Van getrouwd naar LATrelatie, lukt dat?
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:08
Hallo allemaal,
Mijn huwelijk staat op knappen. Dit heeft meerdere oorzaken zowel intern als extern. Samen gaat het niet, maar zonder elkaar ook niet. We overwegen nu om te scheiden en dan met een LATrelatie verder te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is een LATrelatie gedoemd om te mislukken als getrouwd blijven niet haalbaar is? Of kan het juist dat beetje lucht en ruimte geven dat we nodig hebben?
Inmiddels heb ik gelezen dat je niet hoeft te scheiden om een aparte huishouding te voeren. Scheiden is dan dus wat ons betreft niet nodig (we dachten dat dit een voorwaarde was om een aparte huishouding te mogen voeren), maar wel apart wonen. Wie o wie heeft daar ervaringen mee?
Mijn huwelijk staat op knappen. Dit heeft meerdere oorzaken zowel intern als extern. Samen gaat het niet, maar zonder elkaar ook niet. We overwegen nu om te scheiden en dan met een LATrelatie verder te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is een LATrelatie gedoemd om te mislukken als getrouwd blijven niet haalbaar is? Of kan het juist dat beetje lucht en ruimte geven dat we nodig hebben?
Inmiddels heb ik gelezen dat je niet hoeft te scheiden om een aparte huishouding te voeren. Scheiden is dan dus wat ons betreft niet nodig (we dachten dat dit een voorwaarde was om een aparte huishouding te mogen voeren), maar wel apart wonen. Wie o wie heeft daar ervaringen mee?
anoniem_72976 wijzigde dit bericht op 31-10-2008 12:46
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:11
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:15
We zijn allebei met onze eigen dngen bezig. Onder andere met de oorzaken van de externe problemen. We hebben daarvoor allebei de ruimte nodig en dat botst. In die zin is inderdaad het samenwonen het grootste probleem op dit moment. Waar we, vooral mijn man, bang voor zijn is dat van getrouwd terug gaan naar latten te moeilijk is. Je moet elkaar dan meer vrij laten dan binnen het huwelijk. Vandaar dat ik ervaringen zoek.

vrijdag 31 oktober 2008 om 12:23
Ik heb even gegoogled en het is inderdaad veranderd. Voorheen mocht je geen aparte huishouding voeren en toch getrouwd zijn. Tegenwoordig mag dat wel.
Maar dat maakt de vraag eigenlijk niet anders. Wie heeft dit gedaan en werkte het? Zijn jullie weer samengekomen uiteindelijk of wonen jullie nog apart?
Maar dat maakt de vraag eigenlijk niet anders. Wie heeft dit gedaan en werkte het? Zijn jullie weer samengekomen uiteindelijk of wonen jullie nog apart?
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:26
Ik ken wel mensen die dit gedaan hebben en nu al jaren een latrelatie hebben en dit gaat wel goed. Ze zijn regelmatig bij elkaar, maar hebben ook allebei hun eigen huis.
Als het zo zeker niet werkt kun je het proberen denk ik. Dan merk je vanzelf of het gaat. Of het een kans van slagen heeft kunnen jullie zelf beter beoordelen dan wij.
Als het zo zeker niet werkt kun je het proberen denk ik. Dan merk je vanzelf of het gaat. Of het een kans van slagen heeft kunnen jullie zelf beter beoordelen dan wij.
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:27
quote:liefgirafje schreef op 31 oktober 2008 @ 12:23:
Ik heb even gegoogled en het is inderdaad veranderd. Voorheen mocht je geen aparte huishouding voeren en toch getrouwd zijn. Tegenwoordig mag dat wel.
Kun je even je bron linken? Ben erg benieuwd naar wat erachter zit dat je maar 1 huishouden zou mogen voeren als je getrouwd bent en hoe dat uberhaupt in de praktijk gaat, dat werkt toch nooit? Ik kan zo 10 redenen noemen waarom een getrouwd stel apart zou willen/moeten wonen.
Sorry, on topic kom ik ook niet verder dan: waarom per se scheiden?
Kun je even je bron linken? Ben erg benieuwd naar wat erachter zit dat je maar 1 huishouden zou mogen voeren als je getrouwd bent en hoe dat uberhaupt in de praktijk gaat, dat werkt toch nooit? Ik kan zo 10 redenen noemen waarom een getrouwd stel apart zou willen/moeten wonen.
Sorry, on topic kom ik ook niet verder dan: waarom per se scheiden?
anoniem_49704 wijzigde dit bericht op 31-10-2008 12:31
Reden: Eerste poging was verwarrend!
Reden: Eerste poging was verwarrend!
% gewijzigd
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:41
klik
Hier staat dat je vroeger op zijn minst moest scheiden van tafel en bed om een aparte huishouding te moegen voeren. Dit is inmiddels veranderd en nu kan het wel. dat wist ik niet. Ik ging uit van de situatie die vroeger gold. Een scheiding is dan ook niet meer nodig, maar we willen wel uit elkaar gaan wonen. Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Het lijkt me lastig om elkaar tot op zekere hoogte los te laten. Is er dan de neiging om toch veel bij elkaar te zijn?
Hier staat dat je vroeger op zijn minst moest scheiden van tafel en bed om een aparte huishouding te moegen voeren. Dit is inmiddels veranderd en nu kan het wel. dat wist ik niet. Ik ging uit van de situatie die vroeger gold. Een scheiding is dan ook niet meer nodig, maar we willen wel uit elkaar gaan wonen. Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Het lijkt me lastig om elkaar tot op zekere hoogte los te laten. Is er dan de neiging om toch veel bij elkaar te zijn?
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:42
Gewoon, het is een verplichting die vroeger in de wet stond en nu niet meer. Net zoals vroeger in de wet stond dat de man de woonplaats koos en dat de vrouw diende te volgen.
Het huwelijk is een reeks wettelijke regelingen en verplichtingen en rechten. Een aantal van die regels is verouderd geraakt en uit de wet geschrapt.
Dat jij wel 10 redenen kan bedenken waarom een stel apart wil wonen heeft op zich weinig te maken met hoe die wet ooit is bedacht . Ik kan ook wel 10 redenen verzinnen waarom het onzin is dat de vrouw de man moet volgen bij het kiezen van een woonplaats. Dat zijn dan dus ook verouderde en dus afgeschafte regels.
Het huwelijk is een reeks wettelijke regelingen en verplichtingen en rechten. Een aantal van die regels is verouderd geraakt en uit de wet geschrapt.
Dat jij wel 10 redenen kan bedenken waarom een stel apart wil wonen heeft op zich weinig te maken met hoe die wet ooit is bedacht . Ik kan ook wel 10 redenen verzinnen waarom het onzin is dat de vrouw de man moet volgen bij het kiezen van een woonplaats. Dat zijn dan dus ook verouderde en dus afgeschafte regels.
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:44
Overigens terug on topic: je kunt inderdaad gaan LAT-ten, maar in de praktijk loopt het dan uiteindelijk vaak wel uit op een scheiding.
Dat heb ik bij verschillende stellen gezien. Die waren dat vooraf niet van plan, maar eenmaal uit elkaar wonend voelde het erg als een opluchting (logisch, je bent van de ruzies en spanningen af), en dat leidt dan vaak tot de (al dan niet terechte) conclusie laten we er maar helemaal mee stoppen.
Dat heb ik bij verschillende stellen gezien. Die waren dat vooraf niet van plan, maar eenmaal uit elkaar wonend voelde het erg als een opluchting (logisch, je bent van de ruzies en spanningen af), en dat leidt dan vaak tot de (al dan niet terechte) conclusie laten we er maar helemaal mee stoppen.
vrijdag 31 oktober 2008 om 12:49
Ellen, daar zijn we dus bang voor. Dat het apart gaan wonen zoveel rust en ruimte geeft dat we dan alsnog helemaal uit elkaar gaan. Tenminste, ik ben er niet heel bang voor, mijn man des te meer. Aangezien we wel heel veel van elkaar houden, maar in één huis wonen niet bepaald prettig is, denk ik dat apart gaan wonen de oplossing kan zijn.
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:25
Hebben jullie ook al heel concreet gesproken over hoe dat dan zal gaan?
Een paar vragen die ik me daarbij voorstel:
- is het voor een vooraf afgesproken tijd (bv 2 jaar) of voor "tot we zien wel"
- hoe vaak stel je voor elkaar te zien
- blijf je beiden uitgaan van exclusief en monogaam
- krijg je elkaars sleutel
- hoe verdeel je voorlopig de spullen, is er geld om een tweede huishouding op te zetten zonder dat één in een soort armoedig studentenhokje terechtkomt
Zijn er trouwens kinderen?
Een paar vragen die ik me daarbij voorstel:
- is het voor een vooraf afgesproken tijd (bv 2 jaar) of voor "tot we zien wel"
- hoe vaak stel je voor elkaar te zien
- blijf je beiden uitgaan van exclusief en monogaam
- krijg je elkaars sleutel
- hoe verdeel je voorlopig de spullen, is er geld om een tweede huishouding op te zetten zonder dat één in een soort armoedig studentenhokje terechtkomt
Zijn er trouwens kinderen?
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:34
Rosanna, door bij elkaar te blijven verliezen we elkaar uiteindelijk helemaal. Dus inderdaad, zo hebben we nog een kans.
Ellen, goede vragen. Voor hoe lang. Geen idee. In ieder geval tot we allebei onze eigen problemen hebben aangepakt. Maar dat zal toch minimaal een jaar zijn. Hoe vaak elkaar zien zal voornamelijk gelinkt zijn aan de kinderen. We hebben er twee en die mogen niet de dupe worden. Exclusief en monogaam. Dat is wel de intentie. Elkaars sleutel hebben, dat weet ik niet. Daar hebben we het nog niet over gehad. Twee huishoudens opzetten is mogelijk. Al is een co-ouderschap nu niet mogelijk gezien de spullen/financiën/woonruimtes dus de kinderen zullen voorlopig bij een van de twee blijven wonen.
Ellen, goede vragen. Voor hoe lang. Geen idee. In ieder geval tot we allebei onze eigen problemen hebben aangepakt. Maar dat zal toch minimaal een jaar zijn. Hoe vaak elkaar zien zal voornamelijk gelinkt zijn aan de kinderen. We hebben er twee en die mogen niet de dupe worden. Exclusief en monogaam. Dat is wel de intentie. Elkaars sleutel hebben, dat weet ik niet. Daar hebben we het nog niet over gehad. Twee huishoudens opzetten is mogelijk. Al is een co-ouderschap nu niet mogelijk gezien de spullen/financiën/woonruimtes dus de kinderen zullen voorlopig bij een van de twee blijven wonen.
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:39
Waarom geen co-ouderschap waarbij de kinderen in het huis blijven, en jullie afwisselend bij de kinderen wonen of in een appartement? Er zijn wel meer ouders die dat doen. Vaak mislukt dit, omdat ouders dan geen relatie meer hebben. Maar omdat jullie wel getrouwd willen blijven, kon dit wel eens een goede kans van slagen hebben. Je houdt samen het gezin en de verantwoordelijkheid voor het gezin, maar afwisselend trek dan de een dan de ander zich hiervan terug om op zichzelf te zijn. Zo hoef je ook geen dubbele kindervoorzieningen te treffen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:42
waarom is je man bang dat het definitief word? zoals jullie nu leven (tenminste ik maak dit op uit je verhaal) gaan jullie hoe dan ook uit elkaar op den duur.
Latten kan leiden tot uitstel van executie (met als 'voordeel' dat je beide je leven weer/al op de rit hebt) of kan leiden tot verbetering.
omdat er twee huizen zijn ben je niet verplicht daar te slapen een x aantal nachten per week, maar de optie als je er behoefte aan hebt is er wel. alleen dat idee kan al heel veel rust brengen en de relatie behoorlijk verbeteren.
latten leid vaak tot een scheiding ja, maar rustig wachten wat er nu komt ook.
Latten kan leiden tot uitstel van executie (met als 'voordeel' dat je beide je leven weer/al op de rit hebt) of kan leiden tot verbetering.
omdat er twee huizen zijn ben je niet verplicht daar te slapen een x aantal nachten per week, maar de optie als je er behoefte aan hebt is er wel. alleen dat idee kan al heel veel rust brengen en de relatie behoorlijk verbeteren.
latten leid vaak tot een scheiding ja, maar rustig wachten wat er nu komt ook.
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:49
Poezewoes, dat is een goed idee. Maar bedoel je een huis waar de kinderen blijven wonen en een huis waar we om en om wonen? Of ieder een eigen huis en gezinshuis?
Gigaluilak, mijn man is bang dat een van ons zal ontdekken liever zonder de ander verder te gaan. En dat is iets dat hij absoluut niet wil. Deze oplossing om uit elkaar te gaan wonen is dan ook van mij afkomstig. Ik denk dat hij het ermee eens gaat zijn, omdat het anders wel een definitieve breuk word wat mij betreft. Bij elkaar blijven omdat dat nu eenmaal hoort als je getrouwd bent, is voor mij geen optie.
Gigaluilak, mijn man is bang dat een van ons zal ontdekken liever zonder de ander verder te gaan. En dat is iets dat hij absoluut niet wil. Deze oplossing om uit elkaar te gaan wonen is dan ook van mij afkomstig. Ik denk dat hij het ermee eens gaat zijn, omdat het anders wel een definitieve breuk word wat mij betreft. Bij elkaar blijven omdat dat nu eenmaal hoort als je getrouwd bent, is voor mij geen optie.
vrijdag 31 oktober 2008 om 13:56
Lief Girafje, dat kunnen jullie zelf invullen. Je kunt ook twee appartementjes nemen. Maar eentje kan ook; een van de twee zal er toch voor de kinderen moeten zijn dus dan staat er een appartement leeg als je er twee neemt. Zonde van het geld. Je kunt ook een appartement nemen waarin ruimte is om allebei een eigen kamer te hebben, als je behoefte hebt aan een stukje voor jezelf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
vrijdag 31 oktober 2008 om 14:00
Dat lijkt mij ook een goede oplossig de kinderen blijven in het huis,en jullie nemen samen een appertement met bv 2 slaapkamers waar jullie afwisselend in wonen,de ene week hij en de andere week jij bv,als hij de kinderen heeft,ik heb hierover eens een artikel gelezen,en die mensen waren echt goed bezig met de kinderen,want waarom moesten zij belast worden en iedere keer met hun hebben en houden van de een naar de ander? als je heel goede afspraken kunt maken is deze optie en goedkoper kun je al je lasten blijven delen en voor de kinderen zoveel beter.

vrijdag 31 oktober 2008 om 14:01
quote:Poezewoes schreef op 31 oktober 2008 @ 13:39:
Waarom geen co-ouderschap waarbij de kinderen in het huis blijven, en jullie afwisselend bij de kinderen wonen of in een appartement? Er zijn wel meer ouders die dat doen. Vaak mislukt dit, omdat ouders dan geen relatie meer hebben. Maar omdat jullie wel getrouwd willen blijven, kon dit wel eens een goede kans van slagen hebben. Je houdt samen het gezin en de verantwoordelijkheid voor het gezin, maar afwisselend trek dan de een dan de ander zich hiervan terug om op zichzelf te zijn. Zo hoef je ook geen dubbele kindervoorzieningen te treffen.Lijkt me voor de partners beiden niets. Dan heb je geen eigen huis en ben je altijd aan 't logeren en heb je overal spullen. Dus blijf je nog teveel hangen in de situatie waarin je het niet trekt. Als je beiden 'n huis hebt waar je echt je eigen plekje hebt en dan af en toe bij elkaar blijft slapen omdat je lat, dan zou ik er meer kans van slagen in zien als dat halfzachte om en om logeren.
Waarom geen co-ouderschap waarbij de kinderen in het huis blijven, en jullie afwisselend bij de kinderen wonen of in een appartement? Er zijn wel meer ouders die dat doen. Vaak mislukt dit, omdat ouders dan geen relatie meer hebben. Maar omdat jullie wel getrouwd willen blijven, kon dit wel eens een goede kans van slagen hebben. Je houdt samen het gezin en de verantwoordelijkheid voor het gezin, maar afwisselend trek dan de een dan de ander zich hiervan terug om op zichzelf te zijn. Zo hoef je ook geen dubbele kindervoorzieningen te treffen.Lijkt me voor de partners beiden niets. Dan heb je geen eigen huis en ben je altijd aan 't logeren en heb je overal spullen. Dus blijf je nog teveel hangen in de situatie waarin je het niet trekt. Als je beiden 'n huis hebt waar je echt je eigen plekje hebt en dan af en toe bij elkaar blijft slapen omdat je lat, dan zou ik er meer kans van slagen in zien als dat halfzachte om en om logeren.