2-jarig nachtspookje, iemand ervaring of tips?

06-11-2008 13:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van precies 2 gaat steeds vaker 's nachts spoken.

Ze is eigenlijk altijd een voorbeeldige slaper geweest. Gaat om 1930 naar bed en slaapt dan tot 0700 uur. Heerlijk!

Maar de laatste tijd wordt ze steeds vaker wakker. Ze staat dan rechtop in haar bedje en huilt hard. We gaan naar haar toe, leggen haar plat, aai over de bol en ze slaapt meteen weer door. Het probleem is dat dit steeds vaker gebeurt. Was het eerst 1 keer per 3 dagen, de laatste tijd is het elke nacht. Vannacht zelfs 5(!) keer. Ze slaapt meteen weer in, dat wel. Voor ons erg vermoeiend..Ik vraag me af of het een vorm van aandachttrekken is. Ze heeft dit trouwens ook vaak bij haar middagslaapje. Ze heeft 2 maanden geleden een broertje gekregen, is dus deze week jarig en dan komt Sinterklaas er ook nog aan, dus ik snap wel dat het spannende tijden zijn.

Heeft iemand ervaring? Ging deze fase snel over? Doe ik er goed aan om niet meer naar haar toe te gaan (vannacht een keer 15 min laten huilen, stopte dus niet)? Zelf had ik bedacht om wel naar haar toe te gaan, maar dan heel "sober": niet praten, licht uit laten, alleen rechtleggen. Ik hoor graag tips!
quote:marit_1978 schreef op 07 november 2008 @ 08:38:

Luna1, heb je al eens nagedacht over wanneer je de speen wil gaan afbouwen?

Ik vraag dat, omdat het nu met het steeds teruggeven lijkt of je haar juist die speen aanleert...maar gezien leeftijd lijkt me dat niet meer logisch toch? Misschien een idee om juist een andere 'troost' te gaan aanleren in vorm van knuffeltje ?

Een speen is voor de sterke zuigbehoefte in eerste maanden..

Dochter heeft een knuffeltje waar ze niet zonder kan. En zonder speen kan ze niet slapen. En eerlijk gezegd maakt het me niet eens uit dat ze die speen nog heeft, we hebben een behoorlijk aantal(medische) problemen met haar en het afleren van de speen staat niet hoog op mijn lijstje momenteel, het is zo al moeilijk genoeg voor haar en ons. Overdag heeft ze hem niet, alleen 's nachts. Het wakker worden 's nachts gaat vanzelf weer over, onze drie zoons hebben net zo'n periode gehad en slapen nu allemaal prima.
intiem, daar heb je wel een goed punt.

Maar op het kdv had ze een muts gekregen waarop stond dat ze 2 jaar was geworden. Nu loopt ze de hele tijd door het huis te roepen "ik ben jarig". Beter was het geweest om het kort van te voren aan te kondigen. Maar op het kdv ging ze van groep wisselen, dus daarom hadden ze haar verjaardag al gevierd.

Dat zou er trouwens ook wel mee te maken kunnen hebben, ze is van de baby- naar de peuter groep gegaan. Ook best een verandering.

Ik geloof niet dat er iemand een "gouden tip" heeft. Dat geeft niets, het is wel fijn om te weten, dat dit dus echt veel vaker voorkomt.

Ik denk dat ik haar verjaardag en Sinterklaas zelf zo leuk vind, dat ik er nu al over begin.....Nou ja t is nu toch al gebeurd.
Luna, er wordt iets gezegd over het afbouwen van een speen, maar is echt nog niet nodig hoor! Ik sta iedere keer weer versteld van mensen die het hebben over afbouwen van een speen, want veolgens de tandarts mag een kind tot 4 jaar echt nog wel een speen hebben. Het kan nl. echt GEEN kwaad itt wat mensen hier soms denken. En dan bedoel ik niet dat kinderen tot 4 jaar met een speen ook overdag in lopen, maar voporal bij het inslapen.

je kunt ook pas een speen afleren op moment dat je met je kids kunt onderhandelen, dus een jaar of 3.

Mijn zoontje van 23 maanden kan niet zonder speen in slaap vallen.

Oh en mijn zoontje heeft echt nog geen notie van sinterklaas, dus sta er verbaasd van dat sommige kids die spanning al 'voelen'.

Groetjes,

Toeffie
Alle drie mijn jongens hebben dit ook (gehad).

Zo rond de leeftijd van 2 jaar worden ze snachts wakker en dat duurt tot ze ongeveer 3-3,5 jaar zijn. Wat het is weet ik niet,

Ik ging er altijd 1 keer heen, en dan geen licht aan, niet praten en alleen goed leggen, en fluisteren 'lekker slapen' bij het weggaan. Als ze gaan huilen niet gelijk teruggaan, maar 10 min. ofzo wachten en dan weer hetzelfde ritueel herhalen, als je wel licht aandoet en uit bedje haalt en gaat praten, daar maak je ze alleen maar erg wakker van en dan slapen ze helemaal niet meer...

Onze jongste van 2,5 wordt bijna elke nacht wakker maar huilt een enkele keer, meestal babbelt hij wat enzo (want zijn broer van 4 dan weer wakker maakt zodat die heeel boos bij ons komt klagen maar goed dat is weer een ander verhaal...)

Dit moet je dan wel een week ofzo volhouden voordat de kleine aan dit nieuwe ritueel gewend is hoor...

Sterkte ermee!
helaas doet onze dochter (van 3 jaar en 9 maanden) dat al zo n 3 kwart jaar... s nachts wakker worden vaak 1 x maar...............dan wil ze niet meer in haar eigen bed en zegt ze dat er spoken zijn..........brrrrr moeilijk hoor. soms laten we haar op haar eigen kamer en brult ze alles bij elkaar en wordt moe van het huilen en slaapt weer....vaak zijn wij zo moe en zwak dan kruipt ze bij ons in bed en slaapt ze daar....wij hebben nog een dochtertje van 6 maanden die slaapt voorbeeldig van 19.00-06.30 uur. we proberen het met een beloningssysteem elke nacht in haar eigen bed verdient ze 1 euro... dat vind ze wel fijn en is hier wel mee bezig vraagt s morgens: heb ik in mn iegen bedje geslapen?

blijft een heikel punt want vaak lukt het niet om haar in haar eigen bed te laten slapen.
Maar ziet ze nu dan al waarde in van een euro ?? Buiten het feit dat ik absoluut niet voor beloningssysteem met geld ben (zeker niet op die leeftijd, wellicht als lastige puber :-)) heb ik het idee dat een beloningssysteem met tastbare waarde meer invloed heeft. Zelf `alleen' stickers kunnen op deze leeftijd nog prima voldoen.

Ik heb met Timo (3 jaar 8 mnd) ook 2 maanden lastige periode gehad. Bij hem heb ik een stickersysteem gemaakt. Eerst een cadeautje na 1 verdiende sticker, daarna een cadeautje na 2 verdiende stickers (dus 2 goede nachten) en dat zo uitbreiden. Dat ze aan het einde geen cadeautje meer nodig hebben. Dit natuurlijk op een zelf gemaakte kalender met leuke plaatjes en overzichtelijk op verschillende pagina's.

Maar helemaal als kinderen echt bang zijn is het lastig. Al snap ik dat je op een gegeven moment geen fut meer heb om je bed uit te gaan.

Timo is nu ook helemaal in to de spoken en krokodillen. Wij jagen deze het raam uit. Raam open en een heel toneelstukje dat de spoken het raam uit vliegen. Wellicht is dit een tip voor het slapen gaan ??
quote:toeffie2 schreef op 07 november 2008 @ 14:14:

Luna, er wordt iets gezegd over het afbouwen van een speen, maar is echt nog niet nodig hoor! Ik sta iedere keer weer versteld van mensen die het hebben over afbouwen van een speen, want veolgens de tandarts mag een kind tot 4 jaar echt nog wel een speen hebben. Het kan nl. echt GEEN kwaad itt wat mensen hier soms denken. En dan bedoel ik niet dat kinderen tot 4 jaar met een speen ook overdag in lopen, maar voporal bij het inslapen.

je kunt ook pas een speen afleren op moment dat je met je kids kunt onderhandelen, dus een jaar of 3.

Groetjes,

Toeffie

Toeffie, ik heb het in mijn post niet gehad over hoe slecht een speen zou zijn hoor !

Ik bedacht me al lezende wél hoe handig het zou zijn om nou te kijken of je iets anders dan de speen aan kunt leren. De nachten zijn tenslotte al gebroken, omdat het mét speentje ook niet lukt om te slapen (daar zijn papa en mama voor nodig).

Snap je wat mijn idee was ?

quote:floddertje1 schreef op 08 november 2008 @ 19:47:

Maar ziet ze nu dan al waarde in van een euro ?? Buiten het feit dat ik absoluut niet voor beloningssysteem met geld ben (zeker niet op die leeftijd, wellicht als lastige puber :-)) heb ik het idee dat een beloningssysteem met tastbare waarde meer invloed heeft. Zelf `alleen' stickers kunnen op deze leeftijd nog prima voldoen.

Ik heb met Timo (3 jaar 8 mnd) ook 2 maanden lastige periode gehad. Bij hem heb ik een stickersysteem gemaakt. Eerst een cadeautje na 1 verdiende sticker, daarna een cadeautje na 2 verdiende stickers (dus 2 goede nachten) en dat zo uitbreiden. Dat ze aan het einde geen cadeautje meer nodig hebben. Dit natuurlijk op een zelf gemaakte kalender met leuke plaatjes en overzichtelijk op verschillende pagina's.

Maar helemaal als kinderen echt bang zijn is het lastig. Al snap ik dat je op een gegeven moment geen fut meer heb om je bed uit te gaan.

Timo is nu ook helemaal in to de spoken en krokodillen. Wij jagen deze het raam uit. Raam open en een heel toneelstukje dat de spoken het raam uit vliegen. Wellicht is dit een tip voor het slapen gaan ??

ja maar dat met stickers is hetzelfde idee als met euro s hoor.ze krijgt een denkbeeldige euro en dat tellen we op en dan af en toe mag ze een kadootje uitzoeken van het aantal euro s.

ana

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven