Gezondheid alle pijlers

IJSkoude handen

01-10-2015 15:14 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er helemaal gek van. Het zijn echt 2 ijsklompjes. Alsof ik ze een paar uur in een diepvries heb gehad. Probeer vanalles om ze wat warmer te krijgen maar zonder succes. Zelfs handschoenen werken niet. Of mijn handen een uur lang in mijn mouwen houden. Douchen helpt wel. Maar voor even. Zodra ik uit de douche stap zijn ze weer op temperatuur. Maar een uur later ben ik terug bij af.

Iemand nog tips??

Geen idee waarom ze zo koud zijn en blijven. Ben wel al een hele tijd vreemd verkouden. De ene dag wel en de dag erop weer niks meer te merken om vervolgens de 3e dag weer een enorme snotneus te hebben. En zelfs als mijn neus bijna helemaal dichtzit ruik ik alles nog heel erg goed.

Vandaag ook weer aan het snotteren en ik dacht net serieus dat ons eigen huisje in brand stond. Ik weet nog steeds niet waar die lucht vandaan kwam maar het was echt een brandlucht. En buiten was niks te ruiken. Maar heb uiteraard niks kunnen vinden en nou ruik ik die lucht ook niet meer. Maar was best even eng.

Maar goed ik dwaal af. Zal vast één of ander virusje onder de leden hebben.

Terug naar de koude handen. Hoe krijg ik ze weer op temperatuur?

Het enige wat nu wel helpt is zodra ik in bed lig en ze al uren lang gewoon onder het dekbed hou. Maar ja dat is overdag niet zo'n heel geschikt plan.

Kan vast niemand waarderen als ik de hele dag in bed blijf liggen voor het tegengaan van ijskoude handen.
- Meer sporten, vooral in de kou, lekker met blote armen en benen buiten gaan hardlopen

- Minder warme kleding aantrekken, probeer jezelf zo lang mogelijk te dwingen om het net niet confortabel te hebben

- Zo koud mogelijk douchen, liefst helemaal koud

het hebben van koude handen komt namelijk vooral omdat je handen niet gewend zijn aan de kou. En dat is een vicieuze cirkel: je hebt koude handen, dus trek je handschoenen aan, dus wennen ze niet, dus zijn ze sneller koud, enzovoorts. Net zoals je hele lichaam acclimatiseert als je een paar maanden in een andere temperatuur leeft, zo doen delen van je lichaam dat ook. Blootstelling (letterlijk) helpt echt het beste. Natuurlijk word je nooit een kou-liefhebber als je een tropenmens bent, of andersom, maar je kunt heel veel trainen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Brrrr, ik ga als ik het koud heb me niet nog eens dwingen me zo dun mogelijk te kleden zodat ik er aan moet wennen... Ik weet van mezelf dat ik een koukleum ben dus waarom zou ik het uitdagen in de hoop warme handen te krijgen? Niet lullig bedoeld Handigmetgeld.

Sporten is dan wel een goede tip, maar TO, het kan ook met een verslechterde bloedsomloop te maken hebben of hormoonschommelingen kunnen de oorzaak zijn.
Slechte bloedsomloop is wel door mijn hoofd gegaan. Maar iets in mij zegt dat je dan wel wat meer klachten zou moeten hebben. Zoals tintelingen of juist pijn. En iemand die ik ken had dat ook en kreeg hele paars/blauwe handen. Maar daar is dan weer allemaal geen sprake van.
quote:fleetfox schreef op 01 oktober 2015 @ 15:25:

Brrrr, ik ga als ik het koud heb me niet nog eens dwingen me zo dun mogelijk te kleden zodat ik er aan moet wennen... Ik weet van mezelf dat ik een koukleum ben dus waarom zou ik het uitdagen in de hoop warme handen te krijgen? Niet lullig bedoeld Handigmetgeld.

Ik weet van mezelf dat ik van lekker eten hou, dus waarom zou ik mezelf dwingen om minder te eten?

Ik weet van mezelf dat ik liever lui dan moe ben, dus waarom zou ik mezelf dwingen om te sporten?

Ik weet van mezelf dat ik liever tot 11u in mijn bed blijf liggen, dus waarom zou ik de wekker eerder zetten?

Uiteindelijk zijn het gewoontes. En nee, van een avondmens maak je nooit iemand die om 6 uur 's ochtends fluitend opstaat. Maar als je er regelmaat in brengt gaat het wel makkelijker. Dat is met 'koud hebben' echt niet anders.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ow trouwens. Bewegen doe ik ook wel. Ik (snel) wandel met regelmaat zo'n 6 tot 8 km. En daarnaast nog de hond die een aantal keer uitgelaten moet worden. Dus ik zit niet stil.

En dan heb ik ook echt wel een hartslag van jewelste en het voelt ook gewoon heel prettig. Ik ben namelijk niet zo'n sportster

dus ben blij dat ik iets gevonden heb wat wel voor mij werkt.

Maar denk niet dat dit echt in verband staat met mijn koude handen. En heb na zo'n stuk wandelen ook echt niet het idee dat er iets mis zou zijn met mijn bloedsomloop. Geen idee eigenlijk waarom niet. Heb me er eigenlijk nog nooit zorgen om gemaakt.

Nou is hier ook nog niet zo lang sprake van. Het valt me eigenlijk pas sinds een X-aantal weken op. Exact weet ik het niet.
Dat is mooi geredeneerd, maar voor kou gaat deze redenering niet op. Ik heb ook vrijwel altijd koude vingers en tenen en van dunnere schoenen en zonder handschoenen lopen in december gaan ze tintelen en pijn doen, ook al vergeet ik vaker handschoenen mee te nemen, mijn lijf past zich niet aan aan de temperatuur.
respecteer de overtuigingen van een ander
Ik heb jaren lang ijskoude handen en voeten gehad, deed soms gewoon pijn zo koud.

Inmiddels ben ik er vanaf en bleek het bij mij te komen door een b12 tekort.

Ik weet niet of dat bij jou ook van toepassing kan zijn natuurlijk, maar wilde het wel even delen
Ik heb het ook, maar ik heb gewoon altijd koude handen en voeten. Alleen bij temperaturen boven de 25 graden gaat het goed. Enige manier om ze warm te krijgen is bij mij bewegen, maar zelfs dan gaat het vaak nog fout.

Ik heb tijden koud gedoucht enzo, maar helaas geen effect gemerkt. In tijden dat ik 10 kilo zwaarder was, had ik wel veel minder last.

Uit je verhaal maak ik op dat je er niet altijd last van hebt, in dat geval denk ik gewoon dat je niet helemaal fit bent en dat het daardoor komt. Als ik verkouden ben, heb ik het ook altijd koud. Voor nu: veel thee drinken (en de mok goed vasthouden) of een warme douche nemen.
Ik had er eerder geen last van nee. Nu pas sinds een aantal weken. Maar wel continue. Maar inderdaad, wie weet ben ik er over een week wel weer vanaf. Maar vervelend is het wel!

Gekke is dat ik het verder niet koud heb. Ik heb wel eens vaker koude voeten gehad en dan trok dat zo gigantisch door mijn hele lijf dat ik het niet meer warm kon krijgen.

Nou heb ik het verder NIET koud. Vind het zelfs prettig hier binnen. Geen kippenvel, niks.

Maar die handen...Ik vind er niks aan om mezelf nu bijv in mijn nek of op mijn rug te krabben.

Die vieze koude handen op mijn verdere warme lichaam. Brrrrr :P
Ow en Sweetkiss, ik hou het wel even in mijn achterhoofd wat iedereen hier oppert. Kan maar zo zijn dat als dit nog heel lang aanhoud dat ik wel even een belletje doe naar de huisarts. Bloedprikken kan geen kwaad (al is het maar voor koude handen) als ik er last van blijf houden.
Ik heb een interne airco. Koude handen (en voeten) zijn voor mij heel normaal, ik weet niet beter. Zelfs nu, buiten zon en 20 graden, binnen trouwens ook, dus ik heb het niet koud maar ik heb wel koude vingers. En die zijn van buitenaf eigenlijk niet op te warmen, soms voelt het aan alsof mijn botjes in de diepvries hebben gelegen en mijn vingers van binnenuit koud houden.

Ik heb net voor de grap de thermometer eens gepakt. De huid in mijn hals (en nee, ik heb geen lang haar) is 35.2 graden. Die van mijn vingers werd niet eens gemeten. Ik ben de hele ochtend bezig geweest en ben net pas thuis, ik kom dus uit een warme auto.

Als ik eenmaal koud ben, ben ik ook écht koud. Mijn man zei, toen ik hem vertelde dat ik een koukleum ben; ach, ik warm je wel. Ik kan je vertellen dat hij de kou die ik bedoelde zwaar onderschat heeft. De eerste de beste keer dat ik mijn koude vingers onder zijn warme trui stopte, bleef hij er zowat in. De tweede keer zette hij een stapje achteruit en nu, ruim 20 jaar later, gaat hij er nog steeds vandoor als ik aanstalten maak om mijn handen even lekker onder zijn shirt te stoppen.

Daar staat tegenover dat ik met een hittegolf prima functioneer en ook gewoon ´s nachts kan slapen, heb dan zelfs nog een deken over me heen.
quote:Casalinga schreef op 01 oktober 2015 @ 16:04:

Ik heb een interne airco. Koude handen (en voeten) zijn voor mij heel normaal, ik weet niet beter. Zelfs nu, buiten zon en 20 graden, binnen trouwens ook, dus ik heb het niet koud maar ik heb wel koude vingers. En die zijn van buitenaf eigenlijk niet op te warmen, soms voelt het aan alsof mijn botjes in de diepvries hebben gelegen en mijn vingers van binnenuit koud houden.

Ik heb net voor de grap de thermometer eens gepakt. De huid in mijn hals (en nee, ik heb geen lang haar) is 35.2 graden. Die van mijn vingers werd niet eens gemeten. Ik ben de hele ochtend bezig geweest en ben net pas thuis, ik kom dus uit een warme auto.

Als ik eenmaal koud ben, ben ik ook écht koud. Mijn man zei, toen ik hem vertelde dat ik een koukleum ben; ach, ik warm je wel. Ik kan je vertellen dat hij de kou die ik bedoelde zwaar onderschat heeft. De eerste de beste keer dat ik mijn koude vingers onder zijn warme trui stopte, bleef hij er zowat in. De tweede keer zette hij een stapje achteruit en nu, ruim 20 jaar later, gaat hij er nog steeds vandoor als ik aanstalten maak om mijn handen even lekker onder zijn shirt te stoppen.

Daar staat tegenover dat ik met een hittegolf prima functioneer en ook gewoon ´s nachts kan slapen, heb dan zelfs nog een deken over me heen.

Hahaha geweldig! Herkenbaar.

Ik had er laatst ook niet bij stil gestaan toen ik mijn hand onder mijn mans shirt stopte. Hij schrok daar enorm van. Woops sorry

Nu, als ik het heel erg heb, pakt hij mijn handen tussen die van hem. Hij heeft namelijk ALTIJD warme handen. Ongelofelijk. Zelfs hartje winter als hij buiten is geweest.

Dus dat vind ik nu heerlijk als hij dat doet.

Zo helpen we elkaar een beetje. Hij heeft het dan erg warm en gebruikt mijn handen om af te koelen, en ik vind mijn ijskoude handen alles behalve prettig en krijg ze weer iets aangenamer door zijn lichaamstemperatuur.

Winwin-sitatie!
Ik heb het ook, bij mij komt het omdat ik een vrij lage bloeddruk heb van mezelf. Bewegen helpt. En dan bedoel ik niet sporten, maar gewoon steeds tussendoor even wat bewegen. En in de winter helpt het voor mij heel erg om thee met zoethout te drinken.
Gebruik je toevallig medicatie? Bepaalde soorten medicatie kunnen ervoor zorgen dat je doorbloeding minder wordt, met als gevolg koude handen (en voeten).

Je verhaal klinkt me bekend, heb het ook (ook bij m'n voeten). Bij mij komt het door medicatie. Heb het van mezelf snel warm, maar hoe warm ik het ook heb, handen en voeten blijven ijskoud. Voor in de winter heb ik verwarmde inlegzolen en handschoenen (kan je gewoon opladen in het stopcontact). Als ik gewoon thuis ben gebruik ik vaak, ook in de zomer, van die handverwarmers of een kruik/pittenzak. Misschien is dat iets voor je? Al werkt dat natuurlijk alleen als je stilzit.
En ik weet niet hoe lang je al zo vreemd verkouden bent, maar als dat zolang duurt kan je misschien toch een keer de HA bellen voor advies. Misschien heb je een virusje onder de leden. Dikke kans dat als dat minder is, de koude handen ook minder worden.
Nee ik slik geen medicatie. Dus dat kan het bij mij niet zijn. :-) Maar bedankt voor het meedenken!!

Pittenzak heb ik in huis. Die pak ik er inderdaad geregeld even bij. Altijd lekker op een koud dagje.
Meer bewegen en voldoende eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Rook je TO? Toen ik stopte merkte ik dat de bloedsomloop beter werd en heb daardoor minder last van koude handen en voeten. Nog steeds wel hoor, dat hoort gewoon bij mij, maar niet meer zo erg als toen ik nog rookte.

Ik heb precies hetzelfde probleem to. Alleen ik heb last van moeheid. En ik slaap slecht en werk veel. Nu ik op de bank zit merk ik het wel gelukkig lig tegen mijn warme vriend aan. En een dekentje over mij heen.
quote:JeMappelle schreef op 01 oktober 2015 @ 19:07:

Rook je TO? Toen ik stopte merkte ik dat de bloedsomloop beter werd en heb daardoor minder last van koude handen en voeten. Nog steeds wel hoor, dat hoort gewoon bij mij, maar niet meer zo erg als toen ik nog rookte.Nope. Ook nooit gedaan.
Ik heb ook vaak koude handen (nu ook) Herinner me dat ik afgelopen zomer een keer buiten liep, en ineens merkte dat ik warme handen had. Heb ik even van genoten. Rond januari-februari krijg ik ook altijd last van dode vingers, Geen idee waarom alleen in die tijd, dus als iemand dat raadsel op kan lossen, kom maar op.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Januari/februari is natuurlijk de koudste tijd van het jaar, en zitten we veel binnen, dus dat is niet zo gek.. Gewoon goed eten, veel gezonde vetten en warm voedsel met verwarmende kruiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven