Vloerverwarming > Welke vloer?

13-05-2015 21:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn ons aan het oriënteren voor een nieuwe vloer.

Ook nadenkend over wel of geen vloerverwarming.

Wat zijn jullie ervaringen met vloerverwarming?

Wat kost vloerverwarming voor zo'n 30m2?

Welke vloer is het beste te combineren met vloerverwarming?

Alvast bedankt!!
Volgens mij werkt het heel goed met marmer vloeren maar veel tegelvloeren zijn daarvoor ook geschikt.
Hout kan ook, maar ik geloof niet zomaar elke houten vloer.
Wij krijgen het ook in onze nieuwbouwwoning, en gaan waarschijnlijk voor tegels, dan heb je het minste warmteverlies, naar wat ik heb gelezen op het internet. Bijna alle vloeren zijn op zich mogelijk met vloerverwarming, maar voor goede warmte doorgave zit er beter geen lucht tussen de verwarming en de vloer, dus iets wat je kan gieten of verlijmen is dan het beste. Zwevende vloeren kunnen, mits ze tegen de warmte kunnen, en je vanzelfsprekend geen isolerende ondervloer legt, maar het is minder efficiënt in termen van warmte doorgeven.
Hier bij een (enorme) renovatie gekozen voor vloerverwarming beneden en in de badkamer. Ik ben er altijd nog zo blij mee dat we voor de slaapkamers voor radiatoren gekozen hebben; die zijn 's avonds eenvoudig uit te draaien, raam open en dan lekker in een frisse kamer slapen.

Beneden vind ik het ideaal, wij hebben er tegels (gang, keuken, badkamer) en laminaat op liggen. Voordelen: lekker warme voeten 's winters. De kinderen zitten graag op de grond te spelen. En was drogen gaat supersnel op een rek, door de warme optrekkende lucht.
quote:Wollstonecraft2 schreef op 13 mei 2015 @ 21:23:

Hout kan ook, maar ik geloof niet zomaar elke houten vloer.Oh dat lijkt me wel ideaal zeg! Wist ik helemaal niet.
Wij hebben overal vloerverwarming, en hebben daarom voor een pvc-vloer gekozen. Deze wordt rechtstreeks op de ondergrond verlijmd en geleidt de warmte heel goed, waardoor je zo min mogelijk warmteverlies hebt. Het is daarhaast ook nog eens praktisch en hygiënisch; het kan tegdn water en is dus goed schoon te houden. Ik ben nog steeds superblij met onze vloer!
Wij hebben in het hele huis vloerverwarming. Beneden hout (multiplank), verlijmd en boven laminaat.

Op de slaapverdieping hebben we de vloerverwarming uit.

Ideaal en zoveel mooier zonder al die radiatoren. Je hoeft niet meer in de winter je gordijn op de radiator te leggen of je bank van de radiator weg te halen om warmte te winnen.
Oh en hou rekening met de thermostaat als je vloerverwarming neemt op meerdere etages/in meerdere ruimtes. Omdat je niet even een radiator aan kan zetten kunnen sommige ruimtes structureel te warm/koud worden als er geen thermostaat hangt. Mijn ouders hadden dat in hun vorige huis, overal vloerverwarming, maar boven de thermostaat in de woonkamer en beneden altijd steenkoud.
Dank voor alle tips!

We gaan de hele onder verdieping aanpakken en hebben een beperkt budget.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar prijzen.

Heb net offertes aangevraagd bij verschillende bedrijven.

Welk bedrag hebben jullie uitgegeven per m2 (inclusief alle materialen en monteur)?
Dat kun je ondervangen; in onze slaapkamers zit een knop op de muur waarmee we de vloerverwarming kunnen regelen. Niet op de graad nauwkeurig, zoals in de woonkamer, maar we kunnen de vloerverwarming daar wel trapsgewijs aan- en uitzetten.
quote:prik schreef op 13 mei 2015 @ 21:57:

Dat kun je ondervangen; in onze slaapkamers zit een knop op de muur waarmee we de vloerverwarming kunnen regelen. Niet op de graad nauwkeurig, zoals in de woonkamer, maar we kunnen de vloerverwarming daar wel trapsgewijs aan- en uitzetten.Da's handig! M'n ouders hebben in het huidige huis overal thermostaten laten plaatsen, op zich heel prettig, maar dat was nog best een complexe/dure zaak.
Er bestaan ook tegels in houtoptiek. Bedrieglijk echt, inclusief voelbare nerf, de eerste keer dat ik het tegenkwam dacht ik dat het parket was.

En regelen van de vloerverwarming in de slaapkamer met een knop is leuk, maar daarmee krijg je het volgens mij niet geregeld dat het overdag zeg 20 graad is en 's avonds vanaf kinderbedtijd 16 graad. Daarvoor is het verwarmingssysteem namelijk te traag, de hele vloer moet weer afkoelen en dat duurt een paar uur. Dus het is of een paar uur vantevoren al aan het afkoelen, of een paar uur daarna nog aan het afkoelen. Het afkoelen van een radiator gaat sneller.
Wij hebben in het hele huis vloerverwarming, geen andere radiatoren oid. En op de badkamer na ligt overal een grindvloer. Badkamer liggen tegels.

En in de slaapkamer hebben we de vloerverwarming dicht gedraaid.
Wij krijgen ook vloerverwarming in heel het huis en hebben ons laten voorlichten bij een interieurbedrijf. Zij gavrn aan fat je moet kijken naar de weerstand van de vloer (r-waarde).

Behalve vloerbedekking kan meestal alles op vloerverwarming zonder dat de vloerverwarming slecht werkt. Echt hout moet vaak direct verlijmd worden om dr weerstand laag te houden en bij laminaat moet je de juiste ondervloer kiezen.

De minste weerstand en dus beste doorlating van warmtr krijg je met tegels of pvc (beide in houtlook te krijgen, ook beide met structuur erin. Pvc is vaak goedkoper als je houtlook wil.
Ik weet niet wat het gekost heeft, het lag er al in. Je hebt verschillende soorten vloerverwarming, kijk daar ook even naar. Wij hebben die met waterbuizen.

Een thermostaat per kamer is duur inderdaad.

En het klopt dat het opwarmen/afkoelen lang duurt. Bij een oud tochtig huis kun je dus niet even snel de vloerverwarming aanzetten en het snel warm hebben.
We gebruiken de slaapkamer alleen om te slapen, dus daar hoeft het nooit warm te zijn.
Wij hebben keramisch parket, tegels met houtlook van Kronos, op de benedenverdieping. Zo zag het eruit voordat de meubels erin kwamen

vloer

De voordelen van tegels en het uiterlijk ( grotendeels dan) van hout. Het ligt er nu bijna een jaar en mensen zijn nog altijd verbaasd dat het tegels zijn. De beste koop tot nu toe voor ons nieuwbouwhuis.

Per vierkante meter kostte de tegel 50,-. Daar kwam het daadwerkelijke leggen en de materialen ( lijm en voegsel) bij. Dat hebben we door een beun laten doen en die vroeg een standaard bedrag per uur, inclusief materialen.

Boven hebben we in de badkamer en toilet ook vloerverwarming en daar liggen grote tegels.

Ik zou niet meer zonder vloerverwarming willen ;) heerlijk comfortabel in de winter en ik vind het een aangename warmte afgeven.
Chantilly, dit soort tegerls hebben wij in de badkamer. Grappig om te zien dat iedereen eerst voelt of het echt hout is . En dan zijn ze verbaasd dat het tegels zijn.
Ja echt grappig vind ik het! Ik blijf het verbazingwekkend vinden het echt willen voelen van de tegel en dan verbaasd zijn dat het geen hout is. Pas als je wijst op de kleine voeg valt het kwartje ;)
Ik heb in de badkamer vloerverwarming onder een klik PVC vloer. Bij een vloeren bedrijf [...] aangeraden. Deze schijnt een zeer goed klik systeem te hebben.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-07-2015 12:32
Reden: spam
% gewijzigd
Kan aan mij liggen, maar ik zie dus wel dat dat geen hout is. Uitstraling van echt hout is anders. Warmer.
Suzannetje, ik wilde net al op je bericht reageren, voor je het aanpaste. Je schreef dat de lijm van een geplakte pvc-vloer in de badkamer mogelijk aangetast zou worden door het vocht, maar dat lijkt me echt onzin. Een pvc-vloer kan juist als geen ander tegen vocht. Een klikvloer lijkt me veel kwetsbaarder, omdat die naden heeft tussen de afzonderlijke delen, waar vocht in kan komen. En klikvloer houdt ook meer warmte tegen dan een geplakte vloer, waardoor de vloerverwarming minder rendabel is.
vivapimpelmees.

Als je goed kijkt zie je het inderdaad maar ik zag die hout look keramische vloeren ook liggen [...] . Nou ik moest toch wel 2x kijken voordat ik door had dat het geen echt hout is. Uitstraling is echt heel mooi!

[...] als je hierop googled zie je foto's ervan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-07-2015 12:32
Reden: spam
% gewijzigd
Ben je lekker aan het spammen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven