Dietisten bij de supermarkt

13-10-2015 14:47 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het laatst al ergens voorbijkomen, maar toen leek het nog een grapje. Nu blijkt dat de Ah echt diëtisten en voedinscoaches gaan inzetten in hun winkels. Betutteling ten top? Of een goed initiatief? En wat zal het gevolg zijn voor hun omzet als mensen meer groenten en minder bonbonbloc moeten kopen?

Albert Heijn gaat samenwerken met diëtisten en voedingscoaches die op de winkelvloer voedingsadvies geven aan klanten.

Dat meldt de supermarktketen dinsdag in een persbericht.

Diëtisten als voedingscoach gaan boodschappende klanten helpen met hun keuzes. Zij beantwoorden vragen van klanten over welke verse seizoensgroenten en fruit helpen bij een gezonde levensstijl. Ook zullen zij online voedingsadvies geven.

"Drie kwart van de Nederlanders eet onvoldoende groenten, vezels en fruit. Nu de dagen korter worden en feestdagen op komst zijn, hebben mensen nog meer behoefte aan vitaminen en bouwstenen voor een goede weerstand", aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

Vanaf zaterdag 24 oktober zijn de diëtisten en voedingscoaches drie weken lang, drie dagen per week aanwezig in 200 winkels van Albert Heijn.

bron: nu.nl
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
In dat licht zouden ze alleen nog maar een groente/fruit en vleesafdeling mogen hebben

Ach, het zal inderdaad vast zo'n standje zijn of een mevrouw die gezellig ergens staat waar je wat aan kan vragen. Ze zal niks zeggen over de snoep of diepvriespizza's, hooguit dat je, om die meuk te compenseren er nog wat extra fruit en groente bij moet kopen. Kajjing!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Uit de OP: Zij (de diëtisten) beantwoorden vragen van klanten over welke verse seizoensgroenten en fruit helpen bij een gezonde levensstijl.

Dat kan ik ook nog wel: allemaal, tenzij je ze frituurt. Lijkt me een onzinnige actie om AH te promoten als een 'bewuste' supermarkt, terwijl je de echt gezonde dingen in elke supermarkt/op elke markt kan halen. Ze zouden pas echt een klapper maken als ze geen chips, snoep, chocolade en frisdrank meer besloten te verkopen.
quote:absor schreef op 13 oktober 2015 @ 15:30:

doordat ze willen dat consumenten een goed en verantwoord gevoel krijgen van ah

Haha dat klinkt maf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:fietsie schreef op 13 oktober 2015 @ 15:58:

[...]

Tja, dat is dan wel heel zuur. Heb je jaren gestudeerd, sta je advies te geven waar je niet achter staat, zodat je zelf kunt eten.Waar staat dat ze dingen moeten aanprijzen waar ze zelf niet achter staan? Vind dit vooral speculatie.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 13 oktober 2015 @ 16:17:

[...]

Vlees vol hormonen en antibiotica mag in nederland niet verkocht worden, dus ook niet door AH. Je moet niet alles geloven wat mensen overnemen uit amerikaanse blogjes. (en je dus wel even uitlaten tegen TTIP)Ach kom zeg, zo goedgelovig ben je toch niet?
Ik sluit mij aan bij de meningen dat producenten en supermarkten meer moeite zouden moeten doen om hun producten gezonder te maken. Overal minder suiker, zout en smaakstoffen in. Gezond eten goedkoper maken. Waarom is een pak met 30 frikandellen goedkoper als 2 greenfield tartaartjes? Ik snap natuurlijk best dat door de goedkope troep in de frikandellen komt maar goed vind ik het niet.

En als je gezond eet maar die ene keer chocolade ook niet uit!
quote:Krulliebollie73 schreef op 13 oktober 2015 @ 16:52:

Ik sluit mij aan bij de meningen dat producenten en supermarkten meer moeite zouden moeten doen om hun producten gezonder te maken. Overal minder suiker, zout en smaakstoffen in. Gezond eten goedkoper maken. Waarom is een pak met 30 frikandellen goedkoper als 2 greenfield tartaartjes? Ik snap natuurlijk best dat door de goedkope troep in de frikandellen komt maar goed vind ik het niet.

En als je gezond eet maar die ene keer chocolade ook niet uit!Ik denk dat de macht hierin volledig bij de consument ligt. Tenzij je meer regelgeving vanuit de overheid wil. Waarom zou producent x minder suiker/zout/smaakstoffen in zijn producten doen als dat betekent dat je minder verkoopt dan de concurrent die zijn producten wel helemaal volpropt met suiker/zout/smaakstoffen?
Daarin mag de overheid van mij best met regelgeving komen. Maximale hoeveel heden aangeven. Dan wordt alles aangepast en is er ook geen oneerlijke concurrentie.
Fijn dat er mensen zijn die dat geen betutteling vinden. Ik vind het altijd opmerkelijk dat er snel 'betutteling' wordt geroepen als er eens een initiatief is om dit soort dingen de gezonde kant op te duwen, en dat er nooit een verkeerd woord valt over de betutteling van commerciële partijen met hun reclames en misleidende informatie.
quote:cochise schreef op 13 oktober 2015 @ 16:47:

[...]

Ach kom zeg, zo goedgelovig ben je toch niet?Toevallig werk ik in die sector. Dus ik weet het.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 13 oktober 2015 @ 17:09:

[...]

Toevallig werk ik in die sector. Dus ik weet het.

Oh we hebben een expert in huis.

Waarom zitten de kipfiletje van de Ah vol water?
quote:fiool schreef op 13 oktober 2015 @ 16:32:

Uit de OP: Zij (de diëtisten) beantwoorden vragen van klanten over welke verse seizoensgroenten en fruit helpen bij een gezonde levensstijl.

Dat kan ik ook nog wel: allemaal, tenzij je ze frituurt. Lijkt me een onzinnige actie om AH te promoten als een 'bewuste' supermarkt, terwijl je de echt gezonde dingen in elke supermarkt/op elke markt kan halen. Ze zouden pas echt een klapper maken als ze geen chips, snoep, chocolade en frisdrank meer besloten te verkopen. Dat zou nog eens echt betutteling zijn van de supermarkt
quote:fiool schreef op 13 oktober 2015 @ 17:08:

Fijn dat er mensen zijn die dat geen betutteling vinden. Ik vind het altijd opmerkelijk dat er snel 'betutteling' wordt geroepen als er eens een initiatief is om dit soort dingen de gezonde kant op te duwen, en dat er nooit een verkeerd woord valt over de betutteling van commerciële partijen met hun reclames en misleidende informatie.Ik persoonlijk heb geen moeite met betutteling op dit vlak. Nu ben je ook gewoon ovegeleverd aan de producenten. Die willen graag veel verkopen en gooien er van alles in om het op een zo goedkope mogelijk manier 'lekkerder' te maken. De hoeveelhid suiker in voedingsmiddel is idioot hoog. En nee ik ben geen Quinoa-muts. Ivm gezinsleden met coeliakie ben ik gedwongen tot het lezen van etiketten van alles wat ik koop. Soms schrik ik echt van alle rotzooi.
quote:milouda schreef op 13 oktober 2015 @ 17:17:

[...]

Waarom zitten de kipfiletje van de Ah vol water?En suiker?? Waarom??

[...]

Toevallig werk ik in die sector. Dus ik weet het.Aha, maar dan weet je dus ook dat er nog steeds op grote schaal gerommeld wordt in de vleessector en ook dat wetten omzeild worden.
quote:milouda schreef op 13 oktober 2015 @ 17:17:

[...]

Waarom zitten de kipfiletje van de Ah vol water?Omdat er mensen zijn die zoveel mogelijk kip willen voor zo weinig mogelijk geld.
Baat het niet dan schaad het niet
Ach voor degenen die er behoefte aan hebben is het prima toch? Ik zal er met een grote boog omheen lopen, maar misschien hebben sommigen er profijt van, ik vind het wel een mooi aanbod.
quote:chocolol schreef op 13 oktober 2015 @ 16:45:

[...]

Waar staat dat ze dingen moeten aanprijzen waar ze zelf niet achter staan? Vind dit vooral speculatie.AH gaat het natuurlijk niet doen, als ze er op inleveren. Op verse worteltjes pakken ze minder winst dan op niet bederflijke waar. Die diëtisten moeten hun salaris wel terugverdienen, het is niet dat ze iets goeds willen doen voor de samenleving hoor!
quote:fietsie schreef op 13 oktober 2015 @ 18:08:

[...]

AH gaat het natuurlijk niet doen, als ze er op inleveren. Op verse worteltjes pakken ze minder winst dan op niet bederflijke waar. Die diëtisten moeten hun salaris wel terugverdienen, het is niet dat ze iets goeds willen doen voor de samenleving hoor!Ik vraag me dus ook af hoe dit precies in zijn werk zal gaan. Wat zouden ze doen als je ze vraagt of je beter de caloriearme eierkoek of de macadamianootjes moet kopen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:cochise schreef op 13 oktober 2015 @ 14:58:

AH zou er beter aan doen om eerlijk te zijn over de producten die ze in hun winkel leggen. Weg met e-nummers, overbodige zoet/smaak/geurstoffen en vlees vol hormonen en antibiotica.E-nummers zijn niet per definitie slecht. Daar zitten ook veel natuurlijke hulpstoffen tussen.

[...]

AH gaat het natuurlijk niet doen, als ze er op inleveren. Op verse worteltjes pakken ze minder winst dan op niet bederflijke waar. Die diëtisten moeten hun salaris wel terugverdienen, het is niet dat ze iets goeds willen doen voor de samenleving hoor!Dat klopt niet. De winstmakers van supermarkten zijn de verse producten. De marges op houdbare producten zijn minimaal. Al was het maar door de langere tijd dat ze die in voorraad hebben. Versproducten komen 's ochtends aan en zijn 's avonds voor het grootste deel verkocht en de leverancier wordt soms pas na 60 of 90 dagen betaald. Bij houdbare producten blijven de producten soms wel weken op de plank staan waardoor de tijd tussen verkoop en betaling a/d leverancier een stuk korter is.

[...]

Toevallig werk ik in die sector. Dus ik weet het.Nou las ik heel toevallig dit vandaag: http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F237 ... evaar.aspx

Het is geen vaag Amerikaans blogje, maar toch nog maar een simpel regionaal nieuwsomroepje. Ik geef toe, ik heb er de ballen verstand van want ik eet geen vlees.

[...]

AH gaat het natuurlijk niet doen, als ze er op inleveren. Op verse worteltjes pakken ze minder winst dan op niet bederflijke waar. Die diëtisten moeten hun salaris wel terugverdienen, het is niet dat ze iets goeds willen doen voor de samenleving hoor!

Hoe weet jij waar ze winst op maken?

Ik denk zelf dat het gewoon een marketingtruc is. Veel mensen zijn toch wel in bepaalde mate bezig met eten en gezondheid, maar lang niet iedereen gaat ervoor naar een dietist. Nu kun je laagdrempelig een vraag stellen. Dat lokt vast weer nieuwe klanten naar de AH. Daarnaast toont het ook een beeld alsof de AH maatschappelijk betrokken is en geeft om de gezondheid van haar klanten. Relatief lage kosten, maar draagt toch weer bij aan het imago van de AH.

Dus of ze perse commerciele meuk moet aanprijzen, daar zou ik vanzelfsprekend vanuit gaan.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 13 oktober 2015 @ 16:17:

[...]

Vlees vol hormonen en antibiotica mag in nederland niet verkocht worden, dus ook niet door AH. Je moet niet alles geloven wat mensen overnemen uit amerikaanse blogjes. (en je dus wel even uitlaten tegen TTIP)Huh? De schappen in NL liggen vol met vlees uit de bio-industrie, waarbij preventief antibiotica wordt gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven