Duurste vakantie ooit

09-03-2016 11:15 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op het moment een reis (iets langer dan een maand) naar nieuw-zeeland aan het plannen. Nu ga je daar waarschijnlijk niet al te vaak meer heen gedurende je leven dus wil je er wel iets moois van maken natuurlijk, dus daar mag dan ook wel wat tijd en geld inzitten.

Nu vroeg ik me af, wat is tot nu toe de duurste vakantie die jullie geboekt hebben en wat was de gemiddelde prijs. Ik heb zelf helemaal niet zo'n goed idee van hoe duur een grote reis nu eigenlijk kan/hoeft/behoort te zijn aangezien dit mijn eerste grote reis wordt. Misschien valt het allemaal nog wel mee als ik wat meer vergelijkingsmateriaal heb :-)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik pakte mijn koffers ook niet uit. We leefden uit de koffers.

We hadden een vaste indeling: 1 koffer voor bovenkleding, 1 voor onderkleding, sokken, badspullen. Vuile kleding in een vuilniszak.

1 grote plastic tas voor schoenen. Toiletspullen in een plastic tasje. Lectuur, kaarten, folders los in een tasje. Alles zó vanuit de auto de motelkamer in, zonder iets uit te pakken. Dikke truien bleven op de achterbank. Piepschuim koelbox achterin de auto, voor levensmiddelen. Die vulden we dagelijks met ijs van supermarket of tankstation. We ontbeten en lunchten (bijna) dagelijks onderweg op een picknickbank op een mooi plekje.

In veel motels was kookgelegenheid. Een klein keukentje, koelkast en magnetron. En daar maakten we 's avonds regelmatig gebruik van.
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 15:10:

[...]

Ik ben het niet met je eens dat je meer vrijheid hebt met een camper. Integendeel zelfs.

Met een camper ben je 's avonds aan de staplek gebonden. Je kunt niet 's avonds weg naar een leuk restaurantje, of naar een mooie zonsondergang, een voorstelling o.i.d. rijden, want dan moet je alles weer afkoppelen, vastzetten, inklappen etc. etc.

Wij hebben 4 rondreizen gemaakt en altijd in hotels of motels overnacht.

Meestal op de bonnefooi. Behalve als we persé in de parken wilden overnachten. Dan boeken we wél tevoren. Maar altijd minstens 2 overnachtingen, om op ons gemakje te kunnen wandelen. Maar vlak buiten de parken zijn altijd motels/hotels genoeg waar ze plek hebben zonder reservering.

Desnoods bel je 1 of 2 dagen tevoren of je kunt reserveren.

Wij hebben ook wel eens voor 2 dagen gereserveerd en uiteindelijk 4 dagen gebleven. Dus die vrijheid heb je met motels/hotels ook.

Ooit heb ik het uitgerekend. Met 2 personen is een camper zelfs iets duurder dan hotelovernachtingen.Denk dat daar het wezenlijke verschil zit. Onze reizen draaien om natuur, strand, wandelen, lekker buiten zijn, mooie dingen zien etc. Niet om uit eten, voorstellingen bezoeken etc. Wij liggen 's avonds vaak vroeg in bed of spelen een spelletje, lezen een boek, kijken naar de sterren, luisteren naar de zee. We leven volgens/met het licht; vroeg opstaan en op tijd naar bed. Het is dus maar net wat voor dingen je leuk vindt. Ik zou bijvoorbeeld gek worden van elke keer koffer uitpakken om maar wat te noemen, hou er van om buiten te zijn.
quote:missesjn schreef op 09 maart 2016 @ 15:26:

[...]

Denk dat daar het wezenlijke verschil zit. Onze reizen draaien om natuur, strand, wandelen, lekker buiten zijn, mooie dingen zien etc. Niet om uit eten, voorstellingen bezoeken etc. Wij liggen 's avonds vaak vroeg in bed of spelen een spelletje, lezen een boek, kijken naar de sterren, luisteren naar de zee. We leven volgens/met het licht; vroeg opstaan en op tijd naar bed. Het is dus maar net wat voor dingen je leuk vindt. Ik zou bijvoorbeeld gek worden van elke keer koffer uitpakken om maar wat te noemen, hou er van om buiten te zijn.

wij waren ook voornamelijk in de natuur, in alle vrijheid.

Lees even wat ik hier boven vertel over koffers uitpakken en in de natuur eten.

Je hoeft ook met een huurauto en hotels helemaal niet iedere dag je koffer uit te pakken en uit eten te gaan.

En wij waren soms al 's ochtends vroeg in een national park om de zonsopkomst te zien, bijvoorbeeld.

De voorstellingen waar ik het over had, waren midden in een park (Grand Canyon NP) en Yellowstone.
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 15:31:

[...]

wij waren ook voornamelijk in de natuur, in alle vrijheid.

Lees even wat ik hier boven vertel over koffers uitpakken en in de natuur eten.

Je hoeft ook met een huurauto en hotels helemaal niet iedere dag je koffer uit te pakken en uit eten te gaan.

En wij waren soms al 's ochtends vroeg in een national park om de zonsopkomst te zien, bijvoorbeeld.

De voorstellingen waar ik het over had, waren midden in een park (Grand Canyon NP) en Yellowstone.

Ik las je reactie later ja!

Heb geen ervaring met rondreizen in Amerika (staat in de planning), maar voor mijn gevoel is dat net wat anders dan in landen als Australië en nieuw Zeeland (wel al meerdere keren geweest). Maar goed, dat is een gevoel, gebaseerd op verhalen die ik lees. Denk dat er veel meer vrijheid is in aus en nz, dat het meer gericht op bush camping (zeer beperkte faciliteiten, vaak alleen een wc) en dat er qua openbare ruimten meer faciliteiten zijn (overal bbq's, meer gericht op campers/rondreizen).

Maar nogmaals, dat is een gevoel. Net zoals reizen met een camper vs hotels/motels. Ik zou ongelukkig worden van motels, jij van een camper. Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk!
Binnenkort 9 dagen Curaçao met man en volwassen kinderen. Kosten voor vlucht en verblijf bijna 5000 euro. Dan weet ik nog niet wat we daar uitgeven, maar we vieren daar 2 jubilea dus we zullen niet heel erg op de centen letten.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:missesjn schreef op 09 maart 2016 @ 15:42:

[...]

Ik las je reactie later ja!

Heb geen ervaring met rondreizen in Amerika (staat in de planning), maar voor mijn gevoel is dat net wat anders dan in landen als Australië en nieuw Zeeland (wel al meerdere keren geweest). Maar goed, dat is een gevoel, gebaseerd op verhalen die ik lees. Denk dat er veel meer vrijheid is in aus en nz, dat het meer gericht op bush camping (zeer beperkte faciliteiten, vaak alleen een wc) en dat er qua openbare ruimten meer faciliteiten zijn (overal bbq's, meer gericht op campers/rondreizen).

Maar nogmaals, dat is een gevoel. Net zoals reizen met een camper vs hotels/motels. Ik zou ongelukkig worden van motels, jij van een camper. Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk!

De VS is inderdaad helemaal op het gemak van beide groepen reizigers ingericht.

Maar dat is juist het fijne van de VS: de keuzemogelijkheden. Ook qua eten. Er is veel meer te eten dan alleen hamburgers en grote lappen vlees. Ik kom die vooroordelen vaak tegen.

Mensen die nog nooit in de VS zijn geweest hebben er vaak geen voorstelling van hoeveel hotels/motels overal te vinden zijn. Je hoeft nergens lang te zoeken en de kamers zijn vaak met veel voorzieningen ingericht. Veel meer dan in Europa.

Ik heb nog nooit met een camper gereisd, ik weet niet of ik er ongelukkig van zou worden

Wel weet ik dat je met een auto op sommige plekken wendbaarder bent. In Death Valley bijvoorbeeld mag je in in de heetste maanden neit eens met een camper rijden.

Mocht je plannen gaan maken voor de VS, kijk dan eens op www.allesamerika.com Daar geven ze heel geode tips en je kunt er je zelf geplande rondreis laten evalueren door geroutineerde reizigers.
Een vijftal jaar geleden heb ik op m'n eentje een kleine wereldreis van 5 maanden gedaan.

Het totale kostenplaatje (minus bagage en kledij) was net geen 25k, waarvan een 4k voor een RTW-ticket met 12 vluchten.

Dit omvatte in chronologische volgorde:

- 6 weken USA, opgesplitst in 2 roadtrips

- 4 weken Zuid-Amerika, met name Bolivië, Chili en Argentinië

- 3 weken Nieuw-Zeeland

- 3 weken Australië, roadtrip van Darwin naar Sydney + 5 dagen Sydney inclusief NYE (die 5 dagen hebben me 5k gekost)

- 4 weken Japan
quote:amarna schreef op 09 maart 2016 @ 15:51:

[...]

Mocht je plannen gaan maken voor de VS, kijk dan eens op www.allesamerika.com Daar geven ze heel geode tips en je kunt er je zelf geplande rondreis laten evalueren door geroutineerde reizigers.Ken ik ja, maar toch bedankt! Wij zijn al jaren aan het plannen voor Amerika maar komen toch elke meer weer bij Australië en nieuw Zeeland uit .
quote:reizigster2004 schreef op 09 maart 2016 @ 13:37:

Volgend jaar staat onze eerste verre reis op het verlanglijstje, en daar verwacht ik zo'n 12-15000 euro aan uit te gaan geven. Met 5 personen 4 weken, waarschijnlijk naar Zuid-Afrika. En omdat we daar misschien nooit meer opnieuw komen, willen we het ook goed doen, dus niet bezuinigen op leuke dingen doen enzo.Ik hoor van zoveel mensen dat als eenmaal in Zuid-Afrika bent geweest, je verslaafd bent. Ik ben benieuwd maar kan me er wel iets bij voorstellen :-)
Lijkt me ook prachtig, maar ik vind het erg ver weg. Heb een hekel aan (lang) vliegen.

Op mijn verlanglijstje staat Alaska. Maar mijn echtgenoot is bang dat hij het daar erg koud zal hebben.

Valt erg mee in de zomer, maar hij wil echt niet
@Yasmijn, heeft je man je toch kunnen overhalen?
quote:zwiebeling schreef op 09 maart 2016 @ 15:57:

Een vijftal jaar geleden heb ik op m'n eentje een kleine wereldreis van 5 maanden gedaan.

Het totale kostenplaatje (minus bagage en kledij) was net geen 25k, waarvan een 4k voor een RTW-ticket met 12 vluchten.

- 3 weken Nieuw-Zeeland

- 3 weken Australië, roadtrip van Darwin naar Sydney + 5 dagen Sydney inclusief NYE (die 5 dagen hebben me 5k gekost)

- 4 weken JapanZo dat is gaaf zeg! Al die bestemmingen staan bij mij ook bovenaan (op zuid-amerika na, trekt me minder).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
http://www.viceroyhotelsandresorts.com/en/sugarbeach

Een grand villa met zwembad voor 10 dagen. Kosten waren 14000 euro of zoiets. Waren zoveel jaar getrouwd en werkelijk een droomvakantie

En de malediven dat was 4000 euro per persoon
Wij maken om het jaar een reis naar de VS. Afgelopen jaar was wel het allerduurst. Hoogseizoen met 3 kinderen en 5 weken. Waren ruim 15000 kwijt. Maar elke cent waard.
quote:zwiebeling schreef op 09 maart 2016 @ 15:57:

- 3 weken Nieuw-Zeeland

- 4 weken Japan
Ik zou niet eens willen weten, hoeveel geld ik totaal aan vakantie spendeer

Ben 1 keer 9 maanden geweest, 1 keer 4 maanden en heel vaak gewoon een paar weken. Inmiddels kinderen, maar nog steeds niet uitgereisd.

Ik heb nog een andere optie voor Amerika dan motels of een camper.

Combinatie van tent (in de nationale parken) en hotels/motels in de steden of af en toe tussendoor. Echt een geweldige reis geweest.

Zelfde combi in nieuw-zeeland gedaan. In verhouding toen wel wat minder gekampeerd, omdat ik zwanger was en te vaak naar het toilet moest 's nachts.
Duurste vakantie was lang geleden, ergens in de 20e eeuw. Met truck door Afrika. In totaal ong. 10.000 gulden = incl. inentingen, visa, basis eten en drinken, kamperen en een vliegticket van Johannesburg naar Luxemburg.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Florida, rondreis heeft ons voor 3 weken rond 8k gekost.

Voor twee volwassenen, huurauto en onderweg luxe hotels gepakt.

Is een van de mooiste reizen geweest, hele leuke herinneringen aan overgehouden.
Girls compete with each other, women empower one another
Mijn duurste vakantie ooit duurde 12 maanden (ook al heb ik onderweg ruim 4 van die maanden gewerkt), maar daar heb je denk ik niks aan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Mijn duurste vakantie duurde ook 12 maanden en kostte destijds voor 2 personen 50.000 gulden (is dus al even geleden). Ik ben toen in Zuid-Amerika en Azië geweest en ik denk niet dat het nu nog zou lukken voor dat bedrag. Alleen de tickets zijn nu al veel duurder. Komende zomer ga ik 7 weken naar Bali, dat wordt vast mijn 1-na-duurste trip want ik vlieg midden in het hoogseizoen en ik ga een training volgen van 3 weken die al $3000 kost. Maar goed: het schijnt dat je heel gelukkig wordt van geld uitgeven aan belevenissen
Hmmm Zuid-Afrika; 2 personen. Ong. 14.000... maar dan wel helemaal vol met allerlei excursies; 2 weken... geweldige ervaring ben blij dat we het hebben gedaan...
Ik ga altijd relatief kort op vakantie, dus per vakantie is het nooit ze heel duur. Duurste tot nu toe was 2 weken China (lang voor mijn doen) voor zo'n 2000 euro. Maar als je alle vakanties en trips in een jaar optelt wordt het wel wat meer... De afgelopen jaren heb ik denk ik gemiddeld 5000....6000 euro per jaar uitgegeven aan vakanties en citytrips. Daarentegen geef ik zo goed als niks uit aan spullen voor in huis. Mijn nieuwste meubelstuk is 20 jaar oud.
Duurste was 90.000 maar daarvoor 2 jaar gereisd over de hele wereld ( en niet chique), relatief de duurste vorig jaar naar Oman, 1 week 7.000,00 euro (en dan zaten we nog niet eens in een dure kamer )
Ik denk dat de reis die we dit jaar gaan maken de duurste wordt: 3 weken VS met 4. Ik schat dat we rond de 9.000 euro gaan uitkomen (exclusief shoppen). Tot nu toe vooral goedkopere landen gedaan (India, Indonesië, Mexico....) en dat zaten we daar toch paar duizend euro onder met 4. Maar nu.... alleen al de auto (en vooral de drop off) kost een rib uit mijn lijf. Meer dan 4 binnenlandse vluchten voor 4 personen vorig jaar samen door India, bv.
Onze duurste reis tot nu toe was 5 jaar geleden naar Las Vegas en Hawaii. Dit jaar gaan we weer naar Hawaii en de reis incl hotels en auto kost 2500 euro pp. Vorige keer was het iets goedkoper maar dat komt denk omdat de dollar toen lager stond en de hotels goedkoper waren.

Ik reken meestal 100 euro gemiddeld per dag aan eten ,drinken en excursies . Geen idee of we dat dit jaar ermee gaan redden,zoveel voorbereiding heb ik nog niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven