Vette huid/acne door mirena
vrijdag 19 september 2008 om 22:17
Ik heb een vraag. Sinds drie maanden heb ik de Mirena spiraal. Mijn huid was altijd droog, maar wel met vlekjes en wat puistjes. Sinds ik de Mirena heb, heb ik echter een heel vette huid. En ik krijg meer puistjes en vlekjes en een soort onderhuidse puistjes die een grote rode vlek worden. Zijn er meer mensen hier die die ervaring met Mirena hebben? En ging het over bij jullie?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Alvast bedankt voor het antwoord!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
zaterdag 20 september 2008 om 00:05
Slikte je voor de Mirena heel toevallig een anticonceptiepil?
In de pil zit namelijk een combinatie van twee verschillende hormonen. Een flinke dosis oestrogenen (vrouwelijke hormonen) en een soort synthetische vorm van progesteron (een zwangerschapshormoon). De onnatuurlijke hoeveelheid oestrogenen in de pil, onderdrukken de mannelijke hormonen (androgenen) in je bloed. Juist die mannelijke hormonen zorgen voor overproductie van de talgklieren.
In Mirena zitten alleen progestagenen, dus de mannelijke hormonen worden niet meer onderdrukt. Meestal normaliseert zich dat wel na een poosje.
In de pil zit namelijk een combinatie van twee verschillende hormonen. Een flinke dosis oestrogenen (vrouwelijke hormonen) en een soort synthetische vorm van progesteron (een zwangerschapshormoon). De onnatuurlijke hoeveelheid oestrogenen in de pil, onderdrukken de mannelijke hormonen (androgenen) in je bloed. Juist die mannelijke hormonen zorgen voor overproductie van de talgklieren.
In Mirena zitten alleen progestagenen, dus de mannelijke hormonen worden niet meer onderdrukt. Meestal normaliseert zich dat wel na een poosje.
zaterdag 20 september 2008 om 07:51
Ik heb hiervoor inderdaad de pil gebruikt, Microgynon 20, maar dat was op zich maar voor een paar maanden. Daarvoor ongeveer een half jaar niks gebruikt en daarvoor Diane 35, maar die wilde ik niet meer. Dus misschien moeten m'n hormonen inderdaad even tot rust komen. Alleen wel jammer dat het zich zo uit
Nou ja, nog maar even aankijken en geduld hebben Het is in elk geval een fijn vooruitzicht dat het waarschijnlijk wel weer stabiliseert.

Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
maandag 13 oktober 2008 om 16:00
Ik heb dit ook. Ik heb na 19 jaar pilgebruik sinds 4 maanden de Mirena. Ook ik heb sinds twee maanden veel meer pukkels, meeëters en een vettere huid en haren. Ik hoop toch echt dat dit zich stabiliseert! Als het zo blijft, weet ik niet of ik wel door wil met de Mirena, ik vind dit namelijk een ernstig nadeel.
Ik vraag me alleen af of dit bij het ontpillen hoort en het inderdaad weer minder wordt, of dat het gewoon bij het gebruik van de Mirena blijft horen...
Ik vraag me alleen af of dit bij het ontpillen hoort en het inderdaad weer minder wordt, of dat het gewoon bij het gebruik van de Mirena blijft horen...
...
vrijdag 26 december 2008 om 11:48
zondag 17 mei 2009 om 21:59
Hallo,
Na een half jaar Mirena heb ik hem eruit laten halen. Had heel veel last van stemmingswisselingen (tot huilens toe) en acne op vreemde plekken (vooral veel lelijke, onderhuidse bulten op m'n rug).
Na twee weken zonder anticonceptie ben ik weer met m'n oude pil begonnen (ehtinylestradiol/gestodeen), waarbij ik nooit last had van veel pukkels. Ik slik de pil nu al anderhalve maand, maar die rottige bulten blijven terugkomen! Grrrrr!
Met de zomer in zicht baal ik echt enorm van mijn rug vol vieze, dikke puisten. Nu denk ik erover over te stappen op de Diane35, maar ik las dat het ook bij die pil een paar maanden duurt voordat de acne verdwijnt.
Wat zouden jullie doen of heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem?
Na een half jaar Mirena heb ik hem eruit laten halen. Had heel veel last van stemmingswisselingen (tot huilens toe) en acne op vreemde plekken (vooral veel lelijke, onderhuidse bulten op m'n rug).
Na twee weken zonder anticonceptie ben ik weer met m'n oude pil begonnen (ehtinylestradiol/gestodeen), waarbij ik nooit last had van veel pukkels. Ik slik de pil nu al anderhalve maand, maar die rottige bulten blijven terugkomen! Grrrrr!
Met de zomer in zicht baal ik echt enorm van mijn rug vol vieze, dikke puisten. Nu denk ik erover over te stappen op de Diane35, maar ik las dat het ook bij die pil een paar maanden duurt voordat de acne verdwijnt.
Wat zouden jullie doen of heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem?
maandag 18 mei 2009 om 13:43
Hier hetzelfde probleem gehad, hele dikke rode ontstekingen (kon het geen puistjes meer noemen) hele vette haren, vette huid, stemmingswisselingen, vocht vasthouden, kilo's aangekomen, haaruitval, afijn, zowat alles wat je bedenken kunt en ik was er vreselijk ongelukkig van. Het stabiliseerde zich niet, heb 10 maanden het Mirena spiraaltje gehad. Toen laten verwijderen en ik knapte zienderogen op. Huid moest wel lang herstellen. Nóóit meer de Mirena voor mij!
maandag 18 mei 2009 om 16:25
Ik heb hetzelfde probleem gehad; voor de mirena nog nooit puistjes gehad en sinds de mirena veel meer acne en dergelijke. Het heeft bij mij zo ongeveer anderhalf jaar geduurd voordat het zich enigszins stabiliseerde. Heb nu ( na bijna 3 jaar mirena) bijna geen puistjes meer, wel nog iets meer pukkeltjes dan voor de mirena, maar toch al weer een redelijk normale huid.
Het is dus een kwestie van geduld of eruit laten halen; een afweging die je alleen zelf kunt maken...
Het is dus een kwestie van geduld of eruit laten halen; een afweging die je alleen zelf kunt maken...
vrijdag 22 mei 2009 om 15:59

vrijdag 22 mei 2009 om 20:17
Ik heb altijd de Diane35 geslikt ivm acne. Ik voelde me prima bij die pil dus had nooit reden om ermee te stoppen. Totdat ik zwanger wilde worden. Bij het stoppen had ik geen puistjes meer. Waarschijnlijk in al die jaren er overheen gegroeid. Ik ben 3 jaar lang zwanger of borstvoedend geweest dus kon of hoefde toen geen pil te slikken.
Nu voor het eerst aan de Mirena, sinds 3 maanden. En wat baaaalde ik de eerste 7 weken. Ook vette huid, veel dikke onderhuidse grote bulten, ook in mijn gezicht.
Maar nu, 3 maanden na het plaatsen van de Mirena is alles weer rustig. Geen puistjes meer, geen vettere huid, geen vet haar. Bij mij lijkt het gestabiliseerd te zijn.
Nu voor het eerst aan de Mirena, sinds 3 maanden. En wat baaaalde ik de eerste 7 weken. Ook vette huid, veel dikke onderhuidse grote bulten, ook in mijn gezicht.
Maar nu, 3 maanden na het plaatsen van de Mirena is alles weer rustig. Geen puistjes meer, geen vettere huid, geen vet haar. Bij mij lijkt het gestabiliseerd te zijn.
donderdag 20 augustus 2009 om 21:50
vrijdag 21 augustus 2009 om 11:43
Ik had er ook last van. Ook de Mirena bevat progestageen (levonorgestrel = synthetisch progesteron met een androgene werking, hierdoor produceert je meer talg, en kun je meer pukkels krijgen). Hoewel de hoeveelheden veel kleiner zijn dan met de ac-pil,krijg je er toch behoorlijk wat van in je bloed, omdat de methode van toediening anders is. Van de ac-pil worden veel hormonen in de lever afgebroken.
Ik heb het kreng er na een jaar weer uit laten halen, bij mij verbeterde het totaal niet. Bovendien kreeg ik er ook haaruitval van.
Ik heb het kreng er na een jaar weer uit laten halen, bij mij verbeterde het totaal niet. Bovendien kreeg ik er ook haaruitval van.
zaterdag 22 augustus 2009 om 15:51
Over haaruitval had ik het nog niet eens gehad. Ja heb ik ook. Maar: ook een aantal voordelen. Ben eigenlijk helemaal niet meer ongesteld, dus de vreselijke pijnen zijn weg. Ik kon 2 dagen per maand niet functioneren zonder pijnstillers, doorstralende pijn naar mijn heupen en bovenbenen. Ongesteldheid duurde ook 7-8 dagen, en veel tussentijdse spotting.
Ik ga het nog even aanzien. Zou fijn zijn als mijn huid iets verbetert, want -naast de haaruitval- zijn dat echt voor mij de nadelen.
Ik ga het nog even aanzien. Zou fijn zijn als mijn huid iets verbetert, want -naast de haaruitval- zijn dat echt voor mij de nadelen.
zaterdag 5 december 2009 om 16:58
Hoi allemaal,
Mei afgelopen jaar heb ik een spiraaltje laten zetten. Ik heb altijd lang blond haar gehad, dus enige haaruitval is onvermijdbaar, zeker tijdens seizoenswisselingen. Opvallend was ook dat mijn haar opeens veel sneller vet werd en dat ik last kreeg van bultjes/puistjes, terwijl ik dat voorheen bijna nooit had. Om nog maar niet te spreken over mijn stemmingswisselingen/depressieve gevoelens. En het werd echter steeds erger en erger... Oktober dit jaar was het echt extreem. Allerlei testen gedaan bij de dokter, schildklier, bloed, ijzer alles was prima in orde. Bij 2 verschillende huisartsen geweest, die konden allebei niets ontdekken. Uiteindelijk zelf de link gelegd met de Mirena spiraal, maar hier eerder niet aan gedacht. Toen ik op allerlei forums als deze had gelezen hoeveel andere vrouwen ook last hebben van haaruitval en direct besloten dat ding eruit te laten halen.
Inmiddels ben ik bijna 4 weken verder. Soms merk ik wat vooruitgang en heb ik een dag weinig haaruitval, andere keren (vooral na het haren wassen) trek ik plukken van minimaal 10 haren per keer uit, en dat diverse keren achter elkaar de dag door… Heb nu ook een heel stuk van mijn haar afgeknipt in de hoop dat dat zou helpen, nou niet dus.
De situatie nu is dus met heel erg veel ups en downs, en eigenlijk meer downs dan up. Iedereen zegt dat ik positief moet blijven, maar dat is zo ontzettend moeilijk als je al wekenlang extreme haaruitval hebt waar geen eind aan lijkt te komen. Heb nu gehoord van iemand dat het 6 weken duurt voordat de hormonen uit je lichaam zijn. Dat betekent dus nog 2 weken afwachten (en 4 x haren wassen, want meer dan 2 x per week wassen trek ik gewoon niet). Hoop echt dat jullie positieve ervaringen hebben met het verwijderen van het spiraaltje want ik begin er langzaam aan onderdoor te gaan.
Ik zie uit naar jullie reacties.
Groetjes Eva
Mei afgelopen jaar heb ik een spiraaltje laten zetten. Ik heb altijd lang blond haar gehad, dus enige haaruitval is onvermijdbaar, zeker tijdens seizoenswisselingen. Opvallend was ook dat mijn haar opeens veel sneller vet werd en dat ik last kreeg van bultjes/puistjes, terwijl ik dat voorheen bijna nooit had. Om nog maar niet te spreken over mijn stemmingswisselingen/depressieve gevoelens. En het werd echter steeds erger en erger... Oktober dit jaar was het echt extreem. Allerlei testen gedaan bij de dokter, schildklier, bloed, ijzer alles was prima in orde. Bij 2 verschillende huisartsen geweest, die konden allebei niets ontdekken. Uiteindelijk zelf de link gelegd met de Mirena spiraal, maar hier eerder niet aan gedacht. Toen ik op allerlei forums als deze had gelezen hoeveel andere vrouwen ook last hebben van haaruitval en direct besloten dat ding eruit te laten halen.
Inmiddels ben ik bijna 4 weken verder. Soms merk ik wat vooruitgang en heb ik een dag weinig haaruitval, andere keren (vooral na het haren wassen) trek ik plukken van minimaal 10 haren per keer uit, en dat diverse keren achter elkaar de dag door… Heb nu ook een heel stuk van mijn haar afgeknipt in de hoop dat dat zou helpen, nou niet dus.
De situatie nu is dus met heel erg veel ups en downs, en eigenlijk meer downs dan up. Iedereen zegt dat ik positief moet blijven, maar dat is zo ontzettend moeilijk als je al wekenlang extreme haaruitval hebt waar geen eind aan lijkt te komen. Heb nu gehoord van iemand dat het 6 weken duurt voordat de hormonen uit je lichaam zijn. Dat betekent dus nog 2 weken afwachten (en 4 x haren wassen, want meer dan 2 x per week wassen trek ik gewoon niet). Hoop echt dat jullie positieve ervaringen hebben met het verwijderen van het spiraaltje want ik begin er langzaam aan onderdoor te gaan.
Ik zie uit naar jullie reacties.
Groetjes Eva
zondag 13 december 2009 om 11:00
Ik heb ook wel meer pukkels, maar niet in die mate dat het voor mij opweegt om een ander anticonceptiemiddel te kiezen. Vroeger had ik bijna nooit een pukkel, nu regelmatig. Ach, daar kom ik ook wel overheen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
maandag 14 december 2009 om 10:37
Zeer vaak voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10 vrouwen voor):
Baarmoederlijke of vaginale bloedingen waaronder spotting, onregelmatige menstruaties
(oligomenorroe) en het wegblijven van de menstruatie (amenorroe), goedaardige cysten (holtes
met vloeibare inhoud) in de eierstokken.
Vaak voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 100, maar bij minder dan 1 op
de 10 vrouwen voor):
Depressieve stemming, zenuwachtigheid, verminderd libido (zin in sex)
Hoofdpijn
Buikpijn, misselijkheid
Acne
Rugpijn
Pijn in de onderbuik (bekken), pijnlijke menstruatie (dysmenorroe), afscheiding uit de vagina,
ontsteking van de schaamlippen of de vagina (vulvovaginitis), gevoelige borsten, pijnlijke
borsten, het uitstoten van het IUD
Gewichtstoename.
Soms voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 1.000, maar bij minder dan 1 op
de 100 vrouwen voor):
Stemmingswisselingen
Migraine
Opgeblazen gevoel
Haaruitval (alopecia), overmatige lichaamsbeharing (hirsutisme), jeuk (pruritus), huiduitslag
(eczeem)
Ontsteking in de onderbuik (inwendige vrouwelijke geslachtsorganen boven de baarmoederhals),
ontsteking van het baarmoederslijmvlies (endometritis), ontsteking van de baarmoederhals
(cervicitis/pap-smear normaal, klasse II)
Vochtophoping (oedeem).
Zelden voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10.000, maar bij minder dan 1
op de 1.000 vrouwen voor):
Huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (urticaria)
Perforatie van de baarmoeder.
Het zijn allemaal bijwerkingen van de mirena.. Ik heb het ook vorighe week laten zetten.. Daarvoor ook even de bijsluiter gecheckt.. want is wel handig om te weten als je ergens last van hebt.. dan weet je ook de oorzaak... =)
de hele bijsluiter vind je hier:
http://www.mirena.nl/html/img/others/MI ... 080922.pdf
ik vond het ook appart dat je hier juist een vettere huid van krijgt.. hiervoor heb ik ook aantal jaren microgenon 30 gehad.. en daar werd mijn huid juist mooier van ipv vettiger..
maar als je je huid verzorgt met een goede wasgel zal je veel minder last van hebben.. =)
Baarmoederlijke of vaginale bloedingen waaronder spotting, onregelmatige menstruaties
(oligomenorroe) en het wegblijven van de menstruatie (amenorroe), goedaardige cysten (holtes
met vloeibare inhoud) in de eierstokken.
Vaak voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 100, maar bij minder dan 1 op
de 10 vrouwen voor):
Depressieve stemming, zenuwachtigheid, verminderd libido (zin in sex)
Hoofdpijn
Buikpijn, misselijkheid
Acne
Rugpijn
Pijn in de onderbuik (bekken), pijnlijke menstruatie (dysmenorroe), afscheiding uit de vagina,
ontsteking van de schaamlippen of de vagina (vulvovaginitis), gevoelige borsten, pijnlijke
borsten, het uitstoten van het IUD
Gewichtstoename.
Soms voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 1.000, maar bij minder dan 1 op
de 100 vrouwen voor):
Stemmingswisselingen
Migraine
Opgeblazen gevoel
Haaruitval (alopecia), overmatige lichaamsbeharing (hirsutisme), jeuk (pruritus), huiduitslag
(eczeem)
Ontsteking in de onderbuik (inwendige vrouwelijke geslachtsorganen boven de baarmoederhals),
ontsteking van het baarmoederslijmvlies (endometritis), ontsteking van de baarmoederhals
(cervicitis/pap-smear normaal, klasse II)
Vochtophoping (oedeem).
Zelden voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10.000, maar bij minder dan 1
op de 1.000 vrouwen voor):
Huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (urticaria)
Perforatie van de baarmoeder.
Het zijn allemaal bijwerkingen van de mirena.. Ik heb het ook vorighe week laten zetten.. Daarvoor ook even de bijsluiter gecheckt.. want is wel handig om te weten als je ergens last van hebt.. dan weet je ook de oorzaak... =)
de hele bijsluiter vind je hier:
http://www.mirena.nl/html/img/others/MI ... 080922.pdf
ik vond het ook appart dat je hier juist een vettere huid van krijgt.. hiervoor heb ik ook aantal jaren microgenon 30 gehad.. en daar werd mijn huid juist mooier van ipv vettiger..
maar als je je huid verzorgt met een goede wasgel zal je veel minder last van hebben.. =)
donderdag 18 februari 2010 om 00:35
Bijna vier jaar geleden de Mirena laten plaatsen, vroeg om verdoving maar was niet nodig zei ze, nou deed vreselijk zeer, daarna tekenen van flauwvallen: duizelig, vlekken voor mijn ogen, gevoel alsof ik door mijn benen zou zakken, enz., heb een uur in een kamertje gelegen voordat ik weer normaal op mijn benen kon staan, daarna nog paar dagen ziek van geweest. Ben ondanks de Mirena altijd ongesteld geworden, en had sindsdien een hele korte cyclus, was lang ongesteld en had dan buikpijn, veel tussentijds bloedverlies, bloed (niet rood maar roze van kleur) na de seks (volgens de gynacoloog is mijn weefsel nu ook heel dun want bij het maken van het uitstrijkje begon het ook al gelijk te bloeden), als ik ongesteld moest worden/werd had ik het gevoel dat de Mirena duwde/eruit wilde, pukkels/acné boven mijn borst en onder mijn nek (had ik nog nooit gehad en heb ik nu fijn allemaal littekens aan overgehouden), haaruitval, droog haar, verminderd libido, kortom had 1 week per maand nergens last van. Moest vorig jaar naar de gynacoloog voor nader onderzoek i.v.m. 2x afwijkende cellen bij een uitstrijkje voor het b.v.o., deze bood aan ook eens naar deze klachten te kijken en kwam pas tot de conclusie dat mijn klachten allemaal van de Mirena komen. Een halve week later de Mirena bij de huisarts laten verwijderen, deed gelukkig maar heel even een klein beetje zeer, de rest van de dag een paar druppeltjes bloed. De volgende dag ongesteld geworden (had ik eigenlijk pas ongeveer een week later moeten worden) en goed ook, bloedde als een rund met veel stolsels of wat het dan ook was. Nu (3 weken later) is de acné zo goed als weg/niet meer teruggekomen, jammer alleen van de littekens.
donderdag 18 februari 2010 om 00:39
vrijdag 25 juni 2010 om 12:58