Tips en trucs vóór de zwangerschap

03-09-2008 09:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Mijn vriend en ik willen over een half jaartje proberen om zwanger te worden.Nu is mijn vraag wat ik nu al kan doen

Bijvoorbeeld:

Wanneer moet je beginnen met foliumzuur?

Wanneer stop je met drinken?

Roken ben ik al gestopt

Groet Max2007
quote:max2007 schreef op 03 september 2008 @ 09:29:

Hoi Allemaal,

Mijn vriend en ik willen over een half jaartje proberen om zwanger te worden.Nu is mijn vraag wat ik nu al kan doen

Bijvoorbeeld:

Wanneer moet je beginnen met foliumzuur?

2 maanden voor geplande conceptie

Wanneer stop je met drinken?

Als je met je lekkende predictor met 2 streepjes in je handen staat

Roken ben ik al gestopt

Goed zo.

Stoppen met de pil en neuken is ook een goeie.

Groet Max2007
Ehm, een gezonde levensstijl kan nooit kwaad natuurlijk, maar om nu alles al te gaan laten omdat je misschien over 5 jaar dan wel zwanger bent (is niet naar bedoeld, maar kan gebeuren) wordt wel heel erg afzien. Op het moment dat blijkt dat je zwanger bent gewoon stoppen met drinken, en misschien niet iedere dag helemaal lavenloos zijn kan helpen bij het zwanger worden. Succes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou, Tilalia, de kans op een zwangerschap is veel hoger als je stopt met drinken. Liefst de man ook. Zie hier:

Alcohol en de bevruchting

Het drinken van een of meer glazen alcohol per dag kan zowel bij de man als bij de vrouw

de vruchtbaarheid verminderen. Vrouwen die 0,2 tot 1 glas drinken hebben 40% minder kans om binnen 6 maanden zwanger te worden, in vergelijking tot vrouwen die niet drinken.

Verder vergroot alcoholgebruik in de weken rondom de bevruchting het risico van miskramen en foetale sterfte. Hoe meer door beide partners gedronken wordt, hoe groter het risico.

Als een vrouw zwanger wil worden en geen risico wil lopen is het voor de vrouw maar ook voor de man de veiligste keuze om te stoppen met drinken. Op het moment dat de zwangerschap is vastgesteld kan de man weer drinken.

Spermacellen:

Alcohol kan het sperma op verschillende manieren beïnvloeden. Het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid nemen af. Ook veranderen zaadcellen van grootte waardoor de zaad-ei versmelting geremd wordt. Verder kunnen er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal.

Eicel:

Alcohol kan de eicel beschadigen. Net zoals bij de zaadcel kunnen er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal.

bron: Jellinek
Leuk, lief en aardig, stoppen met drinken voor je zwanger bent. Ik heb er zelf 4 jaar over gedaan om zwanger te worden, en in die tijd heus wel gedronken. Ik zeg niet dat het helpt als je elk weekend laveloos bent, maar niet drinken omdat je misschien wel zwanger kan worden, kan betekenen dat je ook heel lang geen leuke dingen meer doet. Ik zelf bijvoorbeeld duik graag, maar een half jaar van te voren een dure duikvakantie plannen deed ik dus niet, want misschien wel zwanger... Achteraf stom, want nu komt het er voorlopig niet meer van. Dus, laat je hoofd niet gek maken, zorg dat je een beetje gezond leeft, maar blijf vooral doen wat je leuk vindt en lekker vindt.
Oja, beginnen met foliumzuur als je stopt met de pil. Vergeet je het tenminste ook niet;-)
quote:Klaaskater schreef op 03 september 2008 @ 10:01:

Leuk, lief en aardig, stoppen met drinken voor je zwanger bent. Ik heb er zelf 4 jaar over gedaan om zwanger te worden, en in die tijd heus wel gedronken. Ik zeg niet dat het helpt als je elk weekend laveloos bent, maar niet drinken omdat je misschien wel zwanger kan worden, kan betekenen dat je ook heel lang geen leuke dingen meer doet. Ik zelf bijvoorbeeld duik graag, maar een half jaar van te voren een dure duikvakantie plannen deed ik dus niet, want misschien wel zwanger... Achteraf stom, want nu komt het er voorlopig niet meer van. Dus, laat je hoofd niet gek maken, zorg dat je een beetje gezond leeft, maar blijf vooral doen wat je leuk vindt en lekker vindt.Ja daar heb je gelijk in, maar er zijn natuurlijk ook zat vrouwen die wel binnen een half jaar zwanger zijn, alleen dat weet je dus niet van tevoren. Ik heb er zelf voor gekozen om sowieso heel weinig tot niet te drinken, idd voor de kwaliteit van het eitje, maar vanaf het moment dat ik mijn eisprong had en ik dus wellicht zwanger kon zijn helemaal niet te drinken.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven om al voor je zwanger wilt raken te stoppen met drinken en te beginnen met foliumzuur. Volgens mij word je het snelst zwanger als je gewoon lekker geniet van je leven. Natuurlijk moet je gezond eten en niet teveel drinken, en is stoppen met roken heel verstandig, dat geldt voor iedereen. Maar als je het gezellig vindt om 's avonds samen een wijntje te drinken, zou ik dat lekker blijven doen. De kans op leuke sex is dan volgens mij ook groter. Alles in het teken stellen van een gewenste zwangerschap en ineens potten thee gaan drinken omdat je een eisprong verwacht, is dodelijk voor je liefdesleven!
"stoppen met de pil en neuken is ook een goeie"

Ik zou niet stoppen met neuken

Ik dronk gewoon alleen als ik ongesteld was.. dat kan natuurlijk ook, maar ik drink sowieso niet zoveel, niet wekelijks in elk geval, dus dat scheelt misschien. Manlief vond het ook wel praktisch hoor, als we ergens heengingen, dat ik niet dronk
Later is nu
elke weekeind flink aan de zuup is natuurlijk niet aan te raden.

maar gewoon een wijntje bij een diner of bij een feestje zou ik niet al te moeilijk over doen.

het is allemaal gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Ja, iedereen moet natuurlijk zelf weten of=ie met drinken stopt. Ikzelf heb het wel gedaan omdat ik bij mijn tweede (na jaaaaren uitstellen ivm praktische kwesties) graag snel zwanger wilde worden. En 40% meer kans vond ik echt aanzienlijk!

Dat je zonder drank geen leuke dingen meer doet of dat je liefdesleven achteruitgaat vind ik wel voor discussie vatbaar - het is even wennen, maar ook zonder alcohol kun je het leuk hebben. Van zwangeren die niet drinken zeg je toch ook niet dat ze geen leuke dingen meer doen of waarschijnlijk wel een slecht liefdesleven hebben?

WEl mee eens dat het erg gevaarlijk is om er obsessief mee bezig te gaan en je hele leven in het teken te stellen van zwanger willen worden. Maar ik vond zelf de maanden voor mijn zwangerschap, waarin ik meer ging sporten, gezonder at, niet meer dronk en ook afviel gewoon een leuke positieve tijd. Ook als een zwsch. nog lang op zich had laten duren was ik gewoon aan het genieten geweest van een fitter gevoel, strakker lijf etc. (ook handig als je startpunt qua kilo's lager is ivm aankomen tijdens zwangerschap natuurlijk). Ik had het geluk na 2 maanden proberen zwanger te zijn. Je weet natuurlijk nooit of het met die 'voorbereidingen' te maken heeft, maar ik heb er achteraf wel een goed gevoel over dat ik mijn best gedaan heb om zo gezond mogelijk zwanger te worden. Plus ik was al weer aan een gezonde levensstijl gewend die je tijdens de zwangerschap ook het best kan hebben (zegt de vrouw die nog nooit zoveel snoep en patat heeft gegeten als de afgelopen weken )
Ik persoonlijk denk dat je er niet teveel bij stil moet gaan staan.

Ik ben gestopt met de pil en met de gedachte dat duurt nog minstens een half jaar tot een jaar.

Toen ik na een kleine bloeding niet meer ongesteld was geworden en zwanger bleek te zijn.

Viel ik ook bijna om van verbazing omdat we dit gewoon niet verwacht hadden.

Ik heb 15 jaar de pil geslikt en ook vaak maanden doorgeslikt op aan raden van een arts.

En heb zelfs het weekend voor de test nog wat gedronken omdat ik nog lang niet verwacht had om zwanger te zijn.

En foliumzuur slikte ik al wel maar dat ivm met B12 spuiten en dat er altijd bij moet slikken.

Vanaf het moment dat ik weet dat ik zwanger ben geen drup alcohol meer gehad.

Succes ermee!
quote:yette schreef op 03 september 2008 @ 10:30:

Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven om al voor je zwanger wilt raken te stoppen met drinken en te beginnen met foliumzuur.Het slikken van foliumzuur is niet overdreven hoor

Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven om al voor je zwanger wilt raken te stoppen met drinken en te beginnen met foliumzuur. Volgens mij word je het snelst zwanger als je gewoon lekker geniet van je leven. Natuurlijk moet je gezond eten en niet teveel drinken, en is stoppen met roken heel verstandig, dat geldt voor iedereen. Maar als je het gezellig vindt om 's avonds samen een wijntje te drinken, zou ik dat lekker blijven doen. De kans op leuke sex is dan volgens mij ook groter. Alles in het teken stellen van een gewenste zwangerschap en ineens potten thee gaan drinken omdat je een eisprong verwacht, is dodelijk voor je liefdesleven!
Tsja, of de tijd die het duurt om zwanger te raken, met de al dan niet getroffen voorbereidingen te maken heeft, weet je natuurlijk nooit.

Hier waren de voorbereidingen minimaal. Ik at wel al altijd gezond, ben inderdaad toen ik met de pil stopte minder gaan roken en drinken (pas helemaal gestopt zodra ik zwanger was) maar ik ben niet gaan sporten of foliumzuur gaan slikken. En ook ik had het geluk dat het steeds binnen een paar maanden al raak was. De vierde was zelfs een verrassing die zijn weg vond ondanks ongezonde gewoontes en maatregelen om juist niet zwanger te worden.

Kortom, niet te krampachtig, dat kan altijd nog.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven om al voor je zwanger wilt raken [...] te beginnen met foliumzuur. Waarom vind je starten met foliumzuur overdreven? Het is maar weinig moeite, en heeft wel bewezen effect.
quote:MissMara schreef op 03 september 2008 @ 10:46:

Dat je zonder drank geen leuke dingen meer doet of dat je liefdesleven achteruitgaat vind ik wel voor discussie vatbaar - het is even wennen, maar ook zonder alcohol kun je het leuk hebben. Van zwangeren die niet drinken zeg je toch ook niet dat ze geen leuke dingen meer doen of waarschijnlijk wel een slecht liefdesleven hebben?

Hier had ik overheen gelezen, maar ik denk dat je wel wat meer moet veranderen aan jezelf, je leven en je relatie, als je het zonder alcohol niet leuk kunt hebben

Hoe doen jullie het dan op feestjes als je met de auto gaat? Toch alcohol drinken en dan met alcohol achter het stuur, als het maar 'gezellig' is?

Gelukkig ben ik zonder alcohol net zo (on)gezellig als met
Later is nu
quote:peppie schreef op 03 september 2008 @ 11:02:

[...]

Het slikken van foliumzuur is niet overdreven hoor

klopt, het opbouwen van een optimale hoeveelheid FZ in je systeem duurt minimaal 2 weken. Daarom kun ej het beste zodra je zonder anticoneptie gaan vrijen met FZ beginnen zodat je al vanaf het moment dat je zwanger bent meteen de goede dosi aan het larfje meegeeft.

tip voor TO: sommige verloskundigen praktijken geven ook 'conceptieconsulten' waar je met al deze vragen terecht kunt. is leuk, want dan heb je ook meteen een indruk van je VK.
Volgens mij zit er een heel groot gebied tussen geheelonthouder worden en 'je liefdesleven niet meer leuk vinden zonder drank'.

Als jij, terwijl je zwanger wilt worden, gewoon normaal met alcohol omgaat, is er weinig aan de hand. Ik neem tenminste ook nie aan dat je vanaf nu jezelf en je man op een vruchtbaarheidsbevorderend dieet zet, hem dwingt losse boxershorts en wijde broeken te dragen, hem verbiedt met andere mensen in contact te komen, want hee, die kunnen wel eens virussen bij zich dragen en koorts is maar bar slecht voor de spermatozoiden, je zelf nu al elke dag bevingerd om te kijken wat voor cervixslijm je nu al hebt, temepratuurkaarten etc bijhoudt omdat je over een half jaar wilt beginnen met een kind maken?

Kom op zeg. Het is ontzettend leuk om een kind te maken, zelfs 'neuken op commando' kan leuk zijn, maar geniet vooral an elkaar en jullie wilde plannen. Niet te veel bij nadenken, maar straks gewoon lekker neuken en maar zien wat er van komt.
Tsja, misschien was ik er wat te makkelijk in hoor, ik wist wel dat het verhogen met ongeveer 25% van de dagelijks hoeveelheid B11 een open ruggetje helpt voorkomen, maar ook dat deze aandoening een combinatie is van erfelijke factoren èn omgevingsfactoren. Heb gewoon gelet op wat ik at, B11 zit bijvoorbeeld in citrusvruchten (sinaasappelsap), spinazie, bonen, aardappels, brood, vlees, eieren en kaas.
quote:yette schreef op 03 september 2008 @ 11:37:

Tsja, misschien was ik er wat te makkelijk in hoor, ik wist wel dat het verhogen met ongeveer 25% van de dagelijks hoeveelheid B11 een open ruggetje helpt voorkomen, maar ook dat deze aandoening een combinatie is van erfelijke factoren èn omgevingsfactoren. Heb gewoon gelet op wat ik at, B11 zit bijvoorbeeld in citrusvruchten (sinaasappelsap), spinazie, bonen, aardappels, brood, vlees, eieren en kaas.Maar dat is toch even goed als het slikken van een pilletje bewust bezig zijn met foliumzuur? Ik zie niet zo waarom het ene wel overdreven is, en het andere niet.
Volgens mij ging het erom dat het overdreven is met foliumzuur te beginnen als je bijv. nog een jaar wilt wachten met echt proberen zwanger te worden. Maar de termijn die wordt geadviseerd (hoe zat het ook al weer precies? Vier weken voor poging conceptie?) is absoluut niet overdreven te noemen. Dingen als zo fit mogelijk worden en gezond leven vind ik persoonlijk niet overdreven om al geruime tijd te doen voordat je echt met de pil stopt, zeker omdat het simpelweg een goede manier van leven is, ook alsje niet zwanger bent.
tila, er is ook weinig aan de hand als je normaal met alcohol omgaat, maar de kans op zwangerschap is gewoon kleiner (zie link die ik eerder gaf). Dus als je graag snel zwanger wilt worden kun je drank laten staan. Zo gek is dat toch niet?
quote:MissMara schreef op 03 september 2008 @ 11:51:

tila, er is ook weinig aan de hand als je normaal met alcohol omgaat, maar de kans op zwangerschap is gewoon kleiner (zie link die ik eerder gaf). Dus als je graag snel zwanger wilt worden kun je drank laten staan. Zo gek is dat toch niet?

Daar heb je op zich gelijk in, maar ook als je gezond leeft kan het heel lang duren voor je zwanger bent. En aangezien je niet weet hoe snel het gaat, was voor mij de afweging om wel die wijntjes te blijven drinken tijdens het proberen zwanger te worden.

Ik vind trouwens de verkleining van de kans om binnen 6 maanden zwanger te worden wel erg 'groot. (hehe, een verkleining die groot is Nou ja, je snapt me wel) Dat wist ik niet.
Hier in Ierland wordt aangeraden dat alle vrouwen in vruchtbare leeftijd sowieso foliumzuur slikken (ongeacht of je van plan bent zwanger te worden of niet dus), zijn zelfs een tijd reclamecampagnes voor geweest. Moet ik wel bijzeggen dat spina bifida (sp?) hier vaker schijnt voor te komen.

W.b. de alcohol ben ik het met Tilalia eens. Helemaal tee total gaan zodra je dat lekkende staafje (gatver) in je handen hebt is vroeg genoeg hoor.

Tuurlijk, als je supergezond leeft, niet drinkt, rookt enzo zal het ongetwijfeld beter zijn dan dat dat niet doen, maar ook dan kan het nog lang duren. Je weet het gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven