Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Tvp
quote:Het-groepje schreef op 29 april 2016 @ 21:23:

[...]

Van 8 jarigen!!

Dit is wel een dieptepunt.+1 Hoe durf je het te vragen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 29 april 2016 @ 21:20:

Ik was een jaar of 8 toen ik samen met mijn vriendin op bezoek bij haar grote zus die net op kamers was gegaan. Dat werd een hele gezellige dag; rondje in het park, theedrinken, en uiteindelijk aten we ook bij zus (spaghetti). Aan het eind van de dag werd door de grote zus keurig uitgerekend wat de thee, het koekje erbij en de spaghetti hadden gekost, en kregen wij (twee 8-jarigen dus!) netjes 1/3e van de rekening gepresenteerd.

Dat bedoel ik dus met opvoeding. Als ik of mijn zus zoiets raars zouden wagen zou mijn moeder er wel voor zorgen dat we dat NOOIT meer zouden vergeten (en ik ben al ruim in de 30, maar dat zou haar niet tegenhouden). Mijn oma ook trouwens...

Ongelofelijk wat een bizarre mensen lopen er toch rond.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een tijd geleden een stelletje een weekend op bezoek. We hebben aardig wat km gemaakt om leuke dingen te doen. Rekening in restaurants werd altijd netjes door 4en gesplitst, maar niks gekregen voor parkeren en benzine. Terwijl ze weten dat we krap zaten... Ze waren niks verplicht, maar ik vind het beetje jammere actie.
quote:Starshine schreef op 29 april 2016 @ 20:54:

meegenomen suiker- en creamersticks staan toch net zo goed in de weg?

Maar dat zijn er maar 2/3, geen hele doos. Heb het wel eens gedaan, maar het kwam maar niet op en stond in de weg in mijn mini-keuken. Ik krijg ook nauwelijks visite die melk of suiker gebruikt.

Verder ben ik helemaal niet gierig naar gasten toe, als ze iets graag willen eten/drinken haal ik dat. Als er nog over is mogen ze het mee naar huis nemen.
quote:saywhat schreef op 29 april 2016 @ 22:24:

Wij hadden een tijd geleden een stelletje een weekend op bezoek. We hebben aardig wat km gemaakt om leuke dingen te doen. Rekening in restaurants werd altijd netjes door 4en gesplitst, maar niks gekregen voor parkeren en benzine. Terwijl ze weten dat we krap zaten... Ze waren niks verplicht, maar ik vind het beetje jammere actie.

Hadden ze iets leuks meegenomen toen ze het weekendje kwamen? Een bloemetje of zo? Dat vind ik altijd wel attent.

Benzinegeld vind ik niet nodig, ik neem aan dat jullie zelf hebben voorgesteld om die uitjes te maken?
quote:-NummerZoveel- schreef op 29 april 2016 @ 21:20:

Ik was een jaar of 8 toen ik samen met mijn vriendin op bezoek bij haar grote zus die net op kamers was gegaan. Dat werd een hele gezellige dag; rondje in het park, theedrinken, en uiteindelijk aten we ook bij zus (spaghetti). Aan het eind van de dag werd door de grote zus keurig uitgerekend wat de thee, het koekje erbij en de spaghetti hadden gekost, en kregen wij (twee 8-jarigen dus!) netjes 1/3e van de rekening gepresenteerd.

Later kwam dezelfde vriendin vaak bij mij over de vloer en at dan zonder gêne mijn kasten leeg. Ze bracht zelf nooit iets mee, en stelde ook nooit voor om eens iets bij te dragen. Maar als ik dan eens bij haar was, dan werd dat van mij wel verwacht. En dat terwijl zij zo'n 3x per week bij mij was en ik misschien eens in de 3 maanden een keer bij haar.

Ik heb het haar trouwens nooit echt kwalijk genomen. Met zo'n grote zus, en ouders die dat allemaal ook heel normaal vinden, heb je gewoon echt een stukje opvoeding gemist.Wauw deze is wel heel erg.
quote:lila01 schreef op 29 april 2016 @ 23:07:

[...]

Hadden ze iets leuks meegenomen toen ze het weekendje kwamen? Een bloemetje of zo? Dat vind ik altijd wel attent.

Benzinegeld vind ik niet nodig, ik neem aan dat jullie zelf hebben voorgesteld om die uitjes te maken?Nope. We hadden ook gezegd dat het niet goed uitkwam en de uitjes waren de reden voor het bezoek en zij waren zonder auto naar ons toegekomen (Sorry beetje vaag, maar wil niet heel herkenbaar zijn.). Ze konden geen ander weekend iets erna (pas maanden later tijdens slechtere weerstomstandingheden). En zoals ik al zei, het was geen verplichting....maar ik vind zoiets wel jammer en gierig. Jij wilt x bezoeken en de gastheer/vrouw heeft veel extra kosten.
En een rekening aan een 8 jarige meegeven, hoe kom je erop?
quote:Starshine schreef op 29 april 2016 @ 19:01:

[...]

ligt eraan. Als je koffie besteld krijg je suiker en melk erbij en als je het dan meeneemt is het okay. Maar een graai doen in de schaal met suikerzakjes is feitelijk gewoon diefstal (en dus ook gierig).

Mijn moeder neemt altijd creamer en suiker mee als je koffie drinkt ergens, om dan thuis te gebruiken.

Gierig, gierig....ik denk meer zuinigheid. Zelf gebruikt ze geen suiker en melk maar voor het bezoek is het dan weer handig. Maar ja, denk ik dan, wat kost een doos melkcupjes en suikerzakjes nou helemaal?Ah ja, nou ja als ze van haar eigen kopje koffie de suiker etc meeneemt. Bij ons in het restaurant gebeurde het ook dat gasten de hele etagère met suiker/melk/bonbons zo in de tas kieperde. Is het dan gierig of inhalig?
@-nut-

Herkenbaar, ik heb ook zo´n tante. Gaan we uit eten, komt de koffie met spul op tafel...gaat alles in de tas.
tvp
quote:TGIF schreef op 29 april 2016 @ 21:28:

[...]

Inderdaad gierig! Zei niemand er wat van?

Ja de collega die het de volgende dag aan me vertelde had gevraagd of ze gestopt was met lijnen. Toen zei ze dus dat het voor haar dochter was.

Collega geeft nog gezegd dat ze het raar vond en dat anderen de dag erop ook wel wat lustten.

Trok ze zich niks van aan. Ik vermoed dat ze vond dat ze er gewoon recht op had na zo vaak zoetigheid afslaan.
quote:_nut_ schreef op 29 april 2016 @ 23:29:

[...]

Ah ja, nou ja als ze van haar eigen kopje koffie de suiker etc meeneemt. Bij ons in het restaurant gebeurde het ook dat gasten de hele etagère met suiker/melk/bonbons zo in de tas kieperde. Is het dan gierig of inhalig?

Inhalig.

Gierig is als je zuinig bent, als je niks weg wil geven of geen geld wil uitgeven.

Inhalig is als je zoveel mogelijk binnen probeert te halen van wat anderen hebben.

(Verkapte tvp )
Een collega had een keer zo'n grote ontbijtkoek meegenomen om te delen voor bij de koffie, waar eind van de middag nog ruim de helft van over was. Zegt een andere collega: "Oh, is dat over? Mooi, dan neem ik dat mee. Gratis avondeten!"
Over die suikerzakjes: Ik beken dat ik die ook een hele tijd meegenomen heb. Gebruikte het zelf niet maar stopte ze thuis in een pot. Toen ben ik een keer begonnen om die pot op tafel te zetten als er visite was.Leverde leuke gesprekken op want ik had dus zakjes van verre vakanties maar ook van V&D en de plaatselijke lunchroom. En soms was de visite ook in die plaatsen geweest dus dat was herinneringen ophalen. Pot is intussen al lang leeg ook omdat er steeds vaker losse suikerklontjes kwamen. Maar ik nam altijd alleen het zakje bij mijn kopje
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Schaamteloze tvp
quote:Jane-Ice schreef op 29 april 2016 @ 19:18:

Happy new topic!
Wat zouden zulke mensen nou zelf denken? Vinden die zichzelf 'gewoon' zuinig of vooral heel slim? Schamen ze zich stiekem of zijn ze trots en zeggen ze openlijk dat ze gierig zijn?
quote:sofietje83 schreef op 29 april 2016 @ 20:13:

Eens! Vreselijk inderdaad!

Ik ging een keer eten met een vriendin. Ik had contant dus betaalde de helft plus wat fooi, zij ging binnen afrekenen (zaten op terras). Ik moest naar de wc dus liep naar binnen en zag dat zij het precieze bedrag afrekende. Mijn fooi dus mooi zelf gehouden. Niks van gezegd maar bah wat vond ik dat gierig zegDat is diefstal.
't Is al met al een heel gedoe
We gingen eens met een groep van 8 personen poolen. Van te voren was duidelijk dat we de kosten van het poolen en drinken door 8 zouden delen. En daarnaast zou ieder persoon samen met een ander voor hapjes zorgen. Een vriend en zijn broer besloten als eerste voor hapjes te zorgen, daarna twee vrienden, daarna mijn toen ook al ex en ik en de enige die ervan at was mijn toen zwangere toenmalige vriendin. Zij en haar vriend zouden de laatste ronde verzorgen, maar madame zat vol en was een beetje misselijk. Absoluut geen wonder na 30 stuks bittergarnituur. Haar toen nog vriend bood aan om alsnog zelf voor de hapjes te zorgen, maar dat vond ze maar onzin. Oh, en toen bleek ze ook geen geld bij zich te hebben voor het poolen en het drinken en dat heeft haar vriend nog voor haar betaald. Had het even van te voren gezegd, we zouden alle begrip van de wereld hebben, nou ja, in ieder geval meer dan op het moment van betalen. Later bleek dat ze wel geld had, maar ze had bedacht dat ze daarvan iets anders wilde kopen. Voor haarzelf.
@fedora

Bah dat ze er iets anders van wilde kopen, ga dan niet mee.
quote:saywhat schreef op 30 april 2016 @ 02:28:

@fedora

Bah dat ze er iets anders van wilde kopen, ga dan niet mee.

Ze had vaker van zulke acties. Ze verbleef ook weken bij mij op de logeerkamer. Op een dag was ze gewoon vertrokken, zonder briefje. Ze vond het onzin dat ze ook iets in het huishouden moest doen als ik aan het werk was. En meebetalen aan eten en drinken? Zolang ik zelf at, kon zij best mee-eten en als ik cola voor mezelf had gehaald, waarom zou ze dan geen glas uit de fles mogen halen? Alles mag, maar het zou je sieren als je meebetaald. Je woont immers al gratis en voor niets in mijn logeerkamer.

Het poolen was de reden waarom ik echt heel erg klaar was met onze vriendschap. Ze heeft me meer geld gekost dan vermaak gebracht.
Tvp
quote:Pingu schreef op 30 april 2016 @ 01:50:

[...]

Dat is diefstal.Js eigenlijk wel. Ze vond het wel prettig dat zij een paar euro goedkoper uit was denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven