Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
Of misschien is dat gewoon hun budget voor verjaardagen.
10 euro geven vind ik alleen gierig als ze zelf wel cadeauwensen van 100 euro neerleggen of zo.
quote:Marels schreef op 01 mei 2016 @ 12:05:

Is dat zo, dat kindlozen klagen dat ze teveel geld moeten spenderen aan andermans kroost? Ik niet hoor. Zowel in mijn familie als in die van mijn man zijn wij de enige van alle broers en zussen zonder kinderen, maar we kopen met alle liefde cadeautjes voor onze neefjes en nichtjes.
Ik krijg het driedubbele minder en geef het dubbele aan een verjaardag.
Groep van 6 personen. Bij afrekenen globaal gekeken wat ieder per persoon kwijt was. Serveerster had zo'n mobiel pinapparaat, dus we konden aan tafel blijven zitten. Feitelijke bedragen naar boven afgerond en nog wat fooi erbij. We hebben de zesde persoon moeten uitleggen dat zij meer moest betalen dan rekening - al betaalde bedragen ..... [toevoeging voorbeeld: stel rekening was 90, 5 personen betalen fooi komen uit op 85 euro. Persoon 6 denkt dat 5 euro dan wel haar bijdrage kan zijn]

Zelfde persoon laat consumptie afhangen van of het haar persoonlijk geld kost of niet. Als ieder voor zich betaalt heeft zij minder honger/dorst dan wanneer er rondjes gegeven worden.

Broodjes snaaien bij een ontbijtbuffet om ook wat te lunchen te hebben vind ik ook zo apart. Altijd Nederlanders die dat doen.
Is dit gierig?

Jaren geleden - ik had een baan met leaseauto- hielp ik een nichtje verhuizen van pak m beet Groningen naar Nijmegen. Ik woonde zelf midden in het land, dus ik moest er best een afstandje voor afleggen. Maar goed, familiebanden, auto van de zaak, weekend, voldoende redenen om wél te helpen.

Kom ik daar om 9 uur aan, kruipt nichtje net uit bed (met toenmalige vriendje), blijkt dat er echt nog niks in ingepakt

De voorraadkast staat nog vol met doosjes macaroni, blikjes knakworstjes en rollen wc papier zeg maar. En dan bij elk item nichtje en vriendje ruzie maken of het wel of niet mee gaat......

Nou ja lang verhaal kort, na een dag sjouwen (van de ene bovenverdieping naar de andere uiteraard zonder liften) word ik om half 6 de deur uitgebonjourd met de legendarische woorden: "hier een flesje wijn (die ik niet drink en dat wist ze) voor de moeite, vriendje en ik gaan even kijken of we hier in de buurt lekker kunnen eten."

Waarna ik hongerig, moe en toch wel enigszins verbouwereerd in de auto ben gestapt om de laatste 75 km van de dag te rijden.....

Toen nichtje jaren later weer ging verhuizen had ik helaas die dag iets anders op de agenda staan.
quote:Woldertje schreef op 06 mei 2016 @ 14:33:

Ik krijg het driedubbele minder en geef het dubbele aan een verjaardag.Ieder moet toch gewoon voor zichzelf weten wat hij/zij wil uitgeven aan een verjaardag?
quote:yoogs schreef op 06 mei 2016 @ 14:42:

Is dit gierig?

Jaren geleden - ik had een baan met leaseauto- hielp ik een nichtje verhuizen van pak m beet Groningen naar Nijmegen. Ik woonde zelf midden in het land, dus ik moest er best een afstandje voor afleggen. Maar goed, familiebanden, auto van de zaak, weekend, voldoende redenen om wél te helpen.

Kom ik daar om 9 uur aan, kruipt nichtje net uit bed (met toenmalige vriendje), blijkt dat er echt nog niks in ingepakt

De voorraadkast staat nog vol met doosjes macaroni, blikjes knakworstjes en rollen wc papier zeg maar. En dan bij elk item nichtje en vriendje ruzie maken of het wel of niet mee gaat......

Nou ja lang verhaal kort, na een dag sjouwen (van de ene bovenverdieping naar de andere uiteraard zonder liften) word ik om half 6 de deur uitgebonjourd met de legendarische woorden: "hier een flesje wijn (die ik niet drink en dat wist ze) voor de moeite, vriendje en ik gaan even kijken of we hier in de buurt lekker kunnen eten."

Waarna ik hongerig, moe en toch wel enigszins verbouwereerd in de auto ben gestapt om de laatste 75 km van de dag te rijden.....

Toen nichtje jaren later weer ging verhuizen had ik helaas die dag iets anders op de agenda staan. Ja, naast dat ik (notoire verhuizer) vind dat je je hulptroepen wel een traktatie verschuldigd bent als het etenstijd is, is het ook wel zo netjes om in ieder geval het overgrote deel al ingepakt te hebben.
@Watervrouw, zo iemand snapt het echt niet hè.

Totale rekening voor zes personen is 90 Euro.

5 personen hebben al hun bedrag plus fooi neergelegd, totaal 85 Euro.

En zesde persoon zegt doodleuk: "Ah mooi, ik leg er € 5 bij en dan is de rekening betaald. Zullen we vertrekken, meiden." Dus zij eigent zichzelf de fooi toe.

Ik had zo'n vriend die speciaalbiertjes ging bestellen en vond dat anderen dit moest sponsoren. Ik had er wat van moeten zeggen. Gelukkig zie ik hem niet meer.

@Yoogs, wat een verwend nest.
@ Marels, ik koop voor al mijn nichtjes en neefjes met liefde cadeautjes. En op mijn werk betaal ik mee aan alle kraamcadeautjes. Maar dan heb ik geen zin in opmerkingen dat ik asociaal ben vanwege mijn kinderloosheid en dat door mijn schuld de mensheid zal uitsterven.
quote:-Ange- schreef op 06 mei 2016 @ 14:58:

@ Marels, ik koop voor al mijn nichtjes en neefjes met liefde cadeautjes. En op mijn werk betaal ik mee aan alle kraamcadeautjes. Maar dan heb ik geen zin in opmerkingen dat ik asociaal ben en dat door mijn kinderloosheid de mensheid zal uitsterven.Gebruik als tegen argument dat deze wereld al overbevolkt is?
quote:wyandotje schreef op 06 mei 2016 @ 14:59:

[...]

Gebruik als tegen argument dat deze wereld al overbevolkt is?

Goed plan.

O.k., ik zal me weer bij het topic (gierigheid) gaan houden.

Op mijn werk nam een collega afscheid, 30 jaar trouwe dienst.

Er was weer eens een bezuinigingsronde aan de gang.

Afscheidsrecepties moesten zeer summier. Collega moest de helft van zijn genodigdenlijst schrappen.

Ik hoorde het te laat, anders had ik zelfs chips en sinaasappelsap gekocht bij de supermarkt.

Hij stond triest handen te schudden.
quote:-Ange- schreef op 06 mei 2016 @ 14:58:

@Watervrouw, zo iemand snapt het echt niet hè.

Totale rekening voor zes personen is 90 Euro.

5 personen hebben al hun bedrag plus fooi neergelegd, totaal 85 Euro.

En zesde persoon zegt doodleuk: "Ah mooi, ik leg er € 5 bij en dan is de rekening betaald. Zullen we vertrekken, meiden." Dus zij eigent zichzelf de fooi toe.

Ik had zo'n vriend die speciaalbiertjes ging bestellen en vond dat anderen dit moest sponsoren. Ik had er wat van moeten zeggen. Gelukkig zie ik hem niet meer.

@Yoogs, wat een verwend nest.Ik heb de post van watervrouw drie keer gelezen en ik snapte hem niet maar nu wel. Thnx voor de uitleg.

Is dit gierig?

Ja, dat is gierig. Dat herinnert me aan een verhuizing die ik eens heb meegemaakt. We waren echt al heel vroeg op pad, want we moesten een flink eind rijden. Familielid opgehaald dat ook zou meehelpen. Busje en aanhanger gehuurd. Komen we na zo'n drie uur bij het oude huis van degenen die gingen verhuizen, zitten die samen lekker aan een champagne-ontbijt. Of we alvast konden beginnen, dan aten zij hun ontbijtje nog even op. En nee, we kregen niets te drinken, want de waterkoker en het koffiezetapparaat waren al ingepakt. Uren later kregen we twee kleffe witte bolletjes als lunch. En aam het eind van de middag werden we met een 'en bedankt hè' weer uitgezwaaid. We zijn toen zelf maar ergens iets gaan eten met dat familielid. Dat was dus de laatste keer dat we dat stel hebben helpen verhuizen.

O, en nog een verhuizing: de neef van mijn ex ging verhuizen. Van een vieze bovenwoning op drie hoog naar een andere bovenwoning op vier hoog. Een paar dagen van tevoren belde hij ex op. Hij had wat mensen gecharterd voor de verhuizing, en of ex ook wilde helpen. O ja, en als dank kwam er natuurlijk een groot housewarmingsfeest, voor iedereen die had geholpen. Ex wilde wel helpen, dus die zaterdag stond hij op de afgesproken tijd bij het huis van neef (ik had al andere afspraken, ik moest werken geloof ik, dus ik kon niet). Daar was verder nog niemand, op neef na. Zijn zwager zou ook nog komen, zei hij, verder niet. Ex begon dus maar vast met sjouwen. Alle zooi al die trappen af, in de auto, al die trappen weer op. En dat zo een aantal ritjes achter elkaar. Toen de zwager van neef eindelijk kwam wilde die alleen de aktetas van neef in zijn auto, want anders zou die misschien beschadigen. Kortom: ex heeft die hele verhuizing zo ongeveer in zijn eentje gedaan. En hij heeft nu, 25 jaar later, nog steeds geen uitnodiging voor de housewarming gekregen.
quote:Woldertje schreef op 06 mei 2016 @ 12:41:

Voor beste vriend 10 euro voor een verjaardag geven.

(Het is niet dat ze niet veel verdienen, beiden verdienen best wat.)

En wat is daar gierig aan? Kom je uit een familie waar de norm op 100 euro ligt als absolute minimum?

Hier zijn ze welkom en hoef ik niet eens wat. En uit fatsoen krijgen vrienden ook een tientje ofzo.
Ik vind een tientje geven met 2 volwassen personen ook heel gierig hoor Woldertje.

Dat is 5 euro de man. Dat vind ik een bedrag wat je aan klein kind geeft voor zijn/haar verjaardag.
Nah, een bedrag van 10 euro of een bloemetje ofzo is hier heel gebruikelijk. En gezien het over en weer gaat, kan het net zo goed afgeschaft worden. Maar sowieso, als volwassenen gaat het toch niet om de euro's, maar om het feit dat je langskomt?

Echt, ik zou dr totaal niet van wakker liggen of ik nou 5 euro, 50 euro of niets krijg. Sterker; ik zou me bezwaard voelen bij bedragen van 50 euro voor iets als een verjaardag. Maar das maar net waar je mee opgevoed bent natuurlijk. Als je in een rijk gezin en omgeving opgevoed bent waar toastjes met kaviaar worden geserveerd op een verjaardag, is het natuurlijk anders dan dat je n een doorsnee gezin opgroeit.
Ik kom uit een heel doorsnee gezin en ben nog nooit op een verjaardag met kaviaar geweest, maar ik zou mezelf toch echt generen om met 2 volwassenen een tientje te geven. Lijkt me dat het dus meer afhangt van je omgeving en wat je gewend bent dan of die wel of niet 'rijk' is.

Ik zou er persoonlijk ook geen seconde over wakker liggen of iemand anders om veroordelen, maar dat het wat gierig gevonden wordt snap ik wel.
Wij hebben cadeaus voor verjaardagen zelfs helemaal afgeschaft voor volwassenen. Iedereen heeft alles al, en als je geld geeft dan krijg je dat op je eigen verjaardag weer terug, dus dan schiet je er per saldo nog niets mee op. Maar anders zou ik een tientje een prima bedrag vinden hoor; voor dat geld kun je een mooie fles wijn of bos bloemen kopen. Als iemand meer wil uitgeven en bijvoorbeeld een boek koopt dat duurder is dan een tientje; helemaal prima. Maar ik vind het eerder inhalig om bij voorbaat al meer te verwachten. Het gaat toch niet om wat iemand geeft? Het gaat erom dat iemand op visite komt zodat je met elkaar een gezellige tijd hebt. En dat kan ook heel goed zonder cadeaus.
Bij mij net zo Prik, ik ben heel blij dat we verjaardagscadeaus voor volwassenen hebben afgeschaft. Het gaat om de gezelligheid.

Is dit gierig?

Toen nichtje jaren later weer ging verhuizen had ik helaas die dag iets anders op de agenda staan. Dit is asociaal.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb nog wel twee leuke.. van dezelfde (rare soort van) vriend.

- Hij vierde een keer z'n verjaardag. Hij had 8 mensen uitgenodigd en had ... tromgeroffel... 8 biertjes ingeslagen! Mooi iedereen een biertje

- Hij ging altijd mee uit. Na een aantal rondjes van anderen, zei hij dat hij ook een rondje ging doen. Tot onze grote verrassing vroeg hij de portemonnee van de jongen naast hem. Want, zo dacht hij: ik ga het toch halen?
quote:bibaboe schreef op 07 mei 2016 @ 02:45:

- Hij vierde een keer z'n verjaardag. Hij had 8 mensen uitgenodigd en had ... tromgeroffel... 8 biertjes ingeslagen! Mooi iedereen een biertje

- Hij ging altijd mee uit. Na een aantal rondjes van anderen, zei hij dat hij ook een rondje ging doen. Tot onze grote verrassing vroeg hij de portemonnee van de jongen naast hem. Want, zo dacht hij: ik ga het toch halen?Rrrrrrrraaaaarrrrrrrr!

Dat zal een knalfuif zijn geweest!

- Hij ging altijd mee uit. Na een aantal rondjes van anderen, zei hij dat hij ook een rondje ging doen. Tot onze grote verrassing vroeg hij de portemonnee van de jongen naast hem. Want, zo dacht hij: ik ga het toch halen?Heeft deze jongen een stoornis of is hij gewoon raar? Ik vind het best vreemd dat je de portemonnee van een ander vraagt als het jouw beurt is om een rondje te halen.

- Hij ging altijd mee uit. Na een aantal rondjes van anderen, zei hij dat hij ook een rondje ging doen. Tot onze grote verrassing vroeg hij de portemonnee van de jongen naast hem. Want, zo dacht hij: ik ga het toch halen?

Koekoek.

Maar die andere jongen gaf zijn portemonee niet aan hem toch?
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven