Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
Ik vind het echt raar dat ze dat doen zonder overleg. Bij het kdv waar mijn kind ging gaven ze dingen als chips als het als traktatie was geweest mee naar huis zodat je als ouder zelf kan bepalen of je het geeft. Ik zou dit ook met andere ouders overleggen of desnoods even met de directie praten om te vragen wat het beleid hier over is.

18 mnd vind ik te jong om zomaar chips te geven. Het kan wel gebeuren op een verjaardag of op de zondagmiddag (ik noem maar wat) maar dan kan je dat zelf bepalen.

Als jij het raar vindt moet je het bespreken. En niet zo laten omdat je denkt dat je dan een zeikmoeder bent.
Zo wat een reacties al in korte tijjd, fijn!

Banba ik heb idd al gedacht om het met andere ouders te bespreken, ik zit in de oudercommissie dus de lijnen zijn kort. Ik vind het ook erg vervelend dat ik idd niet wist dat dit gebruikelijk is. Dit is mij nooit gezegd eerder.

Mamzelle natuurlijk komt ze erachter wat lekker is. En ik wil haar ook absoluut niet op laten groeien zonder lekkere dingen. Maar ik wil zelf kunnen bepalen op welke leeftijd en wanneer. Ik besef me dat ik dit niet altijd in de hand zal kunnen blijven houden. Maar ze is nog maar 18 maanden......En nee ik leef niet op rozijntjes en liga maar ben wel een bewuste eter. Helemaal nu ik moeder ben en dus een voorbeeldfunctie heb.

Daarbij gaat het hier over een baby groep (0-1,5 jaar)
Bij ons vroegen ze trouwens wel een keer of het goed was dat ze met een groepje van de oudste kindjes naar de Mac gingen. Daar aten ze dan frietjes en mochten de kindjes spelen in dat glazen speelhok. Dat vond onze zoon echt toen zo vreslijk leuk, niet normaal meer. En nog steeds is de Mac een groot feest. Mij doe je er geen plezier mee want ik eet geen vlees, maar als er iets speciaals is en hij mag kiezne dan wordt eht de Mac. Prima. Geen problemen mee.
Ik zou het in dat geval zeker de oudercommisie voorleggen.
The time is now
Mijn dochter van 18 maanden krijgt ook wel eens chipjes, of een zoute stengel op een verjaardag ofzo. Heel soms geef ik haar in het weekend een stuk of 10 van die nibbitringetjes en dat is dan feest! Ik heb overigens nog nooit gehoord dat ze bij ons op het kdv chips geven. Af en toe bakken ze wel eens pannekoeken als extraatje. Knakworstje of kipnugget krijgt ze thuis ook wel eens als we frietjes eten. Ik geef ze zelf als tussendoortje een doosje rozijntjes of een mini ontbijtkoekje en dat vindt ze ook heerlijk, maar als we ergens op visite zijn krijgt ze ook wel eens een ander koekje. In het begin was ik daar heel strikt in, maar ik heb het niet altijd zelf in de hand, man is daar bijv. een stuk makkelijker in, vindt het vaak moeilijk om iets te weigeren als hij met haar ergens op bezoek is.
Overigens vind ik je geen zeikmoeder hoor, ik wilde gewoon weten wat er achter zit om je kind niet iets lekkers te geven.

Het is je goed recht.
gefrituurde zooi vind ik onnodig. Ik zou zo een kleintje ook geen patatje geven of zo.

Lika, hartig is vaak slechter dan al dat zoets hoor. Zeker frituur zooi.

Pindakaas is gewoon gezond. Alleen jammer dat het boterhammetje blijft plakken aan gehemelte.

Waar het eigenlijk om gaat is dat chips, kipnuggets, niet vanzelfsprekende voedingsmiddelen zijn om te geven op een kdv. Ik ben er tegen, net als vele anderen. Anderen vinden het prima. Maar de tegens zijn teveel (ik denk ook irl) om het zomaar te geven zonder medeweten van de ouders.

Bij mijn dochter op het kdv vroeger werd er bij de intake over dat soort zaken vooraf gepraat.
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:09:

Het kind van mijn zusje mag op de creche niet eens een lange vinger als de anderen dat wel krijgen.

Ik heb er nooit bij nagedacht of ik dat wel of neit wilde voor mijn zoon. Na zijn eerste verjaardag zijn we losser geworden met eten en deed hij gewoon mee, dus een mariakaakje of lange vinger op de creche als drie-uurtje. Geen probleem.Dit vind ik ook geen probleem. Ik vind chips wel anders dan een koekje.
Pindakaas is inderdaad gezond, zeker voor kleintjes.
Ik zou het ook zeker aan de oudercommissie voorleggen, bij ons op het kdv geven ze ook geen chips. Tractaties worden altijd meegegeven zodat je zelf kunt bepalen of je het aan je kindje wil geven of niet en wanneer. ik probeer zelf altijd iets te tracteren wat zo gezond mogelijk is (rozijntjes/danoontje o.i.d. in een leuke verpakking)
quote:chance schreef op 18 oktober 2008 @ 23:18:

[...]

Dit vind ik ook geen probleem. Ik vind chips wel anders dan een koekje.Waarom dan?
Op zich snap ik wel dat je je dochter er nog jong voor vind, ik vind het voor een babygroep ook wat raar (zoon hier krijgt normaal gesproken thuis ook geen chips e.d.) maar is het echt erg als ze het af en toe wel krijgt?

Star, wat is er zo erg aan een keer iets gefrituurds eten? Omdat het vet is? Met mate is vet echt niet zo erg, helemaal niet voor kinderen. En wat is er erg aan een knakworstje terwijl hele kinderdagverblijven massaal vol smeerworst worden gestopt???
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:03:

Ik moet het eerste kind nog tegen komen wat liever een tomaat eet dan een snoepje of chipje.

Ik geloof je wel, maar ik ken ze niet. En dat komt echt neit omdat ze op het kinderdagverblijf weleens iets hebben gekregen. Ik heb ook liever chocola dan een stuk komkommer.

de mijne dus :P

overigens als ik mag kiezen kies ik ook niet voor chocolade (hou ik niet van koekjes wel!)

de reden dat ik t niet wil(de) ze hebben nog een heel leven voor zich waar ze zich met snoepjes vol kunnen stoppen. ik wilde als bassis een gezond eetpatroon mee geven.

wij hebben zelf zelden wat in huis aan snoep en chips. ik koop voor de kinderen weleens wat nu ze ouder zijn maar ik kan niet zeggen dat dat snel op is (bv van de zomer een hele grote weckpot oudhollands snoep gekocht bij de H*M*, die staat hier nog steeds met een laag snoep er in, ze vragen er niet om)

bij verjaardagen eten ze chips oid en op de peuterspeelzaal krijgt mijn dochter weleens snoep met een verjaardag. soms krijgen ze ipv een gewoon toetje een ijsje. patatjes en pizza eten we weleens maar als ze mogen kiezen wat we eten willen ze standaard 'pasta' (= ratatouille)

ik heb totaal niet het idee over verantwoord te zijn en/of ze wat te kort te doen (ik doe mijzelf ook niks te kort)
Frituur an sich (patatjes) vind ik niet erg, maar kipnuggets en knakworsten is gewoon seperatorvlees en dat krijgt kind niet.

Smeerworst en paté enzo ook niet, want da's ook afval.
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:03:

Ik moet het eerste kind nog tegen komen wat liever een tomaat eet dan een snoepje of chipje.

Ik geloof je wel, maar ik ken ze niet. .

je kent er ééntje, Whop De mijne vindt fruit lekkerder dan een koekje, als hij mag kiezen.

En het allerliefste eet hij zoute haring. Als hij mag kiezen tussen speelgoed en haring, dan is voor hem de keus makkelijk.

(en nee, dat heeft hij niet van zijn moeder )
quote:Lika schreef op 18 oktober 2008 @ 23:12:

[...]

Maar het is niet eens iets waar heel veel suiker in zit zoals snoep op zo, het gaat om hartige dingen (wat nibbits, knakworstjes en kipnuggets). Eerlijk gezegd heb ik dat veel liever dan al die zoetigheid op brood. En iemand schreef dat ze ook niet wilde dat haar kind pindakaas kreeg op brood. Waarom niet dan? En wat mocht je kind wel op brood dan? Zoon had een koemelk allergie en ik wasjuist blij met dingen als pindakaas omdat hij op de creche anders alleen maar smeerworst (veel meer troep) of zoetigheid op brood kon eten.

Ik geef mijn dochter ook geen pindakaas op brood. Ze krijgt smeerkaas, bio jam, bio fruitstroop of vega pate. Het klinkt zo wel erg verantwoord....

Misschien ook naief maar heb er nooit bij stil gestaan dat ze misschien wel zoetigheid of pindakaas op brood krijgt op het kdv.

Na aanleiding van het "chips"verhaal vraag ik mij dit inderdaad af. Als ze wat anders krijgt dan thuis wil ik dit gewoon weten. Ik ga dit ook uitzoeken.

Tijdens de intake heb ik duidelijk aangegeven wat ze van mij mag eten en wat niet.
Af en toe een paar chipjes, daar zal zo'n kind echt niets van krijgen. Elke dag een hele zak is natuurlijk een ander verhaal, maar daar is hier toch helemaal geen sprake van? Zo verschrikkelijk ongezond is het nou ook weer niet.

Choose your battles wisely zou ik zeggen.
quote:Star schreef op 18 oktober 2008 @ 23:21:

Frituur an sich (patatjes) vind ik niet erg, maar kipnuggets en knakworsten is gewoon seperatorvlees en dat krijgt kind niet.

Smeerworst en paté enzo ook niet, want da's ook afval.

oké, helder. Maar op veel kinderdagverblijven is meerworst zo ongeveer het meest gebruikte broodbeleg, dus dan verbaast mij de ophef over knakworstjes.

Chance, pindakaas is veel gezonder dan smeerkaas (zitten veel smeltzouten in), dus waarom krijgt je kind geen pindakaas dan?

Overigens hier ook vega smeerworst (want gezonder en bovendien eet ik vrijwel geheel vegetarisch) maar zoon mag van mij op het kdv wel gewone smeerworst eten.
Ach Fussie, dat is mazzel hebben. Mijn kind kan me weleens verbazen door zomaar zelf om een appel te vragen, maar meestal is het toch een snoepje of koekje. Hij eet elke dag fruit op school maar groenten krijg ik er niet in helaas, op paprika na waarvan we al vanaf een jaar hebben gezged dat het kinderkauwgum is , dat gaat er dus wel in.

Ik ben ook voor een gezond alternatief, bak liever popcorn dan hem paprikachips te geven bijvoorbeeld, maar je kunt er nu eenmaal niet altijd bovenop zitten. En dat doe ik dus ook niet.
Weet je wel hoeveel rotzooi er in smeerkaas zit?
quote:Lika schreef op 18 oktober 2008 @ 23:28:

[...]

oké, helder. Maar op veel kinderdagverblijven is meerworst zo ongeveer het meest gebruikte broodbeleg, dus dan verbaast mij de ophef over knakworstjes.

Chance, pindakaas is veel gezonder dan smeerkaas (zitten veel smeltzouten in), dus waarom krijgt je kind geen pindakaas dan?

Overigens hier ook vega smeerworst (want gezonder en bovendien eet ik vrijwel geheel vegetarisch) maar zoon mag van mij op het kdv wel gewone smeerworst eten.

Ik maak er geen ophef over

Vega smeerworst van de AH is hartstikke lekker.
Oei ik vind het moeilijk maar fijn dat jullie mij aan het denken zetten. Ik wil geen strijd aangaan over iets waar ik niet over heb nagedacht.

Lika mijn dochter houdt niet van pindakaas, een paar keer geprobeerd bij oma. Mijn vriend en ik eten geen pindakaas dus het is hier ook niet in huis.

Smeerkaas koop ik van eru, is voor kindjes speciaal met minder/geen smeltzout erin.

Gefrituurd eten vind ik ook nog niet nodig. Mijn dochter krijgt zo af en toe een patatje (als wij het bijv in een restaurant eten of bij papa op het werk) Maar ook niet als maaltijd. Zie ik nog geen toegevoegde waarde van in.

Shining waarom ik een koekje anders vindt dat chips? Tsja ben geen voedingsexpert dus corrigeer me als ik het mis heb maar gevoelsmatig vind ik een koekje verantwoorder dan chips. Vind chips te zout. Daarbij vind ik chips (ook voor mijzelf) eten iets voor zo af en toe. Niet dagelijks. een koekje eet je sneller (bij de koffie bijv) De uitzondering van chips eten komt nog wel. Natuurlijk krijgt ze dit later wel. Vind het nu gewoon nog niet nodig
Ik vind het een slechte zaak, eerlijk gezegd, dat een kdv als extraatje chips en kipnuggets op het menu heeft staan. Ik zou mijn kind niet graag willen leren dat je chips eet als "gewoon" tussendoortje, in plaats van je cracker om vier uur 's middags. Ik eet zelf ook geen chips om vier uur 's middags, omdat ik dat een slechte eetgewoonte vind. Niet een gewoonte die ik mijn kind bij zou willen brengen dus.

Ik vind dit in een heel andere categorie vallen dan een koekje bij de thee. Sowieso al vanwege het zout: daar zijn die kleine niertjes helemaal niet op gemaakt. Maar ook omdat dat koekje bij de thee op de lange termijn onschuldiger is om als eetgewoonte aan te houden dan chips of kipnuggets om vier uur 's middags. Nu kan zo'n kleintje dat vet misschien wel hebben, maar op de lange termijn níet. In zo'n koekje zit alleen maar suiker, wat voor je bloed niet veel anders is dan bijvoorbeeld het zetmeel uit de aardappels. Bij vet is dat een ander verhaal.

Ik vind chips (en kipnuggets) traktaties die horen bij een bijzondere gelegenheid, zoals een verjaardag of voor mij part bij het weekend. Ik zou ook raar staan te kijken als ze een stukje slagroomtaart zouden krijgen op het kdv als tussendoortje. Voor mij valt dit in dezelfde categorie.

Knakworsten vind ik een ander verhaal. Als je smeerleverworst op brood geeft, dan moet een knakworst ook gewoon kunnen.

Al zou ik persoonlijk beide voedingsmiddelen niet op prijs stellen, vanwege de reden die Lika al aangeeft: het is de slechtste kwaliteit vlees die je kunt verzinnen, die schotel ik mezelf al niet eens voor. Laat staan een kind dat nog zo volop in de groei is.
qwertu; jij verwoordt precies wat ik bedoel. Je zegt het alleen iets bondiger!
Trouwens, Whopper, uit onderzoek is gebleken dat kinderen die je de vrijheid geeft en die je beide dingen aanbiedt (snoep en fastfood op de ene tafel, groente en fruit op de andere), ze in eerste instantie uit hun dak gaan bij de slechte tafel. Maar na verloop van tijd, als het nieuwe en ontdeugende eraf is, gaan ze vanzelf toch naar de andere tafel om precies die komkommer en tomaat te pakken waarvan jij beweert dat geen kind ze prevaleert boven snoep of chips.

Mijn persoonlijke opvatting over snoep en chips e.d. is overigens dat zo lang ze er zelf niet naar taalt en geen weet van heeft, ik haar ook niet wijzer hoef te maken dan ze is. Zodra ze wel dat soort dingen interessant vindt (en ze snapt dat mijn koekje géén rijstewafel is), mag ze van mij gewoon een koekje of voor mij part zelfs een chipje. Maar niet zomaar, net zoals ik dat zelf ook niet zomaar koop of eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven