Afbouwen citalopram d.m.v. druppels
zondag 4 oktober 2015 om 23:52
Hoi allemaal,
Is er iemand die ervaring heeft met het afbouwen van citalopram door middel van de citalopram druppels?
Het gaat om het afbouwen van 10mg naar uiteindelijk 0. Het in één keer stoppen met citalopram is een te grote stap en vandaar de keuze voor druppels. Dit is 2mg per druppel.
Is er iemand die dit ook op die manier heeft gedaan? En zo ja, met hoeveel druppels en hoeveel tijd is daarbij verstreken? En uiteraard; hoe voelde je je erbij en na hoeveel tijd voelde je je weer beter?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Is er iemand die ervaring heeft met het afbouwen van citalopram door middel van de citalopram druppels?
Het gaat om het afbouwen van 10mg naar uiteindelijk 0. Het in één keer stoppen met citalopram is een te grote stap en vandaar de keuze voor druppels. Dit is 2mg per druppel.
Is er iemand die dit ook op die manier heeft gedaan? En zo ja, met hoeveel druppels en hoeveel tijd is daarbij verstreken? En uiteraard; hoe voelde je je erbij en na hoeveel tijd voelde je je weer beter?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
maandag 5 oktober 2015 om 01:06
maandag 5 oktober 2015 om 06:52
Ik heb het geprobeerd met druppels. Ik ben afgebouwd geweest tot 0. Maar werd daarna weer compleet depressief. Hierna een periode op 2 druppels gezeten maar ondertussen alweer meer dan een half jaar op 4 druppels.Voordeel van de druppels was je kan gemakkelijk zelf de dosis aanpassen. Ik heb mijn eigen gevoel gevolgd. Ik heb op een gegeven moment ook geprobeerd om om de dag te nemen maar het ging steeds mis. Hopelijk heb je meer succes. Ik heb het na stuk of 6 pogingen opgegeven.
maandag 5 oktober 2015 om 08:23
geen ervaring met citalopram, maar wel efexor afbouwen. ik deed dat ook in hele kleine stapjes, en na elk ministapje een maand wennen. zo ben ik zonder onttrekkingsverschijnselen gestopt, op wat duizelingetjes na, terwijl efexor in tegenstelling tot citalopram bekend staat om heftige bijverschijnselen. Doe lekker rustig aan zou ik zeggen, in overleg met je psych natuurlijk. na elke stap even acclimatiseren, even aankijken of het goed voelt. je kan het!
maandag 5 oktober 2015 om 10:36
Minderen zonder problemen is meestal wel mogelijk maar vaak komt er dan een moment waarop je denkt: als ik nu nog verder ga minderen word ik daar niet gelukkiger van. En dan kies je toch voor een kleinere dagelijkse dosis totdat het moment zich aankondigt dat je best wel weer iets minder kan nemen. Ik heb overigens geen ervaring met citalopram. Meestal kan je tabletten of dragees doormidden klieven met een schaartje of pillensnijder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 5 oktober 2015 om 11:54
maandag 5 oktober 2015 om 12:37
quote:ukkie87 schreef op 05 oktober 2015 @ 11:54:
Zelf geen ervaring mee maar werk in de zorg en daar nu in korte tijd 2 patienten gehad die van citalopram pillen overstapten naar cipramil (geloof ik) druppels voor de afbouw.
Beiden bouwden af met 1 druppel per maand. Lang proces dus maar allebei zijn nu een stuk gelukkiger!!!
Gelukkiger ten op zichte van wat?
Dit soort uitspraken kun je nauwelijks doen.
Zelf geen ervaring mee maar werk in de zorg en daar nu in korte tijd 2 patienten gehad die van citalopram pillen overstapten naar cipramil (geloof ik) druppels voor de afbouw.
Beiden bouwden af met 1 druppel per maand. Lang proces dus maar allebei zijn nu een stuk gelukkiger!!!
Gelukkiger ten op zichte van wat?
Dit soort uitspraken kun je nauwelijks doen.
maandag 5 oktober 2015 om 20:21
Iedereen bedankt voor de reacties! Het is inderdaad in overleg gegaan, ook met de huisarts. Die zei dat afbouwen van 10mg naar in één keer niks ook kon maar dat is geen optie.
Inderdaad beter om het rustig aan te doen denk ik.. Het zal inderdaad ook beter gaan door er dan maar een langer proces van te maken, en pas weer de dosering gaan minderen wanneer er weer stabiliteit is..
Duizeligheid, beetje wazig gevoel, hoofdpijn en misselijkheid komen bij jullie ook voor? Angstklachten zijn er niet zo erg gelukkig, heel soms even, maar dat is vrij snel weer weg.
Is er ook iemand die last heeft (gehad) van tinnitus (oorsuizingen) en citalopram slikte en daarmee is gestopt en vervolgens ook van de tinnitus is afgekomen? Dit is namelijk ook de reden waarom ik wil afbouwen met citalopram. Tinnitus kan een gevolg zijn van jarenlang citalopram slikken.. En wie weet.. Werkt het..
Inderdaad beter om het rustig aan te doen denk ik.. Het zal inderdaad ook beter gaan door er dan maar een langer proces van te maken, en pas weer de dosering gaan minderen wanneer er weer stabiliteit is..
Duizeligheid, beetje wazig gevoel, hoofdpijn en misselijkheid komen bij jullie ook voor? Angstklachten zijn er niet zo erg gelukkig, heel soms even, maar dat is vrij snel weer weg.
Is er ook iemand die last heeft (gehad) van tinnitus (oorsuizingen) en citalopram slikte en daarmee is gestopt en vervolgens ook van de tinnitus is afgekomen? Dit is namelijk ook de reden waarom ik wil afbouwen met citalopram. Tinnitus kan een gevolg zijn van jarenlang citalopram slikken.. En wie weet.. Werkt het..
maandag 5 oktober 2015 om 20:24
quote:ukkie87 schreef op 05 oktober 2015 @ 12:48:
Ten opzichte van daarvoor (tijdens gebruik).
De citalopram heeft dus al die tijd onderdrukt. Uiteindelijk dus in deze gevallen ook het positieve.Sorry, maar die conclusie kan je echt niet trekken. Citalopram onderdrukt geen 'geluk'. Want waarom slik je het dan in de eerste plaats?
Ten opzichte van daarvoor (tijdens gebruik).
De citalopram heeft dus al die tijd onderdrukt. Uiteindelijk dus in deze gevallen ook het positieve.Sorry, maar die conclusie kan je echt niet trekken. Citalopram onderdrukt geen 'geluk'. Want waarom slik je het dan in de eerste plaats?
woensdag 14 oktober 2015 om 15:30
Ik lees even mee want heb geen ervaring met de druppels. Ik ben een keer van 20 mg naar 0 gegaan omdat ik zwanger was en niet wou dat mijn kind er iets van binnenkreeg.
Daarna nog vaker geprobeerd te stoppen maar last van ontwenningsverschijnselen, misselijkheid, duizeligheid. Ik ben nu van 30 mg aan het afbouwen. Langzaam zodat ik er hopelijk niet teveel last van heb.
Daarna nog vaker geprobeerd te stoppen maar last van ontwenningsverschijnselen, misselijkheid, duizeligheid. Ik ben nu van 30 mg aan het afbouwen. Langzaam zodat ik er hopelijk niet teveel last van heb.