Dochter (3) wil leren schrijven

17-09-2008 09:29 68 berichten
Mijn dochter is erg leergierig, en wil dus nu graag leren schrijven. Prima, moedig ik alleen maar aan, maar waar vind ik leuke oefenmethodes? Ik heb al gegoogeld, maar kom dan op sites om te leren hoe je creatief kunt schrijven, ook leuk, maar mss beter als ze wat ouder is en het letterlijke schrijven onder de knie heeft

Ik zoek dus eigenlijk die oefeningen, waarbij ze eerst rondjes en circ(k?)els ed moet gaan maken.

Op de peuters gaven ze aan dat dit een goede basis was, en alleen maar goed voor der, als ze het graag wil, maar ik kan het dus niet vinden..

Hebben jullie ook zulke leergierige kinderen, en hoe stimuleer je dat? We doen bijv optellen met badeendjes onder de douche, vind ze super, en ook - heeft ze nu door, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die drang naar het leren kan voeden zonder dat ze daarbij verkeerde methodes aanleert die weer in haar nadeel werken straks op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, weet ik maar ik vond het zo grappig dat wij het gewoon van de gemeente kregen. Zowel van Den Haag waar hij geboren is, als van de gemeente waar we wonen. Blijkbaar willen ze in haaglanden heel graag meer slimme mensen kweken ofzo....En of het werkt...geen idee.

Ik werd helemaal gek van die cd en hij is na 2 maanden ook opgeborgen (totdat ik hem deze week toevallig terugvond en weer snel opborg...trauma! Ik neuriede het de hele dag door, het bleef zo lekker in je hoofd hangen...)
Wij kregen een geboorteboom, dat was pas leuk!

Kon kiezen uit oa een enorme kastanjeboom, maar heb het maar bij een bescheiden meidoorn gehouden. Staat nog bij papa in de tuin, had hem wel graag mee willen nemen maar was bang dat ie de verhuizing niet zou overleven. En nu heeft papa ook nog een leuk aandenken in de dagen dat dochter niet bij m is denk ik dan maar weer!
Wat leuk! Zou hier niet kunnen want waar zet ik dat ding op mijn balkonnetje? We kregen natuurlijk wel de Haagse Ooievaar en gratis fotosessie bij een fotograaf wat je natuurlijk nooit doet omdat je ze vergeet. (maar dat laatste kan ook in zo'n blije doos ofzo hebben gezeten)
Haagse ooievaar??

Sessie bij fotograaf ook niet gehad, wel allemaal van die anbiedingen van de felicitas meuk, maar daar deed ik niet aan mee. Heb mevrouw de demonstratrice wel laten komen, maar halverwege de middag vroeg ze al of ze bepaalde voorwerpen uberhaupt wel uit de tas hoefde te halen, want ik was nergens in geinterreseerd, alleen in de gratis hebbedingetjes, haha. Achteraf had ik mss wel zo'n mooi persoonlijk fotoboek met dochters naam erop willen hebben, maar ach, das achteraf.. (owja, ik heb via hun een geboorte-tegeltje besteld, maar dat ligt sinds de verhuizing nog ergens in een doos, dacht dat het wel leuk zou zijn voor later, hahah)
quote:paling schreef op 17 september 2008 @ 19:10:

[...]

Vroeger was geloof ik de grens waarbij iemand doorging naar de volgende groep 1 oktober, tegenwoordig is dat 1 januari.

In de wet wordt geen datum genoemd. Vroeger was 1 oktober de wettelijke grens, tegenwoordig staat het anders geformuleerd, zonder datum.

Scholen moeten een ononderbroken leerlijn verzorgen en zorgen dat de gemiddelde tijd die een kind over de basisschool doet 8 jaar is. Leg je de grens dan bij 1 januari, dan heb je gemiddeld de helft van de kinderen die iets korter over de basisschool doet en de andere helft doet er iets langer over. Gemiddeld 8 jaar dus. Maar er is geen strakke leeftijdsgrens, de ononderbroken leerlijn is eigenlijk het belangrijkst.

Maar gaat een kind langer dan 8 jaar over de basisschool doen, dan zal school dat moeten kunnen uitleggen aan de inspectie (mocht de inspectie daar om vragen). En alleen een datumgrens vindt de inspectie geen reden genoeg.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wauw, kregen jullie allemaal cadeautjes bij de geboorte-aangifte ?

Wij deden aangifte in het ziekenhuis, en kregen verder alleen een envelop met informatie over het aanvragen van gezamenlijk gezag bij de kantonrechter.
Ja joh, het was een groot feest. Helaas was Zwiepje niet op de uitgerekende datum geboren maar 3 dagen later, anders hadden we nog wat extra's gehad omdat hij dan op de verjaardag van Alexia (26 juni 2005) geboren zou zijn. Wat was ik aan het balen dat zelfs Maxima al bevallen was! (dat was dat jaar met die twee hittegolven). Nou ja, wij kregen dus die cd, een knuffel Haagse ooievaar, vermoedelijk ook van hen de gratis fotosessie oh ja, de gemeente waar we woonden gaf ons naast wederom de babymozart cd ook een T-shirtje voor baby's waarop stond: Mijn eerste T-shirt, welkom in de gemeente (plaatsnaam). Ik kreeg ook nog een T-shirt van universiteit Leiden waar ik toen werkte. (manlief balen want hij studeerde vroeger in Delft, maar goed, daar werk ik nu dus wie weet koop ik er nog los een ter compensatie) We zijn verwend hoor!

Dit gaat natuurlijk ook weer helemaal off-topic maar is wel leuk.

Oh ja, Maroon, Ik leer lezen van Jumbo is ook leuk, zo'n koffertje met insteekletters en dan moet je woorden bij de plaatjes zoeken.
Ik zag ooit op tv een serie "ik mik loreland". Bij elke aflevering kwamen woordjes aan bod in blokletters. Blokletters waren bij mijn dochter op school ook de eerste letters die ze leerde, want, zo zeiden ze op school, dat zijn letters die op de pc gebruikt worden, en aangezien in deze tijd de pc bijna niet meer weg te denken is....

Stempels en mini loco zijn erg leuk, de computer ook en er zijn ook cd-roms speciaal voor peuters en kleuters waar ze kunnen tellen en letters maken.

Een brief schrijven op de computer van mama en die daarna uitprinten is natuurlijk ook leuk. Ik liet mijn dochter al vrij vlug zelf haar kleurplaten uitzoeken en printen. Ook engelstalige sites zijn leuk, dit http://www.kinderplezier.com/ is een leuke startsite voor kinderen. Na een poosje spelen en zoeken vindt ze vanzelf haar eigen nivo. Mijn dochter vind polly en barbie bijvoorbeeld erg leuk en krijgt daardoor ook nog een beetje engels mee.
Oh maar de computer is echt voorboden terrein voor Zwiepje hoor, alleen heel even soms met word of op youtube met ons de dinoriders kijken enzo. Verder vind ik het onnodig om met 3 al achter te computer te gaan (en ik vrees voor het leven van mijn computer). Maar ik denk als hij wat ouder is, dat het goed te doen is en dat je er veel van op kan steken als kind zijnde.
Mijn dochter zat met 2 al achter de pc

Maar gaat wel voorzichtig om met spullen en eten en drinken bij de pc zijn verboden. Er wordt niet met de muis geslagen, niet op het toetsenbord geramd en niets geprint voordat mama toestemming geeft. Uiteraard kreeg ze met 2 geen internetverbinding maar een cd-rom. Nu, met 8, mag ze het internet op, maar de computer staat hier wel in de woonkamer, zodat ik kan zien wat ze uitspookt.
Bij ons staat hij ook in de woonkamer maar aangezien mijn tv nog regelmatig platgezoend wordt als er schattige dieren op tv zijn denk ik niet dat de computer een goed idee is...
Hahahahahahahahahahahahhahaha.....

Nee.
Het "Ik leer lezen-koffertje" is inderdaad leuk, maar Moppekind speelt vals. Hij kijkt achterop de lettertjes naar de puntjescombinatie.

"Lezen" kan hij hiermee wél als het plaatje er naast staat, maar dek ik de plaatjes af, dan wil hij ineens iets anders doen. Jaja.

Toch kan hij al meer lezen dan hij zelf denkt, dat verrast hem elke keer opnieuw, als hij "zomaar" iets leest.
Moppetoet: vals spelen is de bedoeling ook. Ze denken namelijk dat ze vals spelen maar toch leren ze het zo en dus spelen uiteindelijk de makers van het koffertje vals!
Leuke tips, zal het op schrijven en in het weekend op zoek gaan!

Vandaag gewerkt en ondetussen even bij de Hema gekeken naar de stempels, maar helaas hadden ze die niet. Wel een ontzettend leuk oefenblok meegenomen, met eerste stappen naar cijfers en letters. Met behulp van allerlei spelletjes word er geteld en een begin gemaakt met schrijfoefeningen. Dochter het bij thuiskomst meteen laten zien, en het leek haar erg leuk! Niet echt concreet al iets mee gedaan, arm kind is ziek, dus na een heet bad meteen maar in bed gestopt. Morgen maar eens kijken of ze het dan nog een leuk boekje vind..
onze dochter is ook zo leergierig maakt inderdaad ook sommetjes enzo....ik geef antwoord op haar vragen maar lok zelf dat leren niet uit. dat moet ze maar op de basisschool gaan doen. ik zou dr nog niet leren schrijven...inderdaad laten spelen met cijfers en letters is goed idee. mn dochtertje heeft magnetenbord met cijfers en letters,klei cijfers en letters play dooh, boekjes met cijfers,spelletjes ed.

ana

ps wat ook erg leuk is maar wel prijzig is comfy is een kindercomputersysteem dat heeft mn dochter omdat mn man van buitenlandse afkomst is en ze zo 2 talen kan leren. ook heeft mn dochtertje van 3,5 een eigen toetsenbord voor op de tv van vtech.
Boekje is een enorm succes! Ze heeft hem al voor de helft gemaakt, en wilde eigenlijk niet stoppen, haha.

Staan echt leuke spelletjes en oefeningen in, ook goed voor de motoriek. Van verschillende plaatjes alleen de grootste inkleuren, of overal maar 2 van inkleuren, dus tellen. Vormpjes overtrekken en natekenen, echt heel leuk! Zlef een cijfer in een hokje willen schrijven, en cijfers met elkaar verbinden zodat je een plaatje krijgt. Nog maar een paar zulke boekjes kopen, valt goed in de smaak!
Ik vind dit een hele leuke site

www.huiswerkweb.nl

Je kunt er veel gratis bekijken en printen, maar voor ¤ 4,00 euro per jaar, wordt je donateur en is er veel meer te zien. Mijn dochter van 7 vindt het helemaal geweldig die site.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven