Gezondheid alle pijlers

pas op met koperspiraal

06-11-2015 11:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil iedereen die zich herkent in mijn verhaal echt waarschuwen voor het gebruik van de koperspiraal. Ik wist ook niet dat deze schadelijk kon zijn. Ik dacht zonder hormonen is veilig. Het tegendeel bleek waar te zijn. Ben nog nooit zo ziek geweest in mijn leven.

Het begon in maart dit jaar. Ik liet een nieuwe koperspiraal plaatsen. Tussentijds bleek al paar keer dat hij niet helemaal goed zat, dus werd hij een aantal keren goed terug geplaatst.

Vanaf maart kreeg ik klachten, het begon met erge krampen in mijn kuiten. Dit werd met de maand erger. In mei mijn sportschoolabonnement opgezegd, want mijn benen deden zoveel pijn.

In juni werd de pijn nog erger, kon nog maar 10-15 minuten lopen. Langer lukte door de pijn niet meer.

In juli kon ik ook niks meer tillen, kon niet langer dan 5 minuten zitten, had erge rugpijn, krampen in kuiten werden ondraaglijk, ook kreeg ik zenuwpijn in mijn benen, mijn arm en in mijn buik en lies. In augustus werd ik nog zieker. Kwam ik op de spoed gynaecologie terecht. Verloor veel bloedproppen. Dit werd steeds erger. Bij het maken van de ego bleek dat ik een erge bloeding in mijn buik had. Ook zagen ze dat mijn spiraal helemaal fout zat! In mijn baarmoederwand!! Ze konden hem er bijna niet meer uithalen. Schrok mij kapot! De arts haalde de spiraal eruit. De bloeding moest mijn lichaam zelf gaan opruimen de komende maanden.

Ik liep het ziekenhuis uit en een wonder gebeurde: de pijn in mijn rug trok weg! De pijn in mijn benen werd ietsje minder. 's nachts in bed begon het bloed in mijn benen weer te stromen, al die maanden deden ze pijn en waren ze koud! De volgende dag kon ik voor het eerst na een half jaar weer normaal, wat pijnvrijer in huis lopen. Vanaf dat moment is het alleen maar beter gegaan. De pijn is nu gelukkig weg. Het herstel duurt wel lang.

Dus als je dit soort vage klachten herkent of krijgt en je hebt een koperspiraal, wil ik je echt adviseren hem eruit te laten halen.

Bij mij konden de artsen het ook niet verklaren. Niemand kon maandenlang de oorzaak van de erge pijn vinden. Kreeg volop pijnstillers(Tramadol) maar niks hielp. Ze dachten eerst aan een hernia, dus MRI-scan gehad, bloedonderzoeken etc.

Dus wees er echt snel bij. Ik heb echt geluk gehad met hoe het is afgelopen.
Heb de koperspiraal 5 jaar gehad zonder problemen.. Denk dat het in de meeste gevallen goed gaat en dit soort dingen eerder een uitzondering zijn dan regel.

Al blijft het altijd opletten en je lijf goed kennen.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd...
Ligt dit niet aan het verkeerd plaatsen ipv aan het spiraal?
quote:Annelaure schreef op 06 november 2015 @ 11:45:

Ligt dit niet aan het verkeerd plaatsen ipv aan het spiraal?Spiraaltjes blijven niet altijd op hun plek. Ik weet niet of dat aan de plaatsing ligt of dat het een eigenschap is van spiraaltjes.
Erg fijn dat je verlost bent van je pijn ik kan me voorstellen dat het naar was.

Hier ook een positieve ervaring met koperspiraal. Ik het nu 2 jaar in mijn lijf, de enige minpunt is dat mijn menstruatie iets lager duurt dan voorheen. En voor de rest geen pijn of andere klachten.
Niet iedereen reageert op dezelfde manier. Daarom is het belangrijk om bij aanpassingen en dit soort ingrepen, goed in de gaten te houden of en wanneer er veranderingen in je lichaam optreden. Wie weet heb je wel een koper allergie, dan zal in zo'n geval het lichaam ernstiger reageren op een stuk koper in je lichaam.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Als het spiraaltje in de baarmoederhals zat was het alleen maar naar onderen gezakt, dat kan natuurlijk pijnklachten geven, maar snap niet waarom ze hem er dan niet uit zouden krijgen. Bedoel je niet dat hij in de baarmoederwand was gaan zitten?

Het klinkt namelijk alsof je een perforatie had.

Een uterusperforatie is potentieel gevaarlijk en vrij ernstig, maar ook erg zeldzaam en kan bovendien ook voorkomen bij het gebruik van een mirenaspiraal (met hormonen).

Je hebt gewoon erge pech gehad
Mijn koperspiraaltjes zijn beide keren geplaatst door een gynaecoloog. Al jaren zonder klachten.

Door wat voor arts was de jouwe geplaatst?
Lief dat je waarschuwd, en de moeite neemt je verhaal te vertellen. jouw verhaal is denk ik wel een uitzondering.

Ik heb 3 x een koperspiraal gehad in het kader van 3 x is scheepsrecht, 2 x spiraal uitgedreven en de laatste x had ik ondraaglijke pijn, en van de 30 dagen 25 dagen bloedingen. Maar goed dat was ik, er zijn ook positieve verhalen, een ieder moet zelf haar overweging nemen en zich goed inlezen, een koper spiraal is ook niet 100 procent veilig dat moet de gebruiker ook weten.
quote:Annelaure schreef op 06 november 2015 @ 11:45:

Ligt dit niet aan het verkeerd plaatsen ipv aan het spiraal?De spiraal was goed geplaatst. Dit bleek uit een eerdere echo na plaatsing.
quote:ikeaverslaafde schreef op 06 november 2015 @ 11:47:

[...]

Ja dat klopt. Ondanks dat hij met de echo goed lijkt te zitten kan hij na een aantal maanden weer gaan verschuiven.

Spiraaltjes blijven niet altijd op hun plek. Ik weet niet of dat aan de plaatsing ligt of dat het een eigenschap is van spiraaltjes.
quote:lux. schreef op 06 november 2015 @ 11:50:

Scherp opgemerkt! Ik bedoel de baarmoederwand! Dank je voor het lezen. Ja heel erg pech gehad.

Als het spiraaltje in de baarmoederhals zat was het alleen maar naar onderen gezakt, dat kan natuurlijk pijnklachten geven, maar snap niet waarom ze hem er dan niet uit zouden krijgen. Bedoel je niet dat hij in de baarmoederwand was gaan zitten?

Het klinkt namelijk alsof je een perforatie had.

Een uterusperforatie is potentieel gevaarlijk en vrij ernstig, maar ook erg zeldzaam en kan bovendien ook voorkomen bij het gebruik van een mirenaspiraal (met hormonen).

Je hebt gewoon erge pech gehad
Heb je geen metaal (koper) allergie?
quote:stonesour schreef op 06 november 2015 @ 11:36:

Heb de koperspiraal 5 jaar gehad zonder problemen.. Denk dat het in de meeste gevallen goed gaat en dit soort dingen eerder een uitzondering zijn dan regel.

Al blijft het altijd opletten en je lijf goed kennen.Ik hiervoor ook 5 jaar dat hij goed bleef zitten. Meestal gaat het wel goed. Maar met mijn bericht wil inderdaad vrouwen er bewust van maken, blijf naar je lichaam luisteren.
quote:Kerstvrouw schreef op 06 november 2015 @ 12:50:

Heb je geen metaal (koper) allergie?Nee dat is ook onderzocht...
quote:tessa44 schreef op 06 november 2015 @ 12:09:

Dank je! Klopt, maar wilde het wel graag delen, zodat indien iemand vergelijkbare klachten heeft nav mijn bericht een richtlijn heeft om te zoeken in het medische circuit. Zelf had ik ook graag zo'n post willen lezen toen ik zo ziek was, had mij kunnen helpen mijn mijn lange zoektocht naar de oorzaak.

Dank je voor het delen van jouw ervaring!

Lief dat je waarschuwd, en de moeite neemt je verhaal te vertellen. jouw verhaal is denk ik wel een uitzondering.

Ik heb 3 x een koperspiraal gehad in het kader van 3 x is scheepsrecht, 2 x spiraal uitgedreven en de laatste x had ik ondraaglijke pijn, en van de 30 dagen 25 dagen bloedingen. Maar goed dat was ik, er zijn ook positieve verhalen, een ieder moet zelf haar overweging nemen en zich goed inlezen, een koper spiraal is ook niet 100 procent veilig dat moet de gebruiker ook weten.
Herken wel een en ander in je verhaal TO. Heb ook een koperspiraal (Gynefix)

Dit is mijn 2e.

Heb soortgelijke klachten, maar weet niet of mijn klachten door de spiraal komen.

Je zet me wel aan het denken.
quote:meaki schreef op 06 november 2015 @ 11:57:

Mijn koperspiraaltjes zijn beide keren geplaatst door een gynaecoloog. Al jaren zonder klachten.

Door wat voor arts was de jouwe geplaatst?

Ook door een gync. in het ziekenhuis. Ik heb gewoon echt dikke pech gehad.

Hiervoor heb ik ook 5 jaar goede ervaring gehad met de koperspiraal.

Maar nu kies ik er na deze ervaring nooit meer voor.
Ik heb geen last van de mijne, twijfel alleen op mijn heupklachten er mee te maken hebben maar merk ik vsnzelf als deze er volgend jaar uit gaat
Ik lees dit met afschuw.

Ik wilde een koperspiraal ivm pigmentvlekken in het gezicht. De eerste keer mislukte en ik heb een 10 dagen flinke pijn gehad de huisarts was niet ervaren genoeg. De 2e keer naar de gynaecoloog dat lukte wel, maar het plaatsen vond ik vreselijk. 1e x ongesteld en ik dacht dat ik dood ging, helse pijnen! 2 strips aleve feminax en heel wat ubriprofen. Maar m'n baarmoeder moest wennen, zonder menstruatie voelde ik me goed. Ik liet meteen een echo maken want ik dacht dat de spiraal er uit was gekomen. Bleek goed te zitten.

2 weken geleden kreeg ik enorme rugpijn, en afgelopen vrijdag werd ik ongesteld. Ik dacht ik merk er niets van gaat goed. Tot maandag, eergisteren. Ik stond op m'n kop, weggegaan van m'n werk en hoe ik thuis ben gekomen weet ik amper, ben naar huis gereden met een rot gang in de auto. Inmiddels meer dan 10 pijnstillers op maar de pijn bleef. Gister ben ik naar de gynaecoloog geweest hij zei wat zullen we doen: ik zei eruit!!! Moest bijna huilen. Een enorme opluchting, en wat denk je? Pijn in de rug is ineens weg! Heb nu wat napijn van het verwijderen ze trokken weer aan m'n baarmoeder. Ik ben nu begonnen aan een pil de carezette, ik hoop dat mijn pigmentvlekken niet terug komen, want nadat ik met de pil stopte verdwenen ze vrij snel. Deze pil heeft maar 1 hormoon en ik zit niet meer in de zon, dus ik hoop heel erg dat dit goed gaat.

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven