Het miljoenste zindelijkheid topic

16-09-2008 14:14 66 berichten
hallo,

Ik heb een specifieke vraag over de zindelijkheid van mijn zoontje. Ik kon er zo 1,2,3 niets over vinden.Hij is nu 3,5 en bijna twee maanden zindelijk. Dat wil zeggen, alle plassen gaan goed op de wc, en zelfs zijn nachtluier blijft steeds meer droog. Maar dan de grote boodschap....hij poept continu in zijn broek, terwijl het eerst goed ging.

Ik kan er niet goed achterkomen wat dit nu is. Of hij nu bang is, laks is, of gewoon nog niet zindelijk genoeg. Maar eerst ging het dus wel goed. En dan heb ik het niet over toeval treffers.

Ik kan me herinneren dat er een keer flink wat water terug spatte (ja sorry ) en dat hij dat niet leuk vond. Daarna is het eigenlijk ook begonnen. Niets helpt, zeggen dat hij het op het potje mag doen, boos worden, zeggen dat het niet geeft omdat mama het dan wel schoon maakt. Vooral bij dit laatste neemt hij dan echt een loopje met me. Dan is het bij de volgende poepbroek "oh geeft niet, maakt mama wel weer schoon" Verder zeg ik nu steeds dat de onderbroeken niet meer schoon zijn (maar wordt ik even verteld dat ik moet wassen , over bijdehand gesproken).

De reden dat ik dit vervelend begin te vinden is dat dit toch poepbroeken zijn die ik niet leuk meer vind om dagelijks te verschonen en in zijn kleren te hebben zitten.

Iemand nog de tip?
Alle reacties Link kopieren
benoemen dat je snapt dat hij t een beetje eng vind maar dat er niks aan de hand is en verder totaal negeren en als hij in zijn broek poept zeggen dat hij de volgende keer een luier vragen moet en er verder geen aandacht aan geven. dat zou ik doen in ieder geval. boos worden werkt sowieso niet en als jij er steeds een discussie van maakt word t voor hem een spelletje (denk ik )
Als je hem toevallig nog eens zover krijgt om op de wc te gaan leg dan al wat wc papier in de pot. Dan plonst het niet zo. Vinden veel kindjes naar.

Verder, niet echt een gouden tip.

Wij werden er ook wanhopig van. Meneer (ook 3,5) was keurig zindelijk wb plassen maar wilde alleen in een luier poepen. Wat een gedoe, want wat zon klein kereltje kan produceren is niet mis. Vieze klus elke keer. En soms hield hij het te lang op tot het een drama werd.

Toen we op vakantie gingen onder weg nog toestanden. Niet poepen, wel poepen... (met de auto naar frankrijk) grrrrr. Tot we aankwamen op de camping. Daar hadden ze kindertoiletjes. Die vond ie zooo cool. Hij ging naar binnen deed m op slot en riep nog geen 30 seconden later, ik heb gepoept!!!!

Waarom nu wel is ons niet geheel duidelijk maar we waren heel blij.

We hebben het gevierd met een ijsje en veel positieve aandacht en sindsdien gaat het prima, zelfs op het KDV. We hebben geen kado gegeven. Want hij had bijna een half jaar geleden ook op de wc gepoept 2x. Duur kado gekregen (van zn moeder) en vervolgens noooooit meer willen poepen. hahaha.

Poepen moest hij trouwens met luier wel in het toilet. Anders werd het allemaal te gezellig met zon stinkluier door het huis banjeren. En daarna lieten we hem de luier zelf uittrekken (als een broekje) zodat hij zelf ervaarde wat een vies gedoe het elke keer was. Daarna moest hij zelf de luier leegkieperen in de pot en doortrekken. Dat maakte het ook minder 'spannend/eng voor hem. Toen hij eindelijk op de wc ging was hij zelf verbaasd hoe schoon dat voelde en dat was voor hem wel een verademing.

Sorry niet echt een tip voor jou.

Helpt belonen misschien? Dat als hij het optijd aangeeft, (vragen naar luier of wc) dat hij wat lekkers mag, ofzoiets?

Succes
Hoe gaat dat op school? Ik weet dat veel scholen vereisen dat kindjes volledig zindelijk zijn voordat ze mogen komen?
Maak je het toevallig gezellig bij het verschonen en praat je dan veel met hem? Want dat kan onbedoeld als een beloning werken. Niet teveel zeggen en niet al te gezellig doen is vaak beter.

Soms is het handig om eventjes te stoppen met zindelijkheidstraining, even alles tot rust te laten komen en dan weer opnieuw te beginnen.

Je zou dan kunnen gaan werken met een gedragskaart. Voor elke poep die in de WC belandt een sticker/stempel. Na een paar stempels/sickers een beloning. En dan, als 'm het lukt, de de beloningen stap voor stap moeilijker bereikbaar maken.
2x
Mijn oudste zoontje was ook bang op de wc. Hij droeg geen luier meer maar wanneer hij moest poepen gaf hij dat aan en poepte hij in een luier.

Een stickervel was bij ons de oplossing. Hij mocht een mooi cadeau uitzoeken maar we kochten het pas wanneer het stickervel helemaal vol was.

De eerste keren durfde hij helemaal niet maar opeens wilde hij zelf naar het toilet en langzaam aan ging het helemaal goed.

Ik ben wel blij dat m'n jongste niet bang is voor de toilet.
Ik vind de tip om hem een luier te laten vragen erg dom!

Je zoontje is drie en een half en zou toch geen luier meer moeten dragen lijkt me?

Ik weet dat er tegenwoordig mensen zijn die er heel anders over denken dan vroeger maar feit is dat hij over een half jaar naar de basis school gaat.

De juf gaat hem daar niet helpen.

Ik zou idd wc papier in de pot leggen tegen het spatten en een potty chart van internet downloaden.

Daar kan je dan na iedere keer poepen op de wc een sticker op laten plakken.

Als ie vol is dan krijgt je zoontje een cadeau dat nu al ligt te wachten.

Ik heb op die manier mijn dochter zindelijk gekregen binnen een paar weken.

Er lag een cadeau op de kast naar haar te staren en dat vond ze reuze interessant.

Ze is net als jouw zoontje nu bijna 3,5 en ze was net 2 geworden toen dit speelde en ze weet het nog steeds.

Succes!!!
Sorry, zie nu dat mijn methode dezelfde is als de schrijfster voor me.

Beetje mosterd dus....
Sja, het kan wel dom zijn om een kind om een luier te laten vragen, maar als het - zoals bij mijn oudste het geval is - alleen maar daarin gebeurt en anders gewoonweg niet, dan houdt het op. Nog erger dan een kind dat in de luier poept is een kind dat zijn poep gaat ophouden en dan ben je helemaal ver van huis.

En geloof me, ik weet wat het is, met een oudste die over 2 maanden naar school moet en met geen stok te bewegen is tot poepen op de wc (en waarmee het maandenlang hetzelfde in-de-broek-poep-drama is geweest als bij TO, ik ben allang blij dat hij nu tenminste een luier vraagt). Belonen, boos worden, negeren, luier of papiertje in de pot. Vergeet het maar. Niks, nada noppes. En met nog 2 maanden te gaan, school die al een gesprek heeft ingepland om het te bespreken omdat hij anders echt niet mag komen en mesthopen van een 4 jarige te verschonen hoef ik denk ik niet te vertellen dat we het er he-le-maal mee gehad hebben. En dan bedoel ik ook helemaal.

En toch, te dwingen is het niet. Eten, slapen en zindelijkheid zijn hooguit te stimuleren, maar meer ook niet. Luierbroekjes die we hadden gekocht om hem zelf te laten ervaren dat het vies is en om hem enige zelfstandigheid erin te geven, resulteerden binnen een dag in ook niet meer op de wc plassen, omdat meneer de broekjes veel te mooi en interessant vindt. Exit broekjes dus, terug naar de oude saaie pamper. Voor even dan. Voorwaarde bij het poepen wordt nu: op een speciaal ervoor aangewezen plekje blijven zitten tot je klaar bent. Zodat hij leert dat poepen niet is dat je even tijdens de normale bezigheden doet, maar waarvoor je eventjes rustig gaat zitten. En als dat ook niets gaat helpen gaan we eens hard nadenken over iets om de billen dat stukken oncomfortabeler zit dan een papieren luier. Voor mijn part wordt het een stuk vuilniszak oid.

Voor de rest: - adem in adem uit - niet boos worden en rustig aangeven wat hij moet doen.
bedankt voor de reacties want ik word er best een beetje radeloos van. Ik herken me helemaal in het verhaal van Athena, kon mijn zoontje zijn.

Hij is niet bang voor de wc. Vaak roept hij heel hard dat ie een poep moet, rent naar de wc, maar heeft totaal geen geduld. Als die poep zich niet onmiddelijk aandient is ie alweer van de wc af, en een goede die hem erop houdt. Hij duwt je gewoon omver. Er weer opzetten, rustig uitleggen dat een poep even nodig heeft, heeft geen effect, hij moet en zou eraf, en wiebelt en duwt net zolang totdat hij eraf is. Dit resulteert erin dat wij als een havik in de gaten houden of ie moet, maar ik kan er nog geen patroon in ontdekken. De ene keer zie je hem pogingen doen en ga je alsnog met hem naar de wc, en gaat het goed. Dan is hij ook supertrots. Een andere keer duurt het nog een paar uur en zit het ondertussen in zijn onderbroek. Vragen hoe dat nou kan en waarom hij niets gezegd heeft, ontwijkt hij. Zo haalde ik hem dus met een poepbroek vanochtend van de peuterspeelzaal. En op mijn vragen waarom hij niet bij de juf heeft aangegeven dat hij moest, of gezegd heeft dat hij een poep in zijn broek heeft, reageert hij met "ongelukje hoor mama" De juffen weten van dit probleem en letten goed op. Dus ik ben er dan ook bijna zeker van dat ie dat buiten heeft gedaan, vlak voordat ik hem kom halen.

Stickers, en beloningen helpen niet. Luier vraagt ie niet om en zelfs in zijn nachtluier doet hij het niet. Dat is het dus niet.
oja en potje wil hij al helemaal niet. Dus de truc met potje en boekje lezen werkt niet. Papiertje in de pot werkt ook niet.
Ik durf ook onderhand nergens met hem heen, bang dat ie dan zo'n leuke broek maakt zoals vanmorgen.(kon hem uitpellen in de badkamer en douchen) We zijn vorige week op vakantie geweest en toen had ie buikloop, ik zal niet verder in details treden maar tel het een met het ander op en je kan nagaan dat we het redelijk hadden gehad. Uiteindelijk luiers aangedaan, wat natuurlijk niet helpt met zindelijk worden.
quote:kikkie1 schreef op 16 september 2008 @ 20:16:

De ene keer zie je hem pogingen doen en ga je alsnog met hem naar de wc, en gaat het goed. Dan is hij ook supertrots. Nou, misschien word je hier wat blijer van, want hiervan zou ik al een gat in het dak springen. Mijn zoontje is namelijk panisch voor poepen op de wc en elke poging - vriendelijk of geforceerder - om hem uberhaupt daar te laten poepen eindigt in een hysterisch drama. Als jouw zoontje dat wel durft, het alleen nog (te) vaak vergeet zou ik toch proberen hem te leren aangeven dat hij naar de wc moet ipv een luier, omdat je anders in het drama kunt eindigen waar we hier mee worstelen.
Je kan een luier dom vinden maar je kind een trauma bezorgen vind ik persoonlijk erger. Hij durfde echt niet op de wc te poepen en hield het vervolgens gewoon in.

We hebben er toen eerst geen aandacht meer aanbesteed en na een maandje mocht hij met zijn luier aan op de wc poepen.

Toen dat goed ging zonder luier en met papier in de pot.

Mijn jongste is gelukkig niet bang voor de wc, poepen doet hij al op de wc en vandaag ben ik met hem aan zijn zinnelijksheidtraining begonnen.
Hoi Kikkie, ik zal je vertellen hoe wij het toen hebben gedaan bij mn oudste zoon

Toen hij 3 jaar was, was hij dag en nacht zindelijk qua plassen, maar om te poepen vroeg hij een luier, dat wilde hij persé niet op de WC. Kan gebeuren, was helemaal niet erg

Maar toen hij 4 jaar werd en naar school ging en nog steeds in zijn luier poepte, werd dat al minder grappig. Ik kon hem wel een half uur op de WC zetten maar dat hield hij gewoon in en als hij vervolgens een luier om kreeg zat die drol daar binnen 2 minuten in.

Hij was ook totaal niet gevoelig voor complimentjes, cadeautjes of wat voor toezeggingen dan ook, dus niet te verleiden tot actie

Het werd zelfs zo erg dat hij op een gegeven moment zijn ontlasting gewoon inhield waarna ik dus naar de huisarts moest om een laxeermiddel je te halen omdat hij het wel een week kon inhouden!

Ik werd t zat en besloot dat hij nu toch echt oud genoeg was om op de WC te poepen dus ik heb dat stap voor stap opgebouwd. Niet in 1 week hoor, ik ben er denk ik wel 2 maanden mee bezig geweest

Als hij moest poepen dan vroeg hij om een luier en ging in een hoekje staan ( meestal onder de trap) om daar zijn luier vol te werken.

De 1ste stap was dat dat niet meer mocht, poepen doe je op de WC dus daar moest hij van mij gaan staan. Na een aantal dagen viel het kwartje en poepte hij inderdaad netjes met zijn luier om , staand in de WC ruimte

De 2de stap was zitten op de WC, hij wist niet eens hoe hij zittend moest poepen dus dat was al een drama opzich. Maar ook dat lukte uiteindelijk, hij poepte zittend met zijn luier om, op de WC. Deze mijlpaal vond ik al een feestje waard!

Daarna kwam het moeilijkste want nu moest die luier af, dat ding waar hij onderhand mee vergroeit was. Ik heb de luier in de WC pot gelegt, zag er maf uit maar goed, je trekt alles uit de kast. Daarbij gezegt dat hij nog steeds in zijn luier mocht poepen maar dat die niet persé omhoefde en dat hij op deze manier helemaal niet zo'n vieze kont zou krijgen

En jawel, na een aantal pogingen belande daar een prachtige drol óp de luier in de WC pot! Helemaal geweldig.

Na de 2de keer heb ik de luier weggelaten en poepte hij vol trots zó in de WC. Daarna was het goed en konden de luiers weg

Toen hij wat ouder was, ik denk een jaar of 6, 7 heb ik hem nog wel eens gevraagd of hij nog wist dat hij niet op de WC wilde poepen. Hij wist t inderdaad nog maar had geen idee waarom niet

Ik heb dit bij mn andere kinderen nooit meegemaakt, ik heb ook geen idee wat het nou is geweest

Onze kleine M was 2 maanden na zijn 3de verjaardag dag en nacht zindelijk, inclusief het poepfestijn. Na 16 jaar zijn we dan eindelijk luiervrij : )

Het komt helemaal goed met R, wees geduldig en consequent, uiteindelijk poept hij weer netjes op de WC : ))
Bij mijn dochter ongeveer hetzelfde verhaal, met 2.5 jaar zindelijk dag en nacht en poepen wilde ze alleen maar in haar luier. Wij hebben het een poosje aangekeken en toen hebben we tegen haar gezegd dat ze tussen haar poppen in mocht poepen op een potje. Ze mocht het potje overal neerzetten waar ze maar wilde. Dit werkte bij ons perfect (behalve die enorme poeplucht in de woonkamer, maar dat terzijde) .

Ik hoop voor je dat hij snel poepklaar is!

Oh, en niet boos worden. Werkt averechts.
Ik zal wel weer iedereen met luier tegen me in het harnas jagen, maar is het niet zo dat de zindelijkheids training gewoon veel te laat begint?

En dat kinderen dan al oud genoeg zijn om de boel te manipuleren op die manier?

Sorry, maar ik schrik echt van de hoeveelheid kinderen (ook om me heen) die nog even snel zindelijk gemaakt moeten worden voordat ze naar de basisschool gaan....

Zelf zou ik (en dat bedoel ik niet om met de vinger te wijzen) echt al veel eerder bij een arts hebben gezeten om te kijken of er iets mis zou zijn.

Vorig jaar was ik getuige van een zoontje van vrienden dat ook echt niet op de wc wilde.

Hij wilde alleen maar in zijn luier. Ook al vier en dus een probleem op school.

Ze heeft het heel lang op een zachte manier gebprobeerd (steeds op de wc zetten en verhaaltjes vertellen, snachts toch een luier aan in bed die dan dus vol zat, etc.) op een gegeven moment was ze het zat en heeft ze hem gewoon gelaten.

Na een aantal dagen weigerde het jongetje nog steeds. Hij zat een aantal keren per dag op de wc maar hield het gewoon op.

Wel verging hij van de kramp volgens mij.

Op een gegeven moment moest hij dus een klisma bij de dokter. Groot drama. Daarna begon het hele gedoe weer opnieuw. Weer steeds zeuren om een luier.

Zijn moeder had het echt heel moeilijk met de situatie maar heeft doorgezet.

Op die manier is hij uiteindelijk binnen 8 dagen (wel met buikkrampen en een klisma) helemaal zindelijk geworden.

Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat als ze gewoon 2 jaar eerder was begonnen met de luiers afschaffen, het niet zo ver had hoeven komen....
Neele, ik ben nog voor het 2e jaar begonnen met zindelijkheidstraining. Althans, pogingen ertoe. Een van de redenen dat ik opschreef dat ik het er imiddels dus ook flink mee heb gehad.

Overigens is het "alleen in de luier willen poepen" syndroom strikt genomen niet eens een zindelijkheidsprobleem. In ons geval althans: zoonlief kan zijn plas en poep prima ophouden (beter dan ik van zo'n kleine vent kan verwachten zelfs), kan ook aangeven dat hij moet gaan. Doet alleen die grote hoop niet op de plek die daarvoor bedacht is.

En sorry, maar voordat ik aan drama's met klisma's e.d. begin wil ik eerst zowel school als huisarts daarover gesproken hebben. Mijn jongste heeft maandenlang als kleine baby verstoppingsproblemen gehad en klisma's gekregen en dat was zo hartverscheurend zielig dat ik dat echt als aller- allerlaatste redmiddel beschouw. Eigenlijk beschouw ik het uberhaupt nauwelijks als optie, bedenk ik me al typende.
Athena, gelijk heb je. Ik zou zoals ik al schreef absoluut ook een arts consulteren. Maar dan wel ruim voordat het kind 4 is.

Omdat ik dat echt veel te oud vind om zindelijk te worden.

Als de hel van de klisma's (of een andere "harde" methodes) geen optie zijn,, en de artsen geen oorzaak vinden, lijkt het enige dat over blijft gewoon geduld hebben.

En de concequentie dragen dat je kind niet naar de basisschool kan tot hij of zij besluit toch maar de wc te gaan gebruiken.

Even een andere vraag: Welke maat luier draagt een kind van 4?

Zijn dat apparte luiers? En dragen die kinderen dan ook nog rompers?

Kunnen die kinderen zichzelf dan wel aan en uitkleden?

Mijn dochter van bijna drie en een half die al heel lang zindelijk is kan zich nog steeds niet helemaal zelf aankleden.

De meeste dinge gaan goed maar ritsen ed zijn moeilijk.

Ik wil gewoon dat ze dat kan als ze over een half jaar naar school gaat. Ze moeten dan gymmen en zich zelf omkleden natuurlijk.

Als ze nog een romper zou dragen zou het helemaal moeilijk worden denk ik:)
bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ben ook al met 2 begonnen met zindelijkheidstraining. Het plassen gaat dan ook perfect maar poepen niet. Ik hoor ook veel opmerkingen dat het laat is etc, maar afdwingen kan je het ook niet, hoe graag ik het ook zou willen.

Ik hoor trouwens ook in mijn omgeving meer problemen met de jongetjes dan de meisjes. Ik hoor ook veel moeders van zijn vriendjes erover, terwijl de meisjes hem stuk voor stuk voorbij gaan, en gelijk goed zindelijk zijn.

Een luier aanbieden zou hier geen optie zijn. Hij krijgt namelijk nog een luier aan s avonds als hij naar bed gaat en doet het daar ook niet in.

De ene keer gaat het dus goed en geeft hij het optijd aan en komt het in de wc. Maar de meeste keren in zijn broek.

Als ik er dan te "lief" mee omga dan zegt hij ook gewoon "geeft niet he mama, dat maak je wel weer schoon", maar ik wil dus ook niet dat hij er zo makkelijk mee wegkomt. Het lijkt wel alsof ie dondersgoed doorheeft dat ie toch wel een schone broek krijgt.

Maar andere keren dan geeft ie het goed aan en is ie net telaat en vindt hij het heel erg dat het in zijn broek zit. Daarom kan ik er ook nog geen vinger opleggen wat het nou is, laksheid of toch nog niet goed kunnen aangeven.
Kikkie, een vriendin van me die er problemen met haar dochter mee had kocht toen hele goedkope luiers en liet die echt lang omzitten zodat dochter er last van had.

Het klinkt hard, maar aangezien je schrijft dat je zoontje heel goed door heeft dat hij verschoont gaat worden, is het dan geen idee om hem er gewoon een uurtje "last" van te laten houden?

Als hij het ongemak ervaart gaat hij er misschien anders over denken.

En hem thuis in zijn blote billen laten lopen?

Dat heb ik met dochter gedaan in de weken voordat ze twee werd. Nooit meer thuis iets aan behalve een trui en sokken.

Zij heeft toen idd een keer op de grond gepoept maar dat weet ze nu nog. Dat heeft heel veel indruk gemaakt.

Of denk je dat hij dat gewoon zal blijven doen?
Mijn kind draagt gewoon een hemd en onderbroekje en alleen even de luier om in te poepen. Kan zichzelf aan- en uitkleden en ook gewoon zelfstandig naar de wc.

Hij is net overgegaan naar de grootste maat (junior max oid?).

En toevallig moet ik worden teruggebeld door huisarts(assistente) over mogelijkheid om ermee langs te komen. Gok zelf eigenlijk dat het weinig zin heeft; cb-arts had geen aanwijzingen voor medisch probleem, poepen an sich gaat als tierelier (alleen nog niet op juiste plek) en het is echt iets dat tussen de oren zit. Kun je voor worden doorverwezen door huisarts (net als zijn nichtje van 9, die ook op hardhandige wijze wel 'even' zindelijk zou worden gemaakt, daardoor dramatische verstopping kreeg en - mede daarvoor - nu bij een kinderpsych loopt, dank u wel). Maar lijkt me ook nauwelijks een optie, zoon kan niet benoemen waarom hij de wc eng vindt, alleen dat hij het vindt.

Kikkie: jouw proces klinkt precies als fenomeen dat zich hier een paar maanden lang en geleden voordeed. Toch blijven volhouden in aangeven wat je van je zoon wilt (doe het in de vorm van een afspraak tussen jullie 2, dat vond zoon hier reuze stoer), de keren dat het goed gaat heftig prijzen en neit kwaad worden bij ongelukjes.

En echt hoor, als hij de wc niet eng vindt, laat die luier dan achterwege en vertel hem dat hij moet komen zeggen dat hij naar de wc moet!
Wat een verhaal van een meisje dat naar een spych moet omdat ze een trauma heeft van het zindelijk maken...

Ik houd mijn hart vast voor dat kind in de rest van haar leven.

Als verstopping al tot zo'n trauma leidt dat ze in therapie moet, zal ze die therapeut zeker nodig hebben.

Er komen namelijk nog veeeeeeel ergere dingen in de rest van een ieders leven.

Eten dat je niet lust, alleen naar school, bang zijn in het donker, vriendjes die niet willen spelen, uit klimrekken vallen om van financiele rampspoed, echtscheidingen en andere zaken nog maar te zwijgen.
Het lijkt me een lastig probleem en ik ben eerlijk gezegd blij dat het bij ons (meisje) gemakkelijker ging

Persoonlijk zou ik tegen een kind van bijna 4 zeggen: Jij gaat bijna naar school dus je bent groot genoeg om jezelf schoon te maken. Want dat mama het wel even schoonmaakt is natuurlijk wel lekker makkelijk.

Als hij in zijn broek poept, geef je hem een emmer water, en een beetje zeep en waspoeder, laat hem zelf zijn kontje wassen en zelf zijn broek wassen. Het handigste is misschien wel om dat buiten te laten doen, met het oog op het waterballet dat zeker zal volgen.

Je kunt hem gewoon vertellen dat jij dat vies vindt en dat hij het daarom maar zelf moet doen. Als hij op de wc gaat poepen is dat veel gemakkelijker en wil jij hem nog wel een poosje helpen met vegen, maar zijn poepbroek is voor jou te vies nu.

Blijf wel consequent, voor welke methode je ook kiest. Want vandaag boos worden en morgen geeft het niet is te verwarrend. Als je het echt niet leuk vindt, word dat ook altijd boos, niet de ene keer zo en de andere keer anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven