trein ergernissen

13-12-2015 12:05 384 berichten
Ik reis eigenlijk bijna nooit met de trein.

Maar soms is het wel eens handig.

Dus daar sta ik dan, te wachten op mijn station totdat de trein komt.

Prima op tijd, so far so good.

En dan... je stapt de trein in en echt iedereen zit alleen in een 2-zitje. Ook nog begrijpelijk.

Maar iedereen heeft zich zo geinstalleerd dat het tweede zitje geblokkeerd is... dus of aan het raam en zelf aan het gangpad gaan zitten.

Of de tweede stoel geblokkeerd met tassen en jas.

En dan die blik of je vraagt of je er naast mag zitten.....

Goed, tot zo ver mijn trein ergernis. Wat is de jouwe?
quote:wolkie schreef op 13 december 2015 @ 16:40:

Ik snap het hele principe van stiltecoupe's niet. Als je zo nodig rust wilt na een drukke (werk)dag dan moet je niet met de trein reizen. En als je met de trein reist dan is de rust dus na de treinreis. Alsof je uren in de trein zit...

Ik reis elke dag met de trein en erger mij gelukkig zelden maar ik reis dan ook voor de spits zowel 's ochtends als 's middags. Dat scheelt een hoop.Ja, dat is duidelijk, maar niet iedereen heeft die luxe. De stiltecoupe is hartstikke handig juist: dan kan iedereen die van rust houdt bij elkaar zitten en omgekeerd. Wat is nou één zo'n stiltecoupe op een hele trein??
Alle reacties Link kopieren
En wat is de moeite om, als je toch niet 'uren in de trein zit' gewoon je mond te houden en stil te zijn? Als je in die coupe zit, of je dat nou per ongeluk of expres doet, dan houd je je toch gewoon aan de regels die daar gelden?? In het kader van fatsoen enzo.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 december 2015 @ 16:28:

[...]

Heb ik regelmatig, zit ik met oortjes in te studeren of gewoon een boek te lezen, en dan let ik echt niet op wat er om mij heen gebeurd. Als ik dan al registreer dat we bij een station zijn, kijk ik echt niet op uit mijn boek. Zeker niet als ik geconcentreerd aan het studeren ben.Als je dat hebt, en je weet dat van jezelf, dan zorg je toch juist dat je niet gestoord word door je tas onder je stoel/bij je benen te zetten?
Ik reis 4-5x per week met een heel oud treintje. Zo een waar de tussendeuren niet even open blijven staan, maar die meteen dichtklappen (het zijn van die klapdeuren). Ik irriteer me altijd mateloos aan mensen die voor me lopen, en dan de deur niet even vasthouden. Die deur gaat met de looprichting mee open, dus ik kan 'm niet aanpakken, en als zij m loslaten knalt die deur dus zo in je gezicht.

[...]

Heb ik regelmatig, zit ik met oortjes in te studeren of gewoon een boek te lezen, en dan let ik echt niet op wat er om mij heen gebeurd. Als ik dan al registreer dat we bij een station zijn, kijk ik echt niet op uit mijn boek. Zeker niet als ik geconcentreerd aan het studeren ben.

Ik kan me niet voorstellen dat je zó verdiept bent dat je totaal niets registreert. Ook als ik muziek in heb en een boek lees, dan registreren mijn ogen (al dan niet vanuit mijn ooghoeken) wel wat er gebeurt.

En sowieso: als iemand weet dat hij/zij dit doet, dan zet je toch alvast je spullen zo dat mensen gewoon kunnen zitten?

Ik heb regelmatig veel bij me, maar ik zet alles op mijn schoot en/of tussen mijn benen. Kleine moeite lijkt me.
In het kader van bekentenissen;

- ik eet soms in de trein een broodje. Ik maak een paar keer per jaar een treinreis van 3,5 uur (noord Nederland naar Zeeland) en soms van UK naar Noord Nederland (dan dus nog langer), en ik ga niet op een station uitstappen om te eten. Dus eet ik in de trein.

- ik zet mijn tas/baggage op de stoel naast me (maar als we stoppen en er mensen binnenkomen zet ik hem op mijn schoot)

- ik bel in de trein (maar niet de stiltecoupe, dan loop ik even weg)
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 december 2015 @ 12:55:

[...]

Tja, ik leg mijn tas/jas ook altijd op de stoel naast me. Omdat er eigenlijk geen plek is waar ik mijn spullen fatsoenlijk kwijt kan. Daarnaast is het in het begin van het traject rustig genoeg ervoor. Later kan het drukker worden, maar meestal ben ik dan aan het lezen, filmpje aan het kijken, slapen oid. Dan heb ik dus niet altijd in de gate hoe druk het is.

Dan is het toch een kleine moeite om te vragen of je op die stoel mag zitten. Dan haal ik namelijk mijn tas weg. Maar dat zorgt er wel voor dat ik minder comfortabel zit, dus dat doe ik niet als het niet nodig is.Maar dat is dan toch hetzelfde als wanneer ik mijn muziek niet via koptelefoon zou beluisteren maar via speakers? En dat ik dan zeg: zodra iemand er iets van zegt, zet ik de muziek wel uit.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 13 december 2015 @ 16:38:

[...]

Je bent niet alleen op de wereld, dus ik vind dit echt een kulsmoes. Heel irritant medereizigers zoals jij, vooral als het heel druk is.Ja eens, en dan verwacht je dus van een andere reiziger dat die je aantikt (want oortjes in dus je hoort niks en je kijkt niet op of om) en vraagt of hij/zij naast je mag zitten. Is nogal een barrière die je opwerpt dan.
quote:Honeymoonquiz schreef op 13 december 2015 @ 17:13:

[...]

Ja eens, en dan verwacht je dus van een andere reiziger dat die je aantikt (want oortjes in dus je hoort niks en je kijkt niet op of om) dat die je aantikt en vraagt of hij/zij naast je mag zitten. Is nogal een barrière die je opwerpt dan.Ja, en heel asociaal. 'Ik neem iets waar ik geen recht op heb (een extra zitplaats) en als een ander graag wil hebben waar hij recht op heeft, moet hij dat maar netjes aan mij vragen. Omgekeerde wereld, bah!
quote:minnimouse schreef op 13 december 2015 @ 16:57:

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je zó verdiept bent dat je totaal niets registreert. Ook als ik muziek in heb en een boek lees, dan registreren mijn ogen (al dan niet vanuit mijn ooghoeken) wel wat er gebeurt.

En sowieso: als iemand weet dat hij/zij dit doet, dan zet je toch alvast je spullen zo dat mensen gewoon kunnen zitten?

Ik heb regelmatig veel bij me, maar ik zet alles op mijn schoot en/of tussen mijn benen. Kleine moeite lijkt me.

Tja, dat is wel zo, want ik probeer me bewust af te sluiten. Dit gebeurd niet altijd, maar soms wel.

Ik reis altijd buiten de spits, dus meestal hebben medereizigers er geen last van, maar soms is het opeens heel druk in de trein, en dan kan het gebeuren dat iemand er een keer last van heeft.

Als ik dit opmerk, of als iemand het vraagt, dan zorg ik dat mijn spullen niemand in de weg staan. Ik heb echter meestal meerdere tassen bij mij, dus als ik die continue op mijn schoot moet zetten, dan kan ik niets doen, behalve voor mij uit staren.

En opnieuw, het is alleen het laatste gedeelte van mijn reis. Het eerste uur is de trein praktisch leeg, en het laatste kwartier stroomt hij helemaal vol. Soms anticipeer ik erop, maar soms ben ik bezig, en dan doe ik dat niet.

Ik reis ook vaak genoeg met de trein dat ik gewoon bij voorbaat al blijf staan, omdat ik weet dat de trein toch helemaal vol zit.
Buiten alle genoemde ergernissen vind ik de trein vooral erg duur . Ik ben eigenlijk altijd goedkoper uit met de auto en parkeren op een P+R
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 december 2015 @ 17:22:

[...]

Tja, dat is wel zo, want ik probeer me bewust af te sluiten. Dit gebeurd niet altijd, maar soms wel.

Ik reis altijd buiten de spits, dus meestal hebben medereizigers er geen last van, maar soms is het opeens heel druk in de trein, en dan kan het gebeuren dat iemand er een keer last van heeft.

Als ik dit opmerk, of als iemand het vraagt, dan zorg ik dat mijn spullen niemand in de weg staan. Ik heb echter meestal meerdere tassen bij mij, dus als ik die continue op mijn schoot moet zetten, dan kan ik niets doen, behalve voor mij uit staren.

En opnieuw, het is alleen het laatste gedeelte van mijn reis. Het eerste uur is de trein praktisch leeg, en het laatste kwartier stroomt hij helemaal vol. Soms anticipeer ik erop, maar soms ben ik bezig, en dan doe ik dat niet.

Ik reis ook vaak genoeg met de trein dat ik gewoon bij voorbaat al blijf staan, omdat ik weet dat de trein toch helemaal vol zit.

Tja ... ik kan mij er nog steeds niks bij voorstellen, maar het zal wel.

Ik vind het echt zóó irritant als iemand als jij dan quasi verbaasd op kijkt van 'huh, oh joh, er zijn nog meer mensen in de trein'.
Ik vind het irritant wanneer iemand met kleine kinderen in een stiltecoupé gaat zitten. En dan wel tegen de kinderen zeggen dat ze stil moeten zijn. Lukt nooit. Bovendien voor je kinderen ook veel leuker om in een coupe te zitten waar ze gewoon mogen praten.

Verder inderdaad mensen die warm eten in de trein, of nagels lakken.

[...]

Heb ik regelmatig, zit ik met oortjes in te studeren of gewoon een boek te lezen, en dan let ik echt niet op wat er om mij heen gebeurd. Als ik dan al registreer dat we bij een station zijn, kijk ik echt niet op uit mijn boek. Zeker niet als ik geconcentreerd aan het studeren ben.

Dat is dus net zo asociaal als bovenaan de roltrap meteen stil gaan staan en bedenken wat je volgende 'move' is. Met het domino-effect van botsende mensen achter je.

Gewoon alleen maar met jezelf bezig zijn....
You can never have too many hats, gloves and shoes
Oh, ik reis op onregelmatige momenten en kan er ook helemaal geen erg in hebben als het druk is geworden tijdens mijn reis. En om nu in een volkomen lege trein tas en jas op schoot te nemen en laptop erbovenop, als het niet nodig is doe ik dat niet.

Zo kan ik ook met alles op schoot zitten terwijl de rest van de coupe al lang leeg is.

Blijk ik dus asociaal te zijn.
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 december 2015 @ 17:22:

[...]

Nou, niet meer doen dus! Je bent niet alleen op de wereld.

Enne, het is 'gebeurt' met een t in dit geval.
quote:wiezewo schreef op 13 december 2015 @ 17:35:

Oh, ik reis op onregelmatige momenten en kan er ook helemaal geen erg in hebben als het druk is geworden tijdens mijn reis. En om nu in een volkomen lege trein tas en jas op schoot te nemen en laptop erbovenop, als het niet nodig is doe ik dat niet.

Zo kan ik ook met alles op schoot zitten terwijl de rest van de coupe al lang leeg is.

Blijk ik dus asociaal te zijn.Als er plek zat is vind ik dat niet asociaal, doe ik zelf ook. Maar als je in eentje meer dan één plek bezet houdt met je spullen, dan hoor je wel op te letten of er misschien mensen zijn die door jouw zooi geen zitplaats hebben. Als je dat niet doet dan vind ik dat aso.
quote:wiezewo schreef op 13 december 2015 @ 17:35:

Blijk ik dus asociaal te zijn.Daar gaat het helemaal niet om. Natuurlijk kun je best je tas naast je neerzetten als de hele coupé leeg is. Waar het om gaat, is dat je gewoon even opkijkt als de trein ergens stopt en als het dan druk wordt, dat je gewoon zelf even bedenkt om die tas op schoot te nemen.
Het gebrek aan koffer ruimte in de dubbeldekkers. Op een traject van meer dan 2u is het vet irritant dat je de koffer niet kwijt kunt. Altijd is het een dubbeldekker naar Schiphol. Ook irritant 2e klassers die denken recht te hebben op een 1e klas zitplek maar zich niet gedragen.
quote:patsy--stone schreef op 13 december 2015 @ 17:34:

[...]

Dat is dus net zo asociaal als bovenaan de roltrap meteen stil gaan staan en bedenken wat je volgende 'move' is. Met het domino-effect van botsende mensen achter je.

Gewoon alleen maar met jezelf bezig zijn....

Oh ja, mensen die bovenaan een roltrap eens uitgebreid gaan bedenken waar ze naar toe willen

Echt, heb je dan serieus niet door dat er mensen achter je staan? Bedenk je je dat niet? Ik kan me er werkelijk waar niets bij voorstellen.

Ook vervelend: kinderen die de hele tijd aandacht komen vragen. En als je dan niet reageert, dat die ouders dan 'kom maar hoor Sterre, die mevrouw houdt denk ik niet zo van kindjes hihi' of de ouders blijven bemoedigend lachen als Sterre weer met een kleverige lolly komt aanzetten.
quote:Honeymoonquiz schreef op 13 december 2015 @ 17:40:

[...]

Als er plek zat is vind ik dat niet asociaal, doe ik zelf ook. Maar als je in eentje meer dan één plek bezet houdt met je spullen, dan hoor je wel op te letten of er misschien mensen zijn die door jouw zooi geen zitplaats hebben. Als je dat niet doet dan vind ik dat aso.Ja precies.
quote:nephthys schreef op 13 december 2015 @ 14:06:

[...]

Ik ben zo ooit eens in de kusttram in discussie gegaan met een oude vrouw die opstapte nadat wij al een half uur erop zaten. Die vond dat de tram te vol was (was ook druk), en dat daarom alle jongen mensen (die al rechtstonden) moesten afstappen en de volgende tram maar nemen. Ook al zaten wij er al een half uur op, en was zij net opgestapt. Ze werd hoe langer hoe onbeleefder en groffer in haar getier, ook andere mensen begonnen met hun ogen te draaien.

En natuurlijk ook hetzelfde liedje dat 'de jeugd van tegenwoordig geen respect meer had'. Heb haar luid en duidelijk gezegd dat de senioren zelf ook maar wat meer respect moesten opbrengen voor de mensen die hun pensioen betaalden. Toen moesten alle andere mensen op de tram lachen, tot haar grote ergernis, maar ze viel toch maar stil.Kusttram ergernis: De kusttram. Wat een drama, wat een aso volk en altijd staat iedereen de in/uitgang te blokkeren DOORLOPEN mensen. Het middenpad bijt niet!
Waar ik me ook aan erger: dat oude mensen nooit een boete krijgen als ze zwartrijden. Altijd doen ze heel schijnheilig zo van "oh ik snapte het niet" en dan komen ze weg met een waarschuwing. Soms moeten ze voor de normale prijs alsnog een kaartje kopen, maar zonder een boete er bovenop. Soms hoeven ze niet eens te betalen! "Stapt u bij het volgende station maar even uit en dan op het perron inchecken." Maar dat wordt nooit meer gecontroleerd en ik zie het ze nooit doen, dat gaan inchecken.

Ik verdenk die mensen er dan van dat ze altijd zwartrijden en gewoon dat smoesje al klaar hebben. Per saldo ben je dan een heel stuk goedkoper uit.

Maar oh wee als het een getinte jongeman is. Dan wordt meteen de extra conducteur erbij geroepen, gaan ze heel dreigend om diegene heen staan, ook als een het een nietsvermoedende toerist is die per ongeluk in de Thalys is gestapt, of iemand die niet snapte dat je in de 'intercity direct' moet bijbetalen. Ze behandelen zo'n knul dan al meteen alsof het een crimineel is die elk moment weg kan rennen of kan gaan vechten.
quote:Honeymoonquiz schreef op 13 december 2015 @ 17:40:

[...]

Als er plek zat is vind ik dat niet asociaal, doe ik zelf ook. Maar als je in eentje meer dan één plek bezet houdt met je spullen, dan hoor je wel op te letten of er misschien mensen zijn die door jouw zooi geen zitplaats hebben. Als je dat niet doet dan vind ik dat aso.Eens, zelf leg ik mijn tas ook naast me, maar zodra het drukker wordt leg ik hem op mijn schoot. Overigens moet ik zeggen dat het met deze ergernis nog wel meevalt op mijn traject en tijdstippen. Het is dan standaard heel erg druk, dus mensen letten daar wel goed op.
quote:Flashy schreef op 13 december 2015 @ 17:51:

[...]

Kusttram ergernis: De kusttram. Wat een drama, wat een aso volk en altijd staat iedereen de in/uitgang te blokkeren DOORLOPEN mensen. Het middenpad bijt niet!

Ja dat zie je bij metro's ook. "Zo, ik ben binnen," en dan midden in de deuropening blijven stilstaan. Datzelfde domino-effect als ik net beschreef bovenaan de roltrap.

Maar mensen leren er ook niks van, als dan iemand van achter tegen ze aan botst. "Oh sorry!" zeggen ze dan, om het vervolgens meteen nog een keer te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven