snoepen en suiker voor een kind van 1,5??!!

29-10-2008 15:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wat vinden jullie van suiker,kleurstoffen en snoepen voor een kind van 1,5? Ik zelf vind het niet nodig, onze zoon weet niet eens wat snoep is. Hij is dol op rozijntjes,een blokje kaas of een stukje appel. Ben ik nou heel ouderwets,overbezorgd of heel gemeen omdat hij geen snoep krijgt.

Even voor de duidelijkheid, ik start dit topic absoluut niet om andere ouders op de vingers te tikken die hun kind wel snoep en suiker geven! Iedere ouder weet zelf wat het beste is voor zijn of haar kind, en het is niet aan mij om daar (ongevraagd) over te oordelen.Het is meer dat ik merk dat het, nu zoonlief naar de creche gaat,steeds moelijker is om onze ideeen betreffende snoep en suiker stand te laten houden.

En helemaal nu de sinterklaas en kerst tijd langzaam aan dichterbij komt, word het best lastig.

Groetjes!
Chica, je haalt hier twee dingen door elkaar.

Ten eerste is het waar dat geraffineerde suiker niets anders levert dan energie. Omdat andere koolhydraten meer te bieden hebben (vezels, vitaminen, etc.), is het verstandiger om je energie uit andere dingen te halen dan uit geraffineerde suikers. Neemt niet weg dat je in een gezond voedingspatroon best die paar extra calorieën kunt hebben: je hoeft suiker dus ook weer niet weg te laten of spastisch te omzeilen.

Ten tweede maak jij je zorgen om "suikerverslaving", wat veroorzaakt wordt door een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. En daar gaat het mis in je redenatie, want die snelle stijging wordt niet alleen veroorzaakt door geraffineerde suikers, maar ook door aardappels, pasta, witbrood, rijstebloem, gekookte wortelen, dadels, rozijntjes...

Google maar eens op "glycemische index", dan zul je zien dat er gezonde dingen bestaan die slechter voor je bloedsuiker zijn dan suiker. Die suikerverslaving waar jij het over hebt, die voorkom je dus niet door bijvoorbeeld enkel geraffineerde suikers weg te laten (maar elke avond aardappelpuree met gekookte wortelen te eten, om maar een dwarsstraat te noemen).

Het maakt voor de werking in je bloed niet uit of een suiker "natuurlijk" is of niet. Dat misverstand heeft diabeten decenialang op een suikervrij dieet gehouden, terwijl ze wel gewoon aardappels en witte rijst mochten eten. Gelukkig weet men intussen beter en mogen ook diabeten gewoon suiker gebruiken. Gewoon met mate, zoals voor iedereen gezond niet ongezond is.
quote:Chica34 schreef op 29 oktober 2008 @ 17:18:

Maar nogmaals, wat ik al zei, ik ben niet falikant tegen suiker, ik ben wel falikant tegen overvloedig snoepen van kinderen van 1,5 jaar. Nogmaals ze mogen best snoepen maar alles met mate. En nee een blokje kaas is ook niet gezond net als die chippies die ze nemen of die spekkies de ze eten, maar zolang het met mate is, is er niks verkeerds aan. En dat geldt ook voor vetten en zouten, alles met mate.

Ehhh, wij beweren toch ook niet anders?

Verder alles wat Q ook zegt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Vanaf een jaar of 1.5 ben ik bij de kinderen begonnen met af en toe een snoepje of wat lekkers. Bij de oudste wat later, bij haar broer wat eerder (die ziet zijn zus tractaties meenemen en dan is het een beetje raar om hem niets te geven). Ze snoepen hier gewoon met mate en ik hoop dat ze dat blijven doen. Ben het met de meeste hier eens dat suiker gewoon in een normaal eetpatroon kan (ik geniet zelf ook dagelijks van een koekje of een stuk ontbijtkoek bij de koffie, snoep vergeet ik zelf vaak in huis te halen, maar dat krijgen ze bij de oppas).

Wat snaaien op verjaardagen betreft: ik heb de kinderen geleerd dat ze even aan mij moeten vragen voordat ze iets van tafel pakken. En op een gegeven moment is het genoeg. Tot nu toe werkt dat hier prima.
Mijn dochter van 3,5 krijgt elke dag om 4 uur een tussendoortje en dan mag ze kiezen. Ik heb altijd in huis: soepstengels, rijstwafels, tarwekoekjes van Zonnatura, rozijntjes en Dora koekjes. Ze kiest hier erg gevariaard in, zo heeft ze nu de voorkeur voor rijstwafels. Snoepjes haal ik soms en die mag ze dan ook kiezen, alleen niet elke dag/week. Gelukkig is ze niet zo'n zoetekauw, ze heeft liever een hapje uit de parmezaanse kaas :-)

Ze drinkt ook het liefst water of appelsap/diksap, daarbij let ik op dat er geen suikers in zitten.

Maar haar helemaal niet geven doe ik niet meer. Wel heb ik dat gedaan toen ze jonger was. Vanaf een jaar of 2,5 eet ze nu af en toe dus zoeter, daarvoor vond ik het ook niet nodig.
Oudste is nu 22 maanden en we geven haar eigenlijk nooit snoep. Gelukkig is ze dol op fruit (ook suikers natuurlijk), groenten (raar kind), kaas en rijstecrackers enzo, dus ze taalt er ook niet naar. Wel krijgt ze soms wel eens kinderyoghurtjes dus suikerloos is ze niet. Ook eten we regelmatig ovenfriet en die krijgt ze ook (eet volledig met de pot mee).

Zo nu en dan bakken ze wel eens cakejes of zo op de creche en dan krijgt ze er ook een mee naar huis. Die mag ze dan uiteraard lekker opeten, maar tot nu toe heeft ze nooit actief naar snoep of koek gevraagd. Maar als ze druiven of zo eet dan blijft ze om meer vragen.

Ik zou me zeker niet te stram aan het suikerloos zijn vasthouden in ieder geval. Alles met mate.
quote:Heyjij schreef op 29 oktober 2008 @ 16:35:

ik vind het trouwens ook vreemd als er gezegd word dat als de ouders snaaien het kind het ook mag. ouders koffie en daarna een biertje, kind ook dan maar?nee joh ; pa aan het bier , ma aan de rosé want hoerahoerahetisfeestdusvergeetjedieet en je koter aan een flesje water........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kijk , dat ze niet eindeloos door mogen blijven eten als er wat op tafel staat .... prima . Maar helemaal niets , dat vind ik altijd zo lullig .

Voor sommige grote mensen zou een eigen bakje ook weleens handig zijn , trouwens
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, pa en ma aan de taart en kind krijgt dan een soepstengel. Nou is er niets mis met een soepstengel (hier vinden ze die heerlijk), maar ik vind dat altijd zo sneu. Bij een verjaardag hoort toch taart of iets extra's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven