auto uitgeleend en nu schade aan andere auto! Wie betaalt?
maandag 15 september 2008 om 18:07
een paar weken geleden heeft mijn moeder mijn auto geleend. Ze heeft toen een (hele kleine) aanrijding gehad. Mijn verzekeringsmaatschappij heeft een bedrag van 440 euro uitgekeerd aan de tegenpartij. Volgens mijn assurantientussenpersoon is het voor mij verstandiger het bedrag zelf te betalen; ik zak 5 schadevrije jaren, waardoor mijn premie met 20euro per maand omhoog gaat. Nu zit ik te twijfelen of ik mijn ouders zal vragen (een deel van) het bedrag voor hun rekening te nemen. Enerzijds vind ik dat het een risico is als je je auto uitleent. Anderzijds zou ik zelf willen mee betalen als het mij overkwam (als ik de schade reed in andermans auto). Ik denk dat mijn ouders meebetalen als ik het ze vraag, maar ik weet dus niet zo goed of ik het ze wil vragen. Vind het wel veel geld en zit aardig krap op het moment.
Wat vinden jullie??
Wat vinden jullie??

maandag 15 september 2008 om 18:23
Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar naar je ouders gaat en gaat eisen dat je moeder meebetaalt. Maar ik zou, als ik jouw moeder was, maar al te graag (een deel van) de schade voor mijn rekening nemen. Ik zou dus denk ik gewoon laten vallen dat het deze kosten met zich heeft meegebracht en hopen dat je moeder uit zichzelf aanbiedt om mee te betalen of dat ze misschien wel het bedrag in zijn geheel op zich neemt.
maandag 15 september 2008 om 18:24
Als het zo'n klein bedrag is, is het inderdaad verstandiger om het uit eigen zak te betalen.
Ik zou mijn moeder erop aanspreken. Mijn inziens is opdraaien voor de schade die je maakt aan iets wat je geleend hebt heel normaal. Ik zeg het er tenminste altijd bij als ik iets uitleen. Ik vind het best als mensen in mijn auto rijden, maar maken ze schade, betalen ze zelf. Of is dat erg kort door de bocht?
Ik zou mijn moeder erop aanspreken. Mijn inziens is opdraaien voor de schade die je maakt aan iets wat je geleend hebt heel normaal. Ik zeg het er tenminste altijd bij als ik iets uitleen. Ik vind het best als mensen in mijn auto rijden, maar maken ze schade, betalen ze zelf. Of is dat erg kort door de bocht?
maandag 15 september 2008 om 18:24
Nou, jullie zijn iig duidelijk; bedankt! Neemt mijn twijfel weg.
Mijn moeder heeft de schadeformulieren uitgebreid ingevuld en vraagt er regelmatig naar. Vandaag heb ik bericht gekregen van mijn assurantientussenpersoon. Ik had nog geen concrete afspraken gemaakt met haar over betalen. Ik zie haar woensdag en zal het dan voorleggen, komt wel goed.
Bedankt!
Mijn moeder heeft de schadeformulieren uitgebreid ingevuld en vraagt er regelmatig naar. Vandaag heb ik bericht gekregen van mijn assurantientussenpersoon. Ik had nog geen concrete afspraken gemaakt met haar over betalen. Ik zie haar woensdag en zal het dan voorleggen, komt wel goed.
Bedankt!

maandag 15 september 2008 om 18:28
quote:summer04 schreef op 15 september 2008 @ 18:24:
Ik zeg het er tenminste altijd bij als ik iets uitleen. Ik vind het best als mensen in mijn auto rijden, maar maken ze schade, betalen ze zelf. Of is dat erg kort door de bocht?
Nee, da's alleen maar verstandig. Sommige mensen hebben er misschien geen erg in dat je hogere kosten krijgt als je 'n autoverzekering laat uitbetalen, dus het is beter om daar van te voren duidelijk over te zijn.
Ik zeg het er tenminste altijd bij als ik iets uitleen. Ik vind het best als mensen in mijn auto rijden, maar maken ze schade, betalen ze zelf. Of is dat erg kort door de bocht?
Nee, da's alleen maar verstandig. Sommige mensen hebben er misschien geen erg in dat je hogere kosten krijgt als je 'n autoverzekering laat uitbetalen, dus het is beter om daar van te voren duidelijk over te zijn.

maandag 15 september 2008 om 18:48
quote:Fame schreef op 15 september 2008 @ 18:41:
Volgens de regels hoort degende die de schade maakt te betalen. Dus eigenlijk had jouw verzekering niet uit mogen keren omdat jij niet de bestuurder was.Nee hoor, dat klopt niet. Bij auto's is de auto verzekerd en niet de persoon die er in rijdt. Kortom, als de auto goed verzekerd is, dan is elke schade gedekt, voor zover de polis strekt en voorzover degene die er in reed ook auto mocht rijden op dat moment (dus een geldig rijbewijs had en geen drank/drugs op had achter het stuur).
Volgens de regels hoort degende die de schade maakt te betalen. Dus eigenlijk had jouw verzekering niet uit mogen keren omdat jij niet de bestuurder was.Nee hoor, dat klopt niet. Bij auto's is de auto verzekerd en niet de persoon die er in rijdt. Kortom, als de auto goed verzekerd is, dan is elke schade gedekt, voor zover de polis strekt en voorzover degene die er in reed ook auto mocht rijden op dat moment (dus een geldig rijbewijs had en geen drank/drugs op had achter het stuur).
maandag 15 september 2008 om 18:50
quote:lindy schreef op 15 september 2008 @ 18:32:
Ik vind het ook een bveetje raar dat ze zelf niet aangeboden heeft (al dan niet gedeeltelijk) te betalen. Iedereen met een rijbewijs weet dat je er bij inschiet als je zélf een aanrijding veroorzaakt...Sjonge, mijn moeder is gewoon een nit-wit op dit gebied en ik ook. Ik heb echt geen reden om hierover geirriteerd te zijn op/om haar.
Ik vind het ook een bveetje raar dat ze zelf niet aangeboden heeft (al dan niet gedeeltelijk) te betalen. Iedereen met een rijbewijs weet dat je er bij inschiet als je zélf een aanrijding veroorzaakt...Sjonge, mijn moeder is gewoon een nit-wit op dit gebied en ik ook. Ik heb echt geen reden om hierover geirriteerd te zijn op/om haar.
maandag 15 september 2008 om 19:19
maandag 15 september 2008 om 19:44
Mwah, ik heb ook een keer een geleende auto (stapvoets) total loss gereden, maar mooi dat de verzekering niet uitkeerde omdat ik de bestuurder was en niet de polishouder of haar man. Maar misschien zijn de verzekeringen tegenwoordig makkelijker in uitkeren geworden (dit is uitermate cynisch, maar ik heb ook een bloedhekel aan verzekeringen omdat dat waar je aanspraak op maakt meestal buiten de dekking valt)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

maandag 15 september 2008 om 20:10
quote:Tia Dalma schreef op 15 september 2008 @ 19:48:
Ik denk trouwens dat jouw moeder op haar beurt haar WA verzekering hierop kan aanwenden. (Ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn tv en mijn destijds nog niet inwonende vriend die hem liet vallen: zijn WA keerde uit)Haha, als dat mogelijk was, dan ruilde iedereen z'n auto om met de buurman. Want WA kost al bijna niks en vergoedt zonder in premie omhoog te gaan, terwijl je autoverzekering gelijk fiks duurder wordt. Als je dan je WA zou op kunnen laten draaien voor de auto van een ander, dan werd autoruil 'n lucratieve deal.
Ik denk trouwens dat jouw moeder op haar beurt haar WA verzekering hierop kan aanwenden. (Ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn tv en mijn destijds nog niet inwonende vriend die hem liet vallen: zijn WA keerde uit)Haha, als dat mogelijk was, dan ruilde iedereen z'n auto om met de buurman. Want WA kost al bijna niks en vergoedt zonder in premie omhoog te gaan, terwijl je autoverzekering gelijk fiks duurder wordt. Als je dan je WA zou op kunnen laten draaien voor de auto van een ander, dan werd autoruil 'n lucratieve deal.
dinsdag 16 september 2008 om 21:08
Mijn auto is niet verzekerd als er iemand anders in rijdt dan papalelie of ik (wij wonen in Duitsland en voor een andere bestuurder bijverzekeren is heel duur).
Dus iemand die met mijn auto op pad gaat krijgt dat van te voren luid en duidelijk te horen. Dus als er dan brokken gemaakt worden is het duidelijk wie er verantwoordelijk is. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen ruzie van zou kunnen komen. Het is gelukkig nog nooit gebeurd
Dus iemand die met mijn auto op pad gaat krijgt dat van te voren luid en duidelijk te horen. Dus als er dan brokken gemaakt worden is het duidelijk wie er verantwoordelijk is. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen ruzie van zou kunnen komen. Het is gelukkig nog nooit gebeurd
dinsdag 16 september 2008 om 22:35
Wij hebben het ook eens meegemaakt, toen mijn man 18 was. heeft hij zijn auto uitgeleend aan een andere student, die iets op ging halen voor een feestje.
Helaas trof hij een vrouw van 50 die zonder uitkijken de weg overstak, en dus geraakt werd.
Op brilschade na, viel het gelukkig mee.
Maar daardoor moest mijn man wel extra premie betalen, omdat hij jong was, en dus inderdaad terugzakte omdat er schade was.
Die 'vriend'heeft overigens nooit een cent hiervoor betaald.
Ik weet nog goed dat ik hier erg pissig over was, als het mij was overkomen, had ik dat toch echt wel gedaan, ook al kon hij er zelf niets aan doen.
Dus ik zou toch vragen of je moeder een gedeelte mee wil betalen, want het kost je anders echt veel geld, en dat zou jammer zijn toch?
Sterkte ermee, het is al vervelend genoeg
Helaas trof hij een vrouw van 50 die zonder uitkijken de weg overstak, en dus geraakt werd.
Op brilschade na, viel het gelukkig mee.
Maar daardoor moest mijn man wel extra premie betalen, omdat hij jong was, en dus inderdaad terugzakte omdat er schade was.
Die 'vriend'heeft overigens nooit een cent hiervoor betaald.
Ik weet nog goed dat ik hier erg pissig over was, als het mij was overkomen, had ik dat toch echt wel gedaan, ook al kon hij er zelf niets aan doen.
Dus ik zou toch vragen of je moeder een gedeelte mee wil betalen, want het kost je anders echt veel geld, en dat zou jammer zijn toch?
Sterkte ermee, het is al vervelend genoeg