Konijn op studentenkamer

03-03-2016 10:06 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Mijn konijn zit in de zomer buiten en nu in de winter staat het in de veranda. Je ruikt het toch echt wel hoor, dus op een studentenkamer gaat het toch echt de geur van je kamer beheersen lijkt mij.
Wij hebben ons konijn binnen lopen, erg gezellig. Wij zijn alleen in het begin erg streng geweest tegen ons konijn. Zorgen dat je kabels zijn weggewerkt en afstraffen als ze ergens aan knagen. Hier erg consequent in zijn. Ons konijn knaagt nu nergens meer aan. Ons konijn loopt los als we thuis zijn, en als doet zijn behoefde in zijn hok in een speciaal bakje. Het scheelt dat je deze een paar keer per week gewoon even leeg kan gooien. Het hok zelf maken we 1 x per week schoon. We doen onder de houtsnippers kattenbakvulling zodat het niet stinkt.

Als ons konijn s'nachts in zijn hok moet begint hij nog wel is te stampen en te knagen aan het hok dat hij eruit wil. Dit gaat dan best hard, we doen er dan een kleedje onder het hok zodat we het niet zo goed horen (wij slapen boven). Verder is het erg gezellig, konijn ligt vaak bij ons op de bank.
1 konijn maar? Waarom geen koppeltje?
Buiten, met een grote ren waar hij/zij altijd in kan. En met een maatje (het best is de combinatie m/v, waarbij je het mannetje laat castreren), want konijnen zijn groepsdieren en het is echt zielig om 'm alleen te laten zitten.
Belachelijk gewoon. Konijnen horen in paren if groepen te worden gehuisvest. Buiten! Ze moeten kunnen klimmen, graven, rennen en zich verstoppen. Konijnen hebben heel veel ruimte nodig. Verkijk je ook niet op de kosten. Binnenkonijnen (zielig!) worden snel ziek en een ziek konijn is altijd accuut. Mijn konijnen kosten honderden euro's per jaar aan zirg.
In ieder geval heel goed dat er ook een tweede konijn gaat komen! Ik heb zelf zowel binnen als buiten konijnen gehad en beiden heeft voordelen en nadelen. Voordeel van binnen is dat je je konijn(en) goed in de gaten kunt houden en het vaak ook eerder ziet als er iets aan de hand is. Van stank had ik geen last, mits het hok natuurlijk wel regelmatig schoongemaakt wordt. En bij loslopen moet je uitkijken voor geknaag, al hangt dat van het konijn af. Ik heb ook wel een konijn gehad dat nooit knaagde, maar een ander beetje continu gaatjes in mijn kussen en bank. Mijn konijnen waren 's nachts nooit heel actief. Een heel enkele stampen, maar zeker niet dagelijks.

Op een balkon kun je in principe goed konijnen houden en als het goed is afgezet kunnen ze ook dagelijks vrij rondlopen op het balkon.
TO geeft aan dat er in de zomer een vriendje bij komt.
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
Jij kan nooit een ander konijn vervangen. Konijnen die binnen los mogen lopen zijn niet veel beter af hoor.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 10:13:

Mijn konijnen kosten honderden euro's per jaar aan zirg.Echt? Wij hebben een koppeltje, al 7 jaar. Nog niet ziek geweest.
quote:tippex schreef op 03 maart 2016 @ 10:15:

TO geeft aan dat er in de zomer een vriendje bij komt.Twee konijnen op een studentenkamer?? Ik hoop maar dat het een grap i
quote:Bibi1973 schreef op 03 maart 2016 @ 10:15:

[...]

Echt? Wij hebben een koppeltje, al 7 jaar. Nog niet ziek geweest.ze zijn pas 7. Wacht maar.
Het is mijn topic niet meds, geef alleen aan dat TO al aangeeft dat er in de zomer een konijn bijkomt.
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 10:16:

[...]

ze zijn pas 7. Wacht maar.Ja, wie weet.
quote:tippex schreef op 03 maart 2016 @ 10:16:

Het is mijn topic niet meds, geef alleen aan dat TO al aangeeft dat er in de zomer een konijn bijkomt.Ja snap ik
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 10:13:

Belachelijk gewoon. Konijnen horen in paren if groepen te worden gehuisvest. Buiten! Ze moeten kunnen klimmen, graven, rennen en zich verstoppen. Konijnen hebben heel veel ruimte nodig. Verkijk je ook niet op de kosten. Binnenkonijnen (zielig!) worden snel ziek en een ziek konijn is altijd accuut. Mijn konijnen kosten honderden euro's per jaar aan zirg.Honderden euro's. Hoe zo dat dan? Ik heb al 15 jaar konijnen en er gaan jaren voorbij dat ik alleen de kosten van de vaccinaties heb (+ voer en stro uiteraard). Afgelopen zomer toevallig een hardnekkige aanval van vachtmijt, en dat koste me totaal iets van 90 euro denk ik. Maar er gaan dus ook jaren voorbij dat ik maar 1 keer per jaar bij de dierenarts kom. En tot nu toe zijn alle konijnen +10 jaar geworden, maar misschien heb ik gewoon geluk.
Konijnen zijn wel vatbaar voor ziektes... Geen idee waarom maar ze zijn echt zo dood! Bovendien lijkt me jouw kamer echt niet groot genoeg. Ze hebben al een behoorlijk hok nodig. Zeker als je er twee in wilt proppen
quote:anky schreef op 03 maart 2016 @ 10:18:

[...]

Honderden euro's. Hoe zo dat dan? Ik heb al 15 jaar konijnen en er gaan jaren voorbij dat ik alleen de kosten van de vaccinaties heb (+ voer en stro uiteraard). Afgelopen zomer toevallig een hardnekkige aanval van vachtmijt, en dat koste me totaal iets van 90 euro denk ik. Maar er gaan dus ook jaren voorbij dat ik maar 1 keer per jaar bij de dierenarts kom.vaccinaties, anti myasis, oogzalven, metacam, ik heb er een met snot. eentje met ec. Er is er altijd wel eentje met abces.
quote:teletubbie1234 schreef op 03 maart 2016 @ 10:21:

Konijnen zijn wel vatbaar voor ziektes... Geen idee waarom maar ze zijn echt zo dood! Bovendien lijkt me jouw kamer echt niet groot genoeg. Ze hebben al een behoorlijk hok nodig. Zeker als je er twee in wilt proppenHoeft echt niet als je weet wat je moet doen. maar dat kost geld
in een goed hok kunnen ze rechtop staan, springen is er uitloop naar buiten en een nachthok. Binnenklimaat is ook slecht voor konijnen
Even een off topic vraagje, 1 van mijn konijnen is overleden, kan ik bij de ander (jaar of 6,7) weer een nieuw (jong) konijn plaatsen of wordt dat knokken. Ze loopt dag en nacht los in de tuin overigens.
en stinken doet het ook. Niet de keutels wel de urine
Een konijn op een studentenkamer lijkt me geen aanrader. Binnen gaat het toch snel ruiken (ookal maak je de bak elke dag schoon als een konijn plast hangt er toch een amoniageur maar op een klein balkon zou ik zielig vinden voor het konijn. Dan kan het nooit lekker de benen strekken, rennen en gekke sprongen maken (vooral dat laatste doen konijnen graag als ze goed in hun vel zitten). Mijn ervaring met konijnen is, dat ze echt ruimte nodig hebben. Verder moet je zoals gezegd bij konijnen erg alert zijn op hoe ze zich voelen, een konijn dat zich ziek voelt of pijn heeft stopt met eten en als je dan niet binnen een paar uur ingrijpt, loopt dat fataal af.
quote:renate73-nw schreef op 03 maart 2016 @ 10:25:

Even een off topic vraagje, 1 van mijn konijnen is overleden, kan ik bij de ander (jaar of 6,7) weer een nieuw (jong) konijn plaatsen of wordt dat knokken. Ze loopt dag en nacht los in de tuin overigens.liever een wat ouder konijn. wel eerst castreren en eerste koppeling op neutraal terrein.
Konijnen, en de meeste andere dieren, horen in het bos (of op je bord). Denk je nu echt dat dit voor een konijn een prettig leven is? Te weinig ruimte, knagen, zijn meest natuurlijke gedrag, moet hij afleren, geen gezelschap.

Je schrijft dat je op een studentenkamer woont. Mijn ervaring is, dat studenten lang niet altijd thuis zijn. Hoe ga je voor je konijn(en) zorgen als je een weekend weg bent? Als je op stage gaat? Als je bij een vriendje blijft slapen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven