Gezondheid alle pijlers

Toch last van hormonen met Mirena?

04-11-2008 10:10 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al heel wat topics over de Mirena spiraal maar ik kan daar niet echt mijn antwoord in vinden. Eerst even mijn verhaal:

Na de geboorte van ons tweede kindje hebben wij het gevoel "klaar te zijn". Ik heb hele slechte ervaringen met de pil ( vanwege die hormonen ) en heb een gesprek met de huisarts gehad over de Mirena. Ook aan hem verteld dat ik dus niet die hormonen meer wil. Hij raadde de Mirena aan want: heeeel weinig hormonen en meteen op de goede plek dus je kunt er eigenlijk geen "bijwerkingen" van hebben. Ik heb dat ding nu een paar maanden en voel me steeds verder afzakken... :S

Ik heb veel last van tussentijds bloedverlies ( tja, dat wordt vooraf wel gezegd, kan een paar maanden duren maar ben het zat ) en af en toe wat buikpijn, steken. Maar het allerbelangrijkste: ik voel me somber/neerslachtig/niet mezelf/angstig/onzeker/instabiel/emotioneel/moe.

Heb een bloedonderzoek gehad bij huisarts en daar kwam niets uit. Alles goed. Nu zit ik me dus heeel erg af te vragen of je met een Mirena niet TOCH last van die hormonen kan krijgen.

Wie heeft dit ook zo ervaren? Wie weet hier meer van?
Ik ervaar het ook zo. Ga hier zeker meelezen!

Daarbij heb ik last van haaruitval, snel vet haar, pijnlijke borsten.

En wat ik ook stom vind: ik mis m'n menstruatie!
Hoi Titsandwits,

Dat snel vet haar herken ik ook! Had ik voorheen helemaal niet.

Hoelang heb jij nu de Mirena?

En heb jij helemaal geen bloedverlies meer ?
Ik heb ook de Mirena, nu uhm even denken, een maand of 5. Ik heb geen last meer van tussentijds bloedverlies (wel gehad de eerste paar maanden), maar menstrueer nog wel (niet heel veel meer, maar nog wel een volle week). En ik heb tijdens mijn menstruatie last van twee dagen flinke hoofdpijn die ik tijdens mijn pil gebruik ook had (als ik geen pil gebruik heb ik dat niet) en ook nog buikkrampen.

Ik verwacht eigenlijk dat het zo blijft en accepteer het maar... Voel me ook wel onzeker, maar dat heb ik ook zonder hormonen. ;)
Hoi Elmime,

Ik heb de Mirena nu een jaar. Nee, ik heb helemaal geen bloedverlies meer. Dat is best wel raar, normaal vond ik dat altijd zo'n " hoogtepunt", waarna je klachten afnamen.

Ik overweeg zelfs weer terug aan de pil te gaan....
Hoi Clairie, fijn dat je geen last meer hebt van tussentijds bloedverlies. Maar als ik het zo lees verschilt het voor jou ook niet veel met pil slikken.

Wat onzekerheid betreft, ik voel me ook weleens onzeker hoor ( als ik geen pil slik ofzo ) maar niet zoals nu....
Titsandwits, een jaar al? Mag ik vragen waarom je destijds besloten hebt om een spiraal te laten plaatsen? Omdat je van de pil klachten had?

Dat je geen bloedverlies hebt lijkt mij ook wel raar ja.

De pil is voor mij ook geen optie helaas.
Nee, t verschilt idd niet heel veel. Alleen dat ik wel wat minder bloedverlies heb (kan t nu met een mini tampon aan, terwijl ik bij pilgebruik aan de super moest..). En daar ben ik wel blij om, want voel me (denk ik) daardoor juist wat minder slapjes.
Ik heb mijn menstruatie nou nooit als hoogtepunt gezien, het nooit meer ongesteld zijn vind ik nu een van de fijnste dingen van de Mirena!
Heb trouwens ook de Nuvaring geprobeerd omdat die ook plaatselijk hormonen afgeeft, maar dat was helaas net zo erg, zo niet erger dan de pil. En qua pillen heb ik ook al een heel scala geprobeerd, daar ga ik niet meer naartoe terug.
quote:nak schreef op 04 november 2008 @ 10:36:

Ik heb mijn menstruatie nou nooit als hoogtepunt gezien, het nooit meer ongesteld zijn vind ik nu een van de fijnste dingen van de Mirena!Ik had idd gehoopt niet meer ongesteld te worden (hoeft van mij ook niet zo..), maar helaas.
T is natuurlijk wel fijn dat je geen bloedverlies meer hebt, begrijp me niet verkeerd. Het is wel een gedoe elke keer. Maar ik vind het er ook eigenlijk wel bij horen. Soort van "controle" en je lijf weer "resetten". Maar goed, constant bloedverlies ( zoals hier, al is het maar een beetje ) is niet leuk.

Clairie, dat het minder is geworden is voor jou wel fijn zo te lezen. Nuvaring is je dus ook slecht bevallen? Ik heb ook een heel scala aan pillen geprobeerd trouwens.

Ik zit me ook af te vragen wat te doen: ik wil dit eigenlijk niet accepteren maar wat blijft er dan nog over??
Eigenlijk wilde ik me laten steriliseren. Mijn gynaecoloog wees me op de Mirena. Is natuurlijk minder definitief.

En niet meer ongsteld worden leek me ook wel aantrekkelijk, en geen gedoe meer met voorbehoedsmiddelen.

Gek genoeg mis ik die menstruatie nu. Sta er zelf ook van te kijken.

maar het is dus niet zo dat ik me beter voel, zonder pil, met Mirena. Voel me eerder onstabieler. raar hoor.
Ik kan ook niet tegen hormonen, dus heb een koperspiraaltje laten zetten. Misschien is dat een oplossing?
Hallo,

Ik heb sinds 3,5 jaar een mirena. Ik heb altijd pjnlijke krampen gehad tijdens mijn menstruatie. Met de mirena werd dit erger.

Ik heb als ik ongesteld ben ongeveer 10-12 dagen bloedverlies, en dit elke 5 weken. Ook tijdens mijn eisprong heb ik krampen.

Verder heb ik zere borsten, 2 weken voordat ik ongesteld word. In het begin was dit wel erger dan nu.

Verder ben ik altijd heel erg moe.

Vorig jaar heb ik zo'n 2 maanden haaruitval gehad.

Het jaar daarvoor heb ik een keer een week lang ontzettende spierpijn gehad.

Verder kan ik me moeilijk concentreren, mijn studie gaat slecht enz. Ik ben emotioneel en sommige dagen voel ik me heel slap.

Ik heb nog nooit de pil geslikt omdat trombose in de familie voorkomt.

Toen ik nog geen Mirena had had ik ook last van veel bloedverlies en gespannen borsten. Nu is het bloedverlies wel veel minder, dat is wel fijn, alleen het duurt nog wel lang.

Van deze bovengenoemde bijwerkingen weet ik dus niet zeker of het door de mirena komt.

Zijn er meer van jullie die deze dingen bekend voorkomen?

Elmime, die gevoelens die jij bechrijft herken ik ook, maar ik weet niet voor hoever de mirena verantwoordelijk is bij mij..

Ik had die gevoelens voor de mirena ook een beetje.

Het is wel erger geworden moet ik zeggen, maar dat kan er ook aan liggen dat ik er nogal mee zit dat mijn studie niet goed gaat.
Titsandwits (grappige naam trouwens ) Sterelisatie is hier ook ter sprake geweest, voor mijn man dan. Maar iedereen zegt: je bent nog te jong. De arts zei dat ook. Mijn man is het er niet mee eens, maar goed, ze doen het dus niet op deze leeftijd. Ik vind zelf ook wel dat hij er eigenlijk te jong voor is hoor. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar hij is heel stellig: hij wilde 2 kinderen, die heeft hij nu en dat veranderd niet. Ook niet met iemand anders.

Op zich kan ik me goed voorstellen dat geen menstruatie meer heerlijk is hoor, maar ik vind het er een beetje bij horen. Verklaar me maar voor gek. Haha.

En jij voelt je dus ook niet beter nu met Mirena. Vervelend. In ieder geval dus al 1 persoon die last heeft van hormonen met Mirena. Zou het dan betekenen dat het toch kan??

Ieke86: hoe bevalt de koperspiraal jou? Heb gelezen ( en ervaring van mijn zusje ) dat je dan juist veel pijnlijker en heftiger ongesteld bent... Mijn zusje heeft toen zoveel bloed verloren dat ze hem na een paar weken al weer heeft verwijderd... nou ja laten verwijderen natuurlijk. En is de koperspiraal even betrouwbaar?
Hoi MariaB, vervelend zeg die klachten die jij beschrijft... En je hebt de Mirena al 3,5 jaar. Heb je er nooit eerder aan gedacht om hem weer te laten verwijderen?

Ik herken ook wel veel van jouw klachten hoor: het lange bloedverlies ( wel minder maar veel langer, veel tussentijds ) en heeeeeel erg moe, slechte concentratie ( vergeet ook heel veel, voorheen nooit last van! ) En ik heb nu erg kramp. :S

Ik weet ook niet in hoeverre Mirena verantwoordelijk is bij jou. Maar ik denk dat als je al wat klachten had VOOR de Mirena dat het heel goed kan dat de hormonen dat dan versterken op de een of andere manier.
Ja, dat denk ik ook.

Ik heb hem laten zitten met de hoop dat het bloedbverlies minder zou worden of zou stoppen, en dat de klachten later minder worden.

Bij de mirena wordt altijd gezegd dat het helpt tegen pms, zware menstruaties enz, maar ik heb nu al heel veel geduld gehad vind ik zelf ook.

Deze zomer dacht ik: na mijn vakantie gaat hij eruit!

En toen had ik de menstruatie daarop iets minder pijn dan anders. Maar nu had ik pijn tijdens de eisprong.

Wat ik ook altijd heb... De dag voordat ik ongesteld wordt ben ik zo ontzettend moe!

Als ik em ga laten verwijderen, dan zou ik iets anders willen proberen, maar dan kom je weer bij dat trombose verhaal.

Het inzetten deed ook gigantisch pijn bij mij, moest zelfs overgeven. Terwijl mijn zus nergens last van heeft gehad, en die is ook nauwelijks ongesteld... Mede door haar goede ervaringen had ik een mirena laten plaatsen.

Zo zie je dat het bij elk persoon verschillend uitpakt!
Elmime, weet je ook of dat aan het levonorgestrel ligt?

(Dat is toch het hormoon in de mirena?)

Zou een andere samenstelling van hormonen beter zijn?

Bijvoorbeeld de samenstelling wat in de nuvaring of pil zit?

Wat voor bijwerkingen had je met de pil, dat je hebt laten besluiten om een mirena te nemen?
MariaB, ik heb pas ook ergens gelezen dat je met een Mirena weer last van PMS kunt krijgen. Wat is hiervan nu waar??

Jij hebt zeker wel heel veel geduld gehad, probeer eens met je huisarts te overleggen? Misschien heeft hij suggesties. Wat betreft de trombose. Daar ben ik ook niet bekend mee namelijk.

Het pakt inderdaad bij iedereen anders uit, dat blijkt wel!

Ik weet niet of het aan levonorgestrel ligt. Sorry. Een andere samenstelling zou wellicht voor jou beter zijn. Maar dat weet je huisarts het beste.

Met de pil had ik hetzelfde als nu: niet lekker in je vel zitten, somber/neerslachtig/emotioneel/angstig, het gevoel hebben dat je onder water zit en niet boven kunt komen/labiel/onzeker.
Ik heb ook een mirena genomen ivm overgevoelig voor hormonen en bang voor depressie. Nou, ik heb hem nog geen twee maanden en ik voel me steeds vaker depri, huilbuien en gewoon een rotgevoel om niks. Mijn huisarts zei dat daar nog wel kans op was, ook al was die kleiner dan bij de pil. In de pil en Nuva-ring zit ook levonorgestrol, van Nuva-ring werd ik in ieder geval ook niet blij. Die stof zit niet in de Yaz 24+4 (zie dat topic) daar zit Ethinylestradiol en drospirenon in, dus ik ga waarschijnlijk die pil proberen als de situatie met mirena niet verbetert.
Misschien moet je een andere pil proberen?

Bijv de yasmin? Die heeft een andere samenstelling.

En hoe voel je je zonder pil?
quote:Elmime schreef op 04 november 2008 @ 10:10:

Er zijn al heel wat topics over de Mirena spiraal maar ik kan daar niet echt mijn antwoord in vinden. Eerst even mijn verhaal:

Na de geboorte van ons tweede kindje hebben wij het gevoel "klaar te zijn". Ik heb hele slechte ervaringen met de pil ( vanwege die hormonen ) en heb een gesprek met de huisarts gehad over de Mirena. Ook aan hem verteld dat ik dus niet die hormonen meer wil. Hij raadde de Mirena aan want: heeeel weinig hormonen en meteen op de goede plek dus je kunt er eigenlijk geen "bijwerkingen" van hebben. Ik heb dat ding nu een paar maanden en voel me steeds verder afzakken... :S

Ik heb veel last van tussentijds bloedverlies ( tja, dat wordt vooraf wel gezegd, kan een paar maanden duren maar ben het zat ) en af en toe wat buikpijn, steken. Maar het allerbelangrijkste: ik voel me somber/neerslachtig/niet mezelf/angstig/onzeker/instabiel/emotioneel/moe.

Heb een bloedonderzoek gehad bij huisarts en daar kwam niets uit. Alles goed. Nu zit ik me dus heeel erg af te vragen of je met een Mirena niet TOCH last van die hormonen kan krijgen.

Wie heeft dit ook zo ervaren? Wie weet hier meer van?

Heel herkenbaar. Ik kan ook niet tegen de pil (verschillende soorten geprobeerd) door de hormonen, heb sowieso erg last van PMS en 2x een PPD gehad. Ik ging aan de Mirena omdat die alleen hormonen afgeeft in de baarmoeder. Maar men, ik werd me toch depressief en instabiel! De enige oplossing bij mij was echt dat ding eruit. Heb hem ongeveer 9 maanden gehad en toen hij er eenmaal uit was werd ik eindelijk weer mezelf en verdwenen alle depressieve gevoelens. Volgens mijn gynaecoloog was dit zeldzaam (de Mirena die een depressie veroorzaakt bedoel ik), maar ik weet echt wel zeker dat het door de Mirena kwam.

Overigens heb ik ook de nuvaring geprobeerd, maar ook dat was het niet.

Ik ben nu zwanger van de vierde en deze wordt volgende maand met een keizersnee gehaald. Ik laat me dan direct ook steriliseren, ben ik van het hele gezeur af. Ik weet toch wel zeker dat ik niet meer dan 4 kinderen wil. Overigens vond mijn gyn me niet te jong hiervoor (ik ben 29) en ook mijn man had zich gewoon mogen laten steriliseren (is ook 29) en dat weet ik omdat de afspraak voor hem al stond, maar die hebben we afgezegd omdat mijn buik straks toch open moet en ik het dan net zo goed kan ondergaan.
Whatever, I do what I want
Ik ben reuze blij met mijn Mirena. Ik heb hem pas een kleine 2 maanden en af en toe heb ik nog een druppeltje bloed. Mijn laatste menstruatie is helemaal overgeslagen; jippie!!!

Ik merk dat mijn borsten gevoeliger zijn en rond mijn eisprong was ik toch een partij hitsig! Heerlijk!!

Snel vet haar had ik toch al dus daarin merk ik niet veel verschil. Mijn hormonen heb ik zeker nog wel maar ik voel me een stuk beter dan met pil of nuvaring!
Hee Elmira ( wat lijken onze namen op elkaar! )

Jij dus ook hetzelfde gevoel als ik... Je huisarts zegt dus dat er wel kans op is?? Hij is wel deskundig op dat gebied natuurlijk.Moest je t nog even volhouden met de Mirena van hem? De Nuvaring lijkt mij persoonlijk ook niet fijn. Ik zal eens op het Yaz 24+4 topic gaan kijken wat dat precies is, nog nooit van gehoord! Ben benieuwd hoe jouw ervaring daar mee is.

Ik moet maar eens een afspraak met huisarts gaan maken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven