Ostheopathie?
zondag 19 oktober 2008 om 14:14
Een collega van mij is met hun huilbaby naar een osteophaat geweest. Bleek dat er een nekwerveltje scheef zat. Na de behandeling was het goed. Heb er zelf geen ervaring mee dus, maar mogelijk anderen wel. Zou het wel na overleg met je huisarts doen. O ja, het is osteophaat, dus met maar 1 'h'. Zoekt wat makkelijker op internet. Sterkte!
zondag 19 oktober 2008 om 14:31
Bedankt voor de reacties!
We houden het gewoon op een ostheopathie-persoon, hihi.
We zijn door de kinderarts doorverwezen naar de huilbaby-poli, weet ook niet zo goed wat ik daar kan verwachten, maar we gaan het zien. Heb een beetje het idee dat ze daar 'de schuld' op ons zullen schuiven, terwijl alles wat ik over ostheopathie lees, bij het kindje zelf vandaan komt.
Twee uitersten dus!
Koemelkallergie is uitgesloten, maar dat overstrekken moet toch een oorzaak hebben.
Ik zal daar een balletje over ene ostheo-dinges opgooien.
We houden het gewoon op een ostheopathie-persoon, hihi.
We zijn door de kinderarts doorverwezen naar de huilbaby-poli, weet ook niet zo goed wat ik daar kan verwachten, maar we gaan het zien. Heb een beetje het idee dat ze daar 'de schuld' op ons zullen schuiven, terwijl alles wat ik over ostheopathie lees, bij het kindje zelf vandaan komt.
Twee uitersten dus!
Koemelkallergie is uitgesloten, maar dat overstrekken moet toch een oorzaak hebben.
Ik zal daar een balletje over ene ostheo-dinges opgooien.

zondag 19 oktober 2008 om 14:32
Positief!!!
Dochter is nu 6 maanden. Spuugde veel, was onrustig, wilde niet slapen, had voorkeurshouding en overstrekte zich steeds. Na een paar consulten is dat verminderd en zelfs weggegaan! De onrust ging uit haar lijfje, ik kon haar weer 'wakker wegleggen' .
Echt een aanrader dus. Veel verzekeringen vergoeden het (deels).
Vraag eens op je consultatiebureau, bij ons zijn ze heel positief en hebben ze mij ook een adres gegeven van een goed centrum.
Succes, groetjes,
Carrrie.
Dochter is nu 6 maanden. Spuugde veel, was onrustig, wilde niet slapen, had voorkeurshouding en overstrekte zich steeds. Na een paar consulten is dat verminderd en zelfs weggegaan! De onrust ging uit haar lijfje, ik kon haar weer 'wakker wegleggen' .
Echt een aanrader dus. Veel verzekeringen vergoeden het (deels).
Vraag eens op je consultatiebureau, bij ons zijn ze heel positief en hebben ze mij ook een adres gegeven van een goed centrum.
Succes, groetjes,
Carrrie.
zondag 19 oktober 2008 om 15:15
Ik roep het maar weer eens: een osteopaat wordt niet gecontroleerd door tuchtrecht, staat niet in het BIG-register (waarin zorgverleners met een erkend diploma staan vermeld) en je weet dus niet of iemand goed of slecht is in zijn vak. Ik zou geen risico's nemen met zo'n kleintje, en als je per se naar een osteopaat wilt, kies dan een kinderfysiotherapeut die dit erbij doet. Maar waarom niet eerst even afwachten of ze op de huilbaby-poli misschien niet juist hele goede adviezen hebben voor je? Hopelijk hebben jij en je kindje snel rustigere tijden!
zondag 19 oktober 2008 om 15:16
Lieve Zwitsal, Allereerst heel veel sterkte, die eerste weken vallen zowiezo al niet mee zeker niet als je kleintje veel huilt. De verwijzing naar de huilbabypoli lijkt me in elk geval heel goed, fijn dat dat al zo snel opgepakt is. Het ene hoeft het ander ook niet uit te sluiten, je kunt best zelf een ostheopaat zoeken die ervaring heeft met baby's en toch ook naar de huilbabypoli gaan. Daar zullen ze waarschijnlijk (na lichamelijke oorzaken uitgesloten te hebben!) vooral gedragsadviezen geven. Dat houdt dan weliswaar in dat jullie adviezen zullen krijgen over hoe jullie er mee om gaan maar dat betekent niet dat de oorzaak bij jullie gezocht zal worden, dat zijn echt twee verschillende dingen! Als ze geen lichamelijke oorzaak kunnen vinden kan het probleem wel benaderd worden via het (jullie) gedrag, dan gaat het over oplossingen en niet over oorzaken. Gewoon met een open blik heen gaan dus en de eventuele adviezen ter harte nemen. Verder eens met de posting hierboven, ostheopathie is een alternatieve geneeswijze en hoewel ik er veel goede dingen over gehoord heb en zelf ostheopaten tot mijn collega's mag rekenen weet ik niet of een en ander wetenschappelijk onderbouwd is. Heel veel sterkte.
zondag 19 oktober 2008 om 16:26
Ik heb ook goede ervaring met osteopaat, voor me zelf en voor mijn dochter toen zij als baby niet kon poepen.
Osteopaat is wel iemand die begonnen is meestal als fisiotherapeut en manueltharapeut en daarna nog doorgeleerd heeft voor osteopatie.
Als je veel bv. rugpijn hebt, dan kan het best zijn dat hij aan je darmen gaat drukken omdat er iets in de rug drukt.
Ik kan het moeilijk uitleggen maar je kunt het zo opzoeken op het internet. Ze zoeken de oorzaak ipv de plek te masseren.
Het kan zijn dat een baby heel snel is geboren en een nekwervel klem heeft gekregen daardoor. Of klem heeft gezeten in de buik, wat dan tot uiting komt als baby is geboren.
Ik vind het wonderdokters.
En ik krijg het gewoon vergoed van d ezorgverzekering, tot een bepaald bedrag.
Ik ga vaak voor klachten er naar toe en na paar dagen zijn bij mij de klachten stuk minder. En vaak is een behandeling van 3x al heel goed tot over.
Osteopaat is wel iemand die begonnen is meestal als fisiotherapeut en manueltharapeut en daarna nog doorgeleerd heeft voor osteopatie.
Als je veel bv. rugpijn hebt, dan kan het best zijn dat hij aan je darmen gaat drukken omdat er iets in de rug drukt.
Ik kan het moeilijk uitleggen maar je kunt het zo opzoeken op het internet. Ze zoeken de oorzaak ipv de plek te masseren.
Het kan zijn dat een baby heel snel is geboren en een nekwervel klem heeft gekregen daardoor. Of klem heeft gezeten in de buik, wat dan tot uiting komt als baby is geboren.
Ik vind het wonderdokters.
En ik krijg het gewoon vergoed van d ezorgverzekering, tot een bepaald bedrag.
Ik ga vaak voor klachten er naar toe en na paar dagen zijn bij mij de klachten stuk minder. En vaak is een behandeling van 3x al heel goed tot over.
zondag 19 oktober 2008 om 16:45
Anastacia, een osteopaat is lang niet altijd een fysiotherapeut. Elke gek mag zich osteopaat noemen hier in Nederland, het is geen beschermd beroep. Dat wil niet zeggen dat het niet kan helpen (wetenschappelijk onderlegd is het ook niet), maar ik zou altijd voor de zekerheid gaan en een fysiotherapeut kiezen, dus niet zomaar een losse osteopaat.
zondag 19 oktober 2008 om 18:12
Ik heb toevallig vrijdag een ostephaat gebeld voor een afspraak, mijn dochter is 6 wkn te vroeg geboren, spoed keizersnede, en een stuit, dus ja!! En nu overstrekt ze zich enorm, vanaf dag 1 al en heb t gevoel dat t alleen maar erger word, ze word steeds stijfer.
Ik hoor alleen maar positieve ervaringen van mensen die er geweest zijn voor hun babietje dus ga t gewoon proberen en hoop dat hij wat voor ins kan betekenen.
En bij mij word t ook voor de helft vergoed.
Succes
Ik hoor alleen maar positieve ervaringen van mensen die er geweest zijn voor hun babietje dus ga t gewoon proberen en hoop dat hij wat voor ins kan betekenen.
En bij mij word t ook voor de helft vergoed.
Succes
maandag 20 oktober 2008 om 11:36
Hoi Zwitsal,
Tijdens mijn bevalling is mijn zoon echt met een vaccuumpomp uit mij gesleurd en hij had ook erg last van overstrekken. Hij dronk heel erg slecht en ook zn groei liep erg achter (kreeg te weinig voeding binnen). Wij hebben 6 behandelingen bij een osteopaat gehad en hij heeft nergens meer last van. Na de eerste behandeling merkten we dat hij rustiger dronk en na een tijdje wisten we zelfs dat het tijd werd dat hij een nieuwe behandeling kreeg. De tijden tussen de behandelingen werden steeds langer en uiteindelijk was het na 6 behandelingen iet meer nodig. Inmiddels is mn zoon een jaar en is het een heerlijk ventje dat eet als een volwassene.
Succes met zoeken!
Tijdens mijn bevalling is mijn zoon echt met een vaccuumpomp uit mij gesleurd en hij had ook erg last van overstrekken. Hij dronk heel erg slecht en ook zn groei liep erg achter (kreeg te weinig voeding binnen). Wij hebben 6 behandelingen bij een osteopaat gehad en hij heeft nergens meer last van. Na de eerste behandeling merkten we dat hij rustiger dronk en na een tijdje wisten we zelfs dat het tijd werd dat hij een nieuwe behandeling kreeg. De tijden tussen de behandelingen werden steeds langer en uiteindelijk was het na 6 behandelingen iet meer nodig. Inmiddels is mn zoon een jaar en is het een heerlijk ventje dat eet als een volwassene.
Succes met zoeken!
maandag 20 oktober 2008 om 16:00
Effesbaby had in het begin veel last van krampjes en wij zijn ook naar de osteopaat geweest. Ik vond het niks maar dat lag denk ik meer aan de osteopaat zelf. Die zat te voelen en te doen maar vertelde helemaal niet wat hij deed of voelde. Het was een uur doodstil, mijn man viel bijna in slaap We waren 90 euro armer en we hebben besloten er niet meer naar toe te gaan. Maar ja ik hoor ook goede verhalen en als je een huilbaby hebt doe je alles denk ik. Veel sterkte en
dinsdag 21 oktober 2008 om 19:31
Hoi Zwitsal,
Ik ben vorige week met mijn zoontje van 9 weken naar de osteopaat geweest ivm voorkeurshouding. Ik ben naar haar doorverwezen door de kinderfysio trouwens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal geen verschil zie met hoe hij daarvoor was. Ik twijfel nu ook of ik nog wel een consult moet doen, maar misschien kun je van 1x nog niets zeggen (hoewel de osteopate zelf zei dat het gelijk effect zou hebben). Ik zit dus nog in dubio. Verwacht dus niet gelijk wonderen als je gaat, maar ik denk dat het zeker het proberen waard is.
Sterkte!
Ik ben vorige week met mijn zoontje van 9 weken naar de osteopaat geweest ivm voorkeurshouding. Ik ben naar haar doorverwezen door de kinderfysio trouwens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal geen verschil zie met hoe hij daarvoor was. Ik twijfel nu ook of ik nog wel een consult moet doen, maar misschien kun je van 1x nog niets zeggen (hoewel de osteopate zelf zei dat het gelijk effect zou hebben). Ik zit dus nog in dubio. Verwacht dus niet gelijk wonderen als je gaat, maar ik denk dat het zeker het proberen waard is.
Sterkte!
dinsdag 21 oktober 2008 om 19:54
Ik ben vandaag voor t eerst naar de osteopaat geweest, vanwege het overstrekken van mijn dochter. Dit komt met name door de keizersnede waardoor ze de spildraai hebben gemist die ze bij een vaginale bevalling wel meekrijgen, en dan imiteren ze die spildraai nu.
Maar hij heeft gevoeld, en haar linkerheupje zat vast en heeft hij losgemaakt en haar maag en milt "gekneed" en nu moet t spugen beter gaan (minder worden)
Maar ik moet nog 1x trug komen voor evaluatie en eventueel laatste behandeling.
Maar mn dochter is al sinds we terug zijn (15.30) tot nu aan t slapen hihi (met 1x wakker worden voor de fles), dus ja ik ben benieuwd of t werkt. Op zich was t een fijne man, deed heel zacht en legde alles uit wat hij deed.
Kijken of ze vanaaf der gebruikelijke jengeluurtje heeft...
Succes
Maar hij heeft gevoeld, en haar linkerheupje zat vast en heeft hij losgemaakt en haar maag en milt "gekneed" en nu moet t spugen beter gaan (minder worden)
Maar ik moet nog 1x trug komen voor evaluatie en eventueel laatste behandeling.
Maar mn dochter is al sinds we terug zijn (15.30) tot nu aan t slapen hihi (met 1x wakker worden voor de fles), dus ja ik ben benieuwd of t werkt. Op zich was t een fijne man, deed heel zacht en legde alles uit wat hij deed.
Kijken of ze vanaaf der gebruikelijke jengeluurtje heeft...
Succes
dinsdag 21 oktober 2008 om 20:54
dinsdag 21 oktober 2008 om 21:15
Anastacia, als 't maar iemand is die weet wat hij doet qua bewegingsapparaat. Zo klinkt die van jou wel.
Maar er zijn er ook zat die osteopathie wat breder opvatten, dat hele gedoe met stromen van hersenvocht wat ze manipuleren en dergelijke onzin, daar zou ik toch echt ver vandaan blijven.
Er zit trouwens een heel verschil tussen de Amerikaanse osteopathie (en de Franse) en de versie in België/Nederland.
Maar er zijn er ook zat die osteopathie wat breder opvatten, dat hele gedoe met stromen van hersenvocht wat ze manipuleren en dergelijke onzin, daar zou ik toch echt ver vandaan blijven.
Er zit trouwens een heel verschil tussen de Amerikaanse osteopathie (en de Franse) en de versie in België/Nederland.
dinsdag 21 oktober 2008 om 21:22
Ik heb, inmiddels alweer 6 jaar gelden hele positieve ervaringen met mijn zoon; toen een babay van 5 maanden.
Had een sterke voorkeurshouding, waardoor er slaapproblemen waren en ook veel oorontstekingen.
Eén behandeling was voldoende, een ander kind!
Er was bij mij ook sprake van een nekwervel die niet goed zat.
Er werd nog speciaal genoemd dat dit een veelvuldig probleem is bij bevallingen waarbij de baby te snel (zgn 'lanceren') of juist te lang in het geboorte kanaal heeft gezeten.
Ik vind het zeker het proberen waard. In Nederland is het nog niet zo heel bekend. In Duitsland, Frankrijk en Engeland al wel.
Had een sterke voorkeurshouding, waardoor er slaapproblemen waren en ook veel oorontstekingen.
Eén behandeling was voldoende, een ander kind!
Er was bij mij ook sprake van een nekwervel die niet goed zat.
Er werd nog speciaal genoemd dat dit een veelvuldig probleem is bij bevallingen waarbij de baby te snel (zgn 'lanceren') of juist te lang in het geboorte kanaal heeft gezeten.
Ik vind het zeker het proberen waard. In Nederland is het nog niet zo heel bekend. In Duitsland, Frankrijk en Engeland al wel.
dinsdag 21 oktober 2008 om 21:24
dinsdag 21 oktober 2008 om 21:54
Hoi!
ik ben niet naar een osteopaat geweest met mijn zoon maar naar een manueel therapeut.Nu moet ik zeggen dat de ene manueel de andere niet is en dat zal met osteopaten ook wel zo zijn. Voor kleine babys zou ik zowiezo echt iemand nemen die daarin ervaren is want niet alle therapeuten behandelen kleine babys juist omdat zo zo kwetsbaar zijn.
Mocht je in de buurt wonen van Zwanenburg (bij schiphol) dan is de manueel waar ik geweest ben echt een aanrader, hij heet Mark Bloemberg, moet je maar even op de site kijken (www.markbloemberg.nl)
Mijn zoon is ook geboren met de vacuum en enorm veel gehuild in het begin, heel onrustig geweest en heel weinig geslapen en deze man heeft echt wonderen verricht.
Na een aantal behandelingen ging het stukken beter.
Groot deel werd vergoed door verzekering en hij is trouwens ook fysio.
Nou heel veel sterkte ermee ik weet hoe moeilijk het is! Laat even weten hoe het ging op de huil poli!
ik ben niet naar een osteopaat geweest met mijn zoon maar naar een manueel therapeut.Nu moet ik zeggen dat de ene manueel de andere niet is en dat zal met osteopaten ook wel zo zijn. Voor kleine babys zou ik zowiezo echt iemand nemen die daarin ervaren is want niet alle therapeuten behandelen kleine babys juist omdat zo zo kwetsbaar zijn.
Mocht je in de buurt wonen van Zwanenburg (bij schiphol) dan is de manueel waar ik geweest ben echt een aanrader, hij heet Mark Bloemberg, moet je maar even op de site kijken (www.markbloemberg.nl)
Mijn zoon is ook geboren met de vacuum en enorm veel gehuild in het begin, heel onrustig geweest en heel weinig geslapen en deze man heeft echt wonderen verricht.
Na een aantal behandelingen ging het stukken beter.
Groot deel werd vergoed door verzekering en hij is trouwens ook fysio.
Nou heel veel sterkte ermee ik weet hoe moeilijk het is! Laat even weten hoe het ging op de huil poli!
woensdag 22 oktober 2008 om 09:38
Voor de meeste opleidingen moet je een HBO-opleiding in de gezondheidszorg hebben. Dus ook met een opleiding tot verpleegkundige, huidtherapeut of tandheelkunde kun je osteopaat worden. Er zijn wel verenigingen van osteopaten, die stellen mogelijk wel aanvullende eisen.
Sowieso ben ik nogal sceptisch tegenover het concept van osteopathie, omdat in de uitgebreide versie (dus meer dan alleen skelet/gewrichten behandelen) gewoon klinkklare onzin wordt verkocht (o.a. cranio-sacrale behandelingen). Dat maakt mij erg wantrouwend naar osteopaten in het algemeen. Dat een opleiding minder dan 30 dagen in ee jaar kost, helpt daar ook niet echt bij. Stel je voor, een tandarts studeert in totaal een dag of 120 op de theorie van osteopathie, en gaat dan je baby behandelen Maar blijkbaar zijn er hele volksstammen die dat verder niet uitmaakt, mensen verwijzen elkaar massaal door naar osteopaten.
Overigens zijn er dus ook osteopaten die zich wel netjes houden bij een uitgebreide vorm van fysiotherapie, da's natuurlijik prima.
Sowieso ben ik nogal sceptisch tegenover het concept van osteopathie, omdat in de uitgebreide versie (dus meer dan alleen skelet/gewrichten behandelen) gewoon klinkklare onzin wordt verkocht (o.a. cranio-sacrale behandelingen). Dat maakt mij erg wantrouwend naar osteopaten in het algemeen. Dat een opleiding minder dan 30 dagen in ee jaar kost, helpt daar ook niet echt bij. Stel je voor, een tandarts studeert in totaal een dag of 120 op de theorie van osteopathie, en gaat dan je baby behandelen Maar blijkbaar zijn er hele volksstammen die dat verder niet uitmaakt, mensen verwijzen elkaar massaal door naar osteopaten.
Overigens zijn er dus ook osteopaten die zich wel netjes houden bij een uitgebreide vorm van fysiotherapie, da's natuurlijik prima.
woensdag 22 oktober 2008 om 09:59
quote:wen schreef op 22 oktober 2008 @ 09:38:
Voor de meeste opleidingen moet je een HBO-opleiding in de gezondheidszorg hebben. Dus ook met een opleiding tot verpleegkundige, huidtherapeut of tandheelkunde kun je osteopaat worden. Er zijn wel verenigingen van osteopaten, die stellen mogelijk wel aanvullende eisen.
Overigens zijn er dus ook osteopaten die zich wel netjes houden bij een uitgebreide vorm van fysiotherapie, da's natuurlijik prima.Ik denk dat dit het overgrote deel is, in NL zeker.
Overigens zijn er dus ook osteopaten die zich wel netjes houden bij een uitgebreide vorm van fysiotherapie, da's natuurlijik prima.Ik denk dat dit het overgrote deel is, in NL zeker.
woensdag 22 oktober 2008 om 12:56
Hopelijk wel Layla. Maar juist in Nl en België zijn veel aanhangers van de uitgebreidere, kwakzalverige vorm te vinden. In de VS is osteopathie echt een medische opleiding, vergelijkbaar met die van andere artsen. Da's hier helaas niet zo. In Frankrijk zijn ostheopaten eigenlijk manueel therapeuten. Doordat de term in elk land weer een andere lading dekt krijg je ook nog een hoop verwarring.