Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Nog een vorm die mensen vaak lastig vinden is als de stam eindigt op een t.

Kosten, stam is kost- wordt in de tegenwoordige tijd: het kost veel geld. In de verleden tijd wordt het dan: het kostte veel geld.

Ik mis je wordt in de verleden tijd ik miste je, niet ik mistte je.
quote:Zelatrice schreef op 20 december 2015 @ 17:54:

[...]

Sorry, dit bedoelde ik niet geloof ik , dit wist ik al. Het is meer bijvoorbeeld met bijvoorbeeld 'hij veranderd/t of zoiets dat ik het niet goed weet. (Volgens mij is het een d), hij leert weet ik dan wel. Het zijn de woorden waar als je er verleden tijd van maakt het een d is dat ik in de tt niet meer weet of het een d of t is. (Ik kom even niet op meer woorden..) Snappie ?Zie les 2
Pffff dat hele kofschip gebeuren. Ik krijg er hoofdpijn van.

Ik heb al sinds mijn jeugd bij woorden dat het in mijn hoofd staat, ik zie het woord verschijnen. En zo schrijf ik het en op die manier heb ik alle dictees en SO's doorstaan met hoge cijfers.

Maar dat hele gebeuren van het kofschip of het fokschaap... als ik het lees is het duidelijk. Maar bij het toepassen ervan zit een steekje los bij mij denk ik
Ha ik weet het al, inderdaad de voltooide vt woorden zijn lastig, gedurfd/t (denk d..), gemaild enz.

Mmm zijn vvt woorden niet altijd met een d? Grrrrrr..... waarom snap ik het nou niet... ik ben toch geen 11 meer..

Bd: ik ook, grrrrrrr...

Pcies hetzelfde, ik ben er zelfs vrij goed in, op de basisschool al. Daarom baal ik ook dat ik hier soms fouten in maak.
quote:maylina schreef op 20 december 2015 @ 17:55:

Nog een vorm die mensen vaak lastig vinden is als de stam eindigt op een t.

Kosten, stam is kost- wordt in de tegenwoordige tijd: het kost veel geld. In de verleden tijd wordt het dan: het kostte veel geld.

Ik mis je wordt in de verleden tijd ik miste je, niet ik mistte je.

Zoals dit bijvoorbeeld.

Ik zie gewoon dat een woord niet klopd ( ) maar ik zie dat niet omdat ik de reden weet. De zin ik mistte je vind ik gewoon lelijk en doet pijn in mijn ogen.
quote:aaaanne schreef op 20 december 2015 @ 16:54:

Wat betreft die mensen op moeilijke locaties, ik vraag me vooral af hoe ze daar terechtgekomen zijn. Ik snap dat als je daar opgroeit en niet anders weet dat het heel logisch is. Maar ik dacht dat de eerste mensen ergens uit Afrika kwamen? Dan migreren ze na verloop van tijd naar Oost, Noord, West..Maar waarom tot op het poolijs? De eerste expeditie die kant op zal nog niet gewend zijn en weet wel anders. Waarom dan toch blijven? Misschien zoals al werd gezegd dat het steppebewoners waren en de pool toch voordelen had?Toch stel ik me zo voor dat er groepjes waren die op een gegeven moment wel tevreden waren op een bepaalde plek en daar bleven, ook al had dat zijn nadelen en dat de avontuurlijken verder gingen kijken of het ergens anders beter was. En dan ben je na een lange tijd zo ver gekomen dat je ook niet meer terug gaat. Omdat het daar ook nog net lukt om te overleven en rantsoenen om op reis te gaan te schaars zijn.
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 18:00:

[...]

Zoals dit bijvoorbeeld.

Ik zie gewoon dat een woord niet klopd ( ) maar ik zie dat niet omdat ik de reden weet. De zin ik mistte je vind ik gewoon lelijk en doet pijn in mijn ogen.
quote:maylina schreef op 20 december 2015 @ 17:58:

[...]

Zie les 2 Mijn dank is grood
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 18:00:

[...]

Zoals dit bijvoorbeeld.

Ik zie gewoon dat een woord niet klopd ( ) maar ik zie dat niet omdat ik de reden weet. De zin ik mistte je vind ik gewoon lelijk en doet pijn in mijn ogen.Prima toch, dat je gewoon weet wat goed of fout is op basis van het woordbeeld, ook al kan je het niet beredeneren? Zo kwam ik er ook altijd wel uit. Zeker veel gelezen altijd? Dat scheelt enorm. Ik heb alle regeltjes pas geleerd bij het helpen met huiswerk van mijn kinderen, 'op herhaling' zeg maar.
Toch zit ik nu nog steeds met die vraag van eerder vandaag, over die celvernieuwing iedere 7 jaar.

Waarom gaan littekens niet weg? Waarom worden we grijs?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ha ik snap het, dank voor uitleg Maylina!

Elmer: dat grijs worden heeft denk ik met pigment te maken.. alhoewel ik me afvraag of dat in haar zit maar goed, ook met genen en Dna. (De ene wordt veel eerder grijs dan de ander)
quote:maylina schreef op 20 december 2015 @ 18:03:

[...]

Prima toch, dat je gewoon weet wat goed of fout is op basis van het woordbeeld, ook al kan je het niet beredeneren? Zo kwam ik er ook altijd wel uit. Zeker veel gelezen altijd? Dat scheelt enorm. Ik heb alle regeltjes pas geleerd bij het helpen met huiswerk van mijn kinderen, 'op herhaling' zeg maar.

Ja klopt. Wat goed

Ik zal hetzelfde krijgen, met het huiswerk van de kinderen.
Dat heb ik met hij/ zij gebruiken voor voorwerpen, dat gaat automatisch goed.
quote:Zelatrice schreef op 20 december 2015 @ 18:05:

Ha ik snap het, dank voor uitleg Maylina!

Elmer: dat grijs worden heeft denk ik met pigment te maken.. alhoewel ik me afvraag of dat in haar zit maar goed, ook met genen en Dna. (De ene wordt veel eerder grijs dan de ander)Jij hebt zeker nooit je haar geverfd?
quote:Moiren_ schreef op 20 december 2015 @ 16:42:

[...]

Als je niet beter weet dan dat je zeehonden jaagt zie je je leven niet bepaalt als heel moeilijk denk ik. Je weet immers niet beter. Misschien vinden zij juist wel dat ze het makkelijker hebben dan wij, doordat ze veel dichter bij zichzelf en de natuur leven. Het is niet meer dan projectie van jouw normen.

Nee hoor, want dat kwam duidelijk naar voren in dat programma. (Dat ze het moeilijk hadden, dat ook zo ervaarden, dat ze soms geen adequate medische behandeling konden krijgen. En ze jaagden niet op zeehonden.

Waarom ga jij er meteen vanuit dat ik projecteer?

En inderdaad, de grote vraag is vooral waarom de eerste generatie daar is gaan wonen?
quote:Elmervrouw schreef op 20 december 2015 @ 18:05:

Toch zit ik nu nog steeds met die vraag van eerder vandaag, over die celvernieuwing iedere 7 jaar.

Waarom gaan littekens niet weg? Waarom worden we grijs?Haha, leuk om te weten dat ik nu niet de enige ben die zich dit afvraagt!
quote:Zelatrice schreef op 20 december 2015 @ 17:37:

Ik heb ook een gekke/stomme vraag... : ik ben niet erg slecht in nederlandse spelling en grammatica maar met die stomme d en t raak ik regelmatig in de war. (Behalve d en dt, ik vind is met alleen een d)

In het kofschip is t en de rest d of zo? Heeft iemand zin om dit uit te leggen..

Wat betreft voltooid deelwoorden, een gemakkelijkere manier dan fokschaap is woorden in het verleden zetten:

Verdienen / ik verdienDe / ik heb verdienD

Werken / ik werkTe / ik heb gewerkT

Werkt ook goed bij die 'instinkers'

Verhuizen / ik verhuisDe / ik ben verhuisD
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 13:28:

Wat fijn.

Wij eindigden door mijn opvoedvader in een blijf van mijn lijf huis iets ander verhaal dus.
quote:Zelatrice schreef op 20 december 2015 @ 17:54:

[...]

Sorry, dit bedoelde ik niet geloof ik , dit wist ik al. Het is meer bijvoorbeeld met bijvoorbeeld 'hij veranderd/t of zoiets dat ik het niet goed weet. (Volgens mij is het een d), hij leert weet ik dan wel. Het zijn de woorden waar als je er verleden tijd van maakt het een d is dat ik in de tt niet meer weet of het een d of t is. (Ik kom even niet op meer woorden..) Snappie ?En ik zie nu deze pas... Mobiel forummen vind ik toch minder handig
quote:ikbenleaf schreef op 20 december 2015 @ 18:28:

[...]

Wat betreft voltooid deelwoorden, een gemakkelijkere manier dan fokschaap is woorden in het verleden zetten:

Verdienen / ik verdienDe / ik heb verdienD

Werken / ik werkTe / ik heb gewerkT

Werkt ook goed bij die 'instinkers'

Verhuizen / ik verhuisDe / ik ben verhuisD

Deze gebruik ik ook, heel het kofschip heb ik nooit gebruikt, maar door de woorden in een andere tijd te zetten weet ik het meestal wel. Ik doe het nog net iets anders:

Ik heb geld verdiend --> het verdiende geld --> D

Ik heb gewerkt --> de gewerkte dag --> T
quote:matroesjka_ schreef op 20 december 2015 @ 14:49:

[...]

Goed en slecht zijn dingen die we cultureel aangeleerd krijgen.

Zo vinden wij misschien dingen slecht, die vanuit een bepaald perspectief in een andere cultuur als goed gezien worden. Omdat ze een andere redenatie erover hebben. En zo vinden wij ook dingen goed, die zij slecht vinden.

Er zal een soort van basis besef zijn bij alle mensen dat het slecht is om een ander pijn te doen, maar dan nog zal dat vaak cultureel bepaald of beïnvloed zijn.

Dus er is geen 'goed of 'slecht', alleen standpunten die afhankelijk zijn van in welke tijd en plaats je geboren bent..?

Dat vraag ik me dus idd wel eens af. Je bent je hele leven zo ijverig bezig met het 'goed' te doen, dat ik me ook wel eens afvraag of dat dan ook iets 'oplevert' behalve de intrinsieke voldoening dat je volgens die afgesproken regeltjes hebt gehandeld. Ik ben niet religieus, dus geloof niet dat ik straks beloond word in het hiernamaals (hemel ofzo).

Maar als we 'goed' en 'kwaad' zomaar verzinnen, dan zou je ervoor kunnen kiezen om mensen te bedriegen, bestelen of vermoorden. Zonder morele bezwaren. Als je het maar stiekem genoeg doet zodat je niet bestraft wordt.

Ik vraag het me wel eens af, of ik in staat zou zijn om iemand te vermoorden. Begrijp me goed, ik ben echt een enorme softie, altijd netjes binnen de lijntjes kleuren, rekening houden met iedereens gevoelens, ik ZAP meteen als ik op tv van die filmpjes zie waarin mensen vallen en botsen, daar leef ik teveel voor mee...maar vraag me dit dus wel eens af. Of ik dan na het plegen van mijn 'perfecte moord' s ' nachts wakker zou liggen van berouw.
Over dat vliegtuig dat met de draaiing van de aarde meevliegt heb ik al eens over zitten fantaseren met een goeie vriendin en een (paar) fles(sen) wijn.

Volgens onze fantasie was dit wel degelijk mogelijk. Wij gingen dan ook nog een stapje verder.

Zo hadden wij besloten om, met oudejaarsavond boven Sidney te gaan vliegen en als het vuurwerk dan begon, met de tijd mee te vliegen. Zo zouden wij, volgens onze wel overwogen meningen, 24uur naar het vuurwerk onder ons kunnen genieten. Kunnen jullie het nog volgen?

Daarna kwam een nog veel moeilijkere vraag, op welke dag/datum zouden wij dan weer terug in Sidney zijn? Tja, moeilijk maar wel leuk.
iedereen leest mee
Jullie verklaringen over die mensen die op moeilijke locaties wonen klinken wel logisch. Steeds een stukje verder etc. Zo zal het inderdaad wel gegaan zijn. Waarom kwam ik daar nou niet op?

Die lidtekens, is het niet zo dat daar je onderhuid kapot is, waardoor de vernieuwing juist niet meer goed gaat? Zodat het niet vernieuwd, of heel langzaam, of op de verkeerde manier?

Dat d/t verhaal moet ik ook nog eens lezen. Ik vind het zo moeilijk. Op school krijg je altijd de losse regels, maar nooit het complete overzicht. Dus ik weet hoe ik het kofschip moet toepassen, maar niet wanneer ik het kofschip moet toepassen of iets anders. Ik ga dadelijk al jullie lessen maar eens aandachtig lezen
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 18:08:

[...]

Ja klopt. Wat goed

Ik zal hetzelfde krijgen, met het huiswerk van de kinderen.Da's echt handig hoor, zo'n herhalingscursus via de kinderen. Haal je je topo weer eens op, of de Franse werkwoordvervoegingen. Gratis en voor niks.
Maylina, dankjewel voor de d/t regels weer op een rij! En IkbenLeaf voor de toevoeging!

Ik maak er een bestandje van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven