Ik wil alleen op reis, maar man is het er niet mee eens.

27-10-2008 12:13 319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een tijdje gezocht tussen de andere onderwerpen, maar niets vergelijkbaars gevonden met mijn probleem, dus vandaar dat ik mijn eigen topic maar ben begonnen. Ik ben nu 4 jaar getrouwd met de man waar ik 6 jaar een relatie mee heb. We zijn gelukkig met elkaar en hebben samen een goedlopend bedrijfje. Nu heb ik al vanaf mijn 18e de wens om alleen een wereldreis maken. Door omstandigheden is het er nooit van gekomen. De laatste 2 jaar ben ik er toch weer erg mee bezig om dit eventueel alsnog te gaan doen. We hebben geen kinderen, dus het zou nu nog mooi kunnen voordat we er aan zouden beginnen, als het allemaal zou lukken natuurlijk. (ook niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig) Maar goed, mijn man is het er niet mee eens. Hij kan niet zonder mij zegt hij en zeker niet zo'n lange periode.(3 maanden tot een half jaar) We hebben er laatst zo'n ruzie over gehad: hij heeft aangegeven, dat als ik dit wil doorzetten ik maar van hem moet scheiden. Ik hou heel veel van hem en wil hem niet kwijt, maar hij pakt als het ware mijn droom af. Wat moet ik toch doen?
Ja maar dit is niet zomaar een droom

Door reizen kun je ontzettend veranderen, je leert nieuwe mensen kennen, maakt zoveel situaties mee, komt misschien wel voor verleidingen te staan de niet binnen de relatie passen, kortom je verandert... soms een beetje, soms heel erg

Je kunt het niet goed delen omdat je partner geen enkel idee heeft wat je echt hebt meegemaakt.

DE ingredienten voor een mogelijke enorme verwijdering in mijn ogen.

Ik zou het om die redenen totaal niet zien zitten als mijn man dat zou willen.

De zaak nog daarbuiten gelaten....

Niet elke droom hoeft toch koste wat kost te worden nagejaagd? Je wilt het allemaal, een zaak, een wereldreis in je eentje en daarna een gezin...

Soms moet je kiezen....
Reiger de relaties waren ongezond, voor beide. Maar ik zou nooit jouw relatie als 'ongezond afhankelijk' omschrijven, puur omdat het om jouw relatie gaat en wat jij en je man prettig vinden. Ik zou daar geen oordeel of label aan kunnen hangen. En een hechte band kan zoveel vormen aannemen...daar hoeft fysieke nabijheid niet altijd een rol te spelen.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 12:58:

Het bedrijf loopt goed. Het is alleen zo dat er constant iemand aanwezig moet zijn om de boel draaiende te houden. We doen alles zelf. We hebben sinds een jaartje een werknemer die mijn taken kan overnemen en hier ook daadwerkelijk toe in staat is. Mijn man werkt veel meer in het bedrijf dan ik. Ik heb nog een baantje ernaast. Hij is in principe onvervangbaar in het bedrijf. Ik niet, omdat die werknemer de taken dus kan overnemen. Het bedrijf was ook een droom van me, deze droom heb ik inderdaad wel samen met mijn man kunnen waarmaken. Ik ben nu 29, het bedrijf loopt super en als ik mijn reisdroom nog waar wil maken is dit zeg maar de voorlopig laatste kans voordat we eventueel aan kindjes zouden kunnen beginnen.Hij kan dus niet eens mee zonder het bedrijf van de hand te doen. Dat vind ik alweer een heel ander verhaal. Hij zit vast en kan alleen mee als het bedrijf van de hand wordt gedaan. Ik zou er niet blij mee zijn als mijn partner me zo voor het blok zou zetten.
Reisfan, wat is nu het probleem eigenlijk? Het bedrijf loopt dus gewoon door ook zonder jouw aanwezigheid. Wat is dan preciese de reden dat je man niet wil dat je op reis gaat? Jaloezie? Praktische zaken? Niet zonder je kunnen? Wat is het?
Ik vind niet dat ik hem voor het blok zet. Is het niet een kwestie van elkaar iets gunnen? Ik schreef 3 maanden tot een half jaar. 3 maanden zouden al super zijn, inderdaad kun je dan al heel veel zien. Het bedrijf wil hij niet van de hand doen. Hij doet dit heel graag en vindt het niet waard om dit op te geven voor een zo'n reis. Ik moet degenen die het zeiden wel gelijk geven dat ik dit zeker had kunnen aangeven voordat ik ging trouwen, maar dat heb ik dus niet gedaan. En daarnaast wil ik die reis ook graag alleen maken, omdat ik nog nooit alleen ben geweest.
Hoi reisfan,

Ik begrijp je wens op alleen op reis te gaan heel goed. Zelf vertrek ik volgend jaar voor 4 maanden in mijn eentje. Dat jij alleen wilt gaan hoeft niks te zeggen over jullie relatie, het is gewoon een gevoel van ultieme vrijheid en 'alleen de wereld aankunnen' wat trekt, althans bij mij wel.

Misschien kun je het bij die 3 maanden houden? Als je voor het eerst alleen op reis gaat zijn 3 maanden al geweldig en vol met ervaringen. Daar hoef je niet een half jaar voor weg.

Ik denk wel dat als het zo belangrijk voor je is om deze reis te maken, dat je het dan ook moet doen. Anders hou je er de rest van je leven spijt aan over.

Misschien kun je met je man bespreken hoe je hem tegemoet kunt komen? Bijvoorbeeld veel contact houden, maximaal 3 maanden weg gaan etc.?
Sensy12, het is een beetje van alles. Ik denk dat hij bang is (onterecht vind ik) dat ik niet terug kom. Praktisch, omdat hij het bedrijf graag samen met mij runt, we werken prettig samen. En hij kan niet goed alleen zijn. Hij zegt geen half jaar op mij te willen wachten. En dat geldt overigens ook voor 3 maanden.
Reisfan, je kunt toch niet bij het uitspreken van de trouwgeloftes meteen aangeven wat je in de toekomst allemaal zou willen? Sommige dromen komen met de jaren en sommige dromen die je hebt weggestopt dienen zich aan op een 'ongelukkig' moment. Elkaar daarin begrijpen en steunen lijkt me nu juist het mooie van een relatie.

Jij wilt die reis alleen maken maar ik begrijp nog steeds niet wat het probleem van je man daarmee is.....(los van het 'missen-aspect')
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:11:

Ik vind niet dat ik hem voor het blok zet. Is het niet een kwestie van elkaar iets gunnen? Ik schreef 3 maanden tot een half jaar. 3 maanden zouden al super zijn, inderdaad kun je dan al heel veel zien. Het bedrijf wil hij niet van de hand doen. Hij doet dit heel graag en vindt het niet waard om dit op te geven voor een zo'n reis. Ik moet degenen die het zeiden wel gelijk geven dat ik dit zeker had kunnen aangeven voordat ik ging trouwen, maar dat heb ik dus niet gedaan. En daarnaast wil ik die reis ook graag alleen maken, omdat ik nog nooit alleen ben geweest.Maar heb je je man wel altijd al gezegd dat je op 'n gegeven moment die reis zou willen maken? En wat vond hij er toen van? Of hoopte hij dat 't wel over zou waaien naarmate jullie zaak succesvoller werd?
Heb jij een relatie Moondancer? Zo ja, wat vindt hij ervan? En ik wil hem best tegenmoet komen met 3 maanden, maar ook dit is niet bespreekbaar.
Hm. 't Is achteraf gepraat natuurlijk, maar ik vind het gek dat als die reis altijd al zo een droom van je is geweest, dat je man daar niets van wist. Niet dat je hem in had moeten lichten over wat je ooit nog eens zou willen, maar in een relatie praat je toch met elkaar, en vooral ook over je diepste dromen en wensen enzo? Kennen jullie elkaar wel echt, wat dat betreft, wil je je wel laten kennen door je man?
Gewist omdat mijn vragen al door een ander gesteld zijn intussen. Dubbelop dus.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:14:

Sensy12, het is een beetje van alles. Ik denk dat hij bang is (onterecht vind ik) dat ik niet terug kom. Praktisch, omdat hij het bedrijf graag samen met mij runt, we werken prettig samen. En hij kan niet goed alleen zijn. Hij zegt geen half jaar op mij te willen wachten. En dat geldt overigens ook voor 3 maanden.

Je 'denkt' dat hij bang is dat je niet terugkomt? Ik zou het niet voor hem invullen maar hem vragen op te noemen wat de haken en ogen zijn en kijken of je daar samen met hem kunt uitkomen. Ook al ben ik erg van het 'leef en laat leven' in een relatie hoor je naar elkaars bezwaren te luisteren en te kijken waar je als partner elkaar in tegemoet kunt komen.

De laatste twee redenen lijken mij drogredenen. Sorry dat ik het zeg maar 'prettig samenwerken' en 'niet alleen kunnen zijn' zouden voor mij geen reden zijn om mijn droom opzij te zetten.

Maar goed, ik heb uberhaupt moeite met mensen die niet alleen kunnen zijn...dat legt een druk op je alsof je voor de opvulling van een ander verantwoordelijk bent, maar hey, that's me

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!
Reisfan, je bent nog nooit alleen geweest. In mijn ervaring is niets zo alleen, als alleen op reis zijn. Ik werd er i.i.g. erg eenzaam en soms ongelukkig van.

Is het een idee om eerst eens alleen één of twee weken weg te gaan?

Dan kun je eerst zien of dat alleen reizen wel wat voor je is. En je man kan kijken of hij die twee weken overleeft.
Nee elninjoo, ik heb dit ook niet duidelijk gemaakt. Dit omdat het inderdaad zoals Sensy12 zegt het een tijdje door mij is weggestopt en nu sinds 2 jaar weer terug is. Ik was toen inderdaad bezig met ons bedrijf, onze bruiloft, huis etc. We kunnen per jaar maximaal 2 weken op vakantie met ons tweeën en hebben ook mooie vakanties gehad, wat het gevoel van: "ik wil reizen" voor mij alleen maar sterker heeft gemaakt door de mooie plekken waar we geweest zijn. Ik snap de voorstanders van mijn man ook absoluut. Waarom is dat niet genoeg? Je hebt een lieve man, een goedlopend bedrijf, wat wil je nog meer? Nou: die reis maken. Ik ben bang dat ik er altijd spijt van zal hebben als ik het niet doe, maar ik wil mijn man ook niet kwijt. En-En is geen optie dus ja, ik weet het ook niet meer. Droom maar vergeten en altiijd spijt hebben? Gaan en mijn man kwijtraken? Zucht...
'Niet alleen kunnen zijn' vind ik ook een hele rare. Wat zou hij doen als je bij 'm weg zou gaan, het internet op en binnen een week een nieuwe dame scoren ofzo?

Maar inderdaad, als jij voor m in moet vullen wat hij voelt, dan lijkt het me (sowieso, want je zult er toch samen uit moeten komen, lijkt me) hoog tijd voor een heel open en eerlijk gesprek.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:14:

Dat is jammer. Want het is belangrijk voor jou dus ik vind wel dat wat tegemoetkomendheid van zijn kant zou mogen aangezien het om een droom gaat van jou. Zeker als jij er vrij makkelijk een tijdje tussenuit kunt piepen wb het bedrijf en hij die reiswens niet eens heeft.

Moeilijk dit. Ik zou het mijn man gunnen (met een lichte jaloezie als ik niet mee zou kunnen, ik hou van reizen ), zeker als het maar een paar maanden betrof.

Er is een reden waarom jullie hier niet in kunnen overleggen. Je hebt kans dat jij er stellig in bent en hem daarom het signaal hebt gegeven dat wat hij ook vindt, jij gaat die reis maken. Dat voelt niet prettig in een relatie, je wil toch graag dat de ander rekening houdt met jou, jouw aanwezigheid in zijn of haar leven. En dat als je hem gevoelsmatig het signaal kunt geven dat zijn gevoelens er wel toe doen, het ook makkelijker wordt voor hem het jou te gunnen.

Maar ik was er niet bij dus dat kan ik niet beoordelen.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:22:

Nee elninjoo, ik heb dit ook niet duidelijk gemaakt. Dit omdat het inderdaad zoals Sensy12 zegt het een tijdje door mij is weggestopt en nu sinds 2 jaar weer terug is. Ik was toen inderdaad bezig met ons bedrijf, onze bruiloft, huis etc. We kunnen per jaar maximaal 2 weken op vakantie met ons tweeën en hebben ook mooie vakanties gehad, wat het gevoel van: "ik wil reizen" voor mij alleen maar sterker heeft gemaakt door de mooie plekken waar we geweest zijn. Ik snap de voorstanders van mijn man ook absoluut. Waarom is dat niet genoeg? Je hebt een lieve man, een goedlopend bedrijf, wat wil je nog meer? Nou: die reis maken. Ik ben bang dat ik er altijd spijt van zal hebben als ik het niet doe, maar ik wil mijn man ook niet kwijt. En-En is geen optie dus ja, ik weet het ook niet meer. Droom maar vergeten en altiijd spijt hebben? Gaan en mijn man kwijtraken? Zucht...Heb je spaargeld van jezelf om de reis te betalen of heb je ook de inkomsten uit jullie bedrijf nodig als je weg bent? Kan dat ook nog een reden van je man zijn? Jij op reis en hij hard werken om jouw reis te betalen.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:22:

. En-En is geen optie dus ja, ik weet het ook niet meer. Droom maar vergeten en altiijd spijt hebben? Gaan en mijn man kwijtraken? Zucht...Waarom zou je over tien of twintig jaar je droom alsnog niet waar kunnen maken? Intussen is het wellicht wel mogelijk dat je man meegaat (als hij daarvoor voelt) en wellicht kan jouw man ook best een hele tijd zonder je, tegen die tijd... (Klinkt een beetje cynisch misschien, maar zo gaat het dikwijls).
Reisfan, ik denk niet dat je je antwoorden hier zult vinden. Alleen jij kunt beoordelen wat voor jou echt telt. Als je zonder wrok te koesteren je droom opzij kunt zetten en je huwelijk 'te redden' dan moet je dat uiteraard doen. Maar meestal weet je pas achteraf wat een droom opgeven met jou en je relatie doet. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar je lijkt getrouwd te zijn met iemand die grotendeels afhankelijk van jou is voor de vervulling van zijn wensen. Niet alleen kunnen zijn is echt iemands eigen verantwoordelijkheid. Stel dat hij alleen bij je is omdat hij niet alleen kan zijn...is er dan sprake van liefde of van objectivering van jou? Maar goed, misschien ga ik te ver in mijn aannames.....
Je eigen bedrijf was ook al een droom van je! Een wereldreis in je eentje is een droom van je! Wat is je volgende droom? Een minnaar? Een buitenechtelijk kind? Een vriendin? En wanneer komt je man aan bod dan?
hanZie, al ons geld zit samen op een hoop in het bedrijf. Er is genoeg geld om de reis te maken, dus nee hij hoeft er niet voor te werken om mijn reis te kunnen betalen. Gelukkig niet zeg, want dan zou het voor mij ook geen optie zijn, ik wil niet financieel afhankelijk zijn van mijn man om zo'n reis te maken.
elleninspe overdrijf je niet beetje? TO vertelt maar een fractie van haar relatie met haar man. Daar kun je toch niet meteen uit opmaken dat ze alleen met zichzelf bezig is? Wie zegt dat haar man niet ruimschoots aan bod is gekomen en zij het nu tijd vindt om haar eigen droom te verwezenlijken?
quote:elleinspe schreef op 27 oktober 2008 @ 13:30:

Je eigen bedrijf was ook al een droom van je! Een wereldreis in je eentje is een droom van je! Wat is je volgende droom? Een minnaar? Een buitenechtelijk kind? Een vriendin? En wanneer komt je man aan bod dan?Ja, dat zat ik me ook te bedenken. Durfde het alleen niet op te schrijven.
quote:elleinspe schreef op 27 oktober 2008 @ 13:30:

Je eigen bedrijf was ook al een droom van je! Een wereldreis in je eentje is een droom van je! Wat is je volgende droom? Een minnaar? Een buitenechtelijk kind? Een vriendin? En wanneer komt je man aan bod dan?Ik kan voor alle reacties begrip opbrengen, ook hartelijk dank hiervoor allemaal. Maar bovenstaande reactie: Pardon?! Waar slaat dit nu weer op?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven