Kat miauwt voor deur

11-11-2015 10:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3 ontzettend lieve katten maar sinds kort staat de jongste (ruim anderhalf) steeds te miauwen voor de slaapkamerdeur. Dit doet ze als wij in de slaapkamer zijn, maar ook als we gewoon allemaal in de woonkamer zijn.

Heeft iemand tips wat we hier aan kunnen doen of waar het aan kan liggen?

Ter info: het zijn binnen katten
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Ze wil lekker op bed liggen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
De slaapkamerdeur gewoon open laten? Of wil je ze niet op bed hebben liggen?
In mijn ervaring houden katten niet van dichte deuren.
De deur opendoen? Waar ze niet mogen komen heeft vaak de grootste aantrekkingskracht.
Oh hier ook een paar van zulk soort, die altijd het liefst in het niks miauwen. Het enige wat hier helpt, is een kussen naar hun kop gooien Maar dat helpt dan ook maar voor een seconde, daarna gaan ze gewoon weer vrolijk door. Volgens mij zijn sommige katten gewoon graag vocaal aanwezig ofzo haha.

Maar een ultieme tip heb ik helaas niet voor je, want hier zijn ze net zo.
We willen de katten niet in de slaapkamer hebben, omdat ik hoogzwanger ben en de baby straks bij ons op de kamer ligt, dus dat kan helaas niet
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Ik zou je deur op n kiertje zetten, dan is de lol er zo af.
quote:typfoudt schreef op 11 november 2015 @ 10:21:

De deur opendoen? Waar ze niet mogen komen heeft vaak de grootste aantrekkingskracht.

Ja idd. Maar in deze wel het risico dat de kat het zo lekker vindt, dat ze dat ook wil als er een baby is. Denk sowieso dat ze jaloers kunnen worden als ze er niet bij mogen zijn als jullie gezellig in de slaapkamer zijn.

Is het een idee dat je in de slaapkamer slaapplekken op de grond (bijv een dekbed) neerlegt en bij de wieg nu nog een vliegen/muggen klamboe eroverheen doen zodat ze weten dat ze niet in de wieg mogen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Misschien zoekt ze een eigen territorium omdat ze bij de andere katten te veel ondergeschikt is. Of omdat ze niet lekker bij elkaar passen.

Liggen ze veel tegen elkaar aan? wassen ze elkaar regelmatig? Nee? dan zou het wel eens zoiets kunnen zijn.

Hier wisselen ze af. Dan is de een in de slaapkamer en de ander in de huiskamer en soms draaien ze om. Heel af en toe zijn ze er ook samen maar dat gebeurt niet vaak. Ze hebben geen ruzie of boos gedoe maar zijn ook geen dikke maatjes helaas.

Ik zou de kat gewoon in de slaapkamer laten. De baby is straks toch ook beneden dus bij elkaar weghouden gaat toch niet. En waarom zou je.
Ik wil mijn kat, hoe lief ik 'm ook vind, ook niet op mijn slaapkamer hebben hoor. Is verboden gebied voor hem. Ik hoef echt niet 's nachts in de haren te liggen; dank u vriendelijk. Gewoon negeren of consequent bij die deur vandaan halen. Hij houdt er vanzelf vast een keer mee op als er niks blijft gebeuren.
Oh doen onze katten ook. Wij willen ze eigenlijk niet op de slaapkamer mja ze komen zo intens gelukkig tegen me aangekruld dat ik 't steeds toch maar toelaat rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ik heb echt geen ruggengraat.

Onze jongste roept me sowieso vaak. Dan gaat ze bovenaan de trap staan miauwen, heeeeeeel zielig en dan kom ik maar naar boven want ik denk: tja wellicht zit ze klem ergens ofzo. En dan ben ik er en dan gaat ze lopen rondkijken. Maar ik moet mee ofzo rare beesten.

Ohja heb dus geen oplossing. Ze zit gewoon aandacht te trekken. In mijn geval wordt dat altijd meebuigen of breken haha.
quote:gojohnnygo schreef op 11 november 2015 @ 11:08:

Ik wil mijn kat, hoe lief ik 'm ook vind, ook niet op mijn slaapkamer hebben hoor. Is verboden gebied voor hem. Ik hoef echt niet 's nachts in de haren te liggen; dank u vriendelijk. Gewoon negeren of consequent bij die deur vandaan halen. Hij houdt er vanzelf vast een keer mee op als er niks blijft gebeuren. Als je zo tegen haren bent borstel ze dan gewoon 2 keer per dag oid.

Ik denk dat je de kat beter wel toe kunt laten. Kan ze ook meteen wennen. Jezelf met baby opsluiten werkt jaloezie in de hand, geen acceptatie. Kat mag niet in baby territorium dus straks mag baby ook niet in katten territorium. Dan kun je je baby nooit alleen laten in de box beneden bv. Lijkt me gewoon echt niet slim. Maar hé wat jij wil.
Onze katten mogen ook niet op onze slaapkamer. Weten ze donders goed want zelfs als ik de deur open laat blijven ze eerst een tijdje in de deuropening zitten (moet niet te lang duren want dan wandelen ze uiteraard wel naar binnen en daar hebben ze allebei een heel eigen techniek voor ). Soms heeft een van de twee een 'bui' (van een paar dagen) dat de slaapkamer enorm aantrekkelijk is, dan gaat hij ook continue staan mauwen, maar dat stopt vanzelf omdat we consequent blijven. Hier trouwens wel heel wat maatregelrn op de deuren want hij maakt alles open!

Heeft jullie kat eerder wel in de slaapkamer gemogen en mag het nu ineens niet meer? Dan snap ik het mauwen wel en zal het ook echt nog wel even duren...
quote:nina1966 schreef op 11 november 2015 @ 11:18:

[...]

Als je zo tegen haren bent borstel ze dan gewoon 2 keer per dag oid.

Ik denk dat je de kat beter wel toe kunt laten. Kan ze ook meteen wennen. Jezelf met baby opsluiten werkt jaloezie in de hand, geen acceptatie. Kat mag niet in baby territorium dus straks mag baby ook niet in katten territorium. Dan kun je je baby nooit alleen laten in de box beneden bv. Lijkt me gewoon echt niet slim. Maar hé wat jij wil.De baby komt sowieso ook beneden toch? De slaapkamer mochten ze voor de baby kwam ookal niet in. Dus dat territorium gedoe klinkt een beetje overdreven. Alsof ze de baby niet accepteren, en dan? Gaan ze dan lelijk doen tegen baby? Lijkt me niet.
tvp
quote:nina1966 schreef op 11 november 2015 @ 11:18:

[...]

Als je zo tegen haren bent borstel ze dan gewoon 2 keer per dag oid. Eh nee. Ik heb niks tegen haren, ik stofzuig als oplossing gewoon dagelijks. Ik heb wél wat tegen haren in mijn bed. Waar is die passieve agressiviteit op mijn mening nou weer voor nodig?
Ze mochten sowiso al niet in de slaapkamer, dus het is geen territorium ding dat ze nu moeten wennen..

Ik heb ook niet het idee dat ze ondergeschikt is aan de anderen, juist niet. Zij is juist de verbindende schakel tussen de 2 anderen. Ze liggen veel samen, spelen veel samen en wassen elkaar ook.

Ik ben overigens niet van plan om mezelf met baby op te sluiten in de slaapkamer, maar ik wil niet dat ze erbij in het bedje kunnen, zeker niet als we slapen.

Een muskietennet werkt niet, dat hebben we bij de box geprobeerd, maar daar gingen ze gewoon in liggen alsof het een hangmat is haha!
Onze kat mag ook niet (meer) in de slaapkamer komen. Ze heeft in het begin wel vaak staan miauwen voor de deur, maar dat is over gegaan (is al 5 jaar geleden). Ze is er nog wel heel alert op, want als ze hoort dat de deur open gaat en niet meteen dicht, zit ze binnen (en dan bij voorkeur nog in de kledingkast op de schone kleren).

5 maanden geleden ben ik bevallen en in de kraamweek heb ik overdag wel de slaapkamer deur open gehad (tenzij ik zelf ook ging slapen). De kat miste mij (elke keer als ik buiten de slaapkamer kwam werd ik uitgebreid begroet) en zolang ik wakker was kon ik in de gaten houden dat de kat niet op de baby ging liggen. Bovendien voelde ik me anders zo opgesloten.

Overigens rende de kat bij het eerste zuchtje van de baby weg maar dat is inmiddels wel goed gekomen en komt ze bij ons op de bank zitten als we met de baby zitten.

Wat betreft het miauwen als jullie niet in de slaapkamer zijn: misschien vindt ze het daar gewoon fijn? Als het koud weer is, staat onze kat ook voor d badkamerdeur te miauwen omdat we daar vloerverwarming hebben.
Wij hebben ook een kat die niet tegen dichte deuren kan, zeker niet wanneer we zelf in de kamer zijn waarvan de deur dicht zit. Erg vervelend als er bijvoorbeeld een van ons nog slaapt of ziek is en er een kat voor de deur staat te krabben/miauwen. Waarschijnlijk vinden ze het veel gezelliger als ze bij je kunnen komen, of zijn ze een tikkie claustrofobisch :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven