Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibaboe schreef op 07 mei 2016 @ 02:45:

Ik heb nog wel twee leuke.. van dezelfde (rare soort van) vriend.

- Hij vierde een keer z'n verjaardag. Hij had 8 mensen uitgenodigd en had ... tromgeroffel... 8 biertjes ingeslagen! Mooi iedereen een biertje

Mijn ouders zijn een keer uitgenodigd voor een gezellig avondje borrelen bij een bevriend stel. Gezien de afstand zouden ze ook blijven slapen.

Met veel bombarie werd er een 'gezellige' fles wijn opengetrokken. 1 fles. Voor 4 personen. Dat vond de gastvrouw meer dan genoeg voor een avondje borrelen....
Pivot! PIVOT!!!
Een fles krijg ik in mijn eentje nog wel weg
Hier zetten de buren altijd met verjaardagen glaasjes limonade en een afgelaste hoeveelheid zoute crackertjes (bv 8 voor 8 personen) op tafel en zich dan wel helemaal rondeten als wij een verjaardag geven
quote:prik schreef op 06 mei 2016 @ 22:28:

Wij hebben cadeaus voor verjaardagen zelfs helemaal afgeschaft voor volwassenen. Iedereen heeft alles al, en als je geld geeft dan krijg je dat op je eigen verjaardag weer terug, dus dan schiet je er per saldo nog niets mee op. Maar anders zou ik een tientje een prima bedrag vinden hoor; voor dat geld kun je een mooie fles wijn of bos bloemen kopen. Als iemand meer wil uitgeven en bijvoorbeeld een boek koopt dat duurder is dan een tientje; helemaal prima. Maar ik vind het eerder inhalig om bij voorbaat al meer te verwachten. Het gaat toch niet om wat iemand geeft? Het gaat erom dat iemand op visite komt zodat je met elkaar een gezellige tijd hebt. En dat kan ook heel goed zonder cadeaus.

Ze wist dat mijn vriend graag een nieuw - en duur - motorpak wil en dat wij het niet breed hebben.

Maar dit is niet het enige waarin ze gierig is hoor. Er zijn nog zoveel andere dingen. Alles moet precies doormidden qua uitgaven.

En wij schaffen cadeaus niet af. Ik vind het leuk om cadeaus/geld te krijgen voor mijn verjaardag. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat een verjaardag bij ons niet om de gezelligheid gaat.
quote:Woldertje schreef op 07 mei 2016 @ 16:11:

[...]

Ze wist dat mijn vriend graag een nieuw - en duur - motorpak wil en dat wij het niet breed hebben.

Huh? En zij moet haar cadeau daaraan aanpassen?
quote:Springetje schreef op 06 mei 2016 @ 22:18:

Nah, een bedrag van 10 euro of een bloemetje ofzo is hier heel gebruikelijk. En gezien het over en weer gaat, kan het net zo goed afgeschaft worden. Maar sowieso, als volwassenen gaat het toch niet om de euro's, maar om het feit dat je langskomt?

Echt, ik zou dr totaal niet van wakker liggen of ik nou 5 euro, 50 euro of niets krijg. Sterker; ik zou me bezwaard voelen bij bedragen van 50 euro voor iets als een verjaardag. Maar das maar net waar je mee opgevoed bent natuurlijk. Als je in een rijk gezin en omgeving opgevoed bent waar toastjes met kaviaar worden geserveerd op een verjaardag, is het natuurlijk anders dan dat je n een doorsnee gezin opgroeit.

Toastjes met kaviaar niet nee.

Maar ik heb van mijn ouders weleens een fiets voor m'n verjaardag gehad, een parachutesprong met foto/video, zwemmen met dolfijnen op Curaçao, concert van André Rieu. Terwijl mijn ouders absoluut niet steenrijk zijn.

En ik verdien 3 keer zo weinig als haar, maar geef het dubbele aan een verjaardag. Omdat ik vind dat een beste vriend(in) dat verdient.
quote:MonicaG schreef op 07 mei 2016 @ 16:16:

[...]

Huh? En zij moet haar cadeau daaraan aanpassen?Geld is geld toch? Dus ook die tien euro draagt bij aan de aanschaf van zijn nieuwe moterpakje
quote:Woldertje schreef op 07 mei 2016 @ 16:19:

[...]

Maar ik heb van mijn ouders weleens een fiets voor m'n verjaardag gehad, een parachutesprong met foto/video, zwemmen met dolfijnen op Curaçao, concert van André Rieu. Terwijl mijn ouders absoluut niet steenrijk zijn.

En ik verdien 3 keer zo weinig als haar, maar geef het dubbele aan een verjaardag. Omdat ik vind dat een beste vriend(in) dat verdient.Van ouders vind ik het anders.
Wat familie onder elkaar geeft vind ik echt wat anders.

Daarnaast: met geld geven doe ik altijd maar wat en zou het zomaar kunnen dat ik eens een tientje geef. Terwijl ik als ik het perfecte cadeau voor iemand tegenkom met liefde meer uit zou geven omdat het zoiets leuks is.
quote:polala schreef op 06 mei 2016 @ 22:27:

Ik kom uit een heel doorsnee gezin en ben nog nooit op een verjaardag met kaviaar geweest, maar ik zou mezelf toch echt generen om met 2 volwassenen een tientje te geven. Lijkt me dat het dus meer afhangt van je omgeving en wat je gewend bent dan of die wel of niet 'rijk' is.

Ik zou er persoonlijk ook geen seconde over wakker liggen of iemand anders om veroordelen, maar dat het wat gierig gevonden wordt snap ik wel.

Is toch maar net wat je gewend bent?

Hier wordt ook meestal tussen de 10 en 15 euro voor verjaardagen gedaan.

Van mijn ouders bijvoorbeeld krijg ik wel meer (en zij van mij). Maar een vriendin, een tante of een kennis krijgt van mij tussen de 10 en 15 euro (of een bos bloemen of bierpakketje ofzo).

[...]

Maar dit is niet het enige waarin ze gierig is hoor. Er zijn nog zoveel andere dingen. Alles moet precies doormidden qua uitgaven.

En wij schaffen cadeaus niet af. Ik vind het leuk om cadeaus/geld te krijgen voor mijn verjaardag. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat een verjaardag bij ons niet om de gezelligheid gaat.

Rare opmerking.

Jouw vriend wil zelf een duur motorpak, da's toch niet het probleem van een ander?
Inderdaad, wat jouw vriend wil hebben zal me echt aan mijn aars roesten. Wij hebben het financieel ook meer dan prima, maar nog steeds geven we een vast bedrag op een verjaardag van vrienden. Dat gaat echt niet omhoog omdat we meer verdienen.
Woldertje, je kan niet in een ander zijn portemonnee kijken en je hebt daarnaast ook niets te zeggen over hoeveel een ander uit wil geven. Al verdient iemand €10.000 per maand, als diegene een tientje aan je uit wil geven is dat prima. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Wij hebben ook zo'n nichtje dat altijd wil dat we bijleggen voor heel dure dingen, maar zelf komt ze vaak met 'originele' dingen van de Action of zo.

Zij meent te weten dat wij geld als water verdienen en heeft de neiging om wel voor te rekenen hoeveel wij kunnen missen.

Ja niet dus. Ze krijgt evenveel als de anderen, ondanks al haar 'subtiele' hints, maakt niet uit of we bijleggen voor een i-pad of voor een nieuw jurkje.
Wat Monica dus zegt. Het bedrag blijft echt het zelfde. Of iemand nu voor iets groots of duurs spaart of voor iets kleins. We geven ook een vast bedrag ana cadeau als de kinderen jarig zijn. Ook dat wordt niet ineens meer omdat ze iets groters willen hebben. Vrienden krijgen uiteraard minder aan bedrag dan de eigen kinderen
quote:minnimouse schreef op 07 mei 2016 @ 16:27:

[...]

Is toch maar net wat je gewend bent?Dat was dus ook precies mijn punt . Alleen dat dat niet per se betekent dat je steenrijk bent of juist niet.
quote:Woldertje schreef op 07 mei 2016 @ 16:19:

[...]

En ik verdien 3 keer zo weinig als haar, maar geef het dubbele aan een verjaardag. Omdat ik vind dat een beste vriend(in) dat verdient.

