Werk & Studie alle pijlers

Medisch rekenen

05-11-2015 11:11 73 berichten
..
Alle reacties Link kopieren
Doe lekker je eigen huiswerk, daar leer je van .
Als je dit niet zelf kan uitrekenen, lijkt me de opleiding niet helemaal geschikt. Dit soort dingen zijn heel belangrijk om goed onder de knie te hebben.
En serieus....30mg nodig per dag en je hebt ampullen van 15mg/ml. Hoeveel ml per keer nodig...is dat nou serieus een vraag die je echt niet snapt?? Dan denk ik dat je beter bij de basisschool weer kan beginnen. Dit leer je in groep 4 ofzo?
Ik zou een ander motto nemen en me wel zorgen maken 😬
Dat meen je niet??
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je al aan een oefentoets toe bent heb je dus al een aantal lessen hierover gehad en het nodige huiswerk gemaakt. Heb je dat huiswerk ook nooit kunnen oplossen? En heb je dat dan niet in de les aangegeven?
En wanneer het straks mis gaat in je werk geef je vast het VIVA-forum de schuld ?

Lekker verantwoordelijk bezig zo.
Niet geschoten is altijd mis
Als je 10mg per 1ml hebt en je hebt 4,5mg nodig, gebruik je dus 4,5/10=0,45ml. Want in 1ml zit te veel morfine.

Zoek de rest zelf maar uit.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ik heb helemaal geen flauw benul van medisch rekenen maar dit kan ik zelfs nog. Dus als jij het niet kunt moet je misschien iets anders gaan doen.

Je weet dat je een tien moet halen he?
Heel simpel eigenlijk, ik zal je met de eerste helpen, dan kun je de rest zelf bedenken

je hebt 4,5 mg nodig, per ml zit 10 mg van de werkzame stof. Dus je hebt 0,45ml nodig (4,5/10)
quote:Casalinga schreef op 05 november 2015 @ 11:19:

Ik heb helemaal geen flauw benul van medisch rekenen maar dit kan ik zelfs nog. Dus als jij het niet kunt moet je misschien iets anders gaan doen.

Je weet dat je een tien moet halen he?Idem en eens. Ik denk dat TO's probleem vooral begrijpend lezen en gebrek aan stapsgewijs werken is. oh ja, laat ik luiheid niet vergeten.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Als je er bij een oefentoets niet uitkomt dan moet je heel hard verder leren. Er is een reden dat je het moet leren. Straks moet je het zelf kunnen en dan moet je wel weten hoe, bij het verstrekken van medicijnen mag je geen fouten maken. Als je er moeite mee hebt zoek dan hulp op school of zoek iemand die je bijles kan geven. Je niveau is echt te laag als dit je niet lukt, de meeste zijn niet eens heel moeilijke opgaven..
http://www.hulpbijvigopleiding.nl/page41.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Deze sommen kunnen levens kosten, die moet je zelf op kunnen lossen. Kun je dat niet, is dit wrs niet de meest geschikte opleiding.
https://www.youtube.com/watch?v=Gor0Uz9bNRU

Misschien heb je iets aan dit soort filmpjes
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tip: leer kruislings vermenigvuldigen.

Voorbeeld:

4 mg = 1ml

5 mg = ?

Je doet dan (5 x 1)/ 4 = ? = 1,75 ml

Nog een:

3 ml = 6 mg

? = 8 mg

Je doet dan (3x8)/ 6 = ? = 4 ml

Zie je het kruis wat je maakt, en snap je wat je dan doet?

En schrijf al je gegevens op, op een duidelijk manier, dan zie je wat je aan het doen bent, en ook waar het eventueel mis gaat!!
Geen idee ben zelf geen rekenwonder
Je moet op de eerste blik in kunnen schatten, vóór je zien, wat de uitkomst ongeveer kan zijn en wat het niet kan zijn. Als je dat niet kan dan heb je in je prille jeugd misschien een handig stuk speelgoed, het telraam, gemist.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Vreemd dat je dat komt vragen... Als je aan het werk bent, moet je het toch ook echt zelf doen.

Dit gezegd hebbende, ik had ook moeite met medisch rekenen, ben vreselijk met rekenen uberhaupt. Mijn docente verpleegkunde had een soort bezemklasje samengesteld aan wie ze bijles gaf, dat heeft geholpen, heb nu 13 jaar geleden mijn diploma gehaald.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Dit is toch zeker een grapje? Ik hoop niet dat ik jou ooit aan mijn ziekbed krijg....
Ik snap dat je dit vraagt. Toen ik begon met mijn medische opleiding snapte ik er ook geen hout van. Ondertussen na veel bijles kan ik de sommen dromen.

Advies is: zoek iemand die je bijles kan geven en begin bij de basis. Leer de tafels en snap de logica van basisschool rekenen. De sommen die je opschrijft zijn echt simpel maar door een truukje te leren ga je het niet redden. (zei zij uit eigen ervaring...)

Handig is te weten 1g is 1000mg en 1000microgr is 1 mg.

1% = 10mg/ml
quote:unlundun schreef op 05 november 2015 @ 11:48:

Ik snap dat je dit vraagt. Toen ik begon met mijn medische opleiding snapte ik er ook geen hout van. Ondertussen na veel bijles kan ik de sommen dromen.

Advies is: zoek iemand die je bijles kan geven en begin bij de basis. Leer de tafels en snap de logica van basisschool rekenen. De sommen die je opschrijft zijn echt simpel maar door een truukje te leren ga je het niet redden. (zei zij uit eigen ervaring...)

Handig is te weten 1g is 1000mg en 1000microgr is 1 mg.

1% = 10mg/ml

Niet echt geruststellend !

Ik ga zometeen naar mijn echtgenoot in het ziekenhuis. Ik krijg nu allemaal visioenen van fout gedoseerde infusen, bloedverdunners, etc.
Ik ben blij dat je hier een 10 voor moet halen.

Mijn tip is om aan je docent te vragen om extra uitleg of om filmpjes met extra uitleg op YouTube te kijken.

Schrijf alles uit. Elke stap van de berekening. Zo kun je beter zien wat je doet en waar het fout gaat.

Altijd de eenheden dubbel checken. Wat vragen ze en moet ik het antwoord nog omrekenen naar een andere eenheid.

Verder helpt het als je veel oefent.

Ik geef Natuurkunde op het VO en ik merk dat goed rekenen voor veel leerlingen lastig is. Niet onmogelijk want vaak is het een kwestie van goed oefenen van de juiste strategieën.
Je hoeft niet ongerust te zijn amarna, iedereen die infusen aanhangt heeft die tien al lang gehaald
In het diepst van de winter ontdekte ik dat er diep in mij een oneindige zomer was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven