Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie per mail

23-01-2016 19:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zo ongeveer 10 jaar geleden dat ik gesolliciteerd heb. In de vacature waar ik op wil reageren staat dat ik een brief kan schrijven of een mail kan sturen. Als je een mail stuurt, stuur je dan je motivatie ook nog in een bijlage of zet je die in de tekst van de mail?
in de bijlage
Die stuur je als bijlage mee en dan de CV ook als aparte bijlage :-)
Ik stuur een brief met cv, liefst in pdf. In de mail verwijs ik naar de bijlagen. Ik ben een keer afgewezen omdat mijn mail er slordig uitzag. Bij mij zag de mail er prima uit, maar als de ontvanger een ander mailprogramma heeft, kan de opmaak er heel anders uitzien.
En wat zet je dan in de mail zelf?
quote:nerdopviva schreef op 23 januari 2016 @ 19:38:

Ik stuur een brief met cv, liefst in pdf. In de mail verwijs ik naar de bijlagen. Ik ben een keer afgewezen omdat mijn mail er slordig uitzag. Bij mij zag de mail er prima uit, maar als de ontvanger een ander mailprogramma heeft, kan de opmaak er heel anders uitzien.Ja daarom heeft een brief ook mijn voorkeur, dan kan ik hem zelf op mooi papier uitprinten met de goede lay out.
Geachte heer/mevrouw,

In de bijlage vindt u mijn sollicitatiebrief.

Met vriendelijke groet,

Thydnllv
Vergeet dan niet erbij te vermelden op welke vacature je solliciteert!

Hierbij zou ik graag willen solliciteren op de vacature van ........
quote:Rasonkel schreef op 23 januari 2016 @ 19:39:

[...]

Ja daarom heeft een brief ook mijn voorkeur, dan kan ik hem zelf op mooi papier uitprinten met de goede lay out.Gewoon als PDF meesturen, dan kan er niets gebeuren.
quote:Rasonkel schreef op 23 januari 2016 @ 19:38:

En wat zet je dan in de mail zelf?

"Geachte mevrouw ..., / Geachte heer ...,

Naar aanleiding van de vacature op uw website, solliciteer ik hierbij naar de functie van ... Ik verwijs u graag naar de bijlagen bij deze e-mail.

Als u hierover nog vragen heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Rasonkel"

Of iets in die richting.
quote:Rasonkel schreef op 23 januari 2016 @ 19:39:

[...]

Ja daarom heeft een brief ook mijn voorkeur, dan kan ik hem zelf op mooi papier uitprinten met de goede lay out.

Ik zou dat toch even checken met de ontvanger. Misschien wil die persoon wel alles digitaal hebben omdat het zo makkelijker is op te slaan (ik moet er zelf niet aan denken dat ik papieren post krijg; moet je het weer gaan scannen om te kunnen archiveren).

En het is printen, niet uitprinten. Uitprinten is een combinatie van printen en uitdraaien....
Ik zou zeker geen brief sturen. Waar ik werk zitten we daar absoluut niet op te wachten (ondanks dat het, voor de vorm, wel in de vacature staat).

Mail is veel handiger, kan gewoon op gereageerd worden. Veel overzichtelijker voor de ontvanger!

En idd PDF van maken, dan blijft de lay-out gelijk!
summer is a state of mind
quote:viva1966 schreef op 23 januari 2016 @ 19:58:

[...]

Ik zou dat toch even checken met de ontvanger. Misschien wil die persoon wel alles digitaal hebben omdat het zo makkelijker is op te slaan (ik moet er zelf niet aan denken dat ik papieren post krijg; moet je het weer gaan scannen om te kunnen archiveren). En dan kan je meteen vragen of ze de motivatie in een apart document willen of dat een e-mail + CV voldoende is.

En het is printen, niet uitprinten. Uitprinten is een combinatie van printen en uitdraaien....
quote:viva1966 schreef op 23 januari 2016 @ 19:58:

[...]

Ik zou dat toch even checken met de ontvanger. Misschien wil die persoon wel alles digitaal hebben omdat het zo makkelijker is op te slaan (ik moet er zelf niet aan denken dat ik papieren post krijg; moet je het weer gaan scannen om te kunnen archiveren).

En het is printen, niet uitprinten. Uitprinten is een combinatie van printen en uitdraaien....Helaas heb je ongelijk: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/uitprinten
Geen brief sturen. Je maakt daarmee een ouderwetse indruk (bij mij in ieder geval wel en ik werk in een branche die als conservatief bekend staat).
quote:nerdopviva schreef op 23 januari 2016 @ 19:59:

[...]

Helaas heb je ongelijk: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/uitprintenDan wordt het tijd dat het onderwijs wordt aangepast: bij Nederlands op het VWO wordt uitprinten toch echt niet goed gerekend. Al van diverse boze neefjes en nichtjes gehoord die boos waren op de docenten.
Zet in het onderwerp van de mail iets als 'sollicitatie functie vacaturenummer xxx'

En zorg ook voor een goede bestandsnaam van je CV en motivatiebrief, met je naam en de functietitel etc, zodat ze al weten wat het is vóór ze het bestand openen. En inderdaad beide als PDF, vooral je CV kan erg in de war schieten.
Inderdaad per mail en als pdf file sturen. Ik zet in de mail altijd voor de zekerheid ook nog mijn contactgegevens.

Oh en niet sturen vanaf een hotmailadres met een naam als krolliebollie@hetemeel maar een net mailadres.
Hotmail kan prima als het een net emailadres is.

Zoiets als sexymeisje@hotmail.nl of feestbeestje@hotmail.nl kan idd niet.
Dank je wel voor alle duidelijke antwoorden en tips. Bij de vacature staat dat je je brief met cv kunt sturen of een mail kunt sturen. Omdat de brief als eerste genoemd werd, ging ik er van uit dat dat hun voorkeur heeft...
quote:Desiree19881 schreef op 23 januari 2016 @ 19:42:

Vergeet dan niet erbij te vermelden op welke vacature je solliciteert!

Hierbij zou ik graag willen solliciteren op de vacature van ........

Je WILT niet graag solliciteren naar de functie van,

Je solliciteert naar de functie van.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Rasonkel schreef op 23 januari 2016 @ 20:21:

Dank je wel voor alle duidelijke antwoorden en tips. Bij de vacature staat dat je je brief met cv kunt sturen of een mail kunt sturen. Omdat de brief als eerste genoemd werd, ging ik er van uit dat dat hun voorkeur heeft...

Ik denk eerlijk gezegd dat er vrijwel geen enkel bedrijf meer is wat liever brieven dan e-mails krijgt..

E-mails kun je ook veel makkelijker archiveren en als ze het echt op papier willen lezen hebben ze het zelf snel genoeg uitgeprint.
Niet eens met degenen die zeggen dat je je sollicitatie in de mail zelf schrijft. En de sollicitatiecommissies waarin ik heb gezeten was het gebruikelijk dat men de brief en het cv als bijlage meestuurde. Wij printten die dan uit om te lezen en eventueel aantekeningen op te maken voor het gesprek.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 23 januari 2016 @ 21:10:

Niet eens met degenen die zeggen dat je je sollicitatie in de mail zelf schrijft. En de sollicitatiecommissies waarin ik heb gezeten was het gebruikelijk dat men de brief en het cv als bijlage meestuurde. Wij printten die dan uit om te lezen en eventueel aantekeningen op te maken voor het gesprek.Waar zie je die?
huh hoezo niet eens

niemand zegt dat je het in de mail moet intypen. Iedereen heeft het over een bijlage met de brief en cv

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven