Gezondheid alle pijlers

Welke sport?

10-09-2015 20:49 14 berichten
Hoi dames,

6 weken geleden had ik een topic geopend dat ik zou beginnen met een 6 weken programma voor gewichtheffen speciaal voor vrouwen en ik vroeg me af of mensen ervaringen/tips hadden.

Inmiddels zit ik in de laatste week en het is heel erg goed gegaan! Ik vond het zo fijn om 3x per week lekker intensief bezig te zijn! Ik was dus ook volledig van plan om aan het 'advanced' programma mee te doen maar moet daar nu toch van af zien, echt flink balen en vind het eigenlijk ook wel belachelijk maar de prijzen zijn opeens verhoogd!

Voor de 6 weken 3x per week (dus 18 lessen) had ik $250 betaald dus $13,80 per les. Niet goedkoop, maar we hadden een groepje van 6 meiden en 2 trainers ter begeleiding dus ik vond dat ik waarde voor mijn geld kreeg.

Nu hebben ze een prijs voor 4 weken 3x per week (dus 12 lessen) voor $250 dus $20.80 per les. Dat vind ik nogal een prijsverhoging! Plus dat de advanced groep veel groter is en vaak met 15 a 20 meiden dus de persoonlijke aandacht is ook een stuk minder.

Maar goed, ik wil echt niet stoppen met sporten dus ik ben al druk aan het neuzen op google maar ik kan geen andere programma's speciaal gericht op krachttraining vinden in de buurt. Wel zie ik dingen als crossfit, of boxen.

Ik wil voornamelijk sterker/gespierder worden en natuurlijk mijn conditie ook verbeteren. Wat voor sport raden jullie aan of wat voor sport doe je zelf en wat vind je er zo leuk aan?
Alle reacties Link kopieren
Ergens anders gaan gewichtheffen? En zou crossfit geen optie zijn dan? Daar zitten ook onderdelen uit het gewichtheffen in en je werkt aan conditie en lenigheid. Ik doe het en ben er helemaal weg van. Wat ik er leuk aan vind is dat je zo allround bezig bent en dat je jezelf steeds verbetert. Ik word sterker en heb een goede conditie. Je hebt altijd onderdelen waar je minder goed in bent en ook daar zie je dan toch vooruitgang.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Ik doe ook aan krachttraining; sport bij een sportschool waar ze alleen "functioneel trainen", dus geen apparaten, maar losse gewichten, zodat je ook daadwerkelijk goed moet letten op techniek / coördinatie, etc. Krachttraining doe ik 3x per week. Daarnaast trek ik 2x per week m'n snelle schoenen aan en ga ik een interval-training doen (hardlopen, maar dus met veel sprinten en obstakels, zodat ik vooral lekker explosief bezig ben) en héél af en toe doe ik een bootcamp-training mee (dat deed ik eerder i.p.v. trainen in de sportschool....blijft toch ook zo leuk!).

Ik weet niet in welke regio je woont, maar waar ik woon (omgeving Nijmegen), zie je dat steeds meer sportscholen dit gaan aanbieden en vaak ook in combinatie met kleine-groepslessen waarbij redelijk veel aandacht is voor de deelnemers.

Crossfit is trouwens ook een leuk alternatief hoor; wordt je ook beresterk van!!!

Het leuke aan krachttraining vind ik zelf: je merkt redelijk snel vooruitgang. Dit is heel erg meetbaar (je kunt meer gewicht aan, je kunt meer herhalingen); snel resultaat dus. Daarnaast vind ik het leuk om ook aan m'n lichaam te zien dat ik stappen maak. Eigenlijk vind ik het bij sport vooral fijn om te merken dat je beter / sterker / sneller wordt en denk dat de sporten die ik doe zich daar goed voor lenen.

Daarnaast vind ik het een heerlijk gevoel om, na een stevige training, te voelen aan m'n lichaam dat ik getraind heb; die fysieke prikkel vind ik prettig en word ook redelijk chaggie als ik een paar dagen niet kan...

Mijn werk (fulltime) is mentaal pittig, ik vind dan prettig om 's avonds ook mijn lichaam moe te maken (ipv alleen moe in m'n hoofd) om een beetje in balans te zijn.
Gewoon een algemeen sportschoolabonnement waarbij je onbeperkt op de gewichtsapparaten kunt trainen?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 10 september 2015 @ 21:53:

Gewoon een algemeen sportschoolabonnement waarbij je onbeperkt op de gewichtsapparaten kunt trainen?Dat zou ik ook denken. Bij een goede sportschool maken ze ook een schema voor je en krijg je er ook begeleiding bij.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik train zelf bij een crossfit box, vooral voor powerliften. Waar ik train, zijn aparte lessen voor crossfit, powerliften en gewichtheffen. Crossfit is ook goed voor je conditie. In welke omgeving zoek je iets?
Ik zit op de sportschool, heb in het begin om een personal trainer gevraagd, wat me wel wat gekost heeft. ik heb hem aangegeven wat mijn doel was. Wil namelijk ook alleen afgetraind en gespierd worden maar niet afvallen. Hij heeft mij geholpen met apparatuur, welke oefeningen ik wanneer moet doen en een eetschema. Van fitnessapparatuur wordt je ook gespierd en ik gebruik veel dumbells en met gewichten squaten en lunges lopen.

De meeste trainers geven ook aan dat sport de bijzaak is en dat het meer om de voeding gaat. 30% sport en 70% gezonde voeding. Mijn eetschema is een hel, want er komen echt dingen in voor als brinta, havermout etc wat ik eerder nooit heb gegeten en niet bepaalde lekker vind.

Ik ben zo een 4 maanden bezig, maar heb de beginnende sixpack al!!

Succes ermee!
Dank allemaal.

@infinity. Ik was dus inderdaad heel erg benieuwd naar ervaringen met crossfit want dat lijkt mij (nu ik er een beetje over heb gelezen) een leuke mix van zowel krachttraining als conditie en lenigheid was ik mij niet van bewust, maar dat is ook mooi meegenomen

@liez. Ik woon in het buitenland dus adviezen over wat er in Nederland beschikbaar is heb ik helaas niks aan haha. Maar zulke dingen zijn hier inderdaad ook. En dat is ook wat ik deed, het programma wat ik deed was 3x per week trainen met barbells en kettlebells. Ik vond het dus inderdaad heel leuk dus ook vet teleurgesteld dat ze nu opeens zo'n enorme prijsverhoging hebben doorgevoerd!

@ de andere adviezen, me bij een gewone sportschool inschrijven en 'zelf' gaan sporten wil ik dus niet. Ten 1e weet ik van de helft van de apparaten niet hoe ze werken haha, ook vind ik het gewoon minder motiverend en minder stimulerend dan in een groep bezig zijn.

Maar goed ik merk dat men heel positief is over crossfit en er zit hier een fitnesschool in de buurt die lessen aanbied dus ik ga dit weekend eens kennis maken denk ik dan
Tot een aantal jaar geleden was ik totaal niet sportief, maar nu kan ik niet meer zonder sport. Je moet eens van alles proberen en dan kom je echt wel iets tegen wat je leuk vind. Ik doe nu zwemmen, fitness, fietsen en autosport (ben een man). Je zegt dat je gespierder wilt worden. Welke sport het meest geschikt is voor jou is afhankelijk van welke spiergroep je wilt trainen, maar ik raad je gewoon een normale sportschool aan. Daar kun je alle spiergroepen wel trainen.
Ik dacht ook dat machines je min of meer in de correcte lichaamshouding dwingen, en dat je je krachten niet hoeft te verdoen aan het gesjouw van al die schijven. Tegen de tijd dat je al die schijven op de stang hebt gemonteerd heb je een schouder- en polsverrekking of -overbelasting. Door die machines sluit je dergelijke krachtverspilling uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bij een goede sportschool leggen ze je de apparaten aan je uit.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 10 september 2015 @ 22:47:

Bij een goede sportschool leggen ze je de apparaten aan je uit.

Dat klopt, maar daarna ben je gewoon aan je lot over gelaten, en afgezien daar van, zelfs al is dat niet zo. Ik vind die apparaten gewoon saai, zit ik daar na een dag werken in mn eentje te puffen en te zweten.

Dan is een sport in een groep veel leuker waarbij je elkaar ook aanmoedigt (vind ik dan)
Ik vind apparaten ook lang niet zo leuk. Ik train het liefst met een barbell, maar ook kettlebells of eigen lichaamsgewicht. Voordeel is dat je veel meer spieren tegelijk aanpakt (efficient) en je traint ook gelijk dingen zoals balans en evenwicht.

Als je sjouwen met schijven al zwaar vindt, moet je meer trainen. Trouwens het gaat ook gelijk op: je zult zelden met een 20 kg schijf gaan lopen zeulen als je minder dan 60 kg gaat liften. Je begint meestal met een lege stang en daarna kleine schijfjes (bijv. 1,25 kg). Tegen de tijd dat je zware schijven nodig gaat hebben, ben je ook echt wel sterk genoeg om deze te verplaatsen.
quote:Mieshka schreef op 12 september 2015 @ 14:17:

Ik vind apparaten ook lang niet zo leuk. Ik train het liefst met een barbell, maar ook kettlebells of eigen lichaamsgewicht. Voordeel is dat je veel meer spieren tegelijk aanpakt (efficient) en je traint ook gelijk dingen zoals balans en evenwicht.

Als je sjouwen met schijven al zwaar vindt, moet je meer trainen. Trouwens het gaat ook gelijk op: je zult zelden met een 20 kg schijf gaan lopen zeulen als je minder dan 60 kg gaat liften. Je begint meestal met een lege stang en daarna kleine schijfjes (bijv. 1,25 kg). Tegen de tijd dat je zware schijven nodig gaat hebben, ben je ook echt wel sterk genoeg om deze te verplaatsen.

Eens.

Bij met losse halters en dumbells trainen komt veel meer techniek, concentratie en balans kijken dan met machines en is daarom ook veel efficiënter. Veel sportscholen bieden ook groepslessen aan in de vorm van circuittraining, je traint dan met een groep, maar vaak is dat wel meer gebaseerd op uithoudingsvermogen dan op kracht. Vaak doe je dan een oefening een minuut lang en schuif je vervolgens door naar een andere oefening.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven