Gezondheid alle pijlers

buikaorta

20-08-2015 13:23 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben vandaag met een vraag aan de bedrijfsarts doorgestuurd naar mijn eigen huisarts.

het valt mij op dat mijn aderen over mijn hele lichaam erg duidelijk zichtbaar worden. Niet mooi maar ik wilde weten wat hiervan de reden kan zijn. Een kort lichamelijk onderzoek volgde. bloeddruk, prachtig. hartslag ook. Ik ben niet te zwaar, rook niet en eet gezond. Maar mijn steenkoude voeten en handen in combinatie met mijn duidelijk voelbare buikaorta en de drukpijn aldaar was voor deze arts toch een reden om het bij mijn huisarts neer te leggen.

In de familie zijn we bekend m hart en vaatziekten en in het verleden is er eens een ruis op mijn buikslagader gehoord. Dit is met een echo bekeken en alles leek in orde.

Mijn vraag is eigenlijk, is de buikaorta altijd te voelen?

Antoinet
Waarom vraag je dat niet aan je arts?
Bij mij kun je de hartslag vd aorta in m'n buik goed voelen. Ook kan ik deze zien als ik rustig lig/zit. Laatst heeft de internist (met co-assistent) mijn buikorganen "onderzocht" en hij zei tegen z'n assistent dat het bij mij heel mooi en goed te voelen was. Dit omdat ik weinig buikvet heb. Dus als je slank bent is deze gemakkelijker te voelen dan als je wat dikker bent.
Vragen aan je arts!
Ik heb maandag een afspraak met de huisarts. Ik ben het vergeten te vragen net. Vroeg me af of je de aorta bij iedereen voelt en waarom hij onderzoek adviseerde. Achteraf had ik natuurlijk willen vragen wat hij dan voelt. De aorta of het kloppen. of dat het anders voelt dan gebruikelijk.
Hoe dunner hoe makkelijker de aorta in de buik (net boven de navel te voelen is). Sterker nog ook bij zwaardere mensen is hij te voelen. Pij bij drukken kan afwijkend zijn maar er zitten meer organen in de buik. De ha zal dus moeten beoordelen of er iets is.

Echter, je opent dit topic met een reden. Ben je ergens bang voor?
neweve wijzigde dit bericht op 20-08-2015 14:17
Reden: oeps, te vroeg verzonden.
% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Als ik de aorta voel dan kijk ik naar hoe breed deze is, en of ik pulsaties (het kloppen) kan voelen.

De reden voor doorsturen kan ik niet vanaf het scherm raden, dat,wordt namelijk gedaan op het totaalbeeld. (Verhaal, eventuele klachten en lichamelijk onderzoek). Bv. Een moedervlek hoeft geen reden te zijn om door te verwijzen een moedervlek die pijn doet, groeit, of raar gevormd is wel.

Schrijf de vragen die je nu hebt op en stel ze maandag aan de ha.
Ben je niet gewoon heel mager?
Ik kan mijn buikaorta ook zien kloppen, zeg maar net onder het borstbeen. Dacht dat dat normaal was als je niet veel buikvet hebt.

Als ik erop druk is dat ook een beetje onaangenaam gevoel. Dus mogelijk dat dit op zichzelf geen probleem is, maar dat je bedrijfsarts gewoon wat voorzichtig is?

Ik zou het tot maandag afwachten, en probeer van het weekend toch van het lekkere weer te genieten!
Ik ben niet heel mager. 61 kilo bij een lengte van 1.68. Het is dus niet vreemd dat de aorta überhaupt wordt gevoeld :-). Wat de arts voelde, weet ik niet. Toen ik zei dat het drukken pijn deed maar dat het m'n darmen wel zouden zijn zei hij nee ik voel je aorta daar. Samen met het verhaal van extreem koude handen en voeten en een ooit eerder gehoorde ruis kwam hij met de verwijzing naar mijn huisarts.

Waarschijnlijk gewoon controle. Dank voor de reacties zover.
Hoe is het gegaan bij de HA? Heeft hij je vragen kunnen beantwoorden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven