Ongevraagd autisme test bij GGZ?

09-07-2015 19:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijd geleden ben ik bij het GGZ beland voor een depressie. Aan de hand van mijn verhaal en verleden werd de diagnose gesteld dat ik een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis heb. Toch wilde ze nog een test bij me afnemen om de ernst in te schatten. Gister heb ik deze test gedaan. Nu lees ik in de Viva een artikel over autisme en herkende wat dingen, dus dacht doe voor de grap eens zo'n zelftest. Ik ben een beetje geschrokken want dit bleek dezelfde test te zijn als die de psychiater bij me had afgenomen.

Nou vroeg ik me af of het mogelijk is dat ze dezelfde testen kunnen gebruiken voor een verschillend probleem of dat hij mij heeft getest op autisme buiten mijn weten om.
Wat vreemd. Ik kan me echt niet voorstellen dat een psychiater gebruik maakt van een online zelftest. Daarnaast is bij mij vorig jaar ook een vermijdende persoonlijkheidsstoornis vastgesteld maar heb geen test hoeven te doen om de ernst ervan te bepalen.

Mag ik vragen wat voor test dat eigenlijk was dan? Aan wat voor vragen moet ik denken?

Verder lijkt het mij niet zo raar dat ze op diverse gebieden onderzoek doen. Waarom moeten ze eerst benoemen waarvoor een onderzoek is? Lijkt me geen regel dat ze eerst moeten melden voor welke evt. diagnose ze welk onderzoek doen.

En in geval van twijfel: even navragen bij je behandelaar/psychiater.
Nu ik er langer over nadenk dat hele woord test vind ik zo vreemd. Vaak zijn het onderzoeken maar meestal leren ze heel veel aan de hand van je voorgeschiedenis en huidige klachten. Echte testen als psychologische testen worden soms gedaan maar dat is echt niet tussen neus en lippen door.
Natuurlijk hoor je wel te weten waar je op getest wordt. Bij twijfel gewoon even bellen.
Diagnoses worden gesteld met behulp van o.a de DSM , een autist, iemand met Borderline of een depressie moet dan voldoen aan een aantal van de symptomen. (Bijvoorbeeld, 5 van de 10). Maar omdat geen enkele autist hetzelfde is, en hetzelfde scoort, en wel overlappende symptomen heeft met andere aandoeningen zoals persoonlijkheidsstoornissen wordt er met behulp van een vragenlijst gekeken waar je het meest op scoort. Dus ik denk dat het niet gek is dat een soortgelijke vragenlijst wordt gebruikt.. Je kan het gewoon even navragen toch?
quote:lalalief schreef op 09 juli 2015 @ 19:41:

Natuurlijk hoor je wel te weten waar je op getest wordt. Bij twijfel gewoon even bellen.

Nou bij mij is nooit gezegd: Het kan A zijn daarvoor heb je nu dit onderzoek ofzo hoor. Ze onderzoeken maar een eind raak als ze het maar grondig doen en met een correcte diagnose komen.

Een vragenlijst kan idd. een hulpmiddel zijn is dat wat je bedoeld met test TO?
Sommige testen zijn overlappend en kijken naar meerdere vlakken. Sta er wel van te kijken dat jij nu net online dezelfde hebt gemaakt. Vraag me af welke test dat is. Heb je een linkje?
Alvast bedankt voor de reacties.

En ik ga het sowieso navragen bij de psychiater, maar daar heb ik nu op donderdagavond even niets aan...

Verder was er al een diagnose gesteld dus vind ik het belachelijk als ze mij ineens op iets anders gaan testen buiten mijn weten om.

De vragenlijst die ik kreeg waren ongeveer 20tal stellingen waarbij ik moest aangeven of ik dit wel of niet bij mij paste. Het ging er hier bijvoorbeeld om hoe ik met sociale contacten omging, hoe mijn gedrag is bij afleidingen zoals geluid, of ik patronen zie, routines heb e.d.
Ik zou het ook raar vinden als de test van de GGZ hetzelfde is als een zelftest voor autisme.

De diagnose "autisme" mag overigens pas gesteld worden na een uitgebreider onderzoek.

In mijn geval betrof dat diverse vragenlijsten (samen ongeveer 200 vragen), het natekenen van een figuur, en omschrijven wat ik op plaatjes zag.

En een gesprek met een familielid (mijn moeder) over mijn jeugd.

Maar als je het herkent, raad ik je aan niet alleen de beschrijving in de Viva te lezen, maar ook op de wikipedia.nl . Via google kun je nog meer informatie vinden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
[quote]swmk schreef op 09 juli 2015 @ 20:04:

Ben je beledigd ofzo dat je een test voor autisten is afgenomen, ik zie het probleem niet?

Verder was er al een diagnose gesteld dus vind ik het belachelijk als ze mij ineens op iets anders gaan testen buiten mijn weten om.

Een diagnose in de GGZ gaat vaak nog weleens over de kop..
Ze kunnen zeker verschillende dingen onderzoeken met dezelfde vragenlijsten. Dat is ook logisch toch? De vragenlijst is standaard en jouw antwoorden bepalen welk gedrag opvalt en eventueel welke diagnose daar bij past. Ik herken de vragenlijst die jij noemt wel, maar deze heb ik in de praktijk nooit als op zichzelf staand zien gebruiken. Altijd in combinatie met andere onderzoeken, gesprekken, etc.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 09 juli 2015 @ 19:38:

Wat vreemd. Ik kan me echt niet voorstellen dat een psychiater gebruik maakt van een online zelftest. Daarnaast is bij mij vorig jaar ook een vermijdende persoonlijkheidsstoornis vastgesteld maar heb geen test hoeven te doen om de ernst ervan te bepalen.

Mag ik vragen wat voor test dat eigenlijk was dan? Aan wat voor vragen moet ik denken?

Verder lijkt het mij niet zo raar dat ze op diverse gebieden onderzoek doen. Waarom moeten ze eerst benoemen waarvoor een onderzoek is? Lijkt me geen regel dat ze eerst moeten melden voor welke evt. diagnose ze welk onderzoek doen.

En in geval van twijfel: even navragen bij je behandelaar/psychiater.

Ik vermoed dat het een algemene vragenlijst is van het type

- lig je vaak 's nachts wakker

- hoeveel vrienden heb je

- gebruik je drugs, alcohol enz.

- blijf je het liefst de hele dag in bed liggen

Maar dat is weer geen test voor autisme
Overigens heb ik diverse diagnoses gehad, dus ik ben skeptisch over de bekwaamheid van medewerkers in de GGZ.

"diagnose" is in de psychiatrie trouwens, een misleidend woord, want ze stellen nooit de oorzaak van je problemen vast, met de diagnose wordt alleen aangeduid dat bepaalde kenmerken aanwezig zijn.

Eigenlijk is "classificatie" een beter woord.
quote:swmk schreef op 09 juli 2015 @ 20:04:

En ik ga het sowieso navragen bij de psychiater, maar daar heb ik nu op donderdagavond even niets aan...

De vragenlijst die ik kreeg waren ongeveer 20tal stellingen waarbij ik moest aangeven of ik dit wel of niet bij mij paste. Het ging er hier bijvoorbeeld om hoe ik met sociale contacten omging, hoe mijn gedrag is bij afleidingen zoals geluid, of ik patronen zie, routines heb e.d.

Well excuse me dat je er op donderdagavond niks aan hebt.

- Ik denk dat je het idee van een test even los moet laten, want het is een vragenlijst om een beter beeld van jou te krijgen en niet om een diagnose te stellen. Dus in mijn optiek ben je dus niet ergens op getest. Problem solved ! :-)
Hier twee linken naar twee autisme-testen

https://www.mentaalbeter.nl/Autisme/test/

http://tests.psychologiem ... Gezondheid/Test%20autisme

De tweede link is de letterlijke test zoals ik hem heb gedaan, dit blijken dus 50 vragen te zijn. De eerste link is een verkorte test met 15 vragen.

Overigens scoor ik beide testen extreem hoog, dit maakt de schrik natuurlijk groter.
En toch blijf ik het geen punt vinden dat ze onderzoek doen nav. klachten en je verhaal en evt. eerder onderzoek zonder dat ze bespreken welke mogelijke diagnose ze bedenken.

Als ze dit onderzoek hadden gedaan (vanuit gaande dat het idd. gericht is op autisme wat ik betwijfel maar goed) voordat ze je de diagnose vermijdende persoonlijkheid hadden gegeven? Was het dan ook een probleem geweest?

Hebben ze bij jouw onderzoeken gezegd: We denken aan een vermijdende persoonlijkheid en daarom nemen we het volgende onderzoek af?

Heel anders maar ik heb bloed in mijn urine, onverklaarbaar. Ik werd doorverwezen naar de uroloog en kreeg een brief dat ik een nierecho krijg, urine in moet leveren, bloed moet laten prikken en een blaasonderzoek krijg.

Ik heb geen flauw benul wat ze uit willen sluiten voor diagnoses. Het interesseert mij ook helemaal niks. Als iets het niet is dan hoef ik niet te weten dat ze het onderzocht hebben en als er wel iets uit komt hoor ik er vanzelf meer over.
Was het niet gewoon de ROM die je in moeat vullwn voor hwt starten van je behandeling ?
water en zand
quote:swmk schreef op 09 juli 2015 @ 20:18:

Hier twee linken naar twee autisme-testen

https://www.mentaalbeter.nl/Autisme/test/

http://tests.psychologiem ... Gezondheid/Test%20autisme

De tweede link is de letterlijke test zoals ik hem heb gedaan, dit blijken dus 50 vragen te zijn. De eerste link is een verkorte test met 15 vragen.

Overigens scoor ik beide testen extreem hoog, dit maakt de schrik natuurlijk groter.

Ik heb uit nieuwsgierigheid even de eerste gedaan, en ik scoor al gemiddeld. Ik heb geen idee waar het aan ligt, want ik heb (naar waarheid) aangegeven geen moeite te hebben met sociale contacten, makkelijk in te schatten hoe een ander zich voelt, niet graag routine te hebben en graag in een team te werken. Het enige "autistische" antwoord wat ik naar mijn idee hoog gescoord heb is dat ik als kind veel fantasiespelen deed..

Ik zou me daar geen zorgen om maken hoor.
De AQ is een screeningslijst die inderdaad wel gebruikt kan worden in de GGZ. Maar aan de hand van deze test wordt geen diagnose vastgesteld, daarvoor volgt dan een onderzoek. Het geeft hooguit (sterke) aanwijzingen om al dan niet verder onderzoek te doen.

En soms is het handig om niet toe zeggen dat je op autisme navraagt ivm mogelijke 'wenselijke' antwoorden.

Ik zou de volgende afspraak gewoon navragen wat de uitkomst was en welke aanwijzingen de psychiater had om de screening af te nemen.

En niet gelijk het slechtste er van denken.
Naar aanleiding van EEN testje krijg je echt geen DSM classificatie hoor. Het kan voor je behandelaar wel een aanleiding zijn om bij je aan te kaarten of je je zou willen laten testen op ASS aangezien zij daar aanleiding toe ziet in de " screening". Dus zo zou ik deze vragenlijst opvatten; screening om te kijken of er nog meer speelt dan die ene diagnose. Goed dat je behandelaar verder kijkt en niet alles op 1 diagnose afschuift, toch?
test van niks, ik scoor gemiddeld en schijn PPD-nos te hebben.
Hoeveel punten had je bij de eerste test? Ik scoor blijkbaar bovengemiddeld (De kans is redelijk groot dat er bij u sprake is van autisme.), maar ben uitgebreid getest in diverse instellingen en door de jaren heen heb ik het labeltje autisme niet gekregen.
Volgens mij scoort bijna iedereen (vooral vrouwen ) gemiddeld tot hoog op zo'n zelftest autisme. Wie is er niet een klein beetje neurotisch/gevoelig/whatever? En VOORAL als je andere psychische problemen hebt zul je op zoiets hoger scoren.

Pas na uitgebreid onderzoek (zoals haarklover beschrijft) kan er eigenlijk wel/geen ASS worden gediagnosticeerd, dat moet echt niet met alleen een gesprek of een vragenlijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven