Gezondheid alle pijlers

Phantosmie, dingen ruiken die er niet zijn

31-10-2015 06:36 20 berichten
Sinds een paar maanden ruik ik af en toe dingen die er niet zijn. Heel raar en in het begin dacht ik dat het toeval was. Maar het is nu zo vaak gebeurd dat het wel duidelijk echt zo is. Google vertelt met dat ik niet gek ben, maar dat er een naam is hiervoor: phantosmie.

Maar er worden veel redenen gegeven waarom je zoiets kan hebben.

Zijn er mensen die hier zelf ook ervaring mee hebben? Wat was de reden dat je dat had? Ben je er weer vanaf gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens dat ik iets zie en dan de geur erbij ruik, terwijl dat niet kan. Of ik denk ergens aan en ruik dan de geur die erbij hoort. Niet sterk trouwens. Ik denk dat dat iets anders is dan wat jij hebt?

Ik vind het niet erg en zie ook geen reden om er vanaf te willen.
Oh ja dat heb ik heeeel vaak gehad. Ik had het vaak met eten/snoep en parfums. Dan rook ik bijvoorbeeld ineens van die snoepspekjes. Of als het net uit was met mijn vriendje rook ik na een maand soms ineens zijn parfum terwijl ik op mijn kamer zat. Maar dan wel echt zo een gedempte geur, niet de geur die je ruikt als die parfum ook écht aanwezig is. Daardoor wist ik dat het nep was.

Moet zeggen dat ik er het afgelopen jaar eigenlijk bijna geen last meer van heb. Ach ik vond het ook niet zo erg, vond het wel grappig eigenlijk. Zolang je je er niet aan stoort is er niets aan de hand lijkt me .

Oh waarom ik dat dan rook weet ik niet. Waarschijnlijk omdat ik ergens zin had in snoep of komkommer of vlees, en omdat ik mijn exvriendje miste?
Mijn zus heeft het, bepaalde geur ruiken gaat vaak vooraf aan een epileptische aanval bij haar.
Ik ruik heel vaak een brandlucht. Dan loop ik een rondje door mijn huis, maar gelukkig is er nog nooit echt brand geweest. Als ik mijn rondje heb gelopen ruik ik het ook niet meer. Heel vreemd.
quote:fietsie schreef op 31 oktober 2015 @ 07:56:

Mijn zus heeft het, bepaalde geur ruiken gaat vaak vooraf aan een epileptische aanval bij haar.

Gelukkig heb ik geen epilepsie.

De geuren die ik ruik zijn heel divers en het komt zomaar opeens. Een week of twee geleden had ik het tijdens de aurafase van een migraineaanval. Een hele sterkt geur van eten koken. Toen ik mijn achterdeur dicht ging doen rook ik het niet vanaf buiten. En was die geur opeens weg.

Of inderdaad parfum ruiken terwijl er niemand in de buurt is. Of dagenlang heel duidelijk die vieze geur ruiken van mensen met een slechte hygiene.
quote:pamelacourson schreef op 31 oktober 2015 @ 07:25:

Ik heb wel eens dat ik iets zie en dan de geur erbij ruik, terwijl dat niet kan. Of ik denk ergens aan en ruik dan de geur die erbij hoort. Niet sterk trouwens. Ik denk dat dat iets anders is dan wat jij hebt?

Ik vind het niet erg en zie ook geen reden om er vanaf te willen.Dat klinkt als een (lichte) vorm van synesthesie en het is inderdaad anders dan wat ik heb. Bij mij is de geur nergens aan gekoppeld.
quote:Ladyofthelake schreef op 31 oktober 2015 @ 08:30:

[...]

Gelukkig heb ik geen epilepsie.

De geuren die ik ruik zijn heel divers en het komt zomaar opeens. Een week of twee geleden had ik het tijdens de aurafase van een migraineaanval. Een hele sterkt geur van eten koken. Toen ik mijn achterdeur dicht ging doen rook ik het niet vanaf buiten. En was die geur opeens weg.

Of inderdaad parfum ruiken terwijl er niemand in de buurt is. Of dagenlang heel duidelijk die vieze geur ruiken van mensen met een slechte hygiene.

't Is in ieder geval een bekend verschijnsel bij migraine: voorafgaande symptomen zijn rare geuren, tintelingen in lichaamsdelen, tijdelijke verlammingen, etc. Dat noemen ze prodromen.

Heb je het altijd vlak voor migraine of als je veel stress hebt/moe bent?
Ja, in kleding.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:lux. schreef op 31 oktober 2015 @ 09:04:

[...]

't Is in ieder geval een bekend verschijnsel bij migraine: voorafgaande symptomen zijn rare geuren, tintelingen in lichaamsdelen, tijdelijke verlammingen, etc. Dat noemen ze prodromen.

Heb je het altijd vlak voor migraine of als je veel stress hebt/moe bent?

Twee weken geleden heb ik het voor het eerst gehad bij migraine. Heb al heel lang migraine al is dat ook lang niet opgetreden, maar nog nooit eerder dat ik ook dingen rook.

En ik het alle andere keren dat ik dingen rook die er niet zijn geen migraine gehad. Dus het is niet echt gekoppeld.

Ik ben de laatste tijd wel moe en gestresst, maar dat heb ik ook wel vaker gehad en heb toen geen geuren geroken, dat is echt iets van de laatste twee maanden ofzo.
Ik heb het ook vaak voor een migraine aanval. Meestal ruik ik voorafgaand een weeïg zoete geur of een ammoniakgeur en dan weet ik wel hoe laat het is.
Ik ken het ook alleen maar als voorbode van een migraine aanval.

Overigens ruik ik dan ook alles heel goed wat er wel echt is.
Vroeger had ik migraine en inderdaad, dan rook ik ook van alles. Nu ruik ik mijn echtgenoot die volgens mij is uitgeschoten met zijn aftershave.
verba volant, scripta manent.
Wat opmerkelijk, dat jullie dat zo goed kennen van migraine en dat het bij mij nooit bij mijn migraine aanvallen is opgetreden tot 2 weken geleden.
Ik ruik wel eens koffie, verse koffie, vaak 's nacht of 's morgens heel vroeg, als ik nog in bed lig. Onmogelijk dat er op dat moment op ruikafstand koffie staat. Geen idee waar het vandaan komt.
Ik ken het ook als voorbode van een migraineaanval.

En door stress/vermoeidheid word bij mij migraine wel getriggerd. Dus misschien heeft het toch met elkaar te maken?
Ik heb het tijdens mijn zwangerschap
quote:lionlily schreef op 31 oktober 2015 @ 10:36:

Ik heb het tijdens mijn zwangerschap Nou dat kan ik alvast uitsluiten bij mezelf.
quote:Ladyofthelake schreef op 31 oktober 2015 @ 10:42:

[...]

Nou dat kan ik alvast uitsluiten bij mezelf. Weet je het zeker?
quote:lionlily schreef op 31 oktober 2015 @ 10:48:

[...]

Weet je het zeker? Ja, anders zou ik het wereldrecord incubatietijd ruimschoots verbeteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven