Help diner/bezoek crisis

28-12-2015 13:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello !

Ik heb een vraagje, wij krijgen morgen bezoek. Collega van mijn man met partner, de maaltijd doen wij geheel traditioneel vanuit onze cultuur. Alleen ik weet nog niet hoe we dat ervoor en erna doen, vanuit huis doen we eerst thee met koekjes en hartige hapjes daarna het eten en na afloop koffie met gebak.

Maar deze dame en heer zijn wel van de wijntjes... Dus doe je het dan anders... na afloop wijn met worstjes of gevulde dadels voor de borrel.. en ervoor gwn thee?

Sorry voor m'n warrige verhaal, maar hoop tips te kunnen krijgen?

Wat is gewoonlijk ?

Alvast bedankt !
Hier heb je waarschijnlijk niks aan, maar ik zou het leuk vinden om dan het hele bezoek op jullie manier te doen, lijkt me een leuke ervaring als gast.
Tjezus, wat vals
Houd je aan je eigen kooktraditie. Vinden de gasten vast leuk. Wijn sla je in voor als ze bij het eten daar zin in hebben.
Thee met zoet

Wijn met hartige hapjes

Eten met wijn

Koffie met chocolade
Klinkt in elk geval alsof je er een hoop liefde en moeite in gaat steken, leuk!
Tjezus, wat vals
Jullie huis, jullie gewoontes. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om de wijn een dagje te laten staan. Zeker nu met alle feestdagen drink je ongemerkt al zoveel.
Klinkt goed! Wijn zou ik bij het eten serveren en na de koffie met gebak. Of wie wil bij het gebak. Maar ik ben ook voor om het bij jullie gewoontes te houden.
Hoe laat komen ze? Je kunt gewoon aanbieden wat je altijd aanbiedt en dan ook de keuze voor wijn erbij, of alleen tijdens en na het eten wijn serveren. Ik vind het zelf het fijnst om mensen gewoon te vragen waar ze zin in hebben.
Ik zou ook je eigen traditie doen. Overigens doe ik meestal wijn met hartige hapjes voor het diner en koffie/thee met zoet na het dessert.
Ik zou ze gewoon vragen wat ze willen drinken.

Meestal wordt er bij binnenkomst begonnen met een biertje/wijntje en wat kleine hartige borrelhapjes (olijven, dolmaas, gevulde pepers oid). Na het eten meestal koffie of thee met wat zoets, kan alles zijn. Van chocola tot baklava.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Een traditioneel diner lijkt mij juist leuk, met alles wat erbij hoort. En niet wat er niet bij hoort. (Dus: geen wijn voor/tijdens/na zou ik prima vinden). Maar als jij hen hierin tegemoet wilt komen: wijn bij het eten is prima. Voor voor- en na het eten zou ik niks speciaals halen. De gall&gall kan je prima adviseren over wat er bij je eten past. Veel plezier!
alle eerst: heel erg gastvrij en sympathiek van je, dat je stilstaat bij wat jouw gasten fijn zullen vinden.

tsja, 'gewoonlijk' bij mij is: ontvangst met een drankje (bier, wijn, of water / fris voor de chauffeurs : ) en wat hapjes op tafel (cashewnootjes, hartig belegde toastjes, dat soort werk). Dan bij het eten witte of rode wijn die goed bij de gerechten past, bij de koffie een glas calvados of Amaretto..

waarschijnlijk gaat het ook zo in het gezin van die gasten. maar misschien vinden zij het juist hartstikke leuk en een welkome nieuwe ervaring om volledig mee te gaan in hoe jullie het binnen jullie cultuur doen!

Misschien daarop insteken, maar wel wijn in huis halen voor het geval dat blijkt dat zij toch echt veel belang hechten aan alsnog een alcoholisch drankje?
quote:-Suze- schreef op 28 december 2015 @ 13:31:

Thee met zoet

Wijn met hartige hapjes

Eten met wijn

Koffie met chocolade

Dit.

Al zou ik na aankomst vragen of ze thee (of koffie) willen. Zo niet, dan ga je meteen voor de wijn met hartige hapjes. Tenzij ze om 11 uur ´s ochtends komen
Ik heb een Marokkaanse collega die haar teamgenoten een geheel traditionele diner haf voorgeschoteld. De reacties waren zeerpositief. Doe waar je van nature goed in bent en goed kent. Succes gegarandeerd.
Oja, en juist op jullie manier doen. Superleuk zou ik dat vinden!
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Als jij in jullie cultuur geen wijn gewend bent, en jullie drinken hem dus zelf niet, zou ik hem gewoon weglaten. Niet te krampachtig doen over dingen die je niet gewend bent, en voor mezelf sprekend, ik zou me niet prettig voelen als gast als de gastvrouw dingen voor me gaat doen waarover ze onzeker is, omdat ze die niet kent.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 13:33:

bij de koffie een glas calvados of Amaretto..

Verraaier

(Zie je naam)
quote:MevrouwJack schreef op 28 december 2015 @ 13:30:

Hier heb je waarschijnlijk niks aan, maar ik zou het leuk vinden om dan het hele bezoek op jullie manier te doen, lijkt me een leuke ervaring als gast.100% mee eens
not all who wander are lost
ik vind het eigenlijk juist van gastvrijheid getuigen om te proberen het je gasten zo veel mogelijk naar de zin te maken? ikzelf drink bv geen safari toch heb ik t in huis voor degene die dat wellicht graag wil.
quote:erizo schreef op 28 december 2015 @ 13:38:

[...]

Verraaier

(Zie je naam)
En ik zou zeker geen dure likeur er voor kopen, als je die zelf niet drinkt, en de kans groot is dat zij hem ook niet drinken. Als je een fles wijn koopt kun je, als zij er maar 1 of 2 glaasjes uit drinken altijd nog zeggen: Neem maar mee want hier blijft hij staan.
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 13:40:

ik vind het eigenlijk juist van gastvrijheid getuigen om te proberen het je gasten zo veel mogelijk naar de zin te maken? ikzelf drink bv geen safari toch heb ik t in huis voor degene die dat wellicht graag wil.

Ik zou me weer ongemakkelijk voelen als er voor mij dingen gedaan worden die erg ver buiten het normale leven van de gastvrouw/heer omgaan.

Ik bedenk me nu dat ik thee heb voor de gasten die dat heel erg graag willen, dus eigenlijk pas ik me ook aan, maar ik heb geen safari, port of sherry in huis, want dat vind ik zelf niet lekker
kan ik me ook best goed voorstellen, als je niet oppast heb je een kast vol met aangebroken flessen waar misschien net een glaasje uit is.
quote:MevrouwJack schreef op 28 december 2015 @ 13:30:

Hier heb je waarschijnlijk niks aan, maar ik zou het leuk vinden om dan het hele bezoek op jullie manier te doen, lijkt me een leuke ervaring als gast.Was ook mijn eerste gedachten. Ik zou dan wel voor een flesje wijn zorgen, mocht de nood heel hoog zijn
Ik zou het toch op jullie eigen manier doen, leuk juist! Die mensen kunnen wel een dagje zonder wijn hoor, dat zou in ieder geval wel goed zijn
Hoe erg het ook is, chocola helpt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven