Oma iedere dag zien..

11-08-2015 11:58 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zit al een hele tijd met een ding in m'n buik..

Ik werk voor mezelf en heb daarbij ook een gelegenheid voor een kopje koffie, krantje etc etc.

Nu is het zo dat mijn oma bij mijn werk om de hoek woont en echt iedere, iedere dag langskomt voor een kop koffie.

Ze woont sinds een jaar alleen, mijn opa is toen overleden en dit is haar 'uitje'.

Maar ik trek het niet meer.

Iedere dag hetzelfde aan horen, ze heeft niet veel om handen dus maakt weinig mee. Iedere dag hetzelfde als ze binnenkomt, eerst opzoek maar de krant, dan luid zuchtend gaan zitten, wachten op haar koffie en dan zeuren over het weer.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij dat we haar nog hebben en dat ze fysiek en mentaal nog super fit is (ze is 72)

Voorheen (toen opa nog leefde en ze 1/2 keer per week langs kwamen) ging ik uit mezelf nog eens langs om koffie te drinken of belde ik op of ze even mee ging winkelen.

Dit gebeurt nooit meer en moet er eerlijk gezegd ook niet meer aan denken, dan zou ik haar 2x per dag zien.

Ik vind het super lastig om tegen haar te zeggen dat het van mij wel wat minder mag, maar hoe...?

Hebben jullie tips?
Kan je je oma zichzelf niet nuttig laten maken door haar iets te doen te geven? Dat mens verveelt zich zo te lezen een ongeluk, en als ze echt zo fit is als jij schrijft...
Kan je niet zeggen dat je het te druk hebt met werk? Je bent immers op je werkplek. Je kan het dan ook zo inpakken dat je het heel druk hebt maar oma toch wil zien en dat jullie 1 of 2 vaste dagen afspreken voor een kop koffie?
Toen mijn oma een ouwe zeur werd en alleen maar ongezellig was en altijd Aan de hobby zat ook als we op visite kwamen heb ik het gewoon gezegd. Oma je bent saai aan het worden kop op doe eens gezellig.

Ik zou jouw oma gewoon aangeven wat je voelt... Oma ik vind het fijn dat u iedere dag voor een bak koffie komt maar wil u niet eens iets anders leuks te doen hebben? Of als dat je niet stoort maar het klagen dan vragen oma u klaagt de laatste tijd een beetje gaat het wel goed?

Mens is dan wel 70 plus maar nog wel mens. Ze kan bij haar kleindochter op de koffie en als die niet zegt dat ze niet moet miepen wordt er gewoon gemiept. Maak het jezelf eens makkelijk en wees eerlijk. Vaak worden ouderen zo betutteld en wie weet waardeert ze de eerlijkheid wel.
Jij werkt zelf in dat koffietentje?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon grenzen stellen. Het feit dat je thuis werkt, wil niet zeggen dat je op dat moment ook beschikbaar bent voor privédingen. Je bent met je werk bezig. Misschien wil jij wel iets afmaken waar een klant dringend op zit te wachten op het moment dat je oma binnenkomt. Stel dat je bij een regulier bedrijf zou werken, en stel dat dat bij je oma om de hoek zou zijn, dan zou ze toch ook niet elke pauze bij dat bedrijf binnenlopen, neem ik aan?

Dus vertel haar dat je heel veel van haar houdt, maar dat je overdag gewoon moet werken en dat het feit dat dat vanuit je huis gebeurt, nog niet wil zeggen dat het geen "werktijd" is. En stel een paar momenten per week voor (vaste momenten) waarop ze wél welkom is, heeft ze iets om naar uit te kijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Niet ergens een clubje waar ze zich bij kan voegen? Een haakclub of iets anders? Of een Inloophuis, kennisen of vrienden of andere familie waar ze eens heen kan?

Ik herken het wel hoor, mijn oma overleed en opa bleef alleen achter, de ene dag zat hij bij mijn ouders thuis en de andere dag bij oom en tante.

Bij oom en tante zat hij om half 9 bij hun in de woonkamer te wachten tot ze wakker werden.

Daarna heeft hij het inloophuis bij onsin dorp ontdekt die vier dagen in de week open is, en de rest van de drie dagen viel nog te overzien voor mijn ouders, oom en tante.

Nu heeft hij de buurman die ook zijn vrouw verloren is, waar hij wel een getrouwd stel mee lijkt te zijn.

Zoveel als dat die twee samen doen en bij elkaar zijn.

Neemt de buurman mee als hij op visite gaat ergens en de buurman neemt opa weer mee als hij ergens op visite gaat.

Als mijn moeder een pan soep maakt of melkfles gaat er een beste pan heen zodat ze het samen tussen de middag kunnen opeten.

Praat er eens met haar over, want ze klinkt eenzaam en thuis zal ze zich wel alleen voelen waardoor ze graag onder de mensen is.
Dankjewel voor jullie reacties!

Enerzijds wil ik het heel graag zeggen hoor, en dat kan ik ook wel.. Maar ik had even een duwtje nodig omdat ik niet wist of ik het kon maken?

Iedere ochtend tussen half 10 en half 11 komt ze weer binnengelopen...

Het is nog niet altijd druk rond dat tijdstip maar ook als ik administratief iets wil doen merk ik al dat ik geïrriteerd raak omdat ze met priemende ogen kijkt wanneer dat kopje koffie weer komt...

OK, to do voor morgen: gesprek met oma....
Tuurlijk kun je dat zeggen, ze is wel oud maar ze kan wel tegen een stootje.
Ik hoop zo dat ik mijn kinderen nooit reden geef zo over me te denken. Laat staan mijn kleinkinderen.
Ik zou ook kijken of je haar niet iets te doen kunt geven. Misschien vindt ze het wel leuk om je te helpen. De afwas of zo. Uitleggen dat je niet altijd tijd hebt om te kletsen, omdat dit of dat nog gedaan moet worden maar dat ze welkom is om daarbij te helpen?

Pejeka, volgens mij werkt ze niet thuis, maar heeft ze een zaak/winkel/iets waar mensen ook kunnen koffiedrinken met de krant erbij.
Ik vind 72 helemaal niet oud trouwens. En het is gewoon duidelijk dat ze zich verveelt, een te kleine wereld heeft en daarom klagerig is.
72 is nog niet zo heel oud vind ik. Zat mensen die op die leeftijd nog heel actief zijn.
Mijn moeder, de oma van mijn kinderen, heeft nog maar een paar weken, zo al niet dagen te leven.. Ben blij dat je haar nog kan zien..
Zeg dat je het te druk hebt om élke werkdag een heel uur aan je oma te moeten besteden. Zeg haar dat je je pauzes nodig hebt om jezelf op te kunnen laden. Zeg oma dat je veel liever weer gewoon 1 a 2 keer per week bij haar langs komt of een keer met haar in de stad 'n bakkie wil doen, maar niet meer op je werk. Echt NIET meer!
Shoot first, ask questions later!
quote:kitty26 schreef op 11 augustus 2015 @ 12:15:

Mijn moeder, de oma van mijn kinderen, heeft nog maar een paar weken, zo al niet dagen te leven.. Ben blij dat je haar nog kan zien..

Gut wat een dooddoener. Heel vervelend en verdrietig voor jou, maar neemt niet weg dat een ander persoon best wel eens een pain in the ass kan zijn.

Ik vind 72 ook nog niet zielig en hoogbejaard. ZOu het gewoon eens benoemen....
quote:redbuIIetje schreef op 11 augustus 2015 @ 12:15:

Zeg dat je het te druk hebt om élke werkdag een heel uur aan je oma te moeten besteden. Zeg haar dat je je pauzes nodig hebt om jezelf op te kunnen laden. Zeg oma dat je veel liever weer gewoon 1 a 2 keer per week bij haar langs komt of een keer met haar in de stad 'n bakkie wil doen, maar niet meer op je werk. Echt NIET meer!Ik denk dit. Haar klusjes laten doen als de afwas maakt alleen maar dat ze 'belangrijk' wordt, ze zich gaat bemoeien met de zaak en ze alleen maar langer blijft plakken.
quote:JollyJ schreef op 11 augustus 2015 @ 12:13:

Ik hoop zo dat ik mijn kinderen nooit reden geef zo over me te denken. Laat staan mijn kleinkinderen.Daar ben je deels ook wel zelf bij denk ik hoor. In het voorbeeld van TO snap je toch zelf meestal toch ook wel dat je een ander meer tot last bent dan een welkome dagelijkse aanvulling.
quote:JollyJ schreef op 11 augustus 2015 @ 12:13:

Ik hoop zo dat ik mijn kinderen nooit reden geef zo over me te denken. Laat staan mijn kleinkinderen.

Daar ben je dan ook zelf bij, natuurlijk

Moet je wel oppassen dat je niet te afwachtend wordt en vervolgens bij elk bezoek roept "kom je nog eens, ik zie je nooooit meer" zoals mijn oma deed (elke week )

Frietpan, kunnen je ouders daarnaast ook niet eens met oma praten over haar bezigheden? Misschien is het leuk als je voor je gesprek met haar al iets hebt, wat je haar te doen kunt geven? Buurtcentrum, vrijwilligerswerk, clubjes.. bij mij in de buurt zou genoeg zijn.
Later is nu
Kweek een paar kinderen en laat haar oppassen.
Oma laten helpen in de zaak wil ik echt niet, nee nee.. Oh god, zou dat vreselijk zijn.

Ik heb al heel vaak aangekaartom misschien ket de buurvrouw eens iets te doen, haar schoonzus wat vaker op te zoeken, vrijwilligers werk doen bij de oudjes in het bejaarde huis etc..

Nee, allemaal niks voor haar.

Ze is heel ondernemend maar alleen met de mensen van de familie.

Het is ook niet de pauze die ze van me opslokt hoor, het is gewoon overdragen, en als ze smiddags boodschappen gaat doen wipt ze ook altijd nog even binnen, al is het maar 5 minuutjes.

Ze kan niet bij de winkels komen en zichzelf niet even laten zien vind ze.

En Nina, als ze het zo makkelijk was om er een kleine uit te krijgen, dan was die er al geweest!
Was er 'n reden dat je kantoor in de buurt van je oma zit, of kun je ook elders 'n kantoor huren (vaak goedkoper buiten het centrum ook)

Waarom praat je niet met je vader of moeder of ze 'ns met je oma willen praten. Dat het écht niet gepast is om continu op jouw werk binnen te komen vallen, ook al ben je dan eigen baas. Als je voor 'n ander had gewerkt had het immers ook niet gekund. En weet niet of jij personeel hebt, maar anders staat het ook enorm onprofessioneel als jij de hele tijd oma op bezoek hebt.

Toch iets harder worden en zeggen dat je echt geen tijd voor haar hebt. Dus ook geen koffie meer aanbieden als ze toch hardleers blijkt en stug doorgaan met je werk en als ze begint te zagen dan zeg je geen tijd te hebben naar haar te luisteren omdat je je moet concentreren op je werk.
Oma verwacht koffie? Oma verwacht een krantje? Bestier jij een plaatselijke soos ofzo? Voor verwachtingen mag ze betalen en daarna mag ze klagen.

Komop zeg, begrijpt ze zelf niet dat jij ook gewoon werk hebt en bezig bent? Ik zou eens een paar dagen op een werkplek in de stad gaan zitten. Of niet open doen omdat je druk bent met iets? Of heeft oma inmiddels ook een sleutel van je huis? Die 5 minuutjes smiddags zijn ook alleen maar storend, ze haalt jou minstens voor een kwartier uit je werkconcentratie. Zeg haar gewoon dat je er niet op zit te wachten.
Ik zou ook zorgen dat er geen krant meer ligt. Als jij zelf nog zo'n papieren krant gebruikt, hou je die gewoon thuis ipv op kantoor. Op kantoor kun je online meer up to date nieuws lezen dan in 'n krant.
Maar zelfs als TO de plaatselijke kroeg/koffietent/lunchroom zou runnen zou ik me kunnen voorstellen dat het rete irritant is als oma iedere dag even aan komt waaien voor een kop koffie. Al betaalt ze wel en is het haar goed recht om daar koffie te gaan drinken, het zou mij ook tegenstaan. Ook als het trouwens een onbekende mopperaar is die zich verveelt, maar als het dan ook nog familie is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven