Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ligt het ook heel erg aan de groep. Als ik bij een groepje altijd mijn eigen drinken en eten mee moet nemen ga ik niet ineens een 5 gangen diner incl wijn arrangement serveren. Bij anderen doe ik dat wel. Misschien een beetje gierig dat ik het ook 'terug' wil hebben, maar ik heb niet oneindig veel geld.
quote:handigmetgeld schreef op 09 juli 2015 @ 15:03:

[...]

Klopt, en je dagstroom is ook duurder. Omdat het nachttarief meestal ook alleen echt 's nachts geldt, is alle verbruik aan verlichting, televisie en andere zaken die ja alleen aan hebt als je wakker bent (ook bijvoorbeeld de pomp van de CV), en alles wat 24/7 aanstaat (koelkast/diepvries) allemaal duurder. Je moet heel veel 's nachts wassen wil je daar tegenop kunnen.

Ik heb het eens nagevraagd. Ik bleek het wereldschokkende bedrag van 8 euro per jaar te besparen.

En daarvoor ben je dan elke zaterdag aan het wassen en moet je 's morgens je ontbijtbordjes nog uit de vaatwasser plukken.

Ik ben er acuut mee gestopt en draai nu een was wanneer het mij uitkomt.
Alleen kalmte kan ons redden.
quote:AnAppleADay schreef op 09 juli 2015 @ 20:00:

[...]

Meestal neem iedereen wat te eten en wat te drinken mee. Ik houd van koken en vind het leuk om hapjes te maken dus ik zei dat alleen drinken genoeg was en dat ik voor veel hapjes zou zorgen, vandaar dat ze nu alleen drinken meenamen.

Toen het bij anderen thuis was heb ik 'mijn' dingen die over waren altijd achter gelaten, maar misschien was ik toen ook de enigeIk vind het nogal uitmaken of je een fles wijn van 4 euro meeneemt en een bodempje achterlaat of een fles sterke drank van 20 euro oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:AnAppleADay schreef op 09 juli 2015 @ 20:14:

Bij mij ligt het ook heel erg aan de groep. Als ik bij een groepje altijd mijn eigen drinken en eten mee moet nemen ga ik niet ineens een 5 gangen diner incl wijn arrangement serveren. Bij anderen doe ik dat wel. Misschien een beetje gierig dat ik het ook 'terug' wil hebben, maar ik heb niet oneindig veel geld.Daar gaat het toch ook niet om in dit geval? Ik vind als jullie altijd dingen meebrengen zelf, dat het dan niet zo raar is als iemand het drinken mee terug neemt. Gierig vind ik het niet, wel zuinig (maar dat vind ik sowieso als jullie altijd 'zelf meeneem borrels' hebben. Of wellicht niet zuinig, maar studentikoos wel). Maar het kan ook zijn dat ze de volgende dag niet naar de winkel konden wegens drukte en daarom het weer meenamen om toch wat in huis te hebben. Zou bij mij zo kunnen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Flashy schreef op 09 juli 2015 @ 14:22:

[...]

Zodra ik de tekst "hoor ik daar de kraan" lees lig ik alweer in een deuk ik ook
not all who wander are lost
Ik ben op Facebook lid van zo'n ruil/geeft weg/verkoopt pagina.

Daar is nu een relletje gaande omdat een mevrouw daar Minions (die van de Plus, die je gratis krijgt bij een x bedrag aan boodschappen) aanbiedt.

Niet om gratis af te halen of te ruilen, maar tegen cash.

Ze schrijft er zelf bij: ik heb er 330 euro aan boodschappen voor moeten besteden dus reken maar uit...
Oh maisy wat erg!!

Alsof ze verplicht is door de plus daar boodschappen te halen. XD.

En dan nog. Eten moest ze toch. Die krengen zijn gratis.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:maisy schreef op 10 juli 2015 @ 11:44:

Ik ben op Facebook lid van zo'n ruil/geeft weg/verkoopt pagina.

Daar is nu een relletje gaande omdat een mevrouw daar Minions (die van de Plus, die je gratis krijgt bij een x bedrag aan boodschappen) aanbiedt.

Niet om gratis af te halen of te ruilen, maar tegen cash.

Ze schrijft er zelf bij: ik heb er 330 euro aan boodschappen voor moeten besteden dus reken maar uit...

Daarom alleen al zou je lid worden van zo'n pagina. Om alle meuk die aangevoerd wordt. En dan te bedenken dat het grootste deel van al die minions, net als de AH dierenplaatjes volgend jaar op de rommelmarkt liggen.

En ze heeft die boodschappen gedaan en toen weggegooid omdat ze die eigenlijk niet nodig had? Of heeft ze die ook te ruil/ koop staan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als ik een feestje geef, vragen mijn vrienden standaard of ze wat mee kunnen nemen. Is bij onze vriendengroepen heel normaal. Zelfs als er iemand jarig is, wordt er ook genoeg door andere gasten meegenomen.

Ik kook bijv altijd zelf, maar laat rustig een deel van de drank meenemen. En nee we zijn geen sutdenten meer.
Ondenkbaar dat ik visite zelf wat mee laat nemen. Andersom verwacht ik dat zelf ook niet. Maargoed het is dus net wat je gewend bent en als dat over en weer zo is dan is t ook niet gierig. Vind t alleen ook niet gierig dat ze wat over is dan weer mee terug nemen
Voor mij is het ook ondenkbaar dat ik visite spullen mee laat nemen, ik zorg dan ook altijd dat er genoeg in huis is.

Nu waren we laatst toevallig uitgenodigd voor een "ieder brengt wat mee feestje". Ik had meer dan genoeg meegenomen en was hier ook een flink bedrag voor kwijt. Tot mijn verbazing stond de helft niet eens op tafel maar was dit in de koeling verdwenen, net zoals wat andere spullen van de andere gasten. Heb aan de gastvrouw wel gevraagd of ze de rest van de spullen die ik gekocht had er bij kon zetten en dit werd ook gedaan maar niet van harte. De spullen van de andere gasten bleven ook netjes in de koeling.

Nu is het zo dat ik even geen alcohol drink i.v.m. een zwangerschap en er was speciaal sap voor mij in huis gehaald. De meegebrachte alcoholische dranken werden vlot ingeschonken maar ik werd steeds "vergeten". Nadat ik nog om wat te drinken vroeg was de sap op. (dit betekende dat er dus uit een aangebroken pak was geschonken, maakt niks uit maar er is dus niets gehaald voor mij). Dan maar aan de water.

Aan het eind van de avond was al het eten wat op tafel stond wel op of aangebroken op wat enkele dingen na. De gastvrouw nam niet veel moeite om de rest van het eten nog uit de koeling te halen of iemand nog wat aan te bieden. Ook werd er niet gevraagd mee terug te nemen maar alles werd wel heel vlotjes opgeruimd. Een dag later op facebook kwam er een leuk plaatje voorbij waarbij meer dan de helft van de meegebrachte spullen er op stond.

Nu wilde ik niets mee terug nemen en weet ik niet of ik dit nu ongastvrij of gierig vind of dat er misschien niet zo bewust over is nagedacht maar de hele gang van zaken vond ik nogal raar.

Volgende keer bedank ik dan ook voor dat soort feestjes.
Nou ik vind het gierig én ongastvrij! Echt onbeschoft zeg, zo kan ik ook wel een feestje geven! Begrijp dit soort dingen echt nooit zo goed... Ik vind het juist leuk als er mensen komen om ze het naar de zin te maken en lekkere hapjes en drankjes in huis te halen
Overigens heeft man ook een vriend en nodigt die eens in de zoveel tijd uit om te komen eten en een gezellig avondje. En gezellig is het ook altijd! Wij zijn alleen nooit daar geweest, hij heeft een keer laten vallen dat hun huisje zo klein is, ze wonen in een studio, dus dat dat niet praktisch is. Laatst waren ze hier bbq-en, ze schuiven altijd gezellig aan, nemen nooit wat mee (hoeft niet maar een flesje wijn of bosje bloemen is toch leuk). Nu werd er nog gezegd ook dat het toch wel jammer was dat er geen meloen in de fruitsalade zat, zij deden altijd meloen bij de bbq. Zo'n opmerking irriteert me dab weer. Binnenkort verhuizen ze naar een eengezinswoning, heb wel tegen man gezegd dat we nu dan eerst maar eens daar gaan eten voordat hij ze weer uitnodigt
Kikila, als het een meeneem feestje is, dan neem ik juist ook mee wat ik zelf drink: in jouw geval zou ik dan (ook) alcohol vrij drinken hebben meegenomen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wel erg om dan op Facebook een plaatje met de overgebleven spullen te zetten, dat vind ik wel gierig, geef dan mensen hun dingen mee terug.
quote:boebezoebe schreef op 10 juli 2015 @ 13:46:

Kikila, als het een meeneem feestje is, dan neem ik juist ook mee wat ik zelf drink: in jouw geval zou ik dan (ook) alcohol vrij drinken hebben meegenomen.

Het was de bedoeling dat ieder een andere "afdeling" had. Dus een paar namen drank mee, ander vlees, ander stokbrood en salades en weer een ander zorgde voor het toetje. De gastvrouw zou wat vlees en non alcoholische dranken in huis halen. Dit was vooral cola voor bij de Bacardi.

Als ik dit had geweten had ik nog wel een pak drinken voor mezelf meegenomen
quote:Kikila schreef op 10 juli 2015 @ 13:49:

[...]

Het was de bedoeling dat ieder een andere "afdeling" had. Dus een paar namen drank mee, ander vlees, ander stokbrood en salades en weer een ander zorgde voor het toetje. De gastvrouw zou wat vlees en non alcoholische dranken in huis halen. Dit was vooral cola voor bij de Bacardi.

Als ik dit had geweten had ik nog wel een pak drinken voor mezelf meegenomen Ah, ok, ook nog met een opdracht dus. Wat gek. Zou me wel een beetje bekocht voelen inderdaad.
De keren dat ik een feestje had waarbij iedereen iets te eten meenam werd het overgebleven eten gewoon verdeeld en kreeg iedereen een bakje met lekkere hapjes mee naar huis. Maar dat waren dan wel allemaal zelfbereide gerechtjes, geen standaard chips of zo.
Maar als ik mensen uinodig, is de eerste vraag echt altijd: Wat kan ik meenemen?

En dat is niet omdat er bij ons te weinig eten is hoor, maar juist omdat wij het vaakst mensen uitnodigen denken.
Ik neem ook altijd iets mee zowel gevraagd als ongevraagd.

Ook als ik mensen uitnodig zijn er personen die binnenkomen met iets lekkers.

Maar hier is het ook redelijk normaal om iets weg te geven aan de gasten.

ps.

Vind 'ieder neemt wat feestjes' wel erg leuk hoor. Hield een paar jaar terug een paar keer zulke feestjes samen met andere familieleden. Elke keer bij iemand anders thuis en dan nam eenieder iets lekkers (zelfgemaakts) mee. Soms verzonnen we er een thema omheen.
Ik vind het knieperig, van die neem wat mee feestjes. Misschien ligt het aan de leeftijd, maar als je huisje boompje, beestje hebt en een baan waar je een normaal salaris mee verdient, dan hoeft dat toch niet meer? Dan gaat het eigenlijk toch een beetje over een weer? Dan een barbeque bij die, feestje daar, borrel hier of een etentje bij vrienden.

Ik zou me eigenlijk kapot schamen als ik een feestje gaf (in mijn koophuis, allebei een baan met een normaal salaris) waarbij ik mijn gasten zou vragen om proviand mee te nemen. Alsof ik het geld er niet voor (over) heb.

Het wordt anders als altijd alle feestje in een vriendenkring bij één iemand zou zijn, om het zwembad of de ruimte. Dan is één iemand altijd de klos en zijn de anderen goedkoop uit. Dan is het niet leuk meer.
quote:Katherina schreef op 10 juli 2015 @ 16:06:

Ik vind het knieperig, van die neem wat mee feestjes. Misschien ligt het aan de leeftijd, maar als je huisje boompje, beestje hebt en een baan waar je een normaal salaris mee verdient, dan hoeft dat toch niet meer? Dan gaat het eigenlijk toch een beetje over een weer? Dan een barbeque bij die, feestje daar, borrel hier of een etentje bij vrienden.

Ik zou me eigenlijk kapot schamen als ik een feestje gaf (in mijn koophuis, allebei een baan met een normaal salaris) waarbij ik mijn gasten zou vragen om proviand mee te nemen. Alsof ik het geld er niet voor (over) heb.

Het wordt anders als altijd alle feestje in een vriendenkring bij één iemand zou zijn, om het zwembad of de ruimte. Dan is één iemand altijd de klos en zijn de anderen goedkoop uit. Dan is het niet leuk meer.

Vast niet zo bedoeld maar je komt erg arrogant over met je koophuis benoemingen en je zwembad.

Wij nemen vaker wat mee naar vrienden en andersom. Soms gevraagd, soms ongevraagd.

Maar goed wij hebben allemaal "maar" een huurhuis.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 10 juli 2015 @ 16:11:

[...]

Vast niet zo bedoeld maar je komt erg arrogant over met je koophuis benoemingen en je zwembad.

Wij nemen vaker wat mee naar vrienden en andersom. Soms gevraagd, soms ongevraagd.

Maar goed wij hebben allemaal "maar" een huurhuis.

Inderdaad niet zo bedoeld. Ik wilde aangeven dat als je financieel alles op de rit hebt, dat ik het dan not done vind.

Zwembad kan ik enkel maar van dromen. Was het maar zo'n feest.
Ik vind de "iedereen neemt wat mee"feestjes juist leuk.

Gezellig bij mijn grootouders thuis in de tuin. Die hebben het meeste ruimte maar vinden het ondertussen steeds lastiger voor bijna dertig mensen te koken. Dan neemt ieder gezin een gerecht mee passend binnen het thema. Stampottenbuffet, rijsttafel, bbq, dat soort dingen. Het is altijd gezellig en na afloop wordt de boel verdeelt. Neemt iedereen juist iets mee van de spullen die ze niet zelf hebben gemaakt.

Zoals Kikila het omschrijft is het wel gierig maar zo heb ik het eigenlijk niet meegemaakt. Mijn ervaring met dat soort feestjes is juist dat er ruim voedsel is.
Feestjes worden echt niet anders als jeeen koophuis hebt inplaats van een huurhuis.

Ken genoeg mensen die beide werken, het goed hebben maar wel in een huurhuis wonen.

Wij wonen in een appartement. En om nou met zen alle op het balkon van 10 m2 te gaan bbqen dat word hem ook niet helemaal. We hebben vrienden met een prachtige grote tuin. Kinderen van 7 t/m 18 kunnen in de tuin voetballen. De papa's vinden dat ook nooit een straf. Er is een trampoline. Genoeg ruimte om te kunnen bbqen. Dus we bbqen altijd bij hun. Ondanks dat het niet gevraagd word en ze elke keer weer zeggen wat lief, maar dat had toch niet gehoeven. Nemen we welke keer iets mee.

Wat er met de restjes gebeurd intreseert ons niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven