Konijn op studentenkamer

03-03-2016 10:06 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik weet niet hoe groot je balkon is, maar bij de meeste studentenhuizen is dat richting de 2/3 m2. Dus dan moet het bijna wel een binnenkonijn worden, anders heeft dat beest nooit ruimte om te lopen.

En dan vind ik 15 m2 niet heel groot, aangezien je daar zelf ook op leeft. Als het er op neer komt dat het konijn vrijwel de gehele tijd in een (klein) hok zit, doe het dan gewoon niet. Heb je zelf niets aan, en is zielig voor het dier.

Qua geluid/stank. Hoeveel last je ervan hebt hangt natuurlijk ook van jezelf af. Als je heel licht slaapt, dan kan je er best last van hebben. En als het stinkt, dan moet je het vaker schoonmaken. Als je het 1 keer per week schoonmaakt, dan zal het wel gaan stinken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:00:

[...]

dat eerste kan ook een voordeel zijn, konijnen kunnen wel 17 of 18 worden, denken de studentjes daar over na?De kans dat ze 17 of 18 worden is ook weer niet verschrikkelijk groot, maar van 10-12 jaar moet je wel uitgaan inderdaad.
Bovendien zijn konijnen ook niet altijd gelijk tevreden als ze met een maatje in een ren zitten. Veel konijnen vinden uitdaging leuk, en gaan zich vervelen als elke dag hetzelfde is.

Mijn konijnen vinden het bijvoorbeeld geweldig als ik iets in het hok verander, als ik ze verschoon of als er iets anders verandert.

Denk daar ook aan, je kan ze niet in een hok dumpen en eten geven en klaar. Ze hebben echt best veel verzorging nodig.
lawaai? ik ben wel eens wakker geworden van mijn buitenkonijnen omdat ze met de voerbak tegen het gaas aan sloegen
de meeste binnenkonijnen zitten zo en dit is dus echt veel te krap, bovendien zit het dier alleen
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:02:

[...]

Ja ik hoop het maar.

Ik hoop ook maar dat ze haar konijn niet van marktplaats of uit de dierenwinkel heeft

De konijnenopvangen zitten overvol en dat zijn de gelukkige konijnen hoor, de meeste gaan binnen het jaar dood vanwege slechte verzorging en slechte huisvesting. O hij is ineens dood zeggen ze dan, ja hij wilde gisteren al niet eten. meestal gas in de darmen (slechte voeding, weinig beweging) een hele pijnlijke dood. Maar je ziet het niet omdat konijnen zich pas ziek tonen als ze bijna dood zijn. het zijn prooidieren.

De ellende is dat veel mensen niet weten dat een konijn moet blijven eten en een dag niet eten voor een konijn vaak fataal is. Evenals het misverstand dat konijnen maar 3-4 jaar oud worden en het geschikte huisdieren voor kinderen zijn, omdat ze zo lekker zacht zijn. En ze kunnen best in een hokje uit de dierenwinkel, waarin ze hun kont niet kunnen keren.

Maar als je je een beetje inleest zijn het hartstikke leuke huisdieren, waar je niet veel tijd in hoeft te steken en niet al te duur zijn.
buitenkonijnen zitten vaak zo. Mensen denken nog steeds dat dit voldoende is. Dit is veel te klein, dit zijn opfokhokken voor slachtvee.
Klopt. Hoeveel mensen ken ik niet die 1 keer per dag (en dan heeft t beestje geluk) een bak (verkeerd) vreten naar binnen geschoven krijgen.

Mijn konijnen hebben de hele dag door hooi maar krijgen ook meerdere keren per dag ander eten.

Ik ken zelfs een konijn die in een verrot klein buitenkooitje zit, alleen, en met altijd te lange tanden. Te triest, maar t jochie vond m nog leuk dus ik mocht hem niet overnemen.
In deze situatie is het gewoon niet echt verstandig. Wacht tot je je een huis met een tuin hebt en neem dan een konijn.

Hoelang kun je nog op de studentenkamer blijven?
quote:BridgetteDubois schreef op 03 maart 2016 @ 11:08:

Bovendien zijn konijnen ook niet altijd gelijk tevreden als ze met een maatje in een ren zitten. Veel konijnen vinden uitdaging leuk, en gaan zich vervelen als elke dag hetzelfde is.

Mijn konijnen vinden het bijvoorbeeld geweldig als ik iets in het hok verander, als ik ze verschoon of als er iets anders verandert.

Denk daar ook aan, je kan ze niet in een hok dumpen en eten geven en klaar. Ze hebben echt best veel verzorging nodig.Ik doe niet heel veel met mijn konijnen. Ze vermaken elkaar, dat scheelt al. Ze hebben hier de ruimte en kunnen graven, ik knutsel weleens een doolhof van oude dozen (als het niet regent) en ik verdeel het voer over de hele ren, zodat ze moeten zoeken of ik stop het in een dichtgevouwen wc rol. Kost me 5 min per dag en twee keer per week hok schoonmaken (10 min). De meeste huisdieren kosten denk ik meer tijd.
dit is hoe het hoort
quote:anky schreef op 03 maart 2016 @ 11:16:

[...]

Ik doe niet heel veel met mijn konijnen. Ze vermaken elkaar, dat scheelt al. Ze hebben hier de ruimte en kunnen graven, ik knutsel weleens een doolhof van oude dozen (als het niet regent) en ik verdeel het voer over de hele ren, zodat ze moeten zoeken of ik stop het in een dichtgevouwen wc rol. Kost me 5 min per dag en twee keer per week hok schoonmaken (10 min). De meeste huisdieren kosten denk ik meer tijd.Het zijn echte kijkdieren, maar ze willen wel aandacht hoor
Wat een smerig idee om 2 konijnen in een kamer van 15m2 te proppen. De stank is echt walgelijk

Ik vind konijnen buitendieren, en ook geen huisdieren. Ik zou er nog een keer goed over nadenken of dit wel verstandig is
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:13:

buitenkonijnen zitten vaak zo. Mensen denken nog steeds dat dit voldoende is. Dit is veel te klein, dit zijn opfokhokken voor slachtvee. [img]http://cdn.dehuisdiersuper.nl/media/cat ... tement.jpg[/img]Op zich kan zo'n hok prima, mits je er een goede dichte ren aan maakt, met ingegraven gaas. Ik heb gewoon een standaard hok, maar daaraan vast een ren uit volièrepanelen. Als ik thuis ben hebben ze nog een grote panelenren erbij (maar deze is afgedekt met een net en dus niet geheel roofdierveilig).
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:16:

dit is hoe het hoort [afbeelding]

Waarom is dat hoe het hoort? Konijnen hebben normaal een leefruimte van duizenden vierkante meters, in grote kolonies. Als je al konijnen wil houden, doe het dan op zijn minst zo:

Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 03 maart 2016 @ 11:20:

[...]

Waarom is dat hoe het hoort? Konijnen hebben normaal een leefruimte van duizenden vierkante meters, in grote kolonies. Als je al konijnen wil houden, doe het dan op zijn minst zo:

[afbeelding]Ja dit is nog beter
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:17:

[...]

Het zijn echte kijkdieren, maar ze willen wel aandacht hoorOok dat hangt weer van je konijnen af. Die van mij willen min mogelijk menselijke aandacht en hebben genoeg aan elkaar. Mensen vinden ze vooral tamelijk eng. Ik word getolereerd, maar dat komt omdat ik ze altijd eten geef en ze mij meerdere keren per dag zien.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:16:

dit is hoe het hoort [img]http://www.bunnybunch.nl/media/catalog/ ... 00x800.jpg[/img]Ik vind dit alsnog best klein. Het hok ziet er best smal uit. Zeker voor mijn 4 konijnen... maar het is allicht beter dan die slachthokken inderdaad.

[...]

[afbeelding]maar dat samenraapsel van kippen/ cavia's en konijnen door elkaar zou ik afraden. die dieren snappen elkaar niet en hebben totaal andere voedingsbehoeften. bovendien is dit zo de snackbar voor roofvogels
quote:BridgetteDubois schreef op 03 maart 2016 @ 11:22:

[...]

Ik vind dit alsnog best klein. Het hok ziet er best smal uit. Zeker voor mijn 4 konijnen... maar het is allicht beter dan die slachthokken inderdaad.voor vier heb je het dubbele aantal m2 nodig, voor grote konijnen ook weer meer ruimte
quote:anky schreef op 03 maart 2016 @ 11:16:

[...]

Ik doe niet heel veel met mijn konijnen. Ze vermaken elkaar, dat scheelt al. Ze hebben hier de ruimte en kunnen graven, ik knutsel weleens een doolhof van oude dozen (als het niet regent) en ik verdeel het voer over de hele ren, zodat ze moeten zoeken of ik stop het in een dichtgevouwen wc rol. Kost me 5 min per dag en twee keer per week hok schoonmaken (10 min). De meeste huisdieren kosten denk ik meer tijd.Dit is al meer dan menig konijn krijgt. Die zit de hele dag maar voor zich uit te staren...

[...]

[img]http://www.vogel.tryggnet.nl/img/caviaas.jpg[/]Maar dan niet met cavia's samen. Hier trouwens ook heel veel wilde konijnen, maar die zie ik voornamelijk in paartjes van twee bij ons in de tuin (dan zitten ze neus aan neus met mijn konijnen).
quote:anky schreef op 03 maart 2016 @ 11:21:

[...]

Ook dat hangt weer van je konijnen af. Die van mij willen min mogelijk menselijke aandacht en hebben genoeg aan elkaar. Mensen vinden ze vooral tamelijk eng. Ik word getolereerd, maar dat komt omdat ik ze altijd eten geef en ze mij meerdere keren per dag zien.als ze mij zien gaan ze tegen de wanden beuken om aandacht, iets lekkers, spelen
quote:BridgetteDubois schreef op 03 maart 2016 @ 11:23:

[...]

Dit is al meer dan menig konijn krijgt. Die zit de hele dag maar voor zich uit te staren...Dat klopt, maar het hoeft niet veel tijd te kosten. Voorwaarde is wel dat ze niet alleen zijn en voldoende ruimte met wat uitdaging hebben.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 maart 2016 @ 11:24:

[...]

als ze mij zien gaan ze tegen de wanden beuken om aandacht, iets lekkers, spelenHier gaan ze vooral op mijn voeten zitten en tegen mijn benen opstaan. Ik ben altijd bang dat ik per ongeluk op een pootje stap als ik de ren binnen stap. Gelukkig zijn het geen dwergjes. Maar dat doen ze alleen omdat ik 9 van 10 keer met iets lekkers kom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven