Dit heeft onze verbouwing gekost.
dinsdag 15 december 2015 om 22:01
We hebben een klushuis gekocht in de randstad en volledig gerenoveerd. Omdat we vooraf moeilijk aan informatie konden komen, wil ik jullie eerlijk vertellen wat onze verbouwing heeft gekost.
Het huis: een gewone Nederlandse hoekwoning waar al 40 jaar niks aan was gedaan. Dus dat betekende voor ons een totaalrenovatie: nieuw elektra, nieuwe riolering, nieuwe cv en verwarming, nieuwe kozijnen, twee nieuwe badkamer, een nieuwe dakkapel, een nieuwe uitbouw, alles stucen, nieuwe plafonds, overal isolatie, nieuwe keuken, nieuwe vloeren, alles schilderen, etc. Het dak was nog in goede staat en hoefde niet vervangen te worden. Jullie hebben wel een beeld denk ik... Dit betekende ook dat het huis in het begin helemaal gestript moest worden.
Onze aanpak: we hebben beide een fulltime baan en kinderen en zijn niet bijzonder handig. Dus we hebben alles uitbesteed. We hebben vanaf het begin gekozen voor een Nederlandse aannemer met Nederlandse vaklui.
De kosten: Laten we beginnen met de totale kosten: 275.000 euro. Dit verhaal is om mensen die met de gedachte spelen om een klushuis te kopen en zelf niks willen/kunnen doen vergelijkingsmaterieel te bieden.
Wat kostte wat (de hoofdlijn)?
- slopen (o.a. 10 containers)-> 35k
- nieuwe kunststof kozijnen overall -> 30k
- uitbouw + open maken achterpui -> 40k
- stucen -> 15k
- Ikea keuken -> 8k (hier hebben we op bezuinigd)
- elektra vervangen -> 8k
- schilderen -> 15k
- cv + alle (water)leidingen -> 15k
- twee badkamer -> 15k
- vloeren + twee trappen bekleden -> 15k
- nieuwe dakkapel -> 5k
- overal vloer + dakisolatie -> 10k
- Tuin leeghalen -> 5k
- Restpost van veel kleine zaken -> 10k
En waren meestal allemaal ex. btw prijzen dus daar gaat meestal 21% bovenop. Ik heb de bedragen wat afgerond en we hebben niet van alles separaat een offerte. Bv. timmerwerk was nogal een grote post en heeft betrekking op de uitbouw/plafonds/dakkapel/etc. Maar de hoofdlijn is wel duidelijk lijkt me.
Ik hoop dat sommige forumlezers hier iets aan hebben!
Het huis: een gewone Nederlandse hoekwoning waar al 40 jaar niks aan was gedaan. Dus dat betekende voor ons een totaalrenovatie: nieuw elektra, nieuwe riolering, nieuwe cv en verwarming, nieuwe kozijnen, twee nieuwe badkamer, een nieuwe dakkapel, een nieuwe uitbouw, alles stucen, nieuwe plafonds, overal isolatie, nieuwe keuken, nieuwe vloeren, alles schilderen, etc. Het dak was nog in goede staat en hoefde niet vervangen te worden. Jullie hebben wel een beeld denk ik... Dit betekende ook dat het huis in het begin helemaal gestript moest worden.
Onze aanpak: we hebben beide een fulltime baan en kinderen en zijn niet bijzonder handig. Dus we hebben alles uitbesteed. We hebben vanaf het begin gekozen voor een Nederlandse aannemer met Nederlandse vaklui.
De kosten: Laten we beginnen met de totale kosten: 275.000 euro. Dit verhaal is om mensen die met de gedachte spelen om een klushuis te kopen en zelf niks willen/kunnen doen vergelijkingsmaterieel te bieden.
Wat kostte wat (de hoofdlijn)?
- slopen (o.a. 10 containers)-> 35k
- nieuwe kunststof kozijnen overall -> 30k
- uitbouw + open maken achterpui -> 40k
- stucen -> 15k
- Ikea keuken -> 8k (hier hebben we op bezuinigd)
- elektra vervangen -> 8k
- schilderen -> 15k
- cv + alle (water)leidingen -> 15k
- twee badkamer -> 15k
- vloeren + twee trappen bekleden -> 15k
- nieuwe dakkapel -> 5k
- overal vloer + dakisolatie -> 10k
- Tuin leeghalen -> 5k
- Restpost van veel kleine zaken -> 10k
En waren meestal allemaal ex. btw prijzen dus daar gaat meestal 21% bovenop. Ik heb de bedragen wat afgerond en we hebben niet van alles separaat een offerte. Bv. timmerwerk was nogal een grote post en heeft betrekking op de uitbouw/plafonds/dakkapel/etc. Maar de hoofdlijn is wel duidelijk lijkt me.
Ik hoop dat sommige forumlezers hier iets aan hebben!
dinsdag 15 december 2015 om 22:08
Euhmmm, wat hebben wij aan het kostenplaatje van jouw huis?
Want ik mis het even
Persoonlijk vind ik het dan gewoon niet zo snugger om een klushuis te kopen terwijl je niet echt heel handig bent
Als ik mijn kant en klare hut ga schilderen en een nieuwe vloer ga leggen ben ik al veel duurder uit dan dat ik vooraf geschat en gebudgetteerd had.
Ik kan dus wel op mijn 10 vingers natellen dat een klushuis ook veel duurder uitvalt dan de planning
Want ik mis het even
Persoonlijk vind ik het dan gewoon niet zo snugger om een klushuis te kopen terwijl je niet echt heel handig bent
Als ik mijn kant en klare hut ga schilderen en een nieuwe vloer ga leggen ben ik al veel duurder uit dan dat ik vooraf geschat en gebudgetteerd had.
Ik kan dus wel op mijn 10 vingers natellen dat een klushuis ook veel duurder uitvalt dan de planning
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 15 december 2015 om 22:09
dinsdag 15 december 2015 om 22:12
quote:Nouschi schreef op 15 december 2015 @ 22:04:
Waarvan akte.
Dit.
En de reden van dit topic is?
Vloerverwarming of niet?
Wat voor een keuken? Open? Gesloten?
Gas of elektriciteit?
Welke tegels?
Wat op de muren?
...
Wat heeft jouw verbouwing met anderen te maken?
Waarvan akte.
Dit.
En de reden van dit topic is?
Vloerverwarming of niet?
Wat voor een keuken? Open? Gesloten?
Gas of elektriciteit?
Welke tegels?
Wat op de muren?
...
Wat heeft jouw verbouwing met anderen te maken?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
dinsdag 15 december 2015 om 22:12
dinsdag 15 december 2015 om 22:13
dinsdag 15 december 2015 om 22:14
quote:Summerdance schreef op 15 december 2015 @ 22:08:
Want ik mis het even
Ik kan dus wel op mijn 10 vingers natellen dat een klushuis ook veel duurder uitvalt dan de planningIk dacht altijd dat jij net heel handig was
Want ik mis het even
Ik kan dus wel op mijn 10 vingers natellen dat een klushuis ook veel duurder uitvalt dan de planningIk dacht altijd dat jij net heel handig was
dinsdag 15 december 2015 om 22:16
quote:DorothyParker schreef op 15 december 2015 @ 22:14:
[...]
Ik dacht altijd dat jij net heel handig was
Echt????
De laatste keer dat ik kluste zat het hele appartementen complex zonder stroom
Dat was zo'n 15 jaar geleden, dus sindsdien voorzie ik mijn vrienden (die dan weer wel heel handig zijn) van kopjes koffie, belegde broodjes en mijn sprankelende aanwezigheid
[...]
Ik dacht altijd dat jij net heel handig was
Echt????
Dat was zo'n 15 jaar geleden, dus sindsdien voorzie ik mijn vrienden (die dan weer wel heel handig zijn) van kopjes koffie, belegde broodjes en mijn sprankelende aanwezigheid
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 15 december 2015 om 22:17
quote:Mevrouw75 schreef op 15 december 2015 @ 22:15:
Ik ben nu wel heel erg blij dat ik sloopwerk allemaal zelf heb gedaan.
Het is dat jullie allemaal zo ver wonen, maar:
Ik ben kei handig in sloopwerk. Vind het veel te leuk om dingen te vernielen (en gelukkig een handige man die dan alles weer opbouwt )
Ik ben nu wel heel erg blij dat ik sloopwerk allemaal zelf heb gedaan.
Het is dat jullie allemaal zo ver wonen, maar:
Ik ben kei handig in sloopwerk. Vind het veel te leuk om dingen te vernielen (en gelukkig een handige man die dan alles weer opbouwt )
dinsdag 15 december 2015 om 22:18
dinsdag 15 december 2015 om 22:21
Wij hebben ook een hoekhuis die wij aan het verbouwen zijn, zijn nu bijna 2 jaar bezig en doen alles zelf (wel met hulp van vader die aannemer is). Wel laten we een aantal dingen professioneel doen (elektra, stukwerk). We hebben een dakopbouw geplaatst en een uitbouw van 40m2 (totaal huis is nu van 75m2 naar 140m2 gegaan). Voor de geïnteresseerden zal ik ook onze uitgaven/begroting (zijn nog niet helemaal klaar) noemen:
- slopen -> 500 euro
- dakopbouw -> 25k
- nieuwe trap naar zolder -> 1k
- badkamer -> 3k
- toilet -> 1k
- vloeren (laminaat boven, PVC beneden) -> 3k
- nieuw kunststof kozijn 5meter breed uitbouw -> 4k
- nieuw kunststof kozijn voordeur -> 2k
- uitbouw -> 30k
- stucen -> 3k
- keuken -> 10k
- elektra vervangen -> 5k
- schilderen -> 1k
- loodgieterswerk -> 3k
- vloerverwarming -> 3k
- overig materiaal -> 5k
Totaal wordt het bij ons rond de 90.000 - 100.000. We verwachten wel dat we deze investering terug gaan zien bij eventuele verkoop over meerdere jaren (we hebben +70m2 woonoppervlakte toegevoegd).
- slopen -> 500 euro
- dakopbouw -> 25k
- nieuwe trap naar zolder -> 1k
- badkamer -> 3k
- toilet -> 1k
- vloeren (laminaat boven, PVC beneden) -> 3k
- nieuw kunststof kozijn 5meter breed uitbouw -> 4k
- nieuw kunststof kozijn voordeur -> 2k
- uitbouw -> 30k
- stucen -> 3k
- keuken -> 10k
- elektra vervangen -> 5k
- schilderen -> 1k
- loodgieterswerk -> 3k
- vloerverwarming -> 3k
- overig materiaal -> 5k
Totaal wordt het bij ons rond de 90.000 - 100.000. We verwachten wel dat we deze investering terug gaan zien bij eventuele verkoop over meerdere jaren (we hebben +70m2 woonoppervlakte toegevoegd).
dinsdag 15 december 2015 om 22:22
quote:Summerdance schreef op 15 december 2015 @ 22:16:
[...]
Echt????
Vind jou dan ook geweldig *schaam schaam*
Ik kan mijn plan wel trekken. Al moet ik de gyproc met nagellijm omhoog hangen.
Ik ben niet zo handig. Maar ik zorg ervoor dat alles gedaan is.
(En ja, zag jou al met naaldhakken aan en mascara op een heel huis bouwen. Jij lijkt me altijd zo sterk.)
[...]
Echt????
Vind jou dan ook geweldig *schaam schaam*
Ik kan mijn plan wel trekken. Al moet ik de gyproc met nagellijm omhoog hangen.
Ik ben niet zo handig. Maar ik zorg ervoor dat alles gedaan is.
(En ja, zag jou al met naaldhakken aan en mascara op een heel huis bouwen. Jij lijkt me altijd zo sterk.)
dinsdag 15 december 2015 om 22:24
dinsdag 15 december 2015 om 22:25
Bizar veel geld voor een hoekwoning. Wij zijn ook aan het verbouwen en zijn tot nu toe een ton kwijt. Ik schat dat daar nog zo'n 50k bijkomt en dan zijn we klaar. Doen niets zelf en wonen vrijstaand, op behoorlijk wat vierkante meters. Als het helemaal klaar is en we zouden het weer te koop aanbieden dan gaan we flink cashen. Doen we natuurlijk niet, maar bij wijze van spreken
dinsdag 15 december 2015 om 22:27
Mijn verbouwingsplaatje lijkt een beetje op die van juffert, maar dan zonder dakopbouw (wel met dakkapel). Totaalbudget 50.000, en ca. 2000 eroverheen gegaan. Nu vrijwel alles betaald is maken we nog een paar luxe keuzes uit het onvoorzien potje, dus in totaal misschien 55k? Wel een jaar over gedaan zo'n beetje, 110m2 liefde en aandacht.
dinsdag 15 december 2015 om 22:28
quote:elein schreef op 15 december 2015 @ 22:13:
[...]
Uitbouw weet ik niet, maar slopen (echt strippen inclusief vloer) kostte ons 4 containers en wat frituur en bier. Totaal ca. ¤ 1000,- Netjes Maar dan veel zelf gedaan ook neem ik aan of met hulp van familie/vrienden. Wij kunnen niks zelf, echt helemaal niks. Maar daar hebben we ons huis dan ook op uitgezocht. We willen wel in ons huis (Jaren '90 woning) blijven investeren voor ons eigen woongenot en om te voorkomen dat de woning gedateerd wordt e.d. maar dat kan gelukkig dus in fases. Toen we hier kwamen wonen volstond alleen schilderwerk. Inmiddels dakkapel op de eerste verdieping om de kinderkamers wat meer sta-ruimte te bieden en een betere lichtinval. Waardevolle investering overigens, heel blij mee! Begin volgend jaar een nieuwe modernere garagepoort. En verder zien we wel. Keuken staat hoog op de wensenlijst iig, het is nu zo'n lelijke plakfoliekeuken. Vrouw wil komend jaar alleen geen verbouwingsgedoe, dus geen idee wanneer we daar eens een keer achteraan gaan.
[...]
Uitbouw weet ik niet, maar slopen (echt strippen inclusief vloer) kostte ons 4 containers en wat frituur en bier. Totaal ca. ¤ 1000,- Netjes Maar dan veel zelf gedaan ook neem ik aan of met hulp van familie/vrienden. Wij kunnen niks zelf, echt helemaal niks. Maar daar hebben we ons huis dan ook op uitgezocht. We willen wel in ons huis (Jaren '90 woning) blijven investeren voor ons eigen woongenot en om te voorkomen dat de woning gedateerd wordt e.d. maar dat kan gelukkig dus in fases. Toen we hier kwamen wonen volstond alleen schilderwerk. Inmiddels dakkapel op de eerste verdieping om de kinderkamers wat meer sta-ruimte te bieden en een betere lichtinval. Waardevolle investering overigens, heel blij mee! Begin volgend jaar een nieuwe modernere garagepoort. En verder zien we wel. Keuken staat hoog op de wensenlijst iig, het is nu zo'n lelijke plakfoliekeuken. Vrouw wil komend jaar alleen geen verbouwingsgedoe, dus geen idee wanneer we daar eens een keer achteraan gaan.
dinsdag 15 december 2015 om 22:29