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest en die zei dat dat wel vaker voor kwam bij jonge kinderen, zeker als ze verkouden zijn etc.
Prima, kon ik me best in vinden. Maar toch.....Die bultjes zijn nooit helemaal weggeweest. Af en toe iets minder zichtbaar en voelbaar, maar vaak, als hij zijn hoofd draait, zie ik ze "gewoon" zitten....Soms zo 4 op een rij....Verkouden is hij wel eens, maar natuurlijk niet altijd. Neusamandel en keelamandelen zijn intussen al verwijderd, dus daar heeft het ook niets meer mee van doen.
Het is verder een erg actief kind (adhd), dus aan energie ontbreekt het hem niet. Laatste tijd eet hij wel minder goed, maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Blauwe plekken heeft hij vaak en snel, maar dat had ik als kind zijnde ook....
Vorig jaar zomer heb ik de huisarts er nog eens naar gevraagd, maar die vond het niet nodig bloed te laten prikken. Ik ga er maar vanuit dat hij weet waar hij het over heeft.
Vraag me alleen af of er meerdere ouders zijn waarvan de kinderen opgezette klieren hebben zonder enige aanwijsbare oorzaak? En tot welke leeftijd is dit "normaal"??
vrijdag 16 mei 2008 om 22:05
Hier een volwassene die altijd opgezette klieren heeft. Zolang als ik me kan heugen heb ik bulten in mijn nek en vooral bij mijn oren. De ene keer wat meer en groter dan een andere keer.
Huisarts heeft bij mij ook meerdere keren uitgelegd dat de één dat nu eenmaal sneller en meer heeft dan een ander en dat ik niet moest vrezen voor enge ziektes (maakte me ook meermaals best wel zorgen). Ook nog nooit bloedonderzoek oid gehad.
Blijkbaar kan een arts ook zo goed inschatten of zoiets zorgelijk is of niet.
Je vraagt over kinderen, maar dat was ik ook eens
Huisarts heeft bij mij ook meerdere keren uitgelegd dat de één dat nu eenmaal sneller en meer heeft dan een ander en dat ik niet moest vrezen voor enge ziektes (maakte me ook meermaals best wel zorgen). Ook nog nooit bloedonderzoek oid gehad.
Blijkbaar kan een arts ook zo goed inschatten of zoiets zorgelijk is of niet.
Je vraagt over kinderen, maar dat was ik ook eens
Shit happens
vrijdag 16 mei 2008 om 22:07
mijn dochter had ook harde opgezette klieren en was heel moe. na bloedonderzoek bleek ze de ziektevan pfeiffer tehebben.
dring gewoon aan om even bloed temogen laten prikken.
je zult {als het al pfeiffer is!!!} geen medicijnen krijgen, maar je kunt er dan rekening mee houden datje kind eerder moe is en rust nodig heeft.
veel succes!!!
kan trouwens wel een half jaar duren.
dring gewoon aan om even bloed temogen laten prikken.
je zult {als het al pfeiffer is!!!} geen medicijnen krijgen, maar je kunt er dan rekening mee houden datje kind eerder moe is en rust nodig heeft.
veel succes!!!
kan trouwens wel een half jaar duren.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

vrijdag 16 mei 2008 om 23:04
Op die leeftijd? Met 2 is het een griepje, met 4 hebben ze een paar weken last (hoewel, bij mijn dochter duurde het wel langer) en met 16 ben je een jaar zoet. Een kind van die leeftijd al 2 jaar Pfeiffer lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Maar goed, ik ben geen arts. Bij Pfeiffer vertoon je ook nog wel wat andere symptomen dan alleen bulten in je nek (moe, weinig weerstand).

vrijdag 16 mei 2008 om 23:24
quote:mik25 schreef op 16 mei 2008 @ 23:17:
Zijn het geen cystes? Ik heb zelf cystes in mijn hals (op mijn klieren) en die zijn de ene keer ook beter zichtbaar dan de andere keer. Vooral omdat jet over bultjes hebt. De cystes zijn trouwens onschuldig.Oh, dus dat kan het ook zijn? Heb inderdaad echte bulten die de ene keer wat groter zijn dan de andere keer. Maar ook gewoon onschuldig dus?
Zijn het geen cystes? Ik heb zelf cystes in mijn hals (op mijn klieren) en die zijn de ene keer ook beter zichtbaar dan de andere keer. Vooral omdat jet over bultjes hebt. De cystes zijn trouwens onschuldig.Oh, dus dat kan het ook zijn? Heb inderdaad echte bulten die de ene keer wat groter zijn dan de andere keer. Maar ook gewoon onschuldig dus?
Shit happens
vrijdag 16 mei 2008 om 23:32
quote:Porec schreef op 16 mei 2008 @ 23:24:
[...]
Oh, dus dat kan het ook zijn? Heb inderdaad echte bulten die de ene keer wat groter zijn dan de andere keer. Maar ook gewoon onschuldig dus?Nou het zijn over het algemeen bij mij vrij kleine knobbeltjes, maar de ene keer zijn ze wat groter dan de andere keer, maar het is niet gezegd dat het dit ook is bij het zoontje van TO. Het deed me er alleen aan denken omdat het al 2 jaar aanwezig is...
[...]
Oh, dus dat kan het ook zijn? Heb inderdaad echte bulten die de ene keer wat groter zijn dan de andere keer. Maar ook gewoon onschuldig dus?Nou het zijn over het algemeen bij mij vrij kleine knobbeltjes, maar de ene keer zijn ze wat groter dan de andere keer, maar het is niet gezegd dat het dit ook is bij het zoontje van TO. Het deed me er alleen aan denken omdat het al 2 jaar aanwezig is...
zaterdag 17 mei 2008 om 12:48
Bedankt voor jullie reacties.
Echt druk maak ik me er niet om, maar vroeg me wel af in hoeverre het "normaal" is. Mocht ik een keer voor iets anders met mijn zoontje naar de huisarts moeten, dan kaart ik het wel aan. Wist echter niet dat kinderen zo jong ook al cystes zouden kunnen hebben.
Nogmaal bedankt.
Echt druk maak ik me er niet om, maar vroeg me wel af in hoeverre het "normaal" is. Mocht ik een keer voor iets anders met mijn zoontje naar de huisarts moeten, dan kaart ik het wel aan. Wist echter niet dat kinderen zo jong ook al cystes zouden kunnen hebben.
Nogmaal bedankt.
zaterdag 17 mei 2008 om 18:46
Mijn zoontje is zes maanden en heeft ook sinds een aantal maanden aan elke kant van zijn nek een balletje dat meebeweegt. Ik heb de huisarts ervoor gebeld en die zei dat het zijn klieren zijn, door verkoudheid en/of het doorbreken van tandjes opgezwollen. Die tandjes heeft hij nog altijd niet, maar verkouden is hij nog wel. De balletjes zijn niet weggegaan. Toen hij griep had had hij een hele grote knikker in zijn lies, die is nu wel weg gelukkig want die was zo groot! Nu zijn het bij jouw kind geen tandjes meer, maar men doet wel heel makkelijk over opgezwollen klieren. Als je uitsluitsel wil gewoon een bloedtest eisen. Succes!
zondag 18 mei 2008 om 13:21
Mijnn zoon is 4 en heeft ook altijd opgezette klieren. Hij heeft wel het Epstein Barr virus gehad, en is ook onderzocht op leukemie omdat hij ook een vergrote milt had. Maar dat had hij gelukkig niet. Nu zegt de kinderarts dat het er kennelijk bijhoort, ze zijn eigenlijk al 4 jaar vergroot, ik weet niet beter. Wel wordt het zijdelings wel steeds in de gaten gehouden, hoewel zijn arts denkt dat het in zijn geval waarschijnlijk te maken heeft met zijn eczeem enzo.
Am Yisrael Chai!
maandag 28 juli 2008 om 18:48
maandag 28 juli 2008 om 19:26
Ik ben blij dat je het vraagt want die van ons van 2 heeft het dus ook al heel lang, incl dikke keel amandelen en daar maken wij ons ook zorgen over. Uiteraard is de huisarts met vakantie maar we gaan er toch voor op pad om er meer te weten over te komen. Hij had ook elke maand keelontsteking. Als je het hebt over nek, dan bedoel je ook echt de achterkant he. Want mijn man dacht dat ik het over de keel had.
zondag 24 augustus 2008 om 15:27
Een week of 6 geleden is er bloedgeprikt bij mijn zoontje ivm opgezette klieren en blauwe plekken. Hier is niets uitgekomen. Nu heeft hij sinds gisteren een nog dikkere bult in zijn nek, die af en toe ook pijn doet. Er op drukken doet geen pijn, maar blijkbaar steekt het zo nu en dan. Weet niet zo goed wat ik daar nu mee moet. Ik kijk het wel een paar dagen aan. Hij heeft nog genoeg energie en eet verder goed.
woensdag 27 augustus 2008 om 13:28
Bult (inmiddels bulten) bevinden zich in zijn nek en niet in de hals. Maandag bij huisarts geweest. Hij heeft oren en keel nagekeken maar vond daar geen aanleiding voor infectie. Moesten toch maar weer bloed laten prikken ondanks dat we dat tijdje terug ook hadden gedaan. Destijds waren bulten niet zo groot. Er is nu ook geprikt op Lyme, want zo'n 5 weken geleden is hij gebeten door teek. Denk zelf niet dat het er mee te maken heeft, want heb teek heel snel verwijderd. Hij klaagt laatste dagen ook meer over hoofdpijn en dat hij het 's nachts zo warm heeft (zweten).