Ik heb eigenlijk helemaal geen bedrag wat een beste vriendin 'verdient'. Als ik iets zie wat me hele leuk lijkt voor haar, neem ik dat mee, ongeacht de prijs (nou ja, met enig maximum natuurlijk, ik moet wel nog eten). Ik neem ook wel eens kleding voor haar dochters mee uit bv Amerika omdat het me aanspreekt. Maar voor haar verjaardag heb ik niks speciaals gekocht. Ze geeft niet zo om cadeautjes omdat het moet, dus hecht veel meer waarde aan de dingen die ik meeneem omdat ik ze leuk voor haar vond, dan dat het haar verjaardag is.

Mijn allermooiste cadeau is trouwens ook nog steeds een 'kunstwerk' gemaakt door een meisje van 3, die had bedacht dat ze me per se iets wilde sturen op mijn verjaardag.
Ik geef standaard 20 euro aan een familielid en 15 euro aan een vriend. Zij geven mij ook altijd zoiets terug.
Tijdend weekendje weg met vriendinnen (5 totaal) hadden we voor het gemak een pot gemaakt, 's avonds gingen we BBQ'en. Tijdens het ritje met vijf meiden door de supermarkt gaf één vriendin bij iedere boodschap commentaar. Eigenlijk kwam het erop neer dat er alleen maar dingen in het karretje mochten die zij lekker vond, anders vond ze het zonde vh ingelegde geld. Ik zelf eet geen vis maar vind maar geen enkel probleem als er een pakje zalm uit 'de pot' betaald wordt.

Later dat weekendje ook uit eten met z'n allen. Afspraak was (na meerdere geldkwesties dat weekend) dat ieder voor zich zou betalen. Kon er ook geen misverstand over ontstaan. Uiteindelijk lekker gegeten en desbetreffende vriendin bestelde geen toetje want ze zat al vol. De anderen en ik bestelden wel een toetje. Uiteindelijk allemaal hetzelfde, een soort plateau'tje met allerlei kleine toetjes (soesje, mini-mousse, enz.). Super lekker maar super machtig. Iedereen liet minstens 1 item liggen, je raadt het al, uiteindelijk heeft zij ook 4 a 5 mini-toetjes op, want ja, was zonde om te laten liggen. Maar ze heeft uiteindelijk alleen haar hoofdgerecht en drankje afgerekend.

Op een gegeven moment overschaduwde haar minder leuke kanten (ook de gierigheid) de leuke kanten, zijn nu ook geen vriendinnen meer..

Ze wist dat mijn vriend graag een nieuw - en duur - motorpak wil en dat wij het niet breed hebben. Nou en? Iemand bepaalt altijd nog zelf hoeveel hij over heeft voor een verjaardag. En als jullie het niet breed hebben zou je vriend ook een minder duur (of geen nieuw) motorpak kunnen kopen, in plaats van te verwachten dat zijn vrienden het voor 'm betalen.
Tvp
TVP
quote:prik schreef op 07 mei 2016 @ 22:18:

[...]

Nou en? Iemand bepaalt altijd nog zelf hoeveel hij over heeft voor een verjaardag. En als jullie het niet breed hebben zou je vriend ook een minder duur (of geen nieuw) motorpak kunnen kopen, in plaats van te verwachten dat zijn vrienden het voor 'm betalen.

Ten eerste verwacht ik niet dat zijn vrienden z'n motorpak betalen.

Hij heeft een nieuw pak nodig, in verband met bescherming. Je wil niet weten hoe mensen met verkeerde of geen bescherming eruit zien die een glijding hebben gemaakt. Zijn oude voldoet niet (meer).
quote:prik schreef op 07 mei 2016 @ 22:18:

[...]

Nou en? Iemand bepaalt altijd nog zelf hoeveel hij over heeft voor een verjaardag. En als jullie het niet breed hebben zou je vriend ook een minder duur (of geen nieuw) motorpak kunnen kopen, in plaats van te verwachten dat zijn vrienden het voor 'm betalen.

Ik zal het nog gekker maken: Ik ben in staat om iets voor iemand die ik niet irl ken te kopen omdat diegene dat heel graag wil. En dat kost wel wat meer dan 10 euro.

Ik sta er gewoon heel anders in dan die vrienden, ook al verdien ik een stuk minder. Ik ben blij met deze instelling van mij. *Thumbs up*
Nou, dan zijn we er helemaal uit he?

Je verwacht niet dat vrienden z'n motorpak betalen maar vindt het wel gierig als ze niet genoeg bijdragen aan het motorpak, en je bent dolgelukkig met je eigen instelling. Gefeliciteerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven