Stoomoven met ovenfunctie

11-01-2016 08:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Nu ben ik pas geleden bij een Miele kookworkshop geweest van de stoomoven. Ik kwam hier helemaal enthousiast van thuis. Helaas is Miele een ontzettend duur merk en denk ik dat we dit er niet voor uit gaan geven. We willen namelijk ook nog een combioven met magnetron. Na wat speuren op het internet leek ons Atag ook wel een goed en betaalbaar merk, maar daar lees je dat de bodem kan gaan roesten, omdat het een geëmailleerde binnenkant heeft. Heeft iemand ervaring met de stoomovens van beide merken of misschien een tip voor Eem ander goed en betaalbaar merk?
Find people who will make you better (M. Obama)
Knappe marketing van Miele.

Maar als je geld en plek zat hebt, is het vast een leuk extraatje in je keuken.
.
Ja, dat doen we heel goed
Kennis heeft al meer dan een jaar een stoomoven en gebruikt dat ding vrijwel dagelijks. Hij is er dolenthousiast over. Hij heeft een Miele. Hij zegt altijd dat hij eerder een stoomoven zou kopen dan een vierpits gasstel. Wat uit die oven komt vind ik in elk geval goed te eten.
Als je graag een stoomoven wilt, zou ik gaan voor een combistoomoven. De oven met magnetron zou ik dan laten vallen. In de praktijk gebruik je die toch bijna niet. Een combistoomoven kan hetzelfde als een combi- oven met als extra de stoomfunctie. De combi- oven met magnetron is alleen "handig" als je dranken wil verwarmen ( thee of warme melk). Voor de rest biedt het geen toegevoegde waarde. Ik heb beide (combistoomoven en combi- oven met magnetron) maar de laatste gebruik ik zelden.

Ik zou dus lekker voor de Miele combistoomoven gaan. Krijg je geen spijt van!
Aan het typen...............
Ontdooien gaat ook net zo goed als in een magnetron? Brood, vlees?
.
Ontdooien doe ik nooit. Dus dat weet ik niet.
Ik heb een stoomfunctie op mijn oven (IKEA), maar nog nooit gebruikt....

Misschien moet ik er binnenkort eens een moot zalm en wat groente in gooien om mee te beginnen!

Tips zijn welkom...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Bij de betere merken (Siemens en Miele) krijg je bij aankoop van een stoomoven een kookworkshop gratis of tegen een kleine vergoeding. Dit zou ik je aanraden, want het is geen kwestie van "gooi het er maar in en we zien wel".
Ik vind de boerenkool bij hem uit de stoomoven lekker. Hij snijdt de aardappelen in kleine blokjes. Hij doet de boerenkool in een soort ijzeren vergiet en stoomt die kort. Dan gaan de aardappelen erop en daarboven rookworst. Dat stoomt hij weer en dan mixen. Het is in nog geen twintig minuten gaar in elk geval.
quote:PattyJupiter schreef op 11 januari 2016 @ 09:47:

Ik vind de boerenkool bij hem uit de stoomoven lekker. Hij snijdt de aardappelen in kleine blokjes. Hij doet de boerenkool in een soort ijzeren vergiet en stoomt die kort. Dan gaan de aardappelen erop en daarboven rookworst. Dat stoomt hij weer en dan mixen. Het is in nog geen twintig minuten gaar in elk geval.Aardappels en boerenkool zijn toch altijd in 20 minuten gaar.
.
Boerenkool in 20 min gaar...ben jij wel gaar haha.. Veel te kort joh
quote:moonlightdreamer schreef op 11 januari 2016 @ 09:58:

Boerenkool in 20 min gaar...ben jij wel gaar haha.. Veel te kort johOh. Ik dacht dat alle koolsoorten max 20 minuten nodig hadden. Maar boerenkool is nou net de enige soort die ik nooit maak.
.
We hebben sinds 6 jaar een stoomoven van Miele en ik gebruik 'm zowat dagelijks. Miele is inderdaad duurder dan andere merken. Maar als ik vriendinnen mag geloven kan onze stoomoven van Miele veel meer en is hij veel gebruiksvriendelijker. Dus als je het kunt betalen, gewoon gaan voor de Miele stoomoven.
quote:impala schreef op 11 januari 2016 @ 09:49:

[...]

Aardappels en boerenkool zijn toch altijd in 20 minuten gaar.

Het gaat in elk geval sneller dan bij mij. Volgens mij zit het een kwartier in de oven (schatting). Ik denk dat

de winst erin zit dat die stoom 120 graden is en het bij mij best lang duurt voordat het water kookt. Bij hem barst de worst ook niet open en ik vind de kool mooi groen. Broccoli ook, dat blijft heel mooi groen. En regenboogwortelen zien er veel beter uit. Als ik die dingen kook, giet ik al die leuke kleurtjes af.
Wij hebben sinds 2-3 jaar de combistoomoven van Atag en zijn er dagelijks heel blij mee. Maken er veel in klaar qua groenten, rijst, vis, brood, cake etc. Gebruiken hem ook om een 2e dag iets op te warmen, blijft veel mooier en lekkerder in de stoomoven. Het duurt wel eens langer dan in een magnetron maar de smaak maakt dat meer dan goed. We hebben verder nog een gewone oven en 3-pits inductie kookplaat en missen de magnetron niet.

Roest heb ik nog niet ontdekt en ben alleen maar positief over Atag.
quote:PattyJupiter schreef op 11 januari 2016 @ 10:55:

[...]

Het gaat in elk geval sneller dan bij mij. Volgens mij zit het een kwartier in de oven (schatting). Ik denk dat

de winst erin zit dat die stoom 120 graden is en het bij mij best lang duurt voordat het water kookt. Bij hem barst de worst ook niet open en ik vind de kool mooi groen. Broccoli ook, dat blijft heel mooi groen. En regenboogwortelen zien er veel beter uit. Als ik die dingen kook, giet ik al die leuke kleurtjes af.Blijft in de magnetron ook mooi heel en groen. Dat wordt eigenlijk ook gestoomd, onder het folie waar ik de schaal mee afdek.
.
Ik heb ook een combi stoomoven en doe er veel te weinig mee, zet toch nog steeds snel een pannetje op het vuur, heb ook nog niet ontdekt hoe je vlees moet braden en stomen tegelijk, ik heb het apparaat (niet goedkoop) van Bosch zou hem wel weer opnieuw kopen, omdat ik de warmte van een magnetron niet lekker vind.
Ik vind het dus best lastig koken in het stoomapparaat. Helaas ik zou wel graag eens goede recepten willen, kan ze niet echt vinden op internet.
wat zou je daarmee kunnen doen? Soms zie je wel dat ze een bakje water onderin de oven zetten dus dat moet dan het alternatief zijn
it's a big club and you ain't in it
quote:beeertje schreef op 11 januari 2016 @ 08:53:

Als je graag een stoomoven wilt, zou ik gaan voor een combistoomoven. De oven met magnetron zou ik dan laten vallen. In de praktijk gebruik je die toch bijna niet. Een combistoomoven kan hetzelfde als een combi- oven met als extra de stoomfunctie. De combi- oven met magnetron is alleen "handig" als je dranken wil verwarmen ( thee of warme melk). Voor de rest biedt het geen toegevoegde waarde. Ik heb beide (combistoomoven en combi- oven met magnetron) maar de laatste gebruik ik zelden.

Ik zou dus lekker voor de Miele combistoomoven gaan. Krijg je geen spijt van!wahh? Een magnetron niet nodig? Ik kan niet overleven zonder!!
it's a big club and you ain't in it
Ik heb nu ongeveer 5 jaar geen magnetron meer, ik heb hem nog niet één x gemist.
Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn! Ik geloof zeker dat de Miele een heel goede aankoop is, maar ik ben er nog niet over uit of we zoveel geld willen uitgeven. We willen wel graag 2 ovens, want met 1 oven komen we er wel vaak een te kort. Misschien dan niet met magnetron, want wellicht gebruik je die toch minder als je een stoomovens hebt....

@pioenrooske; jullie hebben veel plezier van Atag, is die oven nog een beetje snel op temperatuur qua stomen of moet je eerst 10 minuten wachten?

@appelscha; hoe lang duurt dit bij de Miele? Heb je hogedruk of lagedruk?
Ik heb de hogedruk stoomoven van Miele. Ik heb ook een losse gehad van Miele. Ik zou nooit meer zonder willen maar dan wel een hoge drukstoomoven. Alles is supersnel klaar. Wel nog een andere oven er naast nemen.
Qua stomen is geen opwarmtijd nodig. Wel als je de combifunctie gebruikt, dus bijvoorbeeld brood bakken met beetje stoom er bij. Dan moet de oven normaal opwarmen. Het is natuurlijk geen hoge druk stoomoven en sommige dingen duren iets langer dan in de pan. Maar het makkelijke is dat je het er in zet en er geen omkijken meer naar hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven