KDV ziektes, hoe vaak is jouw kleine ziek?

19-10-2008 20:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ff voor de weet!

Ik weet dat het "normaal" is dat als je kind op een KDV zit hij/zij dan gewoon vaker ziek is. Maar wat is vaker?? Ik heb een dochter van bijna 1 jaar en die is echt om de 2 weken ziek. Van kleine verkoudheidjes tot echt serieus ziek zijn.

De verhalen van, dan heeft ze het eerste jaar alles wel gehad, begin ik zo onderhand ( 2weken voor haar 1e verjaardag) niet meer te geloven.

Ervaringen?
verkouden zijn er wel veel (ik werk er) maar echt ziek valt echt wel mee.
Hoi Bibi,

Lastig om te vergelijken (net als bij alles als het over kids gaat). Ons zoontje gaat twee dagen per week naar de creche sinds dec 07. Afgelopen week heeft vriend hem voor het eerst op moeten halen ivm koorts. Hij is een keer griepig geweest tijdens kerst (dus geen creche) en in juni een aantal dagen diarree (maar mocht wel naar de creche).

Wij hebben dus erg weinig ziekte gehad.

Veel sterkte!
Mijn dochter is aan de lopende band ziek geweest sinds ze naar het kdv gaat. In de drie maanden dat ze er nu heen gaat, is ze nog geen twee hele weken achter elkaar naar het kdv geweest.

Niks gewend, die dame van mij.
Hier ook weinig ziekte.

Dochter (nu 4,5) is vanaf haar 5e maand naar het KDV geweest en ze was inderdaad wel regelmatig verkouden, maar ziek eigenlijk nooit. Ze heeft ook nooit een dag KDV gemist.

Neefje van ongeveer dezelfde leeftijd was om de haverklap ziek (ooronstekingen bij de vleet, bij elke tand en kies die doorkwam flinke koorts etc etc).

Het zal dan ook meer te maken hebben met de constitutie van je kind, dan sec met het KDV.
Het eerste jaar is mijn zoontje bijna non-stop verkouden geweest in het verkoudheidsseizoen (zoals ik het maar noem). Nu heerste er weer verkoudheid op de creche en waren er veel kinderen ziek dus is hij ook weer snipverkouden. Tsja, je doet er weinig aan (want gezond eten doet hij al).
Thnx voor de snelle reacties

Ze is nu bijna 1 en ze gaat sinds haar 4e maand naar het KDV. Het is niet zo dat we haar steeds thuis moeten houden. Ze gaat maar 1 dag per week. De andere 2 dagen passen mijn ouders op. We hebben haar nu 1 dag thuis moeten houden en 2 keer op moeten halen. Verder zijn ze gelukkig niet zo heel streng. Waardoor ik haar tot 38.5 niet hoef op te halen, als ze er niet zoveel last van heeft. Dat scheelt dus. Maar als ze daar dus die ene dag is geweest. Kun je er de dagen op natellen wanneer ze weer of verkouden of ziek wordt.
Zwiepje was ook het hele eerste jaar ziek. Hij ging aan het begin 4 dagen, later 5 maar is nooit een hele week gegaan. Elke week was hij wel twee dagen ziek. Totdat hij zijn buisjes kreeg en zijn keelamandelen weg zijn gehaald. Nu is hij in de afgelopen 2 jaar nog geen 4 keer ziek geweest....Heerlijk!
Dochter van tien maanden gaat nu ruim zeven maanden naar de crèche en we hebben haar één keertje opgehaald wegens niet zo lekker (hier moet je ze wel komen halen bij 38.5). Ik denk idd dat het meer te maken heeft met hoe vatbaar je kind is.
Dochter is 2,5 en is in haar hele leven misschien 5x een beetje ziek geweest, inclusief waterpokken een keer. Ze gaat vanaf 16 weken naar het KDV.

Zoon is net 1 geworden, gaat sinds 4 maanden naar het KDV en is in zijn hele leven 1x een beetje ziekig geweest, plus een paar hele lichte verkoudheidjes.

Ze gaan beiden 3 dagen.
Onze zoon gaat sinds 2 maanden naar het kdv en is sindsdien ongeveer chronisch verkouden. Op het CB zeiden ze tegen me dat dit wel kan aanhouden totdat ze 2 jaar worden. Daarna hebben ze wel een mega afweersysteem :-) Wij moeten dus nog even...verder is zoon er niet ziek van ofzo, alleen zn neus zit continue dicht. Maar zo lang hij er niet al teveel last van heeft, maak ik me niet al te druk hierover.
dochter nu bijna 11 maanden, en sinds 4 maanden oud op het KDV, maar echt niet vaak ziek. twee keer koorts gehad, en een paar keer verkouden.
Mijn jongens zijn nu 3,5 en 5. Tot zo'n driekwart jaar terug waren ze ook aan de lopende band ziek. Ik werd er totaal moedeloos van. Het heeft er zeker ook toe bijgedragen dat ik mijn baan niet meer trok.

Ze zijn nu allebei verkouden, maar ook dat was al heel lang geleden. Een verademing!

Dat ziek-zijn begon bij ons toen de oudste naar de peuterspeelzaal ging, hij was toen 2,5 jaar. De jongste is 1,5 jaar jonger dus was/werd net 1. Sindsdien was het dus hommeles. Eerst de één ziek, nog niet beter en nummer twee ook ziek, op die manier altijd overlap en dan nummer twee nog uitzieken.

Mijn huisarts zei dat ze er vaak zo rond de vier vanaf zijn, jongens dan, en dat het bij meisjes dan vaak begint. Maar dat is geen wetenschappelijke constatering lijkt me, meer haar inschatting en praktijkervaring.

Maar het klopte hier dus wel.

Vorige week las ik cijfers over gemiddeld aantal keer verkouden per jaar dat een kind is. Dat is enorm, ik ben die cijfers vergeten maar het was iets van tussen de 10 en wel 28 keer, in die orde van grootte.

Er zijn kinderen bij wie het dan bij een snotbel blijft, maar een ander is gelijk ziek met koorts. Zo was het bij de mijne.

Dan ben je mooi de lul! Maar ach, zolang ze gewoon weer opknappen kan het altijd veel erger.

xx lisa.
Kinderen zijn gemiddeld zo'n 12 keer per jaar verkouden, dat is heel normaal en gezond. De 28 keer die Lisa noemt lijkt me vrij problematisch, aangezien je dan meer dan 2x per maand verkouden moet worden, zo snel is het meestal niet eens over
zoon gaat vanaf 4 maanden naar de creche. 3 dagen per week. Echt ziek is hij nooit geweest. Wel heel vaak verkouden. Hij is nu 22 maanden.
Kinderen zijn nooit naar KDV geweest, en (op een aangeboren afwijking na, maar die telt hier niet :-) echt nog nooit ziek geweest. In zes jaar twee keer een paar dagen een snotneus geloof ik en beide één keer koorts.

Ze zijn gewoon nooit verkouden. Ook geen kinderziektes gehad, nog niet tenminste. Ze hebben vanaf hun eerste verjaardag af wel altijd heel veel met andere kinderen gespeeld, bij oppasmoeder, psz en nu op school natuurlijk, Maar ook als die andere kids ziek worden- en in de incubatrietijd met mijn kinderen glaasjes drinken delen enzo- die van mij worden het niet.

Ik dacht altijd dat ik hele gezonde kinderen had met lekker veel weerstand, maar nu lees ik hier dat vaak verkouden zijn gezond is

Ik weet (hoop) niet dat ze hun portie op oudere leeftijd nog krijgen, maar als ik naar mij en mijn man kijk.. wij zijn eigenlijk ook nooit ziek of verkouden.

Zijn er meer mensen met dit blijkbaar vreemde verschijnsel ?

Ik ga dit alles nu heel, heel hard afkloppen.
Oudste: aan de lopende band ziek vanaf een maand of 6 tot een maand of 12.

Jongste: nooit ziek geweest.

Misschien ligt het dus ook aan het kind. Mijn oudste is tot haar derde jaar ook erg vatbaar geweest voor ernstige luchtweginfecties in de winter. Daar is ze gelukkig wel overheen gegroeid. Jongste heeft dat nooit gehad, is zelf nauwelijks verkouden geweest in haar leven.
Dochter gaat 2 dagen per week naar het kdv sinds ze 4 maanden is, ze is nu 20 maanden. In al die tijd heb ik haar 2 keer op moeten halen in verband met ziek zijn, en in totaal 3 of 4 keer vrij moeten nemen of dagen ruilen omdat ik haar te ziek vond om te gaan. (Vriend en ik nemen in die week dan beide 1 dag voor rekening).

Ze is wel heeeeel veel verkouden, maar meestal gewoon loopneus, dus geen geel/groene snotterbellen, en ze hoest regelmatig.

Ik vind het wel meevallen dus.

Het meest lastige vond ik het wel vorige winter, de winter dat ze een jaar werd. Toen nam ze heel veel virussen mee naar huis, zelf was ze dan 1 dagje hangerig, niet ziek, maar ik en vriend werden daar echt ziek van. We wisselden elkaar de hele winter af...... enkel verkoudheden en buikgriep. Hoop dat we nu zoveel weerstand hebben opgebouwd dat we er de komende jaren van af zijn...

Ben zelf trouwens nooit naar de opvang geweest, alleen psz, maar had voor ik naar de kleuterschool ging alle kinderziekten al gehad, dus wat dat betreft gaat het mijn dochter beter af....
Onze zoon (nu ruim 2) gaat vanaf dat ie 10 weken is 3 dagen per week naar het KDV.

Hij is vanaf die tijd elke maand wel een keer flink verkouden geweest en ook elke maand wel 1 of 2 dagen ziek thuis.

Ik dacht ook dat t na 1 jaar hopelijk wel zou ophouden. Dat was ook zo: vanaf dat hij 1 jaar en 3 maanden is (dus eigenlijk na 1 jaar KDV!) is ie nog steeds regelmatig verkouden maar hij heeft er geen korts meer bij en voelt zich ook minder ziek dus kan en mag hij dan gewoon lekker gaan spelen bij de kindjes.

Bij ons klopt dus dat 1e jaar!
Onze dochter gaat ongeveer 1 a 2 dagen per week naar een KDV. Ziek is ze het eerste jaar frequent geweest. Vaak koorts, af en toe overgeven, diarree. Maar verkouden is ze echt nog nooi geweest. Dat klinkt onwaarschijnlijk, maar het is echt zo. Ze is nu 2,5 jaar oud.
Het eerste half jaar dat ie op het kdv zat was ie wel om de week verkouden...was het net over begon het weer.

1 keer waterpokken gehad, maar dat moeten ze toch krijgen.

Verder moet ik zeggen dat het me heel erg meevalt hoor! Krijgen er prima weerstand van. (is nu 1,5)
Onze dochters gaan allebei fulltime naar de creche.

Oudste was zeker elke maand verkouden, veel snot en hoestpartijen, maar niets ernstigers dan dat. Nog nooit ook maar echt verhoging gehad. Nu is ze bijna 22 maanden en nog wel regelmatig verkouden, maar niets meer dan wat ik zelf ook af en toe heb.

Jongste is bijna 9 maanden en heeft nu net twee oorontstekingen gehad (in 1 maand zelfs) met flinke koorts (uit de hand gelopen verkoudheden in combinatie met tanden) dus daar vrees ik eigenlijk ook wel het ergste voor voor de komende anderhalf jaar of zo. Vent en ik hebben nog nooit zoveel vrije dagen op moeten nemen voor een ziek kind dan de laatste zes weken.

Nou ja, ik blijf mezelf maar voorhouden, nu twee jaar bikkelen, als ze straks naar de lagere school gaan dan hebben ze het tenminste achter de rug. Toch. Please.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven