Gezondheid alle pijlers

Toch last van hormonen met Mirena?

04-11-2008 10:10 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al heel wat topics over de Mirena spiraal maar ik kan daar niet echt mijn antwoord in vinden. Eerst even mijn verhaal:

Na de geboorte van ons tweede kindje hebben wij het gevoel "klaar te zijn". Ik heb hele slechte ervaringen met de pil ( vanwege die hormonen ) en heb een gesprek met de huisarts gehad over de Mirena. Ook aan hem verteld dat ik dus niet die hormonen meer wil. Hij raadde de Mirena aan want: heeeel weinig hormonen en meteen op de goede plek dus je kunt er eigenlijk geen "bijwerkingen" van hebben. Ik heb dat ding nu een paar maanden en voel me steeds verder afzakken... :S

Ik heb veel last van tussentijds bloedverlies ( tja, dat wordt vooraf wel gezegd, kan een paar maanden duren maar ben het zat ) en af en toe wat buikpijn, steken. Maar het allerbelangrijkste: ik voel me somber/neerslachtig/niet mezelf/angstig/onzeker/instabiel/emotioneel/moe.

Heb een bloedonderzoek gehad bij huisarts en daar kwam niets uit. Alles goed. Nu zit ik me dus heeel erg af te vragen of je met een Mirena niet TOCH last van die hormonen kan krijgen.

Wie heeft dit ook zo ervaren? Wie weet hier meer van?
Crini, wow wat een verhaal. Na de 2e bevalling hier ook bijna ppd, huisarts wilde het nog net niet zo noemen, maar ik ging wel aardig die richting op. Anyway, jij bent nu helemaal van die gevoelens af?? Wat heerlijk voor je! ( Ik wil me ook weer mezelf voelen! )

MarieLiselotte1981, fijn dat de Mirena bij jou wel goed zit! Geniet ervan.

Zonder pil voelde ik me veel beter. Ik voelde me sterker. Beter in mn vel. Stabieler. Vrolijker. Wat meer zin in seks ook.
Als je er gevoelig voor bent dan kun je ook last hebben van de weinige hormonen van de Mirena , volgens de gyneacoloog .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Elmira,

drospiron is toch dat hormoon dat ook in de yasmin zit?

De yasmin zorgt voor een verhoogde kans op trombose, geldt dat ook voor de Yaz?
Volgens de bijsluiter van de Mirena is een depressie wel degelijk een mogelijke bijwerking.

Ik zou zeggen: eruit met dat ding!
Ik heb sinds 3 maanden mijn Mirena. Ben er ook blij mee. Was hiervoor 12 jaar aan de pil en was toen altijd somber, last van pms etc. Was het zo zat, dat ik op aanraden van de dokter een Mirena heb genomen. Voel me 1 dag per maand nog wel somber, maar ben niet meer zo depri als tijdens de pil.

Heb ook nog wel last van bloedingen, maar als het goed is zal dat na een half jaar minder zal worden.

Verder heb ik wel heel erg last van pukkeltjes... ik lijk wel een puber (had hiervoor nooit wat), komt iemand dat bekend voor en zal dta nog weggaan???
Ik heb 'm een jaar gehad, en daarna weer laten verwijderen. Wat een ellende: pukkels, haaruitval (komt door het hormoon dat er in zit, dat heeft androgene eigenschappen), labiel, gespannen borsten, enorm veel vocht vasthouden, en echt eeuwig ongesteld, cystes op de eierstokken. Met de pil had ik nooit ergens last van.

Wat overigens die deskundigheid van de huisarts betreft zou ik niet al te hoge verwachtingen hebben. Ik had een vleesboompje, en mijn huisarts wist niet eens dat een Mirena daarbij niet altijd geschikt. Stond overigens wel gewoon in de gebruiksaanwijzing... Volgens hem kon ik ook geen bijwerkingen hebben. 't Is een huisarts, geen gynaecoloog. De gynaecologe vertelde me dat de helft van alle gebruiksters de Mirena weer laat verwijderen vanwege bijwerkingen.

De Mirena heeft weinig hormonen, maar door de manier van 'toediening' worden die vrijwel geheel opgenomen. De pil heeft er meer, maar die worden voor een deel weer afgebroken door de lever.
http://www.anticonceptiep...ie/yaz/bijsluiter-yaz.pdf

Er zitten dus 4 pillen zonder hormonen bij?

Waarom moet je deze dan slikken?
http://weblogs.vpro.nl/ar...E2%80%9Czinloos%E2%80%9D/

De Yaz is dus wel ongeveer hetzelfde als Yasmin maar gewoon nieuw op de markt (pure commercie?)
Hoogleraar Helmerhorst vindt nieuwe pil Yaz “zinloos”

Door Stefan Heijdendael 20/09/2008

“Ik vind het een zinloos middel” Dat zegt Frans Helmerhorst, hoofd van de afdeling fertiliteit van het Leids Universitair Medisch Centrum, en hoogleraar in de klinische epidemiologie van de fertiliteit, zojuist in de uitzending van Argos. Helmerhorst doelt op het nieuwe anticonceptiemiddel Yaz van Bayer Schering Pharma. “Het doet niet veel anders dan bestaande middelen. Het heeft hoogstens meer bijwerkingen.” Helmerhorst heeft kritiek op de makkelijke toelating van dit soort ‘me-too’-middelen op de Nederlandse markt: “Deze middelen worden te gemakkelijk toegelaten op de Europese markt. In Australië wordt dit middel tegengehouden”

Helmerhorst vindt dat er een discussie moet komen over de onkritische houding van de Nederlandse en Europese geneesmiddelenautoriteiten bij middelen die niet effectiever zijn dan bestaande. Hij wijst de claims van de fabrikant van Yaz, Bayer Schering, dat deze nieuwe pil minder menstruatieklachten geeft dan bestaande pillen van de hand.

De nieuwe anticonceptiepil Yaz werd op 1 september geïntroduceerd door Bayer Schering Pharma. Yaz 24+4 heeft een innameschema van 24 pillen, gevolgd door een pilpauze van 4 dagen. Door het nieuwe innameschema wordt de eisprong langer onderdrukt, en claimt de fabrikant dat gebruiksters minder last hebben van hormoonschommelingen, en zouden ze minder klachten rond de menstruatie ervaren. Ook zou de pil positief werken op Acne. Yaz gebruikt hetzelfde hormoon als de al jarenlang in Nederland voorgeschreven Yasmin. Sinds de introductie van Yasmin zijn wereldwijd 14 vrouwen aan bijwerkingen overleden. Twee van hen waren Nederlands. Een meisje van 17 en 16. Yasmin geeft volgens onafhankelijke experts een twee keer verhoogde kans op trombose in vergelijking met tweede-generatie anticonceptiepillen.
Heb het topic over Yaz 24+4 gelezen maar kan er nog niet echt wat over zeggen eigenlijk. Ik ga dat met de huisarts bespreken, of dat in mijn situatie wel geschikt is of dat ik beter iets anders kan doen.

BlijfgewoonBianca en Sosofie: bedankt, ik denk dat het daar wel op uitdraait ja. En ik denk ( hoop! ) dat ik dan van een heleboel vage klachten af ben!

Ik voel me in ieder geval stukken beter zonder pil. En als het volgens gyneacologen kan, dat je toch last hebt van die hormonen, dan is het spiraal ook geen goede zet geweest.

MariaB: welke werkzame stoffen waarin zitten weet ik echt niet: sorry!

Bianci: succes! Ik hoop dat je minder last gaat krijgen van pukkeltjes.

Melpomene, de helft van alle gebruiksters? Wow, dat is best veel he? Wat vervelend dat de Mirena bij jou ook niet goed was.
Waarschijnlijk is het aantal gebruiksters met slechte ervaringen veel hoger dan word bekend gemaakt.

Die onderzoeken worden vaak gedaan door de fabrikant zelf...

Die wil natuurlijk geen slechte reclame!

Net zoals andere problemen zoals stemmingsvwisselingen, libidovermindering, trombose, en gewichtstoename door de pil... De aantallen in de bijsluiters worden veel lager aangeven dan de werkelijkheid...
Een paar maanden geleden heb ik ook overwogen om een Mirena spiraal te laten plaatsen. Maar na wat onderzoek op internet naar gebruiksters-ervaringen heb ik het Mirena-idee maar laten varen.

Ik ben ook heel gevoelig voor hormonen in pil en Nuvaring. Ook heb ik de laaste jaren (ben nu 38) flink last van PMS zo'n 2 à 3 dagen voor de menstruatie. Maar de rest van de maand voel ik mij supertop en kiplekker zonder troep in mijn lijf, dus ik heb er voor gekozen gewoon lekker 'puur' door het leven te gaan. De Nuvaring was een ware beproeving gedurende 9 maanden. Heel veel schimmelinfecties, en heel erg depri.

Ik voel mij gewoon supergoed en veel beter zonder hormonale 'troep', behalve dan die 2 PMS dagen. Dat los ik tegenwoordig op door te ruim 1,5 uur te gaan hardlopen om mijn gedachten te verzetten. Daarna zit er zoveel adrenaline in mijn lijf dat dat het wint van de PMS
Ik heb 4 jaar Mirena gehad. Eigenlijk dezelfde lichamelijke/psychische cyclus als zonder hormonen. Dus wel pijnlijke borsten en wat neerslachtig voor de eventuele menstruatie. Maar zo goed als niet ongesteld. Meestal maar 1 dag een beetje verlies van wat slijm (niet eens de moeite om maandverband/tampon te dragen.) En daarna weer helemaal op en top (net als de normale cyclus.) Dus wel wat PMS-achtig gedoe (wel minder dan met de pil) erbij, maar niet ongesteld. Alleen het laatste jaar werd de PMS erger. 14 dagen depri en dan 14 dagen niet. Daarom heb ik toen besloten Mirena eruit te laten halen. Volgens de gyn zou het ook verholpen zijn met nieuwe Mirena te plaatsen. Maar ik wou wel eens zonder hormonen. (daarvoor heel lang de pil geslikt.) Mirena eruit en prompt zwanger. Bevrucht eitje kon zich nestelen doordat Mirena eruit was. Alsof het zo moest zijn...

Ben trouwens wel van plan na de zwangerschap weer Mirena te laten plaatsen.
anoniem_68039 wijzigde dit bericht op 04-11-2008 12:43
Reden: Laatste zin toegevoegd
% gewijzigd
Uhm, en was het wel de bedoeling dat je zwanger zou worden Marianne?

Ik moet zeggen dat ik me zonder hormonen dus ook tiptop voelde, precies op tijd ongesteld, geen hoofdpijn, geen krampen. Alleen condooms qua anticonceptie zag ik op een gegeven moment niet meer zo zitten (heb een vaste relatie). Dus neem ik de klachten nu maar op de koop toe.
anoniem_68745 wijzigde dit bericht op 04-11-2008 12:46
Reden: relatie toegevoegd
% gewijzigd
quote:Elmime schreef op 04 november 2008 @ 11:40:

Hee Elmira ( wat lijken onze namen op elkaar! )

Jij dus ook hetzelfde gevoel als ik... Je huisarts zegt dus dat er wel kans op is?? Hij is wel deskundig op dat gebied natuurlijk.Moest je t nog even volhouden met de Mirena van hem? De Nuvaring lijkt mij persoonlijk ook niet fijn. Ik zal eens op het Yaz 24+4 topic gaan kijken wat dat precies is, nog nooit van gehoord! Ben benieuwd hoe jouw ervaring daar mee is.

Ik moet maar eens een afspraak met huisarts gaan maken....Mijn huisarts zei inderdaad dat de werking wel plaatselijk is, maar dat er toch een beetje hormoon in het bloed komt en dat dat net zoals de pil etc voor bijwerkingen kan zorgen. Ze adviseerde ook om goed m'n humeur in de gaten te houden om te kijken of ik geen depressie zou krijgen. Ik heb nog geen ervaring met Yaz 24+4 omdat ik nog steeds mirena heb, maar ik zit nu heel erg te twijfelen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen. In Yaz 24+4 zitten idd dezelfde dingen als in Yasmin en Yasminelle, maar ik vond het concept van 24 dagen slikken en 4 dagen placebo's (ik ben echt zo'n pilvergeetster) wel goed.
Het goede nieuws is: je bent niet de enige.

Maar wat doe je er aan he? Ik heb 6 weken na de geboorte van onze jongste (nu 10 maanden) Mirena laten plaatsen. Heb het gevoel dat mijn borsten veel gevoeliger zijn voor hormonale schommelingen. En ja.. heb ook veel tussentijds bloedverlies. Ik word er gek van. Ook veel slijm.

Wel eens soort van menstruatie - maar ook niet echt super. Kortom,ik looop de hele maand met tampons en inlegkruisjes te slepen.

Onlangs uitstrijkje en kweek laten doen. Niks aan het handje. Gyn. stelde voor om een soort hormoonkuur te doen Je slikt een paar dagen een paar pillen. Dan reset je je lichaam als het ware. In de hoop dat ie danwel een normale cyclus oppakt. Heb ze nog niet geslikt. Maar sluit niet uit dat ik dat binnnenkort doe. Heb mezelf tot feb.2009 gegeven en dan gaat het ding ERUIT.

Owh.. het andere goede nieuws is dat je zorgeloos kunt sexen. Niet meer: heb ik de pil genomen? of hebben we nog condooms?
He meiden,

wat een herkenning. Ik heb nu 1,5 jaar de Mirena en ik voel me niet prettig; depressief, onzeker, ontzettend veel haaruitval (heb net bloed laten prikken voor mijn schildklier omdat ik dacht dat het daardoor kwam en de arts ging daar in mee maar de waarde was prima). Mijn huid is ook onrustig. Ik zit nu net op het punt om dan toch maar weer ad te gaan slikken (heb op basis van mijn "verleden" sowieso meer kans op depressies). Begin van dit jaar zat ik bij de gynaecoloog voor een gesprek voor een sterilisatie maar hij adviseerde me de Mirena gewoon te blijven houden omdat deze ook perfect bescherming biedt en toen was ik overtuigd.

Ik heb bijna geen bloedverlies maar ik "mis" dat net als iemand anders hier wel een beetje; het hoort het gewoon bij. Mijn libido is echt beneden nul en mijn humeur vaak ook. Toch maar weer naar de gynaecoloog voor een sterilisatie denk ik. Het stomme is; ik had tijdens mijn tweede (en dus laatste) zwangerschap al in mijn dossier laten noteren dat ik gesteriliseerd wilde worden als het op een keizersnee uit zou draaien (iets wat totaal niet in de lijn der verwachting lag, vanwege mijn eerste vlotte bevalling en mijn perfecte bekken -woorden van de gynaecoloog). Maar het werd dus wel een (spoed)keizersnede en toen ik in alle hektiek riep dat ik ook gesteriliseerd wilde worden, nam de gynaecoloog dat niet serieus; ik was nog maar net 30 en hij wilde het liever niet doen. Had ik toen maar aangedrongen..
Een arts hoeft geen sterilisatie uit te voeren als hij denkt dat je de beslissing niet weloverwogen hebt genomen. Tsja, midden in een bevalling kom je waarschijnlijk niet heel stabiel en nadenkend over en weet hij veel hoeveel je er al over na hebt gedacht.

k vind het trouwens fijn om te lezen dat meerdere mensen dit probleem met de mirena hebben, alleen jammer dat niemand de oplossing heeft, daar hoopte ik toch een beetje op nog steeds wacht ik op die ene persoon die dit probleem eerst ook had en nu de ideale anticonceptie heeft gevonden (waarbij je nog wel sex mag hebben dan anders weet ik het ook wel)
quote:Titsandwits schreef op 04 november 2008 @ 10:16:

Daarbij heb ik last van haaruitval, snel vet haar, pijnlijke borsten.

En wat ik ook stom vind: ik mis m'n menstruatie!

Oh zou dit van de Mirena komen? Ik dacht dat ik gewoon te weinig vitaminen had met dat haaruitval en ook die spierpijn. En ook inderdaad die vette haren, bah....jeetje is nooit bij me opgekomen dat het van de Mirena kon zijn, heb die spiraal zou net 3 jaar...en ook bij mij is niks mee van ongesteldheid te merken....vind het niet erg hoor, denk soms wel: "zou alles het nog wel doen dan?"

Hmm ga dit topic toch wel even volgen
Vraagje aan de dames die wèl een Mirena-spiraal hebben:

Hebben jullie wel eens teunisbloemolie-capsules geslikt tegen de 'stemmingswisselingen' (gewoon pms, maar goed ) en pijnlijke borsten?

Ik merk dat als ik die capsules slik dat ik dan duidelijk minder last heb van zere borsten en pms. Maar ik heb geen idee of dat ook zo is als je iets hormonaals gebruikt. Ik ben namelijk die capsules pas gaan slikken toen ik helemaal geen hormonale anti-conceptie meer gebruikte...

Misschien is dat nog een optie?

Teunisbloemolie-capsules zijn o.a. bij Kruidvat verkrijgbaar.
De mirena staat erom bekend die gevoelens te veroorzaken. Ik begrijp niet dat je dat nergens terug hebt kunnen vinden, al mijn vriendinnen klagen erover dus ben ik gaan zoeken op internet en kwam heel veel slechte ervaringen tegen. En dat is nu juist de reden dat ik het niet heb gedaan. Huisartsen reppen er inderdaad niet over, dat is ook een ' bekend' verhaal.

Eruit dat ding en een knoop erin!
Het probleem is een beetje, Whopper, dat je over het algemeen alleen de slechte ervaringen terugleest op internet.. Natuurlijk heb ik ze ook gelezen, maar ook goed gezocht naar de goede ervaringen. En die waren er ook.. Ieder lichaam is anders en ieder lichaam reageert anders op bepaalde middelen. Maar (bijna) alle hier genoemde bijwerkingen staan wel degelijk vermeld in de bijsluiter (die ik dan ook een aantal x van voor naar achteren gespeld heb).

Ik sukkel nog even door met dat ding (knoop voor mij nog iets te definitief) en blijf meelezen..
Ik vind dat je, als je ook maar enigszins aanleg hebt voor depressieve gevoelens, je huisarts je de Mirana moet afraden. Ik heb vriendinnen bijna de vernieling in zien gaan door dat ding, terwijl ze al eerder last van (lichte ) depressies hadden gehad en de huisarts heeft ze gewoon de Mirana aangeraden. En dan maar aan de AD. 'Nee hoor, heeft niets met de Mirena te maken.....' Ik vind dat een slechte zaak.
Precies de ervaringen zoals in dit topic hebben mij ook doen besluiten niet voor een mirena te gaan. Mijn huisarts heeft het ook meermaals aangeraden. Nuvaring was ook een ramp, wat ik overigens laatste van 2 vriendinnen ook hoorde.

Inderdaad is op internet veel meer van dergelijk nieuws te vinden. Schijnt niet zozeer met hoeveelheid hormonen te maken te hebben, als wel het soort hormoon dat gebruikt wordt.

Voor mij even helemaal niets meer
Computer says nooooo
quote:whopper schreef op 05 november 2008 @ 09:03:

Ik vind dat je, als je ook maar enigszins aanleg hebt voor depressieve gevoelens, je huisarts je de Mirana moet afraden. Ik heb vriendinnen bijna de vernieling in zien gaan door dat ding, terwijl ze al eerder last van (lichte ) depressies hadden gehad en de huisarts heeft ze gewoon de Mirana aangeraden. En dan maar aan de AD. 'Nee hoor, heeft niets met de Mirena te maken.....' Ik vind dat een slechte zaak.

Ja erg he, dat artsen dat beweren.

Ik heb, stom genoeg, het idee dat ik ZONDER pil sneller depressief ben. Dat de pil mij " vlakker" maakt. Misschien dat ik me daarom, zonderpil, met Mirena, ook wel zo voel.

Ik durf dat echter bijna niet aan te kaarten, zowel bij huisarts als bij gyn, omdat ik het gevoel heb dat ik dan toch niet serieus wordt genomen.

Ik slik al AD voor een angststoornis, maar ondanks dat voel ik me vaak toch niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven