Zoon (6 mnd) weigert vast voedsel
dinsdag 28 oktober 2008 om 20:43
Hij wil het écht niet. Ik ben zo'n 4 weken geleden begonnen met hem voorzichtig een paar hapjes fruitprut te geven (peer, banaan enzo). Hij leek niet zo erg enthousiast, maar ik dacht dat dat wel snel beter zou gaan, want zo ging dat bij mijn oudste twee ook. Maar nu, vier weken verder dus, zijn we zover dat hij al bij het zíen van het lepeltje zijn hoofd wegdraait of het uit mn handen mept. Volgens het CB moet ik gewoon zo doorgaan, of anders eens proberen te Rapleyen, maar als ik hem een stuk banaan of broccoli geef, dan gooit hij dat onmiddelijk op de grond.
O ja, ter info: hij krijgt BV, maar drinkt ook goed uit de fles, en ook een fles met een paar schepjes rijstebloem gaat er prima in.
Iemand soortgelijke ervaringen en/of tips?
O ja, ter info: hij krijgt BV, maar drinkt ook goed uit de fles, en ook een fles met een paar schepjes rijstebloem gaat er prima in.
Iemand soortgelijke ervaringen en/of tips?
dinsdag 28 oktober 2008 om 20:46
Lekker wachten nog, hij heeft het nog niet nodig. Dit is een uitprobeerfase. Misschien is hij er nog niet aan toe. Zeker niet dwingen en na een week of twee weer proberen. Vast voedsel is voor vanaf 6 maanden, maar dat is geen harde grens. Sommige kinderen zijn er pas later aan toe. Ik wilde i.v.m. de BV graag tot 6 maanden wachten, had er helemaaaal geen haast mee, maar dochter greep met 5,5 maanden een banaan uit mijn hand en nam een hap
Wat Supersmollie zegt vind ik ook

dinsdag 28 oktober 2008 om 21:01
No worry, hij mag het maar moet nog niet! Mijn 2e kindje heeft 2 jaar borstvoeding gehad want hij wou ook helemaal niets anders en dit was het enige wat hij wel wilde.
Nu is hij 16 jaar en 1.90 lang dus ...
Gewoon zoals Inad en kreeft zeggen een week of 2 wachten. Nooit dwingen.... Ze spugen het toch uit en vervolgens wordt het een machtsspelletje waarbij de baby wint. Jij kunt hem wel dwingen om het in zijn mondje te nemen maar niet om het door te slikken... Sommige kinderen zijn gewoon wat later.
Nu is hij 16 jaar en 1.90 lang dus ...
Gewoon zoals Inad en kreeft zeggen een week of 2 wachten. Nooit dwingen.... Ze spugen het toch uit en vervolgens wordt het een machtsspelletje waarbij de baby wint. Jij kunt hem wel dwingen om het in zijn mondje te nemen maar niet om het door te slikken... Sommige kinderen zijn gewoon wat later.
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:05
Ja, ik was ook wel van plan om het maar even te laten rusten, maar ik zou het toch best fijn vinden als hij echt wat ging eten, want ik ben de nachtvoedingen en avondvoedingen en vroege ochtendvoedingen best een beetje zat. Eigenlijk.
Volgens mijn CB moet het trouwens wel nu, en echt niet later, vanwege iets met de mondmotoriek. Niet dat dat me zoveel kan schelen, maar ik vind het altijd zo typisch dat die opvattingen zover uit elkaar kunnen liggen.
Volgens mijn CB moet het trouwens wel nu, en echt niet later, vanwege iets met de mondmotoriek. Niet dat dat me zoveel kan schelen, maar ik vind het altijd zo typisch dat die opvattingen zover uit elkaar kunnen liggen.
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:10
Ik ben met 6 maanden begonnen en het duurde ook zeker tot 7 a 8 maanden voordat ze er echt wat mee deed. Wel via de rapley methode trouwens, prakjes wilde ze niet en zo kon ze zelf aangeven wat ze wilde.
Zien eten doet eten gaat vaak op. Ga zelf fruit eten en zet hem er in de kinderstoel (of wipstoel als hij nog niet zo goed zit) bij. Als je wat fruit binnen zijn bereik legt zal hij het waarschijnlijk vanzelf een keer proberen omdat hij het jou ziet doen.
Zelfde voor groente.
Een rijstewafeltje vond ze trouwens als eerste interessant om op te kauwen en sabbelen.
Zien eten doet eten gaat vaak op. Ga zelf fruit eten en zet hem er in de kinderstoel (of wipstoel als hij nog niet zo goed zit) bij. Als je wat fruit binnen zijn bereik legt zal hij het waarschijnlijk vanzelf een keer proberen omdat hij het jou ziet doen.
Zelfde voor groente.
Een rijstewafeltje vond ze trouwens als eerste interessant om op te kauwen en sabbelen.
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:12
Ik hoop voor je dat het vaste voedsel ervoor zorgt dat de nachtvoedingen en dergelijke zullen verminderen.
Mijn zoontje is 9 maanden. Pas nu begint hij vast voedsel beter te eten en helaas doet het hier nog niet veel met de avond / nacht en ochtendvoeding.... En als ik mijn dochter als voorbeeld neem dan kan het ook nog wel even duren met die voedingen helaas. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen vast voedsel eten biedt geen garantie voor het stoppen van de avond / nacht / ochtendvoeding.
Succes ermee!!
Mijn zoontje is 9 maanden. Pas nu begint hij vast voedsel beter te eten en helaas doet het hier nog niet veel met de avond / nacht en ochtendvoeding.... En als ik mijn dochter als voorbeeld neem dan kan het ook nog wel even duren met die voedingen helaas. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen vast voedsel eten biedt geen garantie voor het stoppen van de avond / nacht / ochtendvoeding.
Succes ermee!!

dinsdag 28 oktober 2008 om 21:12
Deed mijn jongste ook. En ik vond het ook erg lastig. Ben er toen tijdelijk mee gestopt, tot ik er per toeval achter kwam dat hij gewoon 'grote mensen' eten wilde, als in: grote stukken fruit en groente, zelf uit de hand eten. Nou wil die van jou dat ook niet, maar misschien kan je iets vinden wat hij wel fijn vindt? Stukje brood? Minder fijn geprakt eten?
En als het dan nog niet lukt: mijn huisarts zei dat het geen probleem was als hij nog niet wilde eten en adviseerde om het tot 9 maand te laten rusten. Dus volgens mij valt dat met de motoriek wel mee.
Voor het doorslapen: lust hij pap? Misschien kan je dat in de avond geven?
En als het dan nog niet lukt: mijn huisarts zei dat het geen probleem was als hij nog niet wilde eten en adviseerde om het tot 9 maand te laten rusten. Dus volgens mij valt dat met de motoriek wel mee.
Voor het doorslapen: lust hij pap? Misschien kan je dat in de avond geven?
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:14
Hier een dametje van inmiddels negen maanden en ze eet nauwelijks iets van gewoon voedsel. Rapley of prut, madam wil het niet. Af en toe ene hapje en dan vind ze het verder weer overbodig. Ze groeit goed, dus ze komt niets te kort. We zetten haarbij ons aan tafel en dan wil ze ook iets hebben. Meestal eindigt het op de grond, op haar kleren, in haar oor en haar en in haar nekkie. Ach ja, sperziebonen zijn goed voor de huid zullen we maar zeggen. Niet te druk om maken, als hij zestien is wil hij alleen nog hamburgers, friet en shoarma. LOL
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:22
Hij is nu ongeveer zes en een halve maand, ik wilde met het brood nog heel even wachten. En rijstewafeltjes vind ik een beetje eng, mijn oudste had altijd de neiging daar in te gaan stikken. En ik weet wel dat de overgang naar vast voedsel geen garantie is op doorslapen, maar het valt te proberen. Ik had laatst 's avonds gekolfd en toen ik dat een nachtje in de koelkast had laten staan begreep ik eerlijk gezegd ook wel dat hij daar de nacht niet mee doorkomt: het was vooral water.
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:26
Je hebt hem toch wel het groeiboekje laten lezen he? Anders kan hij het ook niet weten
Rijstwafeltjes gaan meesatl heel goed, vooral die kleintjes van Bambix ed.
Overigens zegt het helemaal níets hoe je melk eruit ziet na het kolven. Het kan soms waterig lijken, maar het zegt weinig over de voedingsstoffen.
Ik zou gewoon even helemaal niets doen, hem bij jullie aan tafel zetten tijdens het eten en hem gewoon, als hij er belangstelling voor toont, wat fruit of groente geven in de hand.
Bij beide kinderen duurde het hier even, en doorslapen gingen ze pas toen ze véél vast voedsel kregen. Die fruithappen hielpen niets.
Succes!
Rijstwafeltjes gaan meesatl heel goed, vooral die kleintjes van Bambix ed.
Overigens zegt het helemaal níets hoe je melk eruit ziet na het kolven. Het kan soms waterig lijken, maar het zegt weinig over de voedingsstoffen.
Ik zou gewoon even helemaal niets doen, hem bij jullie aan tafel zetten tijdens het eten en hem gewoon, als hij er belangstelling voor toont, wat fruit of groente geven in de hand.
Bij beide kinderen duurde het hier even, en doorslapen gingen ze pas toen ze véél vast voedsel kregen. Die fruithappen hielpen niets.
Succes!
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:26

dinsdag 28 oktober 2008 om 21:42