Wat doen we met de katten?

22-06-2015 08:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Onze dochter is bijna klaar met haar studie en komt daarna weer thuis wonen. Even er van uit gaande dat ze dan nog niet gelijk werk heeft dus. Ze wil weer wel gewoon op zichzelf gaan wonen als ze werk heeft dus we hebben het echt over een tijdelijke situatie. Geen probleem, natuurlijk is ze welkom thuis

Wat wel een probleem is zijn haar katten. Wij hebben zelf twee katten van 5 jaar. Die komen uit het asiel en zijn nu 4 jaar bij ons. Ze zijn voordat ze bij ons kwamen niet erg goed behandeld en zijn dus nog steeds erg bang voor vreemde dingen. Katten met een gebruiksaanwijzing dus. De katten van onze dochter zijn 3 en 8 jaar. De oudste is een erg sociale kat maar de jongste is ook erg bang. Is ook een asielkat met een gebruiksaanwijzing. Het zijn alle vier binnenkatten.

Ik heb al overal navraag gedaan en lijntjes uitgezet maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden die de katten zolang in huis wil/kan nemen.

Ik ga er vanuit dat je die katten niet zomaar ineens bij elkaar kunt zetten.Maar wat dan wel? Haar katten op haar kamer houden? Is dat niet zielig? Kan dat voor een bepaalde periode?

Ik zou zo graag een goede oplossing vinden voor mijn kind. Die heeft het nu al zwaar genoeg met haar studie en haar net verbroken relatie.
Een traphekje en haar katten de bovenverdieping?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een goede oplossing voor je kind? Ik zou beginnen met een goede oplossing voor de katten die hebben hier niet om gevraagd.
Moi
http://www.traphekjes.nl/contents/nl/p2 ... guard.html
Die katten werden gehouden op 'n studentenkamertje? Dát zal stinken!

Geef die beesten weg aan iemand met 'n boerderij, dan hebben ze de ruimte.
Shoot first, ask questions later!
@blijfgewoonbianca.

Daar heb ik ook al aan gedacht maar een kat die springt daar zo overheen natuurlijk. Ik heb al gezocht maar ik kan geen traphekjes vinden die tot aan het plafond komen.
Wat bgb zegt lijkt me een goede oplossing. Zijn de katten van je dochter gewend om naar buiten te gaan? Kunnen ze dan op het dak oid?

En ik vraag me af waarom iemand die op kamers woont katten neemt?
quote:LittleLilly schreef op 22 juni 2015 @ 08:55:

Een goede oplossing voor je kind? Ik zou beginnen met een goede oplossing voor de katten die hebben hier niet om gevraagd.

volgens mijn is daar toch mee of niet! ze vraagt juist naar wat ze moet en zet de katten niet zo maar bij elkaar! mijn oma zei altijd: als je niks aardigs kan zeggen zeg dan niks! lijkt me een hele goede regel voor jou.

@to ik weet niet hoe groot je huis is maar misschien allebei de koppels in andere delen van het huis laten leven en langzaam wennen aan elkaars geur? en anders een oproepje op een faceboek groep in de buurt doen of iemand tijdelijk de katten op kan vangen ( je kan dan natuurlijk eerst een keer gaan kijkem bij die mensen of het goed bevalt en contact met ze houden)
Life is like an hourglass glued to the table.
Je kind is al volwassen en kan voor zichzelf zorgen.

Ik zou haar helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte niet in jouw huis.

Voor de katten komt dit zeker niet goed. En die zijn dus de dupe. Ik vind dat je dus moet zoeken naar alternatieve woonmogelijkheden voor je kind. Desnoods ondersteun je haar hier dan financieel bij.

Als het echt niet anders kan, zou ik me heel heel goed inlezen in hoe je katten bij elkaar introduceert. Hier is op internet veel informatie over te vinden. Of hulp vragen bij een gedragsdeskundige. Kijk ook eens op tv (TLC) of youtube naar het programma 'my cat from hell' voor veel tips.

Als je ze eenmaal bij elkaar hebt gezet en het is mis gegaan dan kun je het vergeten. Je krijgt maar 1 kans om dit goed te doen dus laat die aub niet lopen.
@redbulletje. Waarom ga je ervan uit dat ze gehouden worden op een studentenkamertje? En dat ze beter af zouden zijn op een boerderij... Hoeft natuurlijk allebei niet het geval te zijn.

@TO. Als je meerdere verdiepingen hebt, is het denk ik slim om ze inderdaad gescheiden te houden. Rustig aan elkaar laten wennen zou ook kunnen (zijn veel tips te vinden als je zoekt op Google), maar dat is wel veel gedoe en ook wel zielig als het maar voor een korte periode is.
Ik vraag me af waar mensen lezen dat mijn dochter op kamers woont? Ze woonde samen met haar vriend in een behoorlijk groot appartement zonder tuin. Het zijn dus binnenkatten.
Wanneer een kat bang en/of schuchter is betekent dat niet perse dat ze dat ook zijn naar andere katten. Katten moeten sowieso wennen aan elkaar maar ik zie geen reden waarom je dat niet in goede banen zou kunnen leiden. Natuurlijk verschilt het per kat hoe ze er mee omgaan en hoelang het duurt voordat ze door 1 deur kunnen.

Katten zijn geen wegwerpartikelen die je zomaar wegdoet of elders onderbrengt wanneer het even lastig is.

Ik vind het advies om voor je kind andere woonruimte te zoeken nog het beste.
quote:lautje62 schreef op 22 juni 2015 @ 08:58:

@blijfgewoonbianca.

Daar heb ik ook al aan gedacht maar een kat die springt daar zo overheen natuurlijk. Ik heb al gezocht maar ik kan geen traphekjes vinden die tot aan het plafond komen.Misschien kun je z4elf iets ( laten ) maken wat wel hoog is, van dat gaas uit mijn linkje. Kun je niet tijdelijk een hordeur plaatsen oid?
quote:Miss-Colorado schreef op 22 juni 2015 @ 09:07:

Ik vind het advies om voor je kind andere woonruimte te zoeken nog het beste.Van welk geld? Studiefinanciering houdt op en dochter heeft nog geen werk.
Ok, dat het binnenkatten zijn maakt de situatie iets makkekijker.

Is dit iets? Voor onderaan/bovenaan de trap
quote:lautje62 schreef op 22 juni 2015 @ 08:58:

@blijfgewoonbianca.

Daar heb ik ook al aan gedacht maar een kat die springt daar zo overheen natuurlijk. Ik heb al gezocht maar ik kan geen traphekjes vinden die tot aan het plafond komen.

Ipv een traphekje een hordeur?

Ik ken iemand die al tig jaar katten opvangt en dmv een hordeur de katten binnenshuis gescheiden houdt en aan elkaar laat wennen.

Edit: zoals blijfgewoonbianca ook al zegt dus....
anoniem_175496 wijzigde dit bericht op 22-06-2015 09:14
Reden: moutarde!
% gewijzigd
quote:lautje62 schreef op 22 juni 2015 @ 09:02:

Ik vraag me af waar mensen lezen dat mijn dochter op kamers woont? Ze woonde samen met haar vriend in een behoorlijk groot appartement zonder tuin. Het zijn dus binnenkatten.Waarom kan ze daar niet blijven wonen dan? Of zijn ze uit elkaar?
Shoot first, ask questions later!
Mijn ervaring is dat het ook heel goed kan gaan. Heb zelf 2 katten en momenteel logeren de katten van mijn ouders bij mij. Natuurlijk blazen ze af en toe naar elkaar maar de rangorde is bekend en het gaat prima.

Wel geef ik mijn eigen katten (die ouder zijn dan die van mijn ouders) als eerste eten. Ook houd ik rekening met hun rangorde.

De katten gebruiken zelfs allevier dezelfde bak, ook al heb ik meerdere bakken in huis staan.

Geef ze even de tijd om te wennen en de rangorde te bepalen en dan kan het ook heel goed gaan.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar 2 katten op de bovenverdieping en 2 katten beneden. Een hordeur bovenaan de trap, eventueel zelf wat gaas bevestigen zodat ze er niet over kunnen.

Je kan ze proberen aan mekaar te laten wennen. In mijn ervaring hangt het erg van de kat zelf af, maar heeft het niet zozeer te maken met het al dan niet bang zijn. Uiteraard moeten ze altijd wel eerst wennen en moet je er tijd en moeite in investeren. Maar sommige katten zijn socialer dan andere, ongeacht of ze bang zijn van mensen. Het feit dat alle katten gewend zijn aan een andere kat is in elk geval al een goed teken.
quote:redbuIIetje schreef op 22 juni 2015 @ 09:13:

[...]

Waarom kan ze daar niet blijven wonen dan? Of zijn ze uit elkaar?In de OP staat dat ze uit elkaar zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:lautje62 schreef op 22 juni 2015 @ 09:02:

Ik vraag me af waar mensen lezen dat mijn dochter op kamers woont? Ze woonde samen met haar vriend in een behoorlijk groot appartement zonder tuin. Het zijn dus binnenkatten.Kunnen de katten zo lang niet bij haar vriend blijven wonen? oeps beter lezen
Lief dat je er zo mee bezig bent. Kunnen de katten niet tijdelijk bij haar ex logeren? Totdat dochter zelf weer wat heeft?
Haar ex zou eerst in het appartement blijven wonen en de katten zouden bij hem blijven tot dochter een ander huis had. Ex is inmiddels ergens anders gaan wonen waar hij geen huisdieren mag hebben.

Financiële ondersteuning geven we nu al. We zijn helaas niet van geld gemaakt....

Ik vind het een erg goed idee om het huis in een onder en een bovenverdieping te verdelen. Dat gaan we doen dus. Bedankt allemaal!
quote:LittleLilly schreef op 22 juni 2015 @ 08:55:

Dat probeer ik hier dus ook. Dochter breng ik gewoon naar het asiel, die heeft er uiteindelijk wel zelf om gevraagd.

( sorry, ik kon het niet laten )
Geen tip, maar ik merk dat mijn ondernemende springkat niet over het traphekje heen kan springen en de spijlen zijn te smal om er doorheen te komen. Hij is goed in klimmen, maar aan zo'n traphekje zit niets waar hij zich aan vast kan houden. In mijn geval is het overigens onhandig, omdat ik nu steeds het hekje voor hem open moet doen, waarbij 'steeds' vrij letterlijk genomen mag worden, zoals het een goede kat betaamt, maar misschien wel handig voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